Virtuaalitodellisuus lisää talotekniikan ymmärrystä

Lämmitysjärjestelmiä valmistava HögforsGST on kehittänyt Suomessa ainutlaatuisen virtuaalisen oppimisympäristön. Sen ansiosta kiinteistön tekniikkaa voi tarkastella yksityiskohtaisesti missä vain ja koska tahansa kolmiulotteisessa virtuaalimaailmassa.

HögforsGST esittelee ensimmäisen virtuaalisen talotekniikan oppimisympäristön Finnbuild-messuilla. Nyt ensi kertaa esillä oleva virtuaalinen ympäristö mahdollistaa tutustumisen kerrostalojen lämmitysjärjestelmiin käymättä kohteessa. Oppimisympäristö mahdollistaa uuden sukupolven yhdistettyyn lämmitys- ja lämmöntalteenottojärjestelmään tutustumisen yksityiskohtaisesti ilman, että fyysisesti käydään rakennuksessa, sen kellarissa tai katolla.

Virtuaaliympäristössä järjestelmän pienimpiinkin yksityiskohtiin voi tutustua etäältä niiden sijainnista riippumatta. Tämä on selkeä etu, sillä talotekniikka on hajallaan eri puolilla kiinteistöä. Oppimisympäristössä esimerkiksi siirtyminen kellarin lämmönjakohuoneesta katolla sijaitsevan lämmöntalteenottolaitteiston luokse onnistuu silmänräpäyksessä.

”Kuvat ja dokumentit voivat kertoa paljon, mutta kyllä omin silmin nähtynä erilaiset laitteistot ja järjestelmät avautuvat paljon paremmin. Tähän virtuaalinen oppimisympäristömme antaa mahdollisuuden ilman, että matkustetaan johonkin jo toteutettuun kohteeseen. Järjestelmän helppo liikuteltavuus mahdollistaa myös aika- ja paikkariippumattoman koulutuksen”, toteaa HögforsGST:n toimitusjohtaja Antti Hartman.

HybridiLTO lämmitys- ja lämmöntalteenottojärjestelmä valittiin FinnBuild-messujen Highlight-tuotteeksi

FinnBuild-messuille on valittu otos mielenkiintoisimmista messuilla nähtävistä tuotteista, palveluista tai ratkaisuista. FinnBuild 2016 Highlightsit on valinnut puolueeton tuomaristo, ja ehdotuksia saivat jättää kaikki näytteilleasettajat.

Helsingin Messukeskuksessa 22. kertaa järjestettävä FinnBuild kerää taas rakennus- ja talotekniikka-alan ammattilaiset yhteen. Suomen suurimmassa ja merkittävimmässä alan tapahtumassa esitellään myös messujen Highlights-tuotteet, joista tehdään oma näyttely messujen yhteyteen.

HögforsGST:n HybridiLTO lämmitys- ja lämmöntalteenottojärjestelmä valittiin yhdeksi messujen Highlights-tuotteeksi. Järjestelmä ottaa kiinteistön poistoilmasta hukkalämmön talteen ja hyödyntää sen jälleen kiinteistön lämmityksessä. Järjestelmä vähentää tyypillisesti talon kaukolämmön kulutusta 40­-50 prosenttia.

HybridiLTO on kotimainen innovaatio, jonka kehityksessä on kiinnitetty erityisesti huomiota kiinteistön elinkaarikustannusten minimointiin. Kyseessä on ensimmäisenä Suomessa markkinoille tuotu kokonaisvaltainen ratkaisu, jonka tehdasvalmiit moduulit vähentävät asennustyöhön kuluvan ajan alle puoleen verrattuna perinteisiin paikan päällä rakennettuihin järjestelmiin.

Toimitusjohtaja Antti Hartman. Puh. 0400 738 325. email: antti.hartman@gst.fi

Koskentie 65

HögforsGST Oy:n liikevaihto on noin 20 miljoonaa euroa ja henkilökunnan määrä 85 henkilöä. Yhtiö valmistaa lämmitys- ja jäähdytysjärjestelmiä sekä MIX-sekoituspiirejä lämmönjakoon. Noin puolet tuotannosta menee vientiin.