Virtuaalisessa (Ever)green Alvar Aalto -tutkijaseminaarissa 6.-7.5.2021 koolla kansainväliset arkkitehtuurin huippututkijat

Kansainvälisen kosmopoliitin, Alvar Aallon arkkitehtuuri on fokuksessa kaksipäiväisessä (Ever)green Alvar Aalto -tutkijaseminaarissa 6.–7.5.2021. Tarjolla on ainutlaatuinen virtuaalimahdollisuus kohdata 30 alan huippututkijaa ympäri maailmaa. Seminaarin ohjelmaan sisältyy mm. tuore virtuaaliopastus Villa Maireaan, joka on nähtävillä ainoastaan seminaarin yhteydessä. Tapahtuman lähetyspaikka on Porin taidemuseo.

Kuva: Alvar Aalto (1898–1976), Alvar Aalto -säätiö.

Tutkijaseminaarin kolme pääteemaa ovat SUSTAINABILITY – Alvar Aallon arkkitehtuurin kestävät suunnitteluperiaatteet, REFLECTIONS – Aallon tuotannon heijastukset ja vaikutukset arkkitehtuurin globaalilla kentällä, sekä RESTORATION ja REUSE – kestävän kehityksen periaatteet Aallon rakennusten korjauksissa ja uudiskäytössä. Englanninkielisen tapahtuman moderaattoreina toimivat Alvar Aalto -säätiön toimitusjohtaja, arkkitehti Tommi Lindh ja Aalto-yliopiston arkkitehtuurin historian ja restauroinnin apulaisprofessori, arkkitehti Panu Savolainen, joka on myös Alvar Aalto -säätiön hallituksen edustaja sekä arkkitehtuurin historian professori, tekniikan tohtori Olli-Paavo Koponen Tampereen yliopistosta.

KANSAINVÄLINEN ALVAR AALTO -TUTKIMUS ON SUOSITTUA
Pääpuhujista professori Antonello Alici kertoo Alvar Aallon Italian vaikutteista ja arkkitehti Gunny Harboe Frank Lloyd Wrightin arkkitehtuurista. Arkkitehti Teemu Tuomen aiheena on Aallon Finlandia-talo korjausrakentamiskohteena, arkkitehti Tapani Mustonen puolestaan kertoo korjausrakentamisen tarkkuudesta ja suunnitelman luovuudesta. Muissa esityksissä nousevat esiin mm. Alvar Aallon vahva, yhä ajankohtainen vaikutus arkkitehtuurin kansainvälisellä kentällä ja myös rikkaat kulttuuriset ja ammatilliset globaalit kytkökset. Ajankohtaiset kestävän kehityksen suunnittelun periaatteet, toisaalta viheralueiden suunnittelu ja symboliikka, esimerkkinä Paimion parantolan puutarha, nousevat esiin esityksissä. Taiteilija Silja Rantanen on tutkinut Aallon muotoilua keräilykohteena newyorkilaisen kuvanveistäjän Donald Juddin kokoelmissa.

UUSI ALVAR AALTO -TUTKIJASIVU AVAUTUU 6.5.2021
Alvar Aalto -tutkimus on nyt virtuaalista. (Ever)green Alvar Aalto -tutkijaseminaarin tallenteita voi seurata jo seminaarin aikana 6.–7.5.2021 myös omaan tahtiin. Lipun lunastaneet voivat katsoa tapahtumatallennetta kahden kuukauden ajan. Seminaarin yhteydessä julkaistaan samanniminen, englanninkielinen, runsaasti kuvitettu digitaalinen julkaisu, joka julkaistaan seminaarin jälkeen myös painettuna. Uusi Alvar Aalto -tutkijasivu avautuu toukokuussa seminaarin ajankohtana Alvar Aalto -säätiön verkkosivuilla. Tutkijasivulta löytyvät 6.5.2021 alkaen muun muassa tuore, päivitetty Alvar Aalto -bibliografia, tietoa aiemmista seminaareista sekä tuoreista tutkimuksista: www.alvaraalto.fi/research

Kansainvälisen tutkijaseminaarin avaavat Alvar Aalto -säätiön toimitusjohtaja Tommi Lindh ja Porin kaupunginjohtaja Aino-Maija Luukkonen. Tutkijaseminaari järjestetään yhteistyössä Alvar Aalto -akatemian, Porin kaupungin ja muiden kumppanien kesken. Porin kaupunki on tällä hetkellä Alvar Aalto -kaupunkiverkoston puheenjohtaja.

Nina Heikkonen, ohjelmapäällikkö

Aila Svenskberg, viestintä, PRESS
aila.svenskberg@alvaraalto.fi
puh. 040 659 1930

Kuva: Alvar Aalto (1898–1976), Alvar Aalto -säätiö.

Virtual (Ever)green Alvar Aalto Researchers’ Network Seminar 6–7 May 2021 brings together top international architectural researchers27.4.2021 15:27:33 EEST | Press release

The architecture of the internationally renowned and cosmopolitan Alvar Aalto will be the focus of the two-day (Ever)green Alvar Aalto Researchers’ Network Seminar, held on May 6–7, 2021. The seminar offers a unique opportunity to meet with 30 top researchers in the field from around the world virtually. The programme includes also a new virtual tour of beautiful Villa Mairea, designed by Aino and Alvar Aalto. The venue for the event is the Pori Art Museum.

Ruusupuisto Museum Centre received a total of 1006 name proposals - a word cloud of the proposals has now been published23.4.2021 13:00:38 EEST | Tiedote

Suggestions for the name were sought for the future museum centre in Jyväskylä’s Ruusupuisto for a month. Between 15.3 and 15.4.2021, was received a total of 1006 name proposals of which are now published a word cloud at www.ruusupuistonmuseokeskus.fi. The purpose of collecting name suggestions was finding a unique, memorable, and clear name that is easy to use in a sentence. The name should be good for Finnish and international audience alike, and describe the two different museums and the content they offer.

Ruusupuiston museokeskus sai 1006 nimiehdotusta – sanapilvi ehdotuksista on nyt julkaistu23.4.2021 12:39:25 EEST | Tiedote

Tulevalle Jyväskylän Ruusupuiston museokeskukselle haettiin kuukauden ajan nimiehdotuksia. Ajalla 15.3.–15.4.2021 saatiin yhteensä 1006 nimiehdotusta, joista on nyt julkaistu sanapilvi osoitteessa www.ruusupuistonmuseokeskus.fi. Nimiehdotusten keräämisen tarkoituksena oli löytää museokeskukselle nimi, joka on uniikki, mieleenpainuva, selkeä, helposti taipuva ja kansainvälisten asiakkaiden suuhun sopiva. Lisäksi nimen toivottiin kuvaavan kahta erilaista museota.

Alvar Aalto Museum serves the visitors at the Säynätsalo Town Hall until summer 202322.4.2021 15:30:41 EEST | Press release

Alvar Aalto Museum and its exhibitions are still open to the public this week in Jyväskylä. The museum will close on 26 April 2021, however, at which time many of the its operations will transfer to Säynätsalo Town Hall, which was designed by Alvar Aalto. Alvar Aalto Foundation’s museum shop, Alvar Aalto Shop, is already serving customers in the centre of Jyväskylä, near Kirkkopuisto.

The 15th Alvar Aalto Symposium opens new horizons to the future of industry14.4.2021 15:41:03 EEST | Press release

What is the path from ideal communities to sustainable industrial ecosystems? How are megatrends; digitalization, new technologies, urbanization, climate change and the demands of sustainable development changing industrial fabrication and design? Factory environments have always inspired art, literature and film. Which kind of environments and architecture does the industrial productions create in the future? On the other hand, what are the possibilities for reuse and regeneration of progressive historical industrial premises? How is renovation carried out following the principles of sustainable development, and for the needs of the future? And not forgetting Alvar Aalto’s concern for the human scale.