Museo Milavida

Vivienne Westwood -näyttely päättyy Museo Milavidassa

Vivienne Westwood (1941-2022) oli yksi aikamme kiehtovimmista muotisuunnittelijoista. Pioneeri, muotimaailman kapinallinen ja punkmuodin äänekäs aktivisti. Palkitun ja arvostetun suunnittelijan muotiluomuksia on esillä vielä tämän viikon, 12.2.2023 saakka, Museo Milavidassa Tampereella. Näyttely on ollut 2015 avautuneen museon suosituin tähän saakka. Vivienne Westwood -muotia yksityiskokoelmasta -näyttely esittelee keräilijä Lee Pricen kokoelmaa eikä siis ole virallinen Vivienne Westwood Ltd:n tuottama näyttely.

Punk

Vivienne Westwoodin ura muodin parissa sai alkunsa, kun hän tutustui vuonna 1965 Malcolm McLareniin. Yhdessä he perustivat Lontooseen vaatekaupan, joka vaihtoi nimeä tyylien mukaan. Vuonna 1974 kauppa sai nimen Sex. Myynnissä oli eroottisia nahka- ja kumiasuja. Pariskunta valmisti myyntiin mm. bondage-tyylisiä vaatteita ja T-paitoja provokatiivisilla teksteillä. Luomukset järkyttivät konservatiivisia piirejä.

Kaupasta tuli suosittu kohtaamispaikka, jossa valtakulttuuriin tyytymättömät nuoret kokoontuivat. McLaren alkoi manageroida The Swankers -yhtyettä, jonka pohjalta syntyi punkbändi The Sex Pistols. Yhtyeen jäsenet pukeutuivat McLarenin ja Westwoodin suunnittelemiin vaatteisiin.

Leikittelevä eleganssi

Punkmuodin kaupallistuttua Westwood ja McLaren muuttivat suuntaa. Uusromanttinen, merirosvotyyliä henkinyt Pirate oli heidän ensimmäinen catwalk-mallistonsa. Kun tiet Malcolm McLarenin kanssa erosivat, Westwood jatkoi vaatesuunnittelua yksin.

Westwood perehtyi historiallisten vaatemallien suunnitteluun ja leikkaukseen. Perinteinen englantilainen käsityötaito kankaineen inspiroi häntä. Hän leikitteli brittiläisen yläluokan perinteillä ja kuvataiteen klassikoilla. Mallistoihin ilmestyivät krinoliinit, turnyyrit ja korsetit. Westwood teki niistä muodikkaita omalla ilkikurisella tyylillään. Itseoppinut suunnittelija ei lannistunut kritiikistä ja vähättelystä, vaan nousi sitkeydellään arvostetuksi muotivaikuttajaksi. Vuonna 2006 kuningatar Elisabeth II myönsi hänelle arvonimen dame saavutuksistaan muodin saralla.

Westwoodin viimeisin puoliso oli Andreas Kronthaler (s. 1966), jonka Vivienne tapasi opettaessaan vaatesuunnittelua Wienissä. Yhteistyö muodin parissa ja avioliitto jatkuivat yli kolmekymmentä vuotta.

Aktivisti

Vivienne Westwood oli kiihkeä aktivisti. Hän kampanjoi mm. ihmisoikeuksien, arktisen luonnon ja ilmastoasioiden puolesta. Kantaaottavuus näkyy myös 2000-luvun mallistoissa.

Vivienne Westwood -muotia yksityiskokoelmasta -näyttely esittelee runsaan kattauksen Vivienne Westwoodin naisten ja miesten muotia 1970-luvulta 2010-luvulle. Näyttelyssä näkyvät punkkauden kapinallisuus, riemastuttavat ruutukuosit, päätähuimaavat korokepohjakengät ja catwalkien glamour. Näyttelyn esineet on lainannut englantilainen keräilijä ja Westwoodin muotitalossa työskennellyt Lee Price. Kokonaisuutta täydentävät valokuvaaja Ki Pricen Vivienne Westwood -kuvat catwalkeilta ja Lontoon kaduilta poliittisista tempauksista.

Museo Milavida on avoinna ti-su 11-18. Museo on suljettu näyttelyvaihdon vuoksi 13.2.–30.3. Museossa avautuu 31.3. uusi näyttely, Kaunis morsian, joka täyttää palatsin iloisella häätunnelmalla.

Katsoaksesi videon lähteestä youtu.be, anna hyväksyntä sivun yläosasta.Podcast-jakso Vivienne Westwood -näyttelystä

tutkija Katri Pyysalo, puh. 040 801 6018
tutkija Mari Lind 040 801 6547
viestintäsuunnittelija Tähtitalvikki Poikajärvi, 050 321 1189

Museo Milavida
Milavidanrinne 8

Museo Milavida on omaleimainen museokohde Tampereella. Päänäyttely perehdyttää kävijän Tampereen kosmopoliittien, Nottbeckien elämään. Museo Milavidassa on aina esillä myös vaihtuva muotia ja muotoilua esittelevä teemanäyttely. Museo Milavida kuuluu Tampereen historiallisiin museoihin, joita ovat myös museokeskus Vapriikki ja Amurin museokortteli.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Museo Milavida