Vt 19 Seinäjoki-Lapua väli sujuvoituu ja liikenneturvallisuus paranee – Kreate toteuttaa hankkeen työyhteenliittymänä

Kreate Oy:n ja Maansiirto Veljekset Rinta Oy:n työyhteenliittymä Seila on allekirjoittanut urakkasopimuksen hankkeen Vt 19 Seinäjoki-Lapua kehitysvaiheesta 26.8.2021. Hanke on Kreatelle neljäs STk-urakkamallilla toteutettava projekti.

Vt 19 Seinäjoki-Lapua -hankkeen ehdollinen kohde Tepon eritasoliittymä

Kehitysvaiheen sisältävä Suunnittele ja toteuta -urakkamalli jakautuu noin kolmen kuukauden kestoiseen kehitysvaiheeseen ja optiona olevaan toteutusvaiheeseen. Kehitysvaiheen tehtävänä on löytää optimaaliset ja kustannustehokkaat ratkaisut rakentamiseen sekä tuottaa alustava rakennussuunnitelma vaiheineen. Varsinainen rakentaminen käynnistyy Väyläviraston päätöksellä toteutusvaiheeseen siirtymisestä.

Hankkeessa on kaksi osuutta: Atrian eritasoliittymän ja Hipintien välinen osa sekä Muurimäen ja Patruunatehtaantien väli. Molemmille osuuksille rakennetaan uudet keskikaiteelliset ohituskaistat. Atrian eritasoliittymää parannetaan, Muurimäen kohdalle rakennetaan uusi eritasoliittymä ja lisäksi rakennetaan uusi Patruunatehtaan alikulkukäytävä, tehdään melusuojauksia ja toteutetaan uusi tievalaistus. Lisäksi hankkeessa on ehdollisena kohteena Tepon eritasoliittymä, jonka toteuttamisesta tilaaja päättää myöhemmin erillisellä päätöksellä.

Hyvin edistyneet STk-hankkeet tuovat potkua tekemiseen

Kreatella on myös aiempaa kokemusta STk-urakkamallilla toteutettavista hankkeista. Innovatiivisten ratkaisujen ja toimivan yhteistyön myötä esimerkiksi monipuolista rakentamista sisältänyt Klaukkalan kehätie avattiin liikenteelle lähes vuoden etuajassa. Parhaillaan rakenteilla olevat STk-urakat E18 Turun kehätie välillä Kausela-Pukkila sekä Hangon ylikulkusilta ovat myös edenneet aikataulussa.

– Vt 19 Seinäjoki-Lapua -hanke on väylärakentamista puhtaimmillaan ja laadukas toteutus on meidän porukkamme ehdoton vahvuus. Lähdemme innokkaana toteuttamaan hanketta, jossa voimme hyödyntää niin paikallistuntemustamme kuin kokemustamme useiden vastaavien hankkeiden läpiviemisestä, kertoo Kreaten väylärakentamisen johtaja Sami Laakso.

STk-urakan arvo on 20 miljoonaa euroa, ja Kreaten 50 prosentin osuus hankkeesta kirjataan tilauskantaan toteutusvaiheen käynnistyttyä. Hankkeen on määrä valmistua syyskuussa 2023.

Kreate Oy
Kirsi-Marjut Dickman
viestintäpäällikkö

Lisätiedot:

Työyhteenliittymä Seilaa ja rakentamista koskevat tiedustelut:
Sami Laakso, väylärakentamisen johtaja, Kreate Oy, 050 380 3105 tai sami.laakso@kreate.fi

Hankkeeseen yleisesti liittyvät tiedustelut:
Pasi Kivioja, projektipäällikkö, Väylävirasto, 029 534 3602 tai pasi.kivioja@vayla.fi

Vt 19 Seinäjoki-Lapua -hankkeen ehdollinen kohde Tepon eritasoliittymä

Kreate Group on Suomen johtavia infrarakentajia. Yhtiö tarjoaa ratkaisuja siltoihin, teihin ja ratoihin, ympäristö- ja pohjarakentamiseen, kiertotalouteen sekä geoteknisiin tarpeisiin. Vaativien kohteiden erikoisosaaja panostaa kokonaisvaltaiseen laatuun ja kustannustehokkuuteen. Konsernin liikevaihto vuonna 2020 oli noin 235 miljoonaa euroa ja yhtiö työllistää yli 400 henkilöä. Kreate Group on listattu Nasdaq Helsinkiin.

The Crown Bridges joint venture has signed the contract: the construction of Kruunuvuorensilta, the longest bridge in Finland, will begin in October23.9.2021 12:55:20 EEST | Press release

The Crown Bridges joint venture formed by Kreate and YIT has signed a contract with the City of Helsinki regarding the Crown Bridges project. The contract comprises the construction of Kruunuvuorensilta bridge between Kruunuvuorenranta and Korkeasaari, the Finkensilta bridge between Korkeasaari and Nihti as well as some preliminary construction work at Korkeasaari. The total value of the project, which will be executed over the course of several years, is approximately EUR 126 million. Of this, Kreate’s share of approximately EUR 63 million will be recorded in the Q3 order backlog.

TYL Kruunusillat on allekirjoittanut urakkasopimuksen: Suomen pisimmän sillan, Kruunuvuorensillan rakentaminen alkaa lokakuussa23.9.2021 12:55:19 EEST | Tiedote

Kreaten ja YIT:n työyhteenliittymä Kruunusillat on allekirjoittanut urakkasopimuksen Kruunuvuorensillat-hankkeesta Helsingin kaupungin kanssa. Urakkaan kuuluu Kruunuvuorenrannan ja Korkeasaaren yhdistävän Kruunuvuorensillan ja Korkeasaaren ja Nihdin yhdistävän Finkensillan rakentaminen sekä Korkeasaaren esirakentamistöitä. Monivuotisen hankkeen arvo on noin 126 miljoonaa euroa, josta Kreaten osuus, noin 63 miljoonaa euroa kirjataan kolmannen vuosineljänneksen tilauskantaan.

On 21 September 2021, the Finnish Transport Infrastructure Agency issued a procurement decision to choose Kreate Oy as an alliance partner in the project for renovating the Kirjalansalmi and Hessundinsalmi bridges along highway 180. All four parties selected for tendering submitted a tender on executing the project.

Tyhjässä Tammerkoskessa syntyi vesivoimalaitokseen uusi eroosiolaatta 54 tunnin työrupeamassa22.9.2021 12:16:07 EEST | Tiedote

Tampereen Tammerkosken pohjassa tehtiin töitä maanantaiaamusta keskiviikkoiltapäivään, kun Kreate uusi Tampereen Sähkölaitoksen Keskiputouksen vesivoimalaitoksen eroosiolaatan ja teki paikallispinnoituksia teräksisiin imuputkiin. Yllätyksistä huolimatta tiukka aikataulu piti ja vesi saatiin virtaamaan Tammerkoskeen suunnitellusti keskiviikkona 22.9. puoliltapäivin.