Visualisti ja valosuunnittelija Mikki Kunttu saa oman festivaalin

Valosuunnittelija ja visualisti Mikki Kuntun 50-vuotisjuhlan kunniaksi Tampere-talossa järjestetään kansainvälinen festivaali syksyllä 2022. Tapahtuma kantaa nimeä Valossa Mikki Kunttu. Kunttu on yksi Suomen kansainvälisesti menestyneimmistä taiteilijoista, valosuunnittelijoista ja visualisteista. Festivaali esittelee Kuntun mittavaa uraa ja tarjoaa yleisölle mm. konsertin Tampere Filharmonian kanssa, gaalajuhlan, näyttelyn ja ammattilaisseminaarin. Kansainvälisessä gaalajuhlassa on mukana esiintyjiä ja taiteilijoita Kuntun uralta: Tero Saarinen Company, Apocalyptica, Chisu, Kimmo Pohjonen, Martti Suosalo sekä Bostonin Baletin, Tanskan Kuninkaallisen Baletin ja Cirque du Soleilin solisteja. Festivaali julkaistaan tänään maanantaina 22. helmikuuta, Kuntun 50-vuotissyntymäpäivänä. Tapahtuman lipunmyynti alkaa ja koko ohjelma julkaistaan vuoden 2021 aikana.

Mikki Kunttu. Kuva: Kaapo Kamu

Mikki Kunttu on kysytty visualisti maailmalla. Hänen kädenjälkensä näkyy laajasti televisio-, taide- ja musiikkituotannoissa. Kunttu hallitsee suurten areenoiden visualisoinnin sekä taidemuodot oopperasta balettiin ja nykytanssiin. Kunttu on kysytty puhuja alansa kansainvälisissä kärkitapahtumissa ja hän luennoi yliopistoissa Yhdysvalloissa ja Isossa-Britanniassa. Kunttu on toiminut mm. Cirque de Solelin päävisualistina ja -valosuunnittelijana Montrealissa sekä vastaa Kansallisoopperan Ring-sarjan visualisoinnista. Hän on toiminut visualistina myös Euroviisuissa. Kunttu on tehnyt yhteistyötä tunnetun englantilaisen koreografin Akram Khanin kanssa.

Valossa Mikki Kunttu (28.9. – 1.10.2022) tarjoaa sisältöjä, joissa yleisö pääsee nauttimaan taiteilijoista ja esityksistä, jota Suomessa tai Tampereella ei tavallisesti koeta. Festivaalipaikkana Tampere ja Tampere-talo on Kuntulle erityinen. Hän on työskennellyt Talossa uransa alkuvuosina ja opiskellut valosuunnittelua Tampereella.

- Minulle on merkityksellistä se, että ympyrä ikään kuin sulkeutuu. Talo oli kaikessa monipuolisuudessaan todellinen oppikoulu. On hienoa, että saan esitellä itselleni tärkeitä taitelijoita, joiden kanssa olen tehnyt urani varrella yhteistyötä. Mahdollisuus tuoda heidät samaan tapahtumaan on ikimuistoista ja ainutkertaista. Yhteistyö Tampere Filharmonian kanssa on fantastinen mahdollisuus ja Holstin Planeetat illan teoksena täydellinen valinta, Mikki Kunttu kertoo.

- Kun maailmalla tapahtuu jotain todella suurta, kutsutaan visualistiksi Mikki Kunttu, hehkuttaa Tampere-talon toimitusjohtaja Paulina Ahokas.

- Kuntun valovoima on omaa luokkaansa. Alan kansainväliset ammattilaiset pitävät Kunttua yhtenä maailman tärkeimmistä visualisteista. Todella harva visualisti voi sanoa hallitsevansa maailman uusimmat areenat ja eri taidemuodot yhtä suvereenisti kuin Kunttu, Ahokas jatkaa.

Keskeinen osa festivaalia on av-alan ammattilaisille suunnattu seminaari. Beyond Light and Shadow esittelee visuaalisen suunnittelun viimeisimmät trendit ja tulevaisuuden mahdollisuudet. Puhujina ovat tunnetut kansainväliset suurkonserttien ja tapahtumien visualistit. Seminaarin toteuttavat Tampere-talon kanssa yhteistyössä Yle ja Akun Tehdas. Seminaari tuo yhteen audiovisuaalisen alan ammattilaiset, opiskelijat, töiden tilaajat, laitevalmistajat sekä freelancerit. Keskiössä on alan ammattilaisten kohtaaminen, verkostoituminen ja korona-ajan jälkeiseen maailmaan valmistautuminen av-alalla. Beyond Light and Shadow vahvistaa suomalaista osaamista rakentamalla konserttien visuaalisuudesta vahvaa kärkeä tapahtuma-alan tulevaisuuden kilpailussa.

Valossa Mikki Kunttu -tapahtuma jatkaa Tampere-talon ja Tampere Filharmonian Talossa-tapahtumasarjaa, jonka aikaisempia taiteilijoita ovat olleet Ismo Alanko ja Kaija Saariaho.

Ohjelmisto, täydentyy

KE 28.9.2022 Seminaari:  Beyond light and shadow – The future of lighting and visualization reimagined

PE 30.9.2022 The Planets: Tampere Filharmonia ja Mikki Kunttu

LA 1.10.2022 The Night of Light: Mikki Kunttu 50 Gala evening

28.9.-1.10.2022 Valokuvanäyttely: Lucid Dreams - Mikki Kunttu retrospective photo exhibition

Tapahtuman yhteistyökumppanit ovat MA Lighting (GER), Lightpower (GER), Live Design (USA) ja Lighting and Sound International (UK) ja Pyroman Oy (FIN).

Mikki Kunttu, 0400 749 726, mikki.kunttu@mikkikunttu.com

Paulina Ahokas, Tampere-talo Oy, 040 551 1551, paulina.ahokas@tampere-talo.fi

Julkaisuvapaa kuva, Mikki Kunttu (kuva: Kaapo Kamu)

Mikki Kunttu. Kuva: Kaapo Kamu

Tampere-talo Oy on perustettu 1987 ja ovet avattiin yleisölle 1990. Se on Tampereen kaupungin omistama osakeyhtiö. Talossa on vieraillut jo lähes 10 miljoonaa kävijää. Yhtiön toimitusjohtaja on Paulina Ahokas ja työntekijöitä on 80. Hallituksen puheenjohtaja on Martti Silvennoinen.

Talossa toimivat lisäksi täysimittainen sinfoniaorkesteri Tampere Filharmonia, à la carte ravintola Tuhto ja maailman ainoa Muumimuseo. Talon yhteydessä palvelee Suomen ensimmäinen Courtyard by Marriott -hotelli.

Taitoluistelun, jääkiekon ja esittävän taiteen huiput ainutlaatuisessa suurtuotannossa Uros Live -areenalla tammikuussa 202216.2.2021 11:30:00 EETTiedote

H. C. Andersenin rakastettu Lumikuningatar-tarina tuodaan ensimmäistä kertaa jäälle Suomessa. Tampereella joulukuussa 2021 avautuva Uros Live -areena tarjoaa ainutlaatuiset puitteet kaikkien aikojen suurimmalle kotimaiselle jäätuotannolle, jossa ovat mukana taitoluistelijat Kiira Korpi, Laura Lepistö, Susanna Rahkamo, Petri Kokko, Mila Kajas ja muodostelmaluistelujoukkue Marigold IceUnity. Jääkiekkoilijoista mukana ovat Niklas Hagman, Marko Anttila, Jenni Hiirikoski ja Pekka Saravo. Esityspäivät ovat 1.-3.1.2022. Kyseessä on koko perheelle sopiva jääshow. Liput tulevat myyntiin maanantaina 22.2.

Toppartister inom konståkning, ishockey och föreställande konst i en unik storproduktion på Uros Live-arena i januari 202216.2.2021 11:30:00 EETTiedote

H. C. Andersens älskade berättelse Snödrottningen för första gången på is i Finland. Uros Live-arenan, som invigs i Tammerfors i december 2021, erbjuder en enastående estrad för alla tiders största inhemska isproduktion. I produktionen medverkar konståkarna Kiira Korpi, Laura Lepistö, Susanna Rahkamo, Petri Kokko, Mila Kajas, konståkningslaget Marigold IceUnity samt hockeyspelarna Niklas Hagman, Marko Anttila, Jenni Hiirikoski och Pekka Saravo. Showen visas den 1–3 januari 2022. Isshowen är en föreställning för hela familjen. Biljettförsäljningen börjar måndagen den 22 februari. En av de föreställningarna ges på svenska.

Tulossa kaikkien aikojen suurin kotimainen jääshow3.2.2021 12:46:08 EETKutsu

Tule kuulemaan kaikkien aikojen suurimmasta, täynnä tähtiä oleva kotimaisesta jääshow’sta. Suurtuotannon toteuttaa kansallisesti ja kansainvälisesti tunnettu ja noteerattu taiteellinen työryhmä. Tilaisuudessa paljastetaan kansainvälisesti tunnustusta saaneiden kotimaisten tähtien koko esiintyjälista, joka sisältää kotimaamme nimekkäimmät taitoluistelijat ja jääkiekkoilijat. Osallistumalla tilaisuuteen pääset haastattelemaan tuotannon tähtikaartia sekä taiteellisen työryhmän edustajia.