Virtuaalimatkat edistävät kehitysvammaisten henkilöiden yhdenvertaisuutta

Mekin ollaan mukana –kulttuuritapahtuma järjestetään keskiviikkona 17.marraskuuta Tampereella Kulttuuritalo Laikussa. Tapahtuman järjestää Tampereen kulttuurisen kehitysvammatyön verkosto yhteistyössä Kehitysvammaisten Tukiliiton kanssa sekä Teatteri Telakan kanssa ja tapahtuma on kaikille avoin. Rinnekoti sekä Lyfta ovat mukana tapahtumassa esittelemässä Lyfta-oppimisalustan käyttöä toimintakeskuksissa ja erityisryhmien kanssa.

Lyfta-työpajojen osallistujat pääsevät elämykselliselle virtuaalimatkalle Rinnekodin Toimintakeskus Lyylin asiakkaiden ja ohjaajien johdattelemina saaden samalla mahdollisuuden tutustua kansainvälisesti palkittuun Lyfta-oppimisalustaan. Lyftan immersiivinen oppimisalusta toimii digitaalisena välineenä myös erityisryhmien osallisuuden ja yhdenvertaisuuden edistämiseksi.

”Lyftan visuaalisuus ja pelillisyys helpottaa uusien asioiden kokemista ja omaksumista. Kun sekä ohjaajat ja asiakkaat ovat yhdessä toimijoita, se rakentaa luottamusta mikä mahdollistaa myös tunteiden näyttämisen ja vaikeidenkin asioiden käsittelyn. Lyftassa uudet kulttuurit ja erilaisuus kohdataan yhdessä.” kertoo Rinnekodin kehittämispäällikkö Nadja Delcos.

Myös Toimintakeskus Lyylin ohjaaja Nita Lehtiniemi liputtaa Lyftan käytön puolesta toimintakeskuksessa vahvasti.

“Lyfta on avannut elämyksellisyyttä meidän asiakkaille ja ohjaajille sekä tuonut ihan uutta ideaa toimintaan. Se pitää sisällään ajankohtaisia asioita ja tarjoaa samalla elämyksellisyyttä. Myös digialustana se on mainio, Lyylin asiakkaat usein puhuvat ‘milloin mennään maapallolle?’. Lyftan avulla moni asiakas on tullut kuorestaan, kun on innostunut olemaan osana keskustelua.”

Rinnekodin järjestämiin Lyfta-työpajoihin ja elämyksellisiin virtuaalimatkoihin on mahdollista osallistua Kulttuuritalo Laikussa 17.11. klo 12-15.

RAI todentaa ja vahvistaa ammattilaisten havaintoja18.11.2021 13:43:21 EET | Tiedote

Rinnekoti on edelläkävijä RAI-arviointien, tarkemmin kehitysvammapuolelle räätälöidyn RAI-ID (aikuisille) ja RAI ChYMH-DD Symppis (lapsille) arviointimenetelmän käytössä. Tällä hetkellä Rinnekodissa on tehty RAI-arviointi reilulle 700 kehitysvammaiselle aikuiselle ja 70 kehitysvammaiselle lapselle, kun valtakunnallisesti kehitysvammapuolen arviointeja on tehty yhteensä noin pari tuhatta. RAI-arviointien käyttöönotto Rinnekodissa on onnistunut mm henkilökunnan koulutukseen ja käyttöönoton suunnittelun ansiosta. Hanna Lamroth ja Eveliina Nyholm ovat käyneet kaksivuotisen Terveyden- ja hyvinvointilaitoksen RAI-erityisasiantuntijakoulutuksen, luoneet Rinnekodille omat koulutusmateriaalit ja selkeät prosessit. Lamroth ja Nyholm näkevät RAI-arvioinneissa hyötyjä niin asiakkaan elämän tukemiseen kuin yksikön työn johtamiseen.

Yhteisöllisyys asiakkaidemme voimavarana - Rinnekoti avaa uutta Poriin9.11.2021 09:44:54 EET | Tiedote

Rinnekoti avaa Poriin uuden asumisen tuen palveluja tarjoavan yksikön Saarnin, josta tulee koti viidelletoista vammaiselle ja eri tavoin vammautuneille henkilöille. Saarnissa tarjotaan myös lyhytaikaista asumisen tuen palvelua, joka mahdollistaa esimerkiksi omaishoitajien vapaiden toteutumisen. Yksikössä panostetaan erityisesti yhteisölliseen toimintaan ja asiakkaiden kommunikoinnin tukemiseen. Saarni valmistuu loppuvuodesta 2021.

Remontti käynnistyi Revontulentiellä tulevien asiakkaiden tarpeet huomioiden1.9.2021 12:41:38 EEST | Tiedote

Espoon Tapiolassa entisen MTK-Opiston tiloissa on käynnistynyt remontti Museoviraston valvonnassa. Remontin jälkeen kiinteistön käyttäjäksi on tulossa Diakonissalaitokseen kuuluva, kehitysvammapalveluja tuottava Rinnekoti. Revontulentielle on tulossa asumisen tuen sekä työllistymisen ja osallisuuden palveluja. Tilat remontoidaan kehitysvammaisten asiakkaiden tarpeet huomioiden. Toiminta käynnistyy arviolta vuoden 2022 loppupuolella.

Rinnekoti tuo uudet lasten ja perheiden palvelut Turkuun27.5.2021 15:32:15 EEST | Tiedote

Rinnekoti rakentaa parhaillaan uusia lapsi- ja perhepalvelujen yksiköitä Turkuun. Palvelut kehitysvammaisille sekä autismikirjon lapsille ja nuorille avautuvat tammikuussa 2022. Pienryhmäkoti Nanna on tarkoitettu hoidollisille kehitysvammaisille lapsille, Kasvunkoti Knut on sijaishuollon palveluja tarjoava yksikkö ja Omakoti Soili tarjoaa asumisvalmennusta aikuistuville ja itsenäistyville nuorille. Rinnekoti on johtava kehitysvamma-alan toimija ja osa Diakonissalaitoksen yhteiskunnallista konsernia.

Virtuaalimatkojen kautta digitaitoja ja osallisuutta - kansainvälisesti palkittu oppimisalusta Rinnekodin asiakkaiden käytössä 9.3.2021 09:43:21 EET | Tiedote

Rinnekoti panostaa asiakkaiden digitaitojen ja osallisuuden edistämiseen ottamalla käyttöön kansainvälisesti palkitun suomalaisen oppimisalustan Lyftan. Helsingissä ja Tampereella toimivien toimintayksiköiden asiakkaat sekä Rinnekodin etänä järjestettävän päivätoiminnan eli Etälive-lähetysten asiakkaat pääsevät vierailemaan eri maissa, tapaamaan uusia henkilöitä ja syventämään tietämystään maailmasta digitaalisella oppimisalustalla. Korona pandemialla on väistämättä vaikutuksia myös kehitysvammaisten asiakkaiden hyvinvointiin ja osallisuuteen. Vastapainona poikkeustilanteesta johtuvalle epävarmuudelle ja yksinäisyydelle on erityisen tärkeää tarjota asiakkaille mahdollisuutta harjoittaa digitaitoja sekä kokea yhteisöllisyyttä. Tähän tarkoitukseen Rinnekoti kokeili Lyftan digitaalista oppimisalustaa viime vuonna. Rinnekodin ohjaajat ja asiakkaat ottivat palvelun innostuneesti vastaan ja käyttöä on hyvien kokemusten ansiosta laajennettu.