Voittoisa ratkaisu mahdollistaa asuntokoon joustavan muuntelun – Uudenlaista kaupunkiarkkitehtuuria hoikilla ultrakorkealujuusbetoniparvekkeilla

L Arkkitehtien suunnitteluratkaisu mahdollistaa asuntojen joustavan yhdistämisen ja jakamisen tulevaisuuden muuttuviin tarpeisiin A-Kruunun Helsingin Verkkosaarenrantaan rakennuttamassa asuinkerrostalossa. Hi-Conin ultrakorkealujuusbetonista valmistetut hoikat ulokeparvekkeet mahdollistavat sen, että kaikkiin asuntoihin saadaan parveke ja rakennuksen ilme säilyy silti kevyen ilmavana verrattuna perinteisiin raskaampiin parvekeratkaisuihin.

Ultrakorkealujuusbetonista voidaan valmistaa huomattavasti hoikempia ja elegantimpia parvekkeita kuin tavallisesta betonista. Havainnekuva A-Kruunun Helsingin Verkkosaarenrannan asuinkerrostalosta: L Arkkitehdit Oy. Hi-Con Verkkosaarenranta L Arkkitehdit

”A-Kruunu innostui L Arkkitehtien voittaneesta kilpailuehdotuksesta vuonna 2018 järjestetyssä asuntoreformiarkkitehtikilpailussa, jossa etsittiin ideoita tulevaisuuden asumiselle. Kehitimme konseptin, jossa asunnot olivat yhdistettävissä tai jaettavissa, ja he halusivat innovatiivisena ja kehityshakuisena rakennuttajana soveltaa tätä ideaa käytäntöön omassa hankkeessaan”, arkkitehti Jari Lonka L Arkkitehdit Oy:stä sanoo.

L Arkkitehdit on pääsuunnittelijana A-Kruunun Helsingin Verkkosaarenrantaan rakennuttamassa ja ensi vuonna valmistuvassa 7-kerroksisessa 81 huoneiston kerrostalossa, jossa huoneistokoon joustava muuttaminen on huomioitu suunnittelussa alusta lähtien esimerkiksi asuntojen pohjaratkaisuissa, ikkuna-aukotuksessa, parvekkeissa ja talotekniikassa. Asuntojen pitkäaikaisena omistajana A-Kruunu pitää tällaista joustavuutta merkittävänä etuna, koska pitkällä tähtäimellä asuntojen kysyntä saattaa painottua enemmän pienempiin tai suurempiin asuntoihin eri alueilla.

”Saimme hankkeelle tontin Verkkosaarenrannasta, kun osallistuimme A-Kruunun kanssa Helsingin kaupungin tonttihakuun ehdotuksellamme yhdistettävistä tai jaettavista asunnoista. Tämä joustavuuden teema vaikuttaa todella paljon huoneistomitoitukseen ja siten myös talotekniikan suunnitteluun. Koska halusimme kaikissa mahdollisissa variaatioissa hyviä asuntoja, teema vaikutti väistämättä myös julkisivujen parvekeratkaisuihin ja ikkunoiden sijoittumiseen”, Jari Lonka kertoo.

Asemakaava salli rungon ulkopuolelle ripustetut parvekkeet. Jari Longan mukaan tämä helpotti paljon asuntojen yhdistettävyyden ja jaettavuuden huomioimista suunnittelussa, kun parvekkeita ei tarvinnut tehdä sisäänvedettyinä kuten usein kaupunkiympäristössä edellytetään. Tällöin oli helpompaa myös suunnitella asuntokokojen muuntelu niin, että kaikissa vaihtoehdoissa jokaisessa asunnossa on parveke.

”Toisaalta koska ulokeparveke ei ole kaikkien keskikaupunkimaisin ratkaisu, jäimme miettimään, miten parvekkeista saataisiin mahdollisimman elegantteja ja vähäeleisiä kaupunki- ja rantaympäristöön. Onneksi löysimme juuri sopivasti Suomen markkinoilla vielä melko uuden Hi-Conin parvekeratkaisun. Otimme heihin yhteyttä ja kysyimme, millaisiin dimensioihin heidän tuotteellaan pääsee, ja suunnitelmat osuivat hyvin yhteen.”

Hi-Conin parvekkeet valmistetaan ultrakorkealujuusbetonista (UHPC), jolloin niistä voidaan tehdä huomattavasti hoikempia kuin tavallisesta betonista valmistettavista perinteisistä betoniparvekkeista.

”Innostuimme siitä, miten paljon hoikempia ja elegantimpia rakenteita ja myös yksinkertaisemmilla kiinnitystavoilla tällä Hi-Conin ratkaisulla voidaan toteuttaa. Meillä ei ollut tarvetta suunnitella mitään ihmeellisen muotoisia parvekerakenteita julkisivuun, mutta pienillä eleillä ja hoikilla rakenteilla julkisivuun saatiin paljon persoonallista ja hienostunutta ilmettä verrattuna tavanomaisiin parvekeratkaisuihin”, Jari Lonka sanoo.

Uudenlaista ilmettä hoikilla rakenteilla

Arkkitehdin mukaan hoikkien parvekkeiden ja samalla koko julkisivun ilme sopii hyvin myös Helsingin kaupungin Verkkosaarenrannalle asettamiin kaupunkikuvallisiin tavoitteisiin.

”Kalasataman Redin eteläpuoliset jo valmistuneet alueet edustavat 2000-luvun kaupunkiarkkitehtuuria, mutta esimerkiksi Jätkäsaareen verrattuna melko rauhallista ja perinteisemmin kaupunkimaista. Nämä alueelliset tavoitteet ohjasivat melko paljon meidän suunnitteluamme ja vaikuttivat siihen, että rakennuksesta tuli verrattain rauhallinen kaupunkitiilitalo, johon hoikat ja vähäeleiset parvekkeet sopivat tyyliltään erinomaisesti.”

Rakennuksen julkisivu on tiiltä ja sisäpihan puolelta rapattu, molemmat vaaleita pintoja.

Jari Lonka on käynyt Kööpenhaminassa katsomassa ultrakorkealujuusbetonista tehtyjä parvekekohteita.

”Siellä on tehty myös erimuotoisia parvekerakenteita ja luotu uudenlaista kaupunkiarkkitehtuuria, johon perinteinen betonirakentaminen ei olisi soveltunut tai rakenteista olisi tullut ainakin raskaan näköisiä. Betonin etuhan on, että sitä voidaan valaa erilaisiin muotoihin. Hi-Conin ratkaisu mahdollistaa sen, että tehdäänpä muodoista yksinkertaisia tai moniulotteisia, hoikilla betonirakenteilla saadaan rakennuksiin aivan uudenlaista ilmettä.”

Jari Lonka on kuullut, että Hi-Con on toimittanut Helsingin Hakaniemen peruskorjattuun kauppahalliin portaikon, joka on tehty ultrakorkealujuusbetonista. Portaikko sijaitsee Hakaniementorin puoleisessa sisääntuloaulassa. Harmaa portaikko tarjoaa modernin ja hienostuneen kontrastin 110-vuotiaan kauppahallin historiallisiin elementteihin korostaen samalla tilan nykyaikaista uudistusta.

”En ole vielä käynyt katsomassa portaikkoa, mutta minusta tällaisia tuoteinnovaatioita on hienoa saada käyttöön, joilla saadaan uutta ilmettä rakennuksiin ja ympäristöön. Suomessa ultrakorkealujuusbetonin käyttö on vielä suhteellisen uutta ja tämä on minulle ensimmäinen UHPC-betonin ominaisuuksia hyödyntävä suunnittelukohde, mutta jään mielenkiinnolla odottamaan mitä kaikkea tästä materiaalista syntyykään”, Jari Lonka sanoo.

Hoikkia ja kestäviä vastuullisia ratkaisuja

”Verkkosaarenrannassa Hi-Conin parvekkeet tarjosivat meille täysin uuden tavan nähdä mahdollisia ratkaisuja. Hi-Conin tarjoamalla tekniikalla voidaan toteuttaa erittäin ohuita ja tyylikkäitä rakenteita. Nämä parvekkeet antoivat rakennukselle persoonallisen, kevyen ja raikkaan ilmeen. Hi-Conin UHPC-parvekkeet ovat olennainen osa hanketta lisäten julkisivun ilmavuutta ja parantaen entisestään rakennuksen ulkonäköä”, Jari Lonka tiivistää arkkitehtina oman kokemuksensa Hi-Conin parvekkeiden eduista.

Hoikilla parvekerakenteilla voidaan parantaa rakennusten esteettistä ilmettä, mutta ultrakorkealujuusbetonilla on myös muita teknisiä ja vastuulliseen rakentamiseen liittyviä etuja, jotka puoltavat sen käytön lisäämistä Suomessa.

”Tavallista betonia paremman tiiveytensä ja pitkäaikaiskestävyytensä ansiosta Hi-Conin parvekkeet ovat kuin luotuja Suomen ankariin ilmasto-olosuhteisiin. Rankat sääolosuhteet ovat rapauttaneet runsaasti parvekkeita korjauskelvottomiksi, ja myös tällaisiin korjauskohteisiin kevyet UHPC-parvekkeet sopivat erinomaisesti niin vapaan muotoiltavuutensa kuin vedenpitävyytensä ansiosta. Pinnoitteita ei tarvita, ja parvekkeiden keveys säästää vanhojen rakenteiden mahdollisilta lisätuennoilta”, Hi-Conin myyntipäällikkö Jarmo Manninen sanoo.

Uudisrakentamisessa kevyet, ripustettavat parvekkeet mahdollistavat jälkikiinnityksen pienellä nosturikalustolla julkisivujen valmistuttua, eikä työmaa-aikana tarvita tukitorneja parvekkeille.

UHPC-parvekkeet sopivat hyvin myös nykyiseen ja uuden rakentamislain entisestään korostamaan vastuulliseen rakentamiseen.

”Pienemmän materiaalienkäytön ja pitkän elinkaaren ansiosta Hi-Conin parvekkeilla voidaan vähentää parvekeneliötä kohti laskettua hiilijalanjälkeä jopa 25 prosenttia. Pulttikiinnitysperiaate mahdollistaa myös parvekkeiden kiertotalouden”, Jarmo Manninen painottaa.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Viestintätoimisto Linjaari