Vuoden 2022 leikkaukset tutkimusrahoitukseen perutaan, vuoden 2023 tilanne edelleen avoin

Hallitus on budjettineuvottelujen tuloksena päätynyt perumaan Suomen Akatemian tutkimusrahoitukseen vuodelle 2022 suunnitellut leikkaukset. Sen sijaan vuodelle 2023 ja siitä eteenpäin suunniteltujen tutkimusrahoitusleikkausten tilanne jäi vielä auki. Niistä linjataan kehysriihessä keväällä 2022.

Valtiovarainministeriö ehdotti elokuun budjettiesityksessään, että Suomen Akatemian tutkimusrahoitusta leikattaisiin 40 miljoonalla eurolla vuonna 2022. Vuoden 2023 osalta esillä on ollut jopa 115 miljoonan euron leikkaukset.

Suomen Akatemia pitää nyt tehtyä päätöstä vuodelle 2022 erittäin tärkeänä suomalaisen tutkimuksen ja opetuksen tulevaisuuden turvaamiseksi.

”Olemme erittäin huojentuneita maan hallituksen päätöksestä peruuttaa ensi vuodelle suunnitellut tutkimusrahoitusleikkaukset. Toisaalta vuodelle 2023 suunniteltujen suurempien leikkausten kohtalo jäi auki eikä tulevien vuosien tilanteesta ole sen takia tarkkaa tietoa. Käynnissä oleva parlamentaarisen TKI-ryhmän työ onkin hyvin tärkeä”, Suomen Akatemian pääjohtaja Heikki Mannila sanoo.

”Olemme erittäin iloisia vuoden 2022 tutkimusrahoituksen turvaamisesta. Tutkimustyössä pitkäjänteisyys on kuitenkin keskeinen edellytys työssä onnistumiselle ja siksi myös tutkimusrahoituksen tulisi olla pitkäjänteistä ja ennakoitavaa”, Suomen Akatemian hallituksen puheenjohtaja Johanna Myllyharju sanoo.

Tulevien vuosien tutkimusrahoitusleikkaukset heikentäisivät toteutuessaan pitkäjänteistä ja korkeatasoista tutkimusta Suomessa ja vaarantavat osaamis- ja koulutuspohjan kasvattamisen. Leikkaukset olisivat erittäin vahingollisia Suomen tieteelle, ja sen vaikuttavuudelle ja kansainvälistymiselle. Ne myös heikentäisivät nuorten lahjakkaiden tieteentekijöiden mahdollisuuksia tehdä korkeatasoista tiedettä Suomessa.

”Epävarmuus tulevaisuudesta vähentää tutkijanuran houkuttelevuutta suomalaisten nuorten tutkijoiden piirissä ja heikentää suomalaisten tutkimusorganisaatioiden mahdollisuuksia rekrytoida ulkomaisia huippututkijoita Suomeen”, pääjohtaja Mannila toteaa.

Suomen Akatemian rahoituksen myöntövaltuus vuonna 2021 on 406 miljoonaa euroa, josta 45 miljoonaa euroa on lisätalousarviossa päätettyä EU:n elpymis- ja palautumisrahoitusta. Budjettiriihessä sovittiin, että valtuus vuodelle 2022 on 390,5 miljoonaa euroa, josta 40,5 miljoonaa euroa on elpymis- ja palautumisrahoitusta.

• Hallituksen puheenjohtaja Johanna Myllyharju, Suomen Akatemia, p. 029 448 5740, johanna.myllyharju (at) oulu.fi
  • Pääjohtaja Heikki Mannila, Suomen Akatemia, p. 029 533 5001, heikki.mannila (at) aka.fi

Riitta Tirronen
viestintäjohtaja
riitta.tirronen@aka.fi

Suomen Akatemia rahoittaa korkealaatuista tieteellistä tutkimusta, toimii tieteen ja tiedepolitiikan asiantuntijana sekä vahvistaa tieteen ja tutkimustyön asemaa yhteiskunnassa. Pyrimme toiminnassamme siihen, että suomalainen tutkimus uusiutuu, monipuolistuu ja kansainvälistyy. Luomme edellytyksiä tutkijankoulutukselle ja tutkijanuralle, kansainvälistymiselle ja tutkimustulosten hyödyntämiselle. Katamme kaikki tieteen ja tutkimuksen alat. Vuonna 2021 rahoitamme tutkimusta 437 miljoonalla eurolla. Akatemia toimii opetus- ja kulttuuriministeriön hallinnonalalla.

Strategisen tutkimuksen neuvosto päätti vuoden 2021 rahoitettavat konsortiot14.9.2021 10:35:13 EEST | Tiedote

Suomen Akatemian yhteydessä toimiva strategisen tutkimuksen neuvosto (STN) päätti 13.9.2021 uusista rahoitettavista konsortioista. Rahoitusta myönnettiin kolmessa ohjelmassa yhteensä 44 miljoonaa euroa. STN valitsi ohjelmiin yhteensä 12 konsortiota eli hankekokonaisuutta. Valituissa konsortioissa korostui pitkäjänteinen tutkimus, jolla pyritään löytämään ratkaisuja merkittäviin yhteiskunnan haasteisiin.

VM:n budjettiesitys: 40 miljoonan euron leikkaus tutkimusrahoitukseen13.8.2021 12:19:11 EEST | Tiedote

Valtiovarainministeriön tänään (13.8.) julkistaman budjettiehdotuksen mukaan Suomen Akatemian kautta kanavoitava tutkimusrahoitus pienenee vuonna 2022 noin 40 miljoonalla eurolla kuluvaan vuoteen verrattuna. Leikkauksen taustalla on rahapelituottojen alenemisen kompensaatioon liittyvät vielä ratkaisemattomat kysymykset. Tätä ennen kevään kehysriihen yhteydessä valtioneuvosto päätti 35 miljoonan euron leikkauksesta Akatemian kautta jaettavaan tutkimusrahoitukseen vuodesta 2023 alkaen.