Virtuaalinen (EVER)GREEN ALVAR AALTO -tutkijaseminaari toukokuussa 2021

Mistä puhutaan juuri nyt Alvar Aalto -tutkimuksessa? Virtuaalinen, kaksipäiväinen (Ever)green Alvar Aalto -tutkijaseminaari 6.-7.5.2021 tarjoaa ainutlaatuisen mahdollisuuden kohdata 30 alan huippututkijaa ympäri maailmaa. Virtuaaliseminaarin lähetyspaikka on Porin taidemuseo.

Valokuvassa Alvar Aalto ja Pariisin maailmannäyttelyn Suomen paviljongin pienoismalli, 1937. Kuva © Alvar Aalto -säätiö.

Virtuaaliseminaarissa avautuu globaali, lavea maisema ja lukuisia uusia polkuja kansainvälisen kosmopoliitin, arkkitehti Alvar Aallon, moniulotteiseen maailmaan. Englanninkielisen tapahtuman kolme pääteemaa ovat SUSTAINABILITY – Alvar Aallon arkkitehtuurin kestävät suunnitteluperiaatteet, REFLECTIONS – Aallon tuotannon heijastukset ja vaikutukset arkkitehtuurin globaalilla kentällä, sekä RESTORATION ja REUSE – kestävän kehityksen periaatteet Aallon rakennusten korjauksissa ja uudiskäytössä.

Pääpuhujista professori Antonello Alici kertoo Alvar Aallon Italian vaikutteista ja arkkitehti Gunny Harboe Frank Lloyd Wrightin arkkitehtuurista. Arkkitehti Teemu Tuomen aiheena on Aallon Finlandia-talo korjausrakentamiskohteena, arkkitehti Tapani Mustonen puolestaan kertoo korjausrakentamisen tarkkuudesta ja suunnitelman luovuudesta.

ALVAR AALTO YHDISTÄÄ GLOBAALIN YHTEISÖN

Muissa esityksissä avataan mm. Aallon yhteyksiä islamilaiseen kulttuuriperintöön, tai miten Aalto itse vaikutti modernismin tulkintaan Tanskassa, Portugalissa tai vaikkapa Skotlannissa. Uusia kansainvälisiä kytköksiä avataan Euroopan ohella niin USA:han, Kiinaan kuin Japaniin. Ajankohtaiset kestävän kehityksen suunnittelun periaatteet, toisaalta viheralueiden suunnittelu ja symboliikka, esimerkkinä Paimion parantolan puutarha, nousevat esityksissä. Taiteilija Silja Rantanen on tutkinut Aallon muotoilua newyorkilaisen kuvanveistäjän Donald Juddin kokoelmissa.

UUSI ALVAR AALTO -TUTKIJASIVU AVAUTUU

Alvar Aalto -tutkimus on nyt virtuaalista. (Ever)green Alvar Aalto -tutkijaseminaarin tallenteita voi seurata jo seminaarin aikana 6.-7.5.2021 myös omaan tahtiin. Lipun lunastaneet voivat katsoa tapahtumatallennetta kahden kuukauden ajan. Seminaarin yhteydessä julkaistaan samanniminen, runsaasti kuvitettu englanninkielinen julkaisu, josta on tulossa myös digiversio.

Uusi Alvar Aalto -tutkijasivu avautuu toukokuussa seminaarin yhteydessä Alvar Aalto -säätiön verkkosivuilla. Tutkijasivulta löytyvät muun muassa tuore, päivitetty Alvar Aalto -bibliografia, tietoa aiemmista seminaareista sekä tuoreista tutkimuksista (alkaen 6.5.2021).

Alvar Aalto Resreacher´s Network -Facebook-ryhmässä voi osallistua ajankohtaiseen keskusteluun.

Kansainvälinen Alvar Aalto -tutkijaseminaari järjestetään yhteistyössä Alvar Aalto -akatemian, Porin kaupungin ja muiden kumppanien kesken.

(Ever)green Alvar Aalto -tutkijaseminaari

Virtuaalitapahtuma 6.–7.5.2021

Osta nyt! Early Bird -liput (à 30 €) ovat myynnissä 31.3.2021 asti, minkä jälkeen lipun hinta on à 50 € (1.4.-7.5.2021).
Liput, osallistumisohjeet, ja muu lisäinfo tapahtumasta osoitteesta: www.alvaraalto.fi/researchersnetworkseminar

Nina Heikkonen, ohjelmapäällikkö,

Aila Svenskberg, viestintä, PRESS
aila.svenskberg@alvaraalto.fi
puh. 040 659 1930

The 15th Alvar Aalto Symposium opens new horizons to the future of industry14.4.2021 15:41:03 EEST | Press release

What is the path from ideal communities to sustainable industrial ecosystems? How are megatrends; digitalization, new technologies, urbanization, climate change and the demands of sustainable development changing industrial fabrication and design? Factory environments have always inspired art, literature and film. Which kind of environments and architecture does the industrial productions create in the future? On the other hand, what are the possibilities for reuse and regeneration of progressive historical industrial premises? How is renovation carried out following the principles of sustainable development, and for the needs of the future? And not forgetting Alvar Aalto’s concern for the human scale.

15. Alvar Aalto Symposium avaa uusia näkökulmia teollisuuden tulevaisuuteen14.4.2021 15:30:00 EEST | Tiedote

Millainen on teollisen rakentamisen tulevaisuus? Miten megatrendit, digitalisaatio, uudet teknologiat, ilmastonmuutos, kaupungistuminen, kiertotalous ja kestävän kehityksen vaatimukset muuttavat tulevaisuuden teollista rakentamista ja suunnittelua? Tehdasmiljööt ovat aina inspiroineet uutta kuvataidetta, kirjallisuutta ja elokuvaa. Kaupunkisuunnittelussa hyödynnetään käytöstä poistuvia teollisia rakennuksia galleriatiloina ja asuinkäyttöön. Miten korjausrakentamista tai uudisrakentamista toteutetaan kestävän kehityksen periaatteilla – unohtamatta arkkitehti Alvar Aallon tapaan inhimillistä mittakaavaa.

Alvar Aalto Medal 2020 awarded to Bijoy Jain of Studio Mumbai in India16.3.2021 13:16:14 EET | Press release

The fourteenth Alvar Aalto Medal has been awarded to the Indian architectural office Studio Mumbai and its director Bijoy Jain. In making its selection, the jury emphasized the studio’s skilful synthesis of architecture and craftsmanship. Studio Mumbai's work reflects an understanding of the unique geographical, climatic and social characteristics of the environment, giving insightful consideration to them in their design work. The award was presented to the medallist in February at the Finnish Embassy in New Delhi, India.

Alvar Aalto -mitalin 2020 on saanut intialaisen Studio Mumbain Bijoy Jain 16.3.2021 10:50:17 EET | Tiedote

Neljästoista Alvar Aalto -mitali on myönnetty intialaiselle Studio Mumbai -arkkitehtitoimistolle ja toimiston vetäjälle Bijoy Jainille. Tuomaristo painotti valinnassaan toimiston taidokasta arkkitehtuurin ja käsityöläisyyden yhdistämistä. Studio Mumbain toiminnassa heijastuu ymmärrys ympäristön maantieteellisiä, ilmastollisia ja sosiaalisia erityispiirteitä kohtaan sekä niiden viisas huomioiminen suunnittelutyössä.Palkinto ojennettiin mitalistille helmikuussa Suomen suurlähetystössä Intian New Delhissä.

Engaging name sought for the future Ruusupuisto Museum Hub   15.3.2021 16:15:24 EET | Press release

Over the next two and a half years, the Alvar Aalto Museum and the Museum of Central Finland will together create a new museum centre in Jyväskylä’s Ruusupuisto neighbourhood after the Alvar Aalto Museum’s renovation and the construction of a new connecting wing between the museum buildings are complete. The future museum centre is now looking for an engaging name to describe the two different museums.