Virtaa fillariin -kampanja etsii kiinnostuneita taloyhtiöitä: Uusi ihmiskoe – Vähentääkö taloyhtiön yhteiskäyttöinen tavarapyörä autoilua?

HSY:n Ilmastoinfo etsii taloyhtiöitä Virtaa fillariin -kampanjan ihmiskokeeseen: kokeilemaan kuukauden ajan yhteiskäyttöistä tavarasähköpyörää.

Kokeiluun osallistuvan taloyhtiön asukkaat saavat käyttöönsä pyörän. Asukkaita haastatellaan kuukauden sujumisesta ja he saavat myös itse tallentaa ja jakaa kokemuksiaan kuukauden ajalta.

Kokeilulla pyritään selvittämään, miten yhteiskäyttöisen tavarapyörän käyttö toteutuu taloyhtiössä: millaisia järjestelyjä ja tiedotusta yhteiskäyttöisen tavarapyörän käyttöönotto vaatii, ketkä sitä taloyhtiössä käyttävät ja millaisiin tarkoituksiin. Oletuksena on, että jos asukkailla on käytössään taloyhtiön yhteiskäyttöinen tavarapyörä, he korvaat sillä osan automatkoista esimerkiksi ostoksille ja harrastuksiin.

Viime kesänä toteutettuun vastaavaan sähköpyörien kokeilukampanjaan yksittäisille kokeilijoille ja perheille tuli yli 900 hakemusta. Tällä kertaa lähdettiin kuitenkin etsimään uutta kohderyhmää.

- Valitsimme taloyhtiöt sähköpyöräilyn edistämishankkeemme kevään kokeilukohteeksi, koska taloyhtiöillä on ratkaiseva rooli muun muassa sähköpyörien säilytysolosuhteiden parantamisessa. Lisäksi nimenomaan sähkökäyttöisiä tavarapyöriä kannattaisi hankkia taloyhtiöihin yhteiskäyttöisiksi – näin säilytystilat riittäisivät paremmin, toteaa HSY:n Ilmastoinfon BSR-e sähköpyöräilyn edistämishankkeen projektipäällikkö Petteri Nisula.

Yhteiskäyttöiset tavarapyörät myös kiinnostavat taloyhtiöitä. Varovaisen myönteistä suhtautumista ilmeni esimerkiksi Kiinteistöliiton ja Mobinet Oy:n 2018 tekemässä kyselyssä, johon tuli 2700 vastausta pääosin taloyhtiöiden hallitusten puheenjohtajilta. Kyselyyn vastaajista noin joka viides piti mahdollisena, että taloyhtiö hankkisi yhteiskäyttöisen tavarapyörän, jos joukko asukkaita tekisi asiasta aloitteen.

Liikenne on kokonaisuudessaan siirtymässä yksityisomisteisista liikennevälineistä kohti yhteiskäyttöisyyttä. Tavarapyörän hankintaa taloyhtiöön asukkaiden käytettäväksi kannattaisikin lainsäädännöllisesti helpottaa.

- Taloyhtiö ei voi tällä hetkellä hankkia yhteiskäyttöistä tavarapyörää yhtiökokouksen enemmistöpäätöksellä vastikevaroin, koska tavarapyörää ei vielä pidetä kiinteistön käyttöön liittyvänä tavanomaisena palveluna. Enemmistöpäätöksellä voidaan päättää tavanomaisen tason ylittävästä uudistuksesta. Kulujen kattamiseksi yhtiövastiketta voi kuitenkin periä vain siihen suostuneilta osakkeenomistajilta yhtiöjärjestyksessä määrättyjen vastikeperusteiden mukaisesti eli käytännössä maksu määräytyisi suhteessa asunnon kokoon. Suostumusten saaminen ja maksujen kerääminen vastikeperusteiden mukaisina on kuitenkin sen verran monimutkaista, että käytännössä se tekee yhteiskäyttöisten pyörien hankinnan ainakin suuremmissa taloyhtiössä lähes mahdottomaksi, Nisula kertoo.

Kolmivuotisessa (2018-2020), EU:n Itämeren alueen rakennerahastonrahoittamassa BSR-electric -hankkeessa edistetään sähköistä liikennettä Itämeren alueen kaupungeissa. HSY:n Ilmastoinfon BSR-electric hanke keskittyy pääkaupunkiseudulle ja käsittää Virtaa fillariin -kampanjan lisäksi alueellisia pilotointeja, jossa muun muassa tarjotaan sähköpyörien kokeilemismahdollisuuksia ja parannetaan sähköpyörien pysäköintiratkaisuja muutamilla asuinalueilla ja työpaikkakeskittymissä.

Petteri Nisula, HSY:n Ilmastoinfon BSR-e sähköpyöräilyn edistämishankkeen projektipäällikkö, puh. 050 320 8514

Ilmastoinfo auttaa kaupunkilaisia pienentämään hiilijalanjälkeään. Ilmastoinfo on osa HSY:tä ja taustatahoina ovat Helsingin, Espoon, Vantaan ja Kauniaisten kaupungit.

Pääkaupunkiseudun kaupunginjohtajat innostavat asukkaita ilmastotekoihin17.10.2018 12:03:10 EESTTiedote

Helsingin pormestari ja Espoon, Vantaan ja Kauniaisten kaupunginjohtajat ovat mukana Ilmastotreeni-kampanjassa, joka innostaa pääkaupunkiseudun asukkaita tekemään ilmastoystävällisiä valintoja omassa arjessaan. Ilmastotreenin videoissa pormestari Jan Vapaavuori ja kaupunginjohtajat Jukka Mäkelä, Ritva Viljanen ja Christoffer Masar kannustavat ihmisiä mukaan ja kertovat miten itse aikovat osallistua Ilmastotreeniin. Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY:n Ilmastoinfo on kehittänyt Ilmastotreeni.fi -palvelun, johon kuka tahansa voi osallistua maksutta.

Virtaa fillariin -kampanja etsii osallistujia ihmiskokeeseen - Kokeile sähköpyörää kuukauden ajan18.4.2018 10:00:56 EESTTiedote