Virtaa fillariin -kampanja etsii kiinnostuneita taloyhtiöitä: Uusi ihmiskoe – Vähentääkö taloyhtiön yhteiskäyttöinen tavarapyörä autoilua?

HSY:n Ilmastoinfo etsii taloyhtiöitä Virtaa fillariin -kampanjan ihmiskokeeseen: kokeilemaan kuukauden ajan yhteiskäyttöistä tavarasähköpyörää.

Kokeiluun osallistuvan taloyhtiön asukkaat saavat käyttöönsä pyörän. Asukkaita haastatellaan kuukauden sujumisesta ja he saavat myös itse tallentaa ja jakaa kokemuksiaan kuukauden ajalta.

Kokeilulla pyritään selvittämään, miten yhteiskäyttöisen tavarapyörän käyttö toteutuu taloyhtiössä: millaisia järjestelyjä ja tiedotusta yhteiskäyttöisen tavarapyörän käyttöönotto vaatii, ketkä sitä taloyhtiössä käyttävät ja millaisiin tarkoituksiin. Oletuksena on, että jos asukkailla on käytössään taloyhtiön yhteiskäyttöinen tavarapyörä, he korvaat sillä osan automatkoista esimerkiksi ostoksille ja harrastuksiin.

Viime kesänä toteutettuun vastaavaan sähköpyörien kokeilukampanjaan yksittäisille kokeilijoille ja perheille tuli yli 900 hakemusta. Tällä kertaa lähdettiin kuitenkin etsimään uutta kohderyhmää.

- Valitsimme taloyhtiöt sähköpyöräilyn edistämishankkeemme kevään kokeilukohteeksi, koska taloyhtiöillä on ratkaiseva rooli muun muassa sähköpyörien säilytysolosuhteiden parantamisessa. Lisäksi nimenomaan sähkökäyttöisiä tavarapyöriä kannattaisi hankkia taloyhtiöihin yhteiskäyttöisiksi – näin säilytystilat riittäisivät paremmin, toteaa HSY:n Ilmastoinfon BSR-e sähköpyöräilyn edistämishankkeen projektipäällikkö Petteri Nisula.

Yhteiskäyttöiset tavarapyörät myös kiinnostavat taloyhtiöitä. Varovaisen myönteistä suhtautumista ilmeni esimerkiksi Kiinteistöliiton ja Mobinet Oy:n 2018 tekemässä kyselyssä, johon tuli 2700 vastausta pääosin taloyhtiöiden hallitusten puheenjohtajilta. Kyselyyn vastaajista noin joka viides piti mahdollisena, että taloyhtiö hankkisi yhteiskäyttöisen tavarapyörän, jos joukko asukkaita tekisi asiasta aloitteen.

Liikenne on kokonaisuudessaan siirtymässä yksityisomisteisista liikennevälineistä kohti yhteiskäyttöisyyttä. Tavarapyörän hankintaa taloyhtiöön asukkaiden käytettäväksi kannattaisikin lainsäädännöllisesti helpottaa.

- Taloyhtiö ei voi tällä hetkellä hankkia yhteiskäyttöistä tavarapyörää yhtiökokouksen enemmistöpäätöksellä vastikevaroin, koska tavarapyörää ei vielä pidetä kiinteistön käyttöön liittyvänä tavanomaisena palveluna. Enemmistöpäätöksellä voidaan päättää tavanomaisen tason ylittävästä uudistuksesta. Kulujen kattamiseksi yhtiövastiketta voi kuitenkin periä vain siihen suostuneilta osakkeenomistajilta yhtiöjärjestyksessä määrättyjen vastikeperusteiden mukaisesti eli käytännössä maksu määräytyisi suhteessa asunnon kokoon. Suostumusten saaminen ja maksujen kerääminen vastikeperusteiden mukaisina on kuitenkin sen verran monimutkaista, että käytännössä se tekee yhteiskäyttöisten pyörien hankinnan ainakin suuremmissa taloyhtiössä lähes mahdottomaksi, Nisula kertoo.

Kolmivuotisessa (2018-2020), EU:n Itämeren alueen rakennerahastonrahoittamassa BSR-electric -hankkeessa edistetään sähköistä liikennettä Itämeren alueen kaupungeissa. HSY:n Ilmastoinfon BSR-electric hanke keskittyy pääkaupunkiseudulle ja käsittää Virtaa fillariin -kampanjan lisäksi alueellisia pilotointeja, jossa muun muassa tarjotaan sähköpyörien kokeilemismahdollisuuksia ja parannetaan sähköpyörien pysäköintiratkaisuja muutamilla asuinalueilla ja työpaikkakeskittymissä.

Petteri Nisula, HSY:n Ilmastoinfon BSR-e sähköpyöräilyn edistämishankkeen projektipäällikkö, puh. 050 320 8514

Ilmastoinfo auttaa kaupunkilaisia pienentämään hiilijalanjälkeään. Ilmastoinfo on osa HSY:tä ja taustatahoina ovat Helsingin, Espoon, Vantaan ja Kauniaisten kaupungit.

KORJAUS TIEDOTTEESEEN: PUUTTUVA NIMI LISÄTTY Suosittu taloyhtiöiden energiaeksperttikurssi nyt myös verkkokoulutuksena17.2.2020 10:01:44 EETTiedote

Suosittu taloyhtiöiden energiaeksperttikurssi nyt myös verkkokoulutuksena17.2.2020 08:00:00 EETTiedote

Proteiinin liikasyönti kasvattaa typen määrää jätevedenpuhdistamoilla   28.1.2020 07:30:00 EETTiedote

Jätevedenpuhdistamoihin tuleva typpikuorma pk-seudulla on noussut tasaisesti vuosikymmenten ajan. Vuodesta 1999 vuoteen 2019 kasvua on ollut 50 %. Vuonna 2019 kasvu jatkui edelleen ja on suurin vuoden 1999 jälkeen. Yhtenä syynä typpikuorman kasvuun on proteiinin syönnin lisääntyminen. Ylimääräinen proteiini, jota keho ei tarvitse, poistuu kehosta muun muassa typpenä virtsan mukana jäteveteen. Pk-seudulla Viikinmäen jätevedenpuhdistamo puhdistaa typestä lähes 90 %, mutta silti typpeä päätyy Itämereen aiheuttaen rehevöitymistä.

Virtaa fillariin -kampanja etsii osallistujia talvisähköpyöräily-ihmiskokeeseen21.1.2020 12:04:25 EETTiedote

HSY:n Ilmastoinfo etsii autoilijoita Virtaa fillariin -kampanjan ihmiskokeeseen: kokeilemaan kuukauden ajan sähköpyörää helmi-maaliskuussa esimerkiksi kakkosauton sijaan. Ihmiskokeen oletuksenaon, että auton pystyy kohtalaisen vaivattomasti korvaamaan sähköpyörällä myös talvella. Sähköpyöräily on paitsi hauskaa myös hyödyllistä ajan- ja rahansäästön, kunnon kohentumisen sekä ympäristön kannalta. Ihmiskokeeseen osallistuneiden kesken arvotaan pyörien huoltopaketti.