Vt 5 parannushankkeen työt ovat käynnistyneet

Maanrakennustyöt ovat alkaneet Mikkelin ja Juvan rajalla vt 5 Mikkeli–Nuutilanmäki parannushankkeella Huuhanahossa pääsiäisen jälkeen.

Nykyisessä maanrakennusvaiheessa poistetaan pintamaata sekä tehdään maanleikkauksia ja louhintatöitä. Huuhanahon ja Tervasen välillä oleviin eritasoliittymiin tehdään myös siltatöitä, joiden valmistelut ovat alkaneet neljän sillan kohdalla. Yhteensä siltoja rakennetaan 24 kappaletta.

Hankkeen kalliomassasta pääosa sijaitsee Huuhanahossa, ja louhetta ajetaankin alueelta koko hankkeeseen kuuluvan tien matkalle.

– Tällä hetkellä odotamme ennen kaikkea, että lumet sulaisivat, jotta meidän ei tarvitse alkaa kaivaa tietä lumen alta. Työt ovat käynnistyneet Huuhanahossa, joka on tärkeä koko urakan kannalta. Toistaiseksi työt eivät näy juurikaan tienkäyttäjille. Vasta kesäkuussa, kun alamme leventää hankkeen Juvan puoleisen pään tietä, urakka alkaa näkyä myös autoilijoille, kertoo projektijohtaja Harri Korhonen.

Liikennevalot helpottavat maanajoa

Valtatie 5 sijoittuu Kinnarila ja Nuutilanmäen välisellä osuudella pääosin uuteen maastokäytävään ja nykyinen valtatie jää rinnakkaistieksi. Hankkeessa rakennettavalla uudella väylällä siirretään maata ja louhetta yhteensä noin kolme miljoonaa kuutiota. Maan ja louheen ajo näkyy liikenteelle varsinkin paikallistien ja uuden vt 5 -linjauksen risteyskohdissa. Maanajon ja maantieliikenteen sujuvoittamiseksi Koskentaipaleen-, Särkimäen- sekä Kuvaalanteille asennetaan työnaikainen liikennevalo-ohjaus.

Varsinaiset rakentamistyöt Mikkelin kaupunkialueella alkavat syksyn 2018 aikana. Koko urakka valmistuu vuonna 2021.

Lue lisää hankkeesta Liikenneviraston sivuilta

Hankkeen yleiskartta

Huuhanahon työnaikaiset liikenteen opastukset

Projektijohtaja Harri Korhonen, Destia Oy, 0400 943 596, harri.korhonen@destia.fi

Säsongen för vinterunderhåll av landsvägarna inleds i början av oktober – Destias väglagscentral följer väderleken 24/79.10.2018 10:50Tiedote

Säsongen för vinterunderhåll av landsvägarna inleddes i största delen av Finland i början av oktober. Även i Österbotten är vintern på väg. NTM-centralerna konkurrensutsatte över 80 entreprenadområden i Finlands vägnät. På sina egna entreprenadområden sköter Destia dygnet runt om plogning, halkbekämpning och belysning. Destia genomför underhållsåtgärderna i enlighet med de kvalitetskrav som Trafikverket har fastställt.

Maanteiden talvihoitokausi alkaa lokakuun alussa – Destian kelikeskus seuraa säätä 24/728.9.2018 15:30Tiedote

Illat pimenevät, ilmat kylmenevät ja talvi tekee tuloaan. Maanteiden talvihoitokausi käynnistyy suurimmassa osassa Suomea lokakuun alussa. ELY-keskukset kilpailuttavat Suomen tiestön yli 80 urakka-aluetta. Destia hoitaa omilla urakka-alueillaan auraukset, liukkauden torjunnan ja valaistuksen vuorokauden ympäri. Destia toteuttaa kunnossapidon toimet Liikenneviraston määrittelemien laatuvaatimusten mukaisesti.