Vt 19 Seinäjoki-Lapua väli sujuvoituu ja liikenneturvallisuus paranee – Kreate toteuttaa hankkeen työyhteenliittymänä

Kreate Oy:n ja Maansiirto Veljekset Rinta Oy:n työyhteenliittymä Seila on allekirjoittanut urakkasopimuksen hankkeen Vt 19 Seinäjoki-Lapua kehitysvaiheesta 26.8.2021. Hanke on Kreatelle neljäs STk-urakkamallilla toteutettava projekti.
Vt 19 Seinäjoki-Lapua -hankkeen ehdollinen kohde Tepon eritasoliittymä

Kehitysvaiheen sisältävä Suunnittele ja toteuta -urakkamalli jakautuu noin kolmen kuukauden kestoiseen kehitysvaiheeseen ja optiona olevaan toteutusvaiheeseen. Kehitysvaiheen tehtävänä on löytää optimaaliset ja kustannustehokkaat ratkaisut rakentamiseen sekä tuottaa alustava rakennussuunnitelma vaiheineen. Varsinainen rakentaminen käynnistyy Väyläviraston päätöksellä toteutusvaiheeseen siirtymisestä.

Hankkeessa on kaksi osuutta: Atrian eritasoliittymän ja Hipintien välinen osa sekä Muurimäen ja Patruunatehtaantien väli. Molemmille osuuksille rakennetaan uudet keskikaiteelliset ohituskaistat. Atrian eritasoliittymää parannetaan, Muurimäen kohdalle rakennetaan uusi eritasoliittymä ja lisäksi rakennetaan uusi Patruunatehtaan alikulkukäytävä, tehdään melusuojauksia ja toteutetaan uusi tievalaistus. Lisäksi hankkeessa on ehdollisena kohteena Tepon eritasoliittymä, jonka toteuttamisesta tilaaja päättää myöhemmin erillisellä päätöksellä.

Hyvin edistyneet STk-hankkeet tuovat potkua tekemiseen

Kreatella on myös aiempaa kokemusta STk-urakkamallilla toteutettavista hankkeista. Innovatiivisten ratkaisujen ja toimivan yhteistyön myötä esimerkiksi monipuolista rakentamista sisältänyt Klaukkalan kehätie avattiin liikenteelle lähes vuoden etuajassa. Parhaillaan rakenteilla olevat STk-urakat E18 Turun kehätie välillä Kausela-Pukkila sekä Hangon ylikulkusilta ovat myös edenneet aikataulussa.

– Vt 19 Seinäjoki-Lapua -hanke on väylärakentamista puhtaimmillaan ja laadukas toteutus on meidän porukkamme ehdoton vahvuus. Lähdemme innokkaana toteuttamaan hanketta, jossa voimme hyödyntää niin paikallistuntemustamme kuin kokemustamme useiden vastaavien hankkeiden läpiviemisestä, kertoo Kreaten väylärakentamisen johtaja Sami Laakso.

STk-urakan arvo on 20 miljoonaa euroa, ja Kreaten 50 prosentin osuus hankkeesta kirjataan tilauskantaan toteutusvaiheen käynnistyttyä. Hankkeen on määrä valmistua syyskuussa 2023.

Kreate Oy
Kirsi-Marjut Dickman
viestintäpäällikkö

Lisätiedot:

Työyhteenliittymä Seilaa ja rakentamista koskevat tiedustelut:
Sami Laakso, väylärakentamisen johtaja, Kreate Oy, 050 380 3105 tai sami.laakso@kreate.fi

Hankkeeseen yleisesti liittyvät tiedustelut:
Pasi Kivioja, projektipäällikkö, Väylävirasto, 029 534 3602 tai pasi.kivioja@vayla.fi

Vt 19 Seinäjoki-Lapua -hankkeen ehdollinen kohde Tepon eritasoliittymä

Kreate Group on Suomen johtavia infrarakentajia. Yhtiö tarjoaa ratkaisuja siltoihin, teihin ja ratoihin, ympäristö- ja pohjarakentamiseen, kiertotalouteen sekä geoteknisiin tarpeisiin. Vaativien kohteiden erikoisosaaja panostaa kokonaisvaltaiseen laatuun ja kustannustehokkuuteen. Konsernin liikevaihto vuonna 2020 oli noin 235 miljoonaa euroa ja yhtiö työllistää yli 400 henkilöä. Kreate Group on listattu Nasdaq Helsinkiin.