Virtaa vesienhoitoon! - avustusta haettavissa vesistökunnostuksiin 18.10.-30.11.2021 (Varsinais-Suomi, Satakunta)

Varsinais-Suomen ELY-keskuksesta voi hakea avustusta Satakunnan ja Varsinais-Suomen alueella toteutettaviin vesistökunnostushankkeisiin. ELY-keskukset voivat myöntää harkinnanvaraisia avustuksia vesistökunnostusten toteuttamiseen ja suunnitteluun. Avustusta voi saada myös vesiensuojelutoimijoiden alueellisten verkostojen vahvistamiseen, vesi- ja kalataloustoimenpiteisiin sekä maa- ja metsätalouden kokonaisvaltaiseen valuma-aluelähtöiseen vesienhallintaan.

Avustushaku on käynnissä 18.10.-30.11.2021

Avustusta annetaan ympäristöministeriön vesiensuojelun tehostamisohjelmasta, jolla halutaan tehdä Suomesta maailman tehokkain vesiensuojelija. Vesistökunnostushankkeilla halutaan ensisijaisesti parantaa vesien tilaa ja vesiympäristöä, lisätä luonnon monimuotoisuutta sekä vahvistaa vesistökunnostajien yhteistyötä.

Näin aloitat kunnostushankkeen

Hankkeen suunnittelu kannattaa aloittaa pikaisesti. Ensin on hyvä selvittää, mitä ongelmia vesistössä on. Onko veden tila heikentynyt ja miksi näin on tapahtunut. Sitten voidaan ryhtyä miettimään, mitkä ovat kunnostuksen tavoitteet ja mitä vesistössä tai valuma-alueella voisi tehdä tilanteen parantamiseksi. Hyvä olisi kerätä asiasta kiinnostuneita yhteistyökumppaneita ja myös miettiä yhdessä, miten saadaan kerättyä rahoitusta ja talkooapua. ELY-keskus sekä valtakunnallinen Vesistökunnostusverkosto tarjoavat asiantuntija-apua vesistöjen taustatietojen keräämiseen, hankkeiden suunnitteluun sekä yhteistyökumppaneiden löytämiseen.

Avustuksen saamiseksi hakijan tulee yleensä olla esimerkiksi rekisteröitynyt yhdistys, vesialueen osakaskunta, kalatalousalue, vesilain mukainen yhteisö, kunta tai yritys.

Avustusta myönnetään lähtökohtaisesti puolet hankkeen kustannuksista. Toisen puolikkaan voi kattaa esimerkiksi omalla rahoituksella, talkootyöllä tai sponsoreilta saadulla tuella.

Yhdessä tehdään enemmän vesien hyväksi ja nyt siihen on rahoitusta tarjolla!

Lisätietoa:

Ari Sallmén, p. 0295 022 937
Pekka Paavilainen, p. 0295 022 921
Sähköposti muotoa etunimi.sukunimi@ely-keskus.fi

Varsinais-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus on valtion viranomainen, joka edistää alueellista kehittämistä hoitamalla elinkeinoihin, työvoimaan, osaamiseen sekä liikenteeseen ja infrastruktuuriin että ympäristöön ja luonnonvaroihin liittyviä tehtäviä. Teemme työtämme Varsinais-Suomen lisäksi Satakunnan alueella liikenne- ja ympäristöasioissa.

Kontaktmyndighetens motiverade slutsats om MKB-dokumentet för projektet för Helsingfors–Åbo snabb tågförbindelse (Nyland, Egentliga Finland)3.12.2021 15:05:30 EET | Tiedote

Närings-, trafik- och miljöcentralen i Nyland har gett en motiverad slutsats om Trafikledsverkets beskrivning av miljökonsekvensbedömningen gällande Helsingfors–Åbo snabb tågförbindelse enligt lagen om förfarandet vid miljökonsekvensbedömning. Med MKB-förfarandet har man sammanfört Natura 2000 -bedömningarna för Kisko ås källflöden och Noux samt bedömningen av behov av en Naturabedömning för Kustövikens Naturaområde. Den motiverade slutsatsen har utarbetats i samarbete mellan experter vid NTM-centralerna i Nyland och Egentliga Finland. NTM-centralernas naturvårdsmyndigheters Naturautlåtanden är bifogade till slutsatsen.

Yhteysviranomaisten perusteltu päätelmä Helsinki-Turku nopea junayhteys -hankkeen YVA-selostuksesta (Uusimaa, Varsinais-Suomi)3.12.2021 14:27:30 EET | Tiedote

Uudenmaan ELY-keskus on antanut ympäristövaikutusten arviointimenettelystä annetun lain mukaisen perustellun päätelmän Väyläviraston Helsinki-Turku nopea junayhteys -hankkeen ympäristövaikutusten arviointiselostuksesta. YVA-menettelyyn on yhdistetty Kiskonjoen latvavesien ja Nuuksion Natura 2000 -alueita koskevat Natura-arvioinnit sekä arvio Kuusistonlahden Natura-aluetta koskevan Natura-arvioinnin tarpeesta. Perusteltu päätelmä on valmisteltu Uudenmaan ja Varsinais-Suomen ELY-keskusten asiantuntijoiden yhteistyönä. ELY-keskusten luonnonsuojeluviranomaisten antamat Natura-lausunnot ovat päätelmän liitteinä.

Fridlysta fåglar orsakade färre skördeskador än i fjol – ansökan om ersättning ska lämnas in före utgången av året26.11.2021 09:30:00 EET | Tiedote

Enligt preliminära uppgifter har fåglar som är fridlysta enligt naturvårdslagen, såsom vitkindade gäss, orsakat mindre skador på odlingar än i fjol. Gynnsamma väderförhållanden anses vara den huvudsakliga orsaken. Ersättning för skador orsakade av fridlysta fåglar kan sökas före utgången av året. Ersättningen betalas ut i början av nästa år.

Vattentjänststrategi för Östra och Södra Finland – lyckad förändring genom samarbete och prognosticering (Mellersta Finland, Södra Savolax, Tavastland, Sydöstra Finland, Norra Karelen, Norra Savolax, Nyland)25.11.2021 14:39:33 EET | Tiedote

I arbetet på en strategi för vattentjänsterna i södra och östra Finland har det blivit dags att utvärdera det som varit och kasta en blick på det som kommer. Strategin är nu klar, efter många turer. Vi har skapat en gemensam vision och gjort strategiska val samt identifierat åtgärder för vidareutvecklingen av vattentjänsterna i östra och södra Finland. Eftersom världen omkring oss är stadd i ständig förändring kan vi inte definitivt spika vår strategi. Därför vill vi redan i detta skede granska våra val och vårt arbete. Vad har vi lyckats med? Var behöver insatserna ökas? Vad behövs för att strategin ska förverkligas? Vilka metoder för framtidsarbete behöver vi för att lyckas? Svar på dessa frågor hoppas vi få under framtidsdagen 16.12 som hålls på distans och där vi välkomnar aktörer från intressentgrupper i alla de medverkande landskapen.