Virtaa vesienhoitoon! - avustusta haettavissa vesistökunnostuksiin 18.10.-30.11.2021 (Varsinais-Suomi, Satakunta)

Varsinais-Suomen ELY-keskuksesta voi hakea avustusta Satakunnan ja Varsinais-Suomen alueella toteutettaviin vesistökunnostushankkeisiin. ELY-keskukset voivat myöntää harkinnanvaraisia avustuksia vesistökunnostusten toteuttamiseen ja suunnitteluun. Avustusta voi saada myös vesiensuojelutoimijoiden alueellisten verkostojen vahvistamiseen, vesi- ja kalataloustoimenpiteisiin sekä maa- ja metsätalouden kokonaisvaltaiseen valuma-aluelähtöiseen vesienhallintaan.

Avustushaku on käynnissä 18.10.-30.11.2021

Avustusta annetaan ympäristöministeriön vesiensuojelun tehostamisohjelmasta, jolla halutaan tehdä Suomesta maailman tehokkain vesiensuojelija. Vesistökunnostushankkeilla halutaan ensisijaisesti parantaa vesien tilaa ja vesiympäristöä, lisätä luonnon monimuotoisuutta sekä vahvistaa vesistökunnostajien yhteistyötä.

Näin aloitat kunnostushankkeen

Hankkeen suunnittelu kannattaa aloittaa pikaisesti. Ensin on hyvä selvittää, mitä ongelmia vesistössä on. Onko veden tila heikentynyt ja miksi näin on tapahtunut. Sitten voidaan ryhtyä miettimään, mitkä ovat kunnostuksen tavoitteet ja mitä vesistössä tai valuma-alueella voisi tehdä tilanteen parantamiseksi. Hyvä olisi kerätä asiasta kiinnostuneita yhteistyökumppaneita ja myös miettiä yhdessä, miten saadaan kerättyä rahoitusta ja talkooapua. ELY-keskus sekä valtakunnallinen Vesistökunnostusverkosto tarjoavat asiantuntija-apua vesistöjen taustatietojen keräämiseen, hankkeiden suunnitteluun sekä yhteistyökumppaneiden löytämiseen.

Avustuksen saamiseksi hakijan tulee yleensä olla esimerkiksi rekisteröitynyt yhdistys, vesialueen osakaskunta, kalatalousalue, vesilain mukainen yhteisö, kunta tai yritys.

Avustusta myönnetään lähtökohtaisesti puolet hankkeen kustannuksista. Toisen puolikkaan voi kattaa esimerkiksi omalla rahoituksella, talkootyöllä tai sponsoreilta saadulla tuella.

Yhdessä tehdään enemmän vesien hyväksi ja nyt siihen on rahoitusta tarjolla!

Lisätietoa:

Ari Sallmén, p. 0295 022 937
Pekka Paavilainen, p. 0295 022 921
Sähköposti muotoa etunimi.sukunimi@ely-keskus.fi

Varsinais-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus on valtion viranomainen, joka edistää alueellista kehittämistä hoitamalla elinkeinoihin, työvoimaan, osaamiseen sekä liikenteeseen ja infrastruktuuriin että ympäristöön ja luonnonvaroihin liittyviä tehtäviä. Teemme työtämme Varsinais-Suomen lisäksi Satakunnan alueella liikenne- ja ympäristöasioissa.

Nya undantagslov har beviljats för att fördriva vitkindade gäss från åkrar17.4.2024 14:10:06 EEST | Tiedote

NTM-centralen i Egentliga Finland har föregående vecka beviljat 15 undantagslov för att fördriva vitkindade gäss från åkrar i syfte att förhindra allvarliga skador på gröda. Undantagsloven omfattar 54 gårdar, vilka befinner sig främst i Norra Karelen. Enligt undantagsloven får vitkindande gäss får fördrivas med oskadliggörande metoder. Under vårflytten är det förbjudet att använda högljudda fördrivningsmetoder så som smällpatroner för att trygga häckningsfreden.

Valkoposkihanhien pelloilta karkottamiseen on myönnetty uusia poikkeuslupia17.4.2024 14:10:06 EEST | Tiedote

Varsinais-Suomen ELY-keskus on viime viikolla myöntänyt 15 poikkeuslupaa valkoposkihanhien karkottamiseen pelloilta vakavien viljelyvahinkojen estämiseksi. Luvat koskevat 54 tilaa, jotka sijaitsevat pääosin Pohjois-Karjalassa. Poikkeusluvilla valkoposkihanhia saa karkottaa niitä vahingoittamattomilla menetelmillä. Kevätmuuttokaudella kovaäänisten karkotuskeinojen kuten paukkupatruunoiden käyttö on kielletty lintujen pesimärauhan turvaamiseksi.

Genomförandet av Skärgårdshavsprogrammet påskyndas i pilotområden16.4.2024 07:00:00 EEST | Tiedote

Avrinningsområdena till Aura å och Pemar å samt Kimitoön med omgivande havsområden har valts som pilotområden för Skärgårdshavsprogrammet. Syftet med Skärgårdshavsprogrammet är att minska näringsbelastningen på Skärgårdshavet och få bort jordbruket i Skärgårdshavets avrinningsområde från listan över de värsta belastningskällorna för Östersjön, som upprätthålls av kommissionen för skydd av Östersjöns marina miljö.