Vuoden 2018 Valtakunnan Virallisen Unikeon Tapani Bastmanin kuvia Naantalista

Vuoden 2018 Valtakunnan Viralliseksi Unikeoksi ™ on valittu Turun Seudun Energiantuotannon toimitusjohtaja Tapani Bastman. Vanhan ja arvostettujen perinteiden mukaisesti Tapani Bastmanin valinta julkistettiin heittämällä hänet mereen Unikeonpäivänä perjantaina 27.7.2018 klo 7.00 Naantalin vanhan kaupungin vierassatamassa. Tästä linkistä löytyy aamun tunnelmia ja kuvia Unikeosta:

Tapani Bastman on syntyjään Särkisalosta. Opiskelut ja työt ovat kuljettaneet häntä kuitenkin pitkin Suomea. Ensin opiskelupaikkakunnalle Lappeenrantaan, jossa hän valmistui teknillisestä korkeakoulusta lämpövoimatekniikan diplomi-insinööriksi. Ensimmäinen työpaikkansa löytyi opiskelupaikkakunnalta Oy Kaukas Ab:lta. Hänet palkattiin sellutehtaaseen selvittämään tehtaan energiasäästömahdollisuuksia, jota työtä aikaisemmin Kaukasuksella saatikka alalla ei juurikaan oltu tehty. Koska energiataseen ajalle saattaminen toi Kaukasukselle useiden prosenttien säästöt energian kulutuksessa, oli Tapani Bastmanin tekemä pioneerityö todella arvokasta.

Lappeenrannassa vietettyjen 10 vuoden aikana Tapani avioitui ja perheeseen syntyi 3 poikaa.

Seuraava työ löytyi Heinolasta, Tampellan tehtaalta, jossa yrityksellä oli sekä oma sellutehdas että kartonkitehdas.  Voimaosaston päällikkönä hän vastasi sekä kunnossapidosta että sähköautomaatiopuolesta. Hänestä tuli alle kolmekymppisenä 75 alaisen esimies. Vaikka kokemusta esimiehenä olosta hänellä ei ollut, otettiin hänet hyvin vastaan; yhteinen ymmärrys löytyi Tapanin halulla oppia uusia tehtäviä, ja uudet alaiset ymmärsivät hänen tulleen kehittämään toimintaa. Ura eteni edelleen Tampellan energiajohtajaksi ja erinäisten pankkikriisimyllerrysten jälkeen Tampellan metsäteollisuuden energiajohtajaksi.

1990-luvun alkupuolella Tapani Bastman hyppäsi konsulttiuralle suunnittelemaan voimalaitoksia, olihan hänellä vuosien kokemus voimalaitosten toiminnan pyörittämisestä. Ensi kosketuksen uudesta työstä hän sai Irlantiin rakennettavasta kahdesta turvekäyttöisestä voimalaitoksesta. Koska Bastmanin taidot tiedettiin energialiiketoiminnan osaamisessa, rekrytoitiin hänet seuraavaksi Sweco Industryyn, jossa vierähtikin kymmenisen vuotta.

Vuonna 2011 headhunter otti yhteyttä Tapaniin ja kertoi isoista suunnitelmista uuden energiavoimalaitoksen rakentamisesta Naantaliin. Tarjottu paikka oli kiinnostava, vaikka hiukan epäileväisesti Bastman ensin hankkeeseen suhtautui. Poliittisten päätösten ja päätettyjen osakassopimusten jälkeen johtajasopimus vihdoin allekirjoitettiin syksyllä 2011 ja päätös monipolttoainevoimalaitoksesta tuli kesäkuussa 2012. Investointipäätöksen jälkeen alkoi varsinainen suunnittelutyö toukokuussa 2014.

Huhtikuussa 2015 alkaneet laitoksen rakennustyöt toteutettiin ns. allianssimallilla. Laitos oli ensimmäinen teollisuuskohde Suomessa, jossa sovellettiin allianssimallia. Laitoksen työmaa palkittiin vuonna 2016 Rakennuslehden Vuoden työmaa -palkinnolla.

-  Projekti eteni kokonaisuudessaan erinomaisesti. Laitos valmistui aikataulussaan, kustannukset alittuivat lähes 20 miljoonalla eurolla ja silti laadusta ei tingitty. Myös työturvallisuus säilyi hyvänä koko projektin ajan. Laitoksen polttoaineena käytettävän kotimaisen biopolttoaineen hankinta tuo Turun talousalueelle lähes 30 miljoonan euron vuositulot ja vaikuttaa näin ollen positiivisesti alueen työllisyyteen, sanoo Turun Seudun Energiantuotanto Oy:n toimitusjohtaja Tapani Bastman joulukuussa 2017 päivätyssä lehdistötiedotteessa.

Vuoden 2018 Unikeolla on monien erilaisten työtehtävien kautta saatu vankka energia-alan kokemus, voi sanoa, että hän on todellinen alansa asiantuntija,

Ammattitaito yhdistyy Tapani Bastmanissa luottamukseen, hän on jokaisessa työpaikassaan ja tehtävässään luonut luottamukselliset suhteen alaisiin, esimiehiin ja yhteistyökumppaneihin.

-        Ilman luottamusta asiat eivät etene eikä sopimuksilla ole mitään virkaa, miehen sanaan pitää voida tänäkin päivänä luottaa, sanoo vuoden 2018 Unikeko.

Luonnossa liikkuminen, patikkaretket ja mökkeily kuuluvat tuoreen Unikeon harrastuksiin. Lisäksi hiihtokilometrejä kertyy sekä Lapissa että Sulkavalla, jossa perheellä on mökki. Tapani harrastaa myös lukemista, varsinkin historia- ja elämänkertakirjat kuuluvat hänen suosikkeihinsa.https://www.dropbox.com/sh/xnj09na8qjnyft9/AACJuQeTO_NboNyywYp31x88a?dl=0 https://www.dropbox.com/sh/xnj09na8qjnyft9/AACJuQeTO_NboNyywYp31x88a?dl=0

VisitNaantali/Naantalin Matkailu Oy

Tarja Rautiainen, p. 040 7478847

tarja.rautiainen@visitnaantali.com

Loppuunmyyty käytettyjen veneiden näyttely29.8.2018 16:10Tiedote

Naantalin Veneet Esillä -käytettyjen veneiden myyntinäyttelyssä nähdään tulevana viikonloppuna ennätysmäärä veneitä. Näyttelyalue on loppuunmyyty ja ranta täynnä veneitä viimeistä paikkaa myöden. Veneiden kokonaismäärä on yli 100 kpl. Veneet Esillä -näyttely on Suomen suurin käytettyjen veneiden myyntitapahtuma. -Veneiden runsaaseen määrään on varmasti useita syitä. Kauppa on käynyt perinteisesti hyvin Naantalin näyttelyssä, se on tietenkin tärkein tekijä. Naantali on loistava paikka järjestää tällainen tapahtuma ja kävijämäärä on kasvanut vuosi vuodelta. Joudumme jatkossa miettimään ratkaisuja, jotta näyttelyyn voitaisiin ottaa nykyistä enemmän veneitä, kertoo Naantalin Venemessujen toimitusjohtaja Tuomas Levanto.

Loppuunmyyty käytettyjen veneiden näyttely22.8.2018 15:17Tiedote

Turun Seudun Energiantuotannon toimitusjohtaja Tapani Bastman vuoden 2018 VALTAKUNNAN VIRALLISEKSI UNIKEOKSI27.7.2018 07:00Tiedote

Vuoden 2018 Valtakunnan Viralliseksi Unikeoksi ™ on valittu Turun Seudun Energiantuotannon toimitusjohtaja Tapani Bastman. Vanhan ja arvostettujen perinteiden mukaisesti Tapani Bastmanin valinta julkistettiin heittämällä hänet mereen Unikeonpäivänä perjantaina 27.7.2018 klo 7.00 Naantalin vanhan kaupungin vierassatamassa. Tästä linkistä löytyy aamun tunnelmia ja kuviavuoden 2018 Unikeosta.