Vuoden 2017 pyöräilyteko on pyörien kuljettaminen lähijunissa

HSL Helsingin seudun liikenne ja VR ovat saaneet Vuoden pyöräilyteko 2017 –tunnustuksen päätöksestään sallia pyörien kuljetuksen lähiliikenteen junissa maksutta myös ruuhka-aikoina.

Pyörien kuljetusta lähijunissa on kokeiltu viime juhannuksesta. Kokeilu palkittiin Vuoden pyöräilyteko 2017-tunnustuksella. Kuva: HSL/Lauri Eriksson

HSL Helsingin seudun liikenne ja VR palkittiin Vuoden pyöräilyteko 2017 –tunnustuksella päätöksestään sallia pyörien kuljetuksen lähiliikenteen junissa maksutta myös ruuhka-aikoina. Pyöräilykuntien verkoston ja Suomi Pyöräilee –hankkeen järjestämässä kisassa etsittiin uusia ja rohkeita tapoja edistää pyöräilyä ja lisätä pyöräilyn tuomaa hyvinvointia.

”Pyörien kuljettaminen lähijunissa on vaikuttava pyöräilyteko, joka sujuvoittaa tuhansien ihmisten matkaketjuja jokaisena arkipäivänä.  Hyvä asiakaspalaute puhuu puolestaan”, toiminnanjohtaja Matti Hirvonen Pyöräilykuntien verkostosta perusteli valintaa.

HSL päätti keväällä 2017 selvitysten ja asiakaskyselyiden pohjalta käynnistää 19.6.2017 alkaen vuoden mittaisen kokeilun, jossa pyöriä saa kuljettaa HSL:n lähijunissa myös ruuhka-aikoina. VR teki samaan aikaan päätöksen ulottaa maksuttoman pyörien kuljetusmahdollisuuden kaikkiin VR Lähiliikenteen juniin lähiliikenteen alueella. Tavoitteena oli helpottaa pyöräilyn ja joukkoliikenteen yhdistämistä. HSL myös merkitsi näyttävillä pyöräsymboleilla metro- ja lähijunien ovet, joista pyörän kanssa kuljetaan.

HSL teki pyörälaskennat ennen kokeilua syyskuussa 2016 ja kokeilun aikana syyskuussa 2017. Tulosten perusteella pyörien kuljetus on lisääntynyt reippaasti, mutta ei niin paljon, että siitä olisi haittaa muille matkustajille ja liikennöinnille. Enimmillään tutkituissa vaunuissa on ollut 9 polkupyörää.

”Pyörän kuljetusmahdollisuus lähijunissa ja metrossa sujuvoittaa matkantekoa ja kannustaa kestävään liikkumiseen. Asiakkailta on tullut kiitosta siitä, että matkanteko on entistä joustavampaa. Ennen päätöksiä kokeilun jatkamisesta selvitämme vielä kaikkien matkustajien näkemyksiä pyörien kuljetuksen toimivuudesta”, HSL:n erityisasiantuntija Tarja Jääskeläinen kertoo.

Erityisasiantuntija Tarja Jääskeläinen 050 385 5043

HSL Helsingin seudun liikenne vastaa seudun joukkoliikenteen suunnittelusta ja tilaamisesta sekä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta. Kuntayhtymässä on 380 työntekijää ja liikevaihto noin 700 milj. euroa vuodessa. HSL:n järjestämässä liikenteessä tehdään vuosittain noin 360 miljoonaa matkaa, mikä on 66 % kaikista Suomen joukkoliikennematkoista. Yhteystietoja medialle: www.hsl.fi/viestinta

Oletko hän, joka liikkuu kuin soreakoipinen kirahvi? HSL julkaisee maailmankuulun luontokuvaajan kuvat Helsingin seudun kävelijöistä14.5.2018 11:05Tiedote

Brittiläinen luontokuvaaja Will Burrard-Lucas kuvasi huhtikuussa kahden päivän ajan ihmisiä luonnollisessa ympäristössään – kävelemässä kotikaupungissaan. Nyt kuvat ovat toukokuun ajan nähtävillä pysäkkijulisteissa, Rautatientorin metroasemalla, Helsingin ydinkeskustan digitauluilla, ratikan ja metron sähköisillä näytöillä sekä HSL:n sosiaalisen median kanavissa.

HSL:n hallituksen päätöksiä 8.5.20188.5.2018 12:00Tiedote

Kokouksen esityslistan voi lukea täältä: http://hsl01.hosting.documenta.fi/cgi/DREQUEST.PHP?page=meeting&id=2018525 Etelä-Espoon bussiliikenteen muutokset Hallitus hyväksyi useita reittimuutoksia ja päätti perustaa neljä suoraa ruuhka-ajan bussilinjaa Espoonlahden alueen ja Kampin välille. Hallitus päätti myös käynnistää kilpailutuksen perustettujen linjojen osalta niiltä osin kuin linjojen perustamisessa ei voida hyödyntää voimassa olevia liikennöintisopimuksia. Suorat bussilinjat Etelä-Espoon ja Kampin välille saadaan liikenteeseen vuoden 2018 aikana. Tavoitteena on metron kuormituksen keventäminen Matinkylän ja Tapiolan välisellä osuudella. HSL seuraa muutosten vaikutuksia kokonaismatka-aikoihin sekä palvelutarjonnan riittävyyttä. HSL selvittää Länsiväylän pohjoispuolen alueiden palvelutasoa sekä varmistaa koululaisliikenteen sujuvuuden näillä alueilla. Asiasta tiedotetaan erillisellä tiedotteella. Linkki esityslistaan: http://hsl01.hosting.documenta.fi/cgi/DREQUEST.PHP?page=meeting