Virtuaalikippis! Vuoden 2020 parhaat äänikirjat palkitaan torstaina

Storytel palkitsee viime vuoden parhaat äänikirjat ja niiden lukijat Storytel Awards -gaalassa torstaina 25. maaliskuuta. Gaalaa voi seurata kotisohvalta striimin kautta.

Toista kertaa järjestettävässä Storytel Awards -gaalassa jaetaan palkintoja vuoden 2020 parhaille äänikirjoille neljässä kategoriassa: kaunokirjallisuus, jännitys ja dekkarit, tietokirjallisuus ja elämäkerrat sekä lasten -ja nuortenkirjallisuus. Virtuaalitilaisuuden juontaa säkenöivä Maria Veitola. Gaalassa päästään nauttimaan myös livemusiikista, kun lavalle astelee artisti Robin Packalen.

Suuri äänikirjapalkinto jaetaan kunkin kategorian parhaalle äänikirjan kirjoittajalle ja lukijalle. Jos palkittava kirja on käännösteos, luovutetaan palkinto kirjailijan sijaan kirjan kääntäjälle. Palkinnon arvo on 1 000 euroa. Lisäksi voittajat saavat upean ääniaaltopokaalin, jonka on suunnitellut ruotsalainen designtoimisto SuperTuesday.

“Suuri äänikirjapalkinto on tunnustus kirjailijoille, lukijoille ja hyville tarinoille. Kuunteluelämyksille, jotka ovat koskettaneet, viihdyttäneet ja inspiroineet meitä vuoden aikana”, Storytelin markkinointipäällikkö Hanna Walldén sanoo.

Palkinto on kerännyt ennätyspaljon kiinnostusta

Äänikirjoja kuuntelevalla yleisöllä on ollut prosessissa suuri rooli– esivalintalista koottiin Storytelin suosituimmista ja parhaiten arvioduista äänikirjoista, joista yleisö sai äänestää finaaliin suosikkejaan. Finaaliin pääsivät kunkin kategorian viisi eniten ääniä saanutta kirjaa.

Finalistiteoksissa korostuivat erityisesti kotimainen kirjallisuus ja suosittujen tubettajien lukemat äänikirjat. Finalistien joukosta asiantuntijaraadit ovat valinneet voittajat, jotka paljastetaan gaalassa torstaina 25. maaliskuuta.

Suuri äänikirjapalkinto jaetaan nykyisin kaikissa Pohjoismaissa ja se on kerännyt tänä vuonna ennätyspaljon kiinnostusta.

“Noin 130 000 äänikirjojen kuuntelijaa ympäri Pohjoismaita äänesti suosikkikirjojaan tämän vuoden Storytel Awards -yleisöäänestyksessä. Se on yli puolet enemmän kuin viime vuonna”, Walldén iloitsee.

Kaunokirjallisuus-kategorian finalistikirjoja laittavat paremmuusjärjestykseen raadin puheenjohtaja kirjailija ja luovan alan yrittäjä Satu Rämö, kirjallisuustoimittaja Seppo Puttonen ja näyttelijä Sanna Stellan. Tietokirjallisuus ja elämäkerrat -kategorian voittajakirjan valitsevat puheenjohtajana toimiva toimittaja Laura Friman, suosittua Kaverin puolesta kyselen -podcastia pitävä toimittaja Tiia Rantanen sekä Helsingin Sanomien päätoimittaja Anu Ubaud.

Lasten- ja nuortenkirjallisuuden raadissa finalistikirjoja arvioi puheenjohtajana toimiva näyttelijä ja kirjailija Jani Toivola, lasten kanava Yle Mixin juontaja Jasmin Beloued sekä näyttelijä ja laulaja Antti L.J. Pääkkönen. Dekkarit ja jännitys -kategorian raadin puheenjohtaja on kirjailija ja toimittaja Heikki Valkama. Lisäksi raatiin kuuluu rikostoimittaja ja tietokirjailija Miika Viljakainen ja somevaikuttaja ja Afterwork-podcastista tuttu Meri Milash.

Storytel Awards -gaala järjestetään torstaina 25. maaliskuuta kello 18.00–19.00. Virtuaaligaalaa voi seurata täällä.

Storytel Awards -finalistit:

Kaunokirjallisuus:

Suon villi Laulu – Delia Owens, lukija Sanna Majuri, WSOY
Kaikki elämästä(ni) – Antti Holma, lukija Antti Holma, Otava
Pintaremontti – Miika Nousiainen, lukija Oskari Katajisto, Otava
Ei kertonut katuvansa – Tommi Kinnunen, lukija Krista Kosonen, WSOY
Cilkan tarina – Heather Morris, lukija Markus Niemi, Aula & Co

Jännitys & dekkarit:

Kun kuningas kuolee – Elina Backman, lukija Sanna Majuri, Otava
Manni – Kale Puonti, lukija Ville Tiihonen, Bazar
Pahan Verkko – Max Seeck, lukija Satu Paavola, Tammi
Peilimies – Lars Kepler, lukija Toni Kamula, Tammi
Ruska – Christian Rönnbacka, lukija Ville Tiihonen, Bazar

Tietokirjallisuus & elämäkerrat:

Vakooja ja petturi – Ben MacIntyre, lukija Jukka Pitkänen, Atena
Isä pullossa – Matka alkoholistin mieleen ja maailmaan – Johanna Pohjola, lukija Anna-Riikka Rajanen, Gummerus
Wanted Janne "Nacci" Tranberg – Pekka Lehtinen ja Janne Tranberg, lukija Jukka Pitkänen, Pulitzer
Mercedes Bentso – Totuus ja tunnustus – Linda-Maria Roine, lukija Linda-Maria Roine, Johnny Kniga
Yksi elämä, yksi planeetta – David Attenborough, lukija Jarmo Heikkinen, WSOY

Lasten- ja nuortenkirjallisuus:

Elina ja Sofia, Kaikki on mahdollista! – Elina ja Sofia, lukijat Elina ja Sofia, Tammi
Albi rakentaa kodin: Tuoli – Mikko Kunnas ja Markus Majaluoma, lukija Martti Suosalo, Storytel Original
Heinähattu ja Vilttitossu loman tarpeessa – Tiina Nopola ja Sinikka Nopola, lukija Vuokko Hovatta, Tammi
Vitsipitsa – täytteenä Niko ja Santtu – Juhana Salakari, lukijat Niko Meuronen ja Santeri Hänninen, Otava
Kaikkien aikojen kirja – Mike "Miklu" Bäck, lukija Mike "Miklu" Bäck, Otava

Hanna Walldén
Marketing Manager, Content & Communication
hanna.wallden@storytel.com

Käenkuja 3Aa

Storytel on yksi maailman johtavista äänikirjojen ja e-kirjojen suoratoistopalveluista, jonka visiona on tehdä maailmasta empaattisempi paikka tarinoiden kautta. Palvelu toimii älypuhelimelle tai tabletille ladattavan mobiilisovelluksen kautta ja antaa käyttäjälle mahdollisuuden nauttia tarinoista rajattomasti missä ja milloin vain. Suomessa Storytelin valikoima kattaa yli 300 000 ääni- ja e-kirjaa.

Paitsi digitaalinen kirjapalvelu Storytel on myös kasvava kustannuskonserni. Storytelin kustannustoiminta muodostuu useista kustantamoista, kuten Norstedts, Gummerus Kustannus, Massolit, StorySide, Aula & Co, Printz Publishing, People's Press, Rabén & Sjögren, B. Wahlströms ja Norstedts Kartor. Storytel julkaisee myös itse suoraan kuunneltaviksi kirjoitettuja Storytel Original -äänikirjoja, äänikirjasarjoja sekä podcasteja. Ruotsissa vuonna 2005 perustettu Storytel toimii tällä hetkellä yli 20 maassa ja sen pääkonttori on Tukholmassa.

Sisko Savonlahdelta Vastaa kysymykseen -niminen Storytel Original -haastattelusarja29.9.2021 13:54:46 EEST | Tiedote

Juuri uuden Kai minä halusin tätä -kirjansa julkaisseelta Sisko Savonlahdelta ilmestyy ääni- ja e-kirjapalvelu Storytelissä Vastaa kysymykseen -niminen haastattelusarja. Sarjassa suorapuheisina tunnetut suomalaiset vastaavat yllättäviin ja vähemmän yllättäviin kysymyksiin, jotka Sisko Savonlahti on löytänyt internetistä. Vastaa kysymykseen on Storytel Original -tuotanto ja kuunneltavissa vain Storytelissä.

Lucinda Rileyn Kadonnut sisar odotetusti Storytelin kesän kuunnelluin kirja - muut menestyjät yllättävät3.9.2021 11:43:40 EEST | Tiedote

Huippusuositun irlantilaiskirjailija Lucinda Rileyn Seitsemän sisarta -sarjan seitsemäs osa nousi odotetusti Storytelin kesän kappalemääräisesti kuunnelluimmaksi kirjaksi. Kymmenestä kuunnelluimmasta kirjasta kuusi oli lastenkirjoja. Top 10:ssä nähtiin myös Storytel Original -julkaisu Sydänjää, jonka ovat kirjoittaneet Camilla Läckberg ja Alexander Karim.