Vuoden 2023 Tampere Chamber Music -festivaalin ohjelma on julkaistu

Tampere Chamber Music -festivaali levittäytyy Tampereelle keskiviikosta sunnuntaihin 25.–29. tammikuuta 2023. Uutena sisältönä festivaali tarjoaa anniskeluoikeudellisen myöhäisillan konsertin argentiinalaisen huippubandoneonisti Marcelo Nisinmanin johdolla sekä tanssitaidetta Tampereen Tuomiokirkossa. Lisäksi festivaalin esityksiä viedään konserttisalien ulkopuolelle Pohjolan palvelutalon asukkaille.

Argentiinalainen bandoneonisti Marcelo Nisinman on instrumenttinsa tunnetuimpia taitajia ja kysytty esiintyjä orkesterisolistina ja festivaaleilla ympäri maailmaa. Kuva: Mariya Nesterovska

Seitsemättä kertaa järjestettävä Tampere Chamber Music -festivaali tekee paluun tammikuussa 2023. Esityksiä kuullaan Tampere-talon konserttisalien lisäksi Muumimuseossa, Tampereen Vanhassa kirkossa ja Tuomiokirkossa. Kamarimusiikkia, tanssia ja tiedettä yhdistelevä festivaali tarjoaa kävijöille keinoja ammentaa hyvinvointia musiikista, ja tapahtumaan toivotetaan tervetulleiksi niin lapset ja opiskelijat kuin aikuiset ja vanhukset.

Festivaalin teema syntyi Anam Cara -nimisestä kirjasta. Se on irlantilaisen runoilijan, filosofi ja tiedemies John O´Donohuen kirjoittama teos ystävyydestä, yksinäisyydestä, rakkaudesta ja kuolemasta. Anam cara on gaelin kieltä ja tarkoittaa sielunystävää.

”Kelttiläinen viisaus ja filosofia inspiroivat minua suunnattomasti. Näkymättömän ja näkyvän toisiinsa sekoittuva todellisuus, oma sisäinen maailma ja syvä luottamuksellinen ystävyys ovat teemoja, jotka ovat voimakkaasti läsnä myös musisoimisessa. Oma ihmeellinen rakkauteni ja sielunmaisemani Argentiina on mukana festivaalilla Astor Piazzollan ja Marcelo Nisinmanin musiikin myötä”, festivaalin taiteellinen johtaja, pianisti Heini Kärkkäinen luonnehtii.

Opiskelijayhteistyö on ollut tärkeässä roolissa festivaalin perustamisesta lähtien. Festivaali tarjoaa Tampereen ammattikorkeakoulun musiikin ja liiketalouden opiskelijoille festivaalityöntekijänkurssin, jossa opiskelijat pääsevät toimimaan osana monialaista tuotantotiimiä ja tutustumaan Tampere-talon palvelukulttuuriin. Opiskelijoita toivotaan sankoin joukoin myös yleisöksi festivaalin katsomoihin.

”Haluamme tavoittaa opiskelijat ja houkutella heitä yhä laajemmin tapahtumaan. Tarjoamme opiskelijoille ilmaisen sisäänpääsyn saman päivän konsertteihin, jos salissa on tilaa”, festivaalin tuottaja Hanna Kilpinen kertoo.

Punaviiniä Pienessä salissa ja tanssia Tuomiokirkossa

Festivaalin ohjelmistossa on ensimmäistä kertaa mukana anniskeluoikeudellinen konsertti. Tampereen Pienessä salissa voi kuunnella lauantai-illan 28. tammikuuta Etelän tuulia -konserttia vaikkapa punaviinilasin äärellä. Pienen salin anniskelualue sijaitsee permannon takaosassa riveillä 12–17. Anniskelukatsomo on kielletty alle 18-vuotiailta.

”Anniskeluoikeudelliset klassisen musiikin konsertit ovat maailmalla arkipäivää mutta Suomessa vielä melko harvinaisia. Tämän vuoden argentiinalaisia tangotuulahduksia tuova teema tarjosi festivaalille hyvän tilaisuuden kokeilla myöhäisillan anniskelukonserttia eurooppalaisen konserttikäytännön mukaisesti”, tuottaja Kilpinen kertoo.

Uutta sisältötarjontaa edustaa myös tanssitaiteilija Tiina Lindforsin ja festivaalin muusikoiden esitys lauantaina 28. tammikuuta kuvataidehelmiä pursuavassa Tampereen Tuomiokirkossa. Perjantaina 27. tammikuuta päästään hiljentymään basisti ja näyttelijä Tarja Nybergin seurassa Muumimuseon tarinallisessa konsertissa. Tove Janssonin Kevätlaulua värittävät Ismo Eskelisen kitara ja Marcelo Nisinmanin bandoneon.

Viime festivaalilla järjestetyt kaksi yleisön suosikkitapahtumaa saavat jatkoa. Töistä kotiin palautuen -konsertti järjestetään perjantaina 27. tammikuuta Tampere-talossa. Konserttiin voi osallistua rennosti vaikka patjalla makoillen. Perjantai-illan päättää keskieurooppalaistyyppinen Yösoitto-kirkkokonsertti, joka järjestetään Tampereen Vanhassa kirkossa.

Festivaalilla nähdään kotimaisista taiteilijoista Heini Kärkkäisen, Tiina Lindforsin, Tarja Nybergin ja Ismo Eskelisen lisäksi viulistit Réka Szilvay ja Kasmir Uusitupa sekä alttoviulisti Kristian Sallinen. Kansainvälisiä vieraita ovat argentiinalaisen bandoneonisti Nisinmanin lisäksi pianisti Marianna Shirinyan (ARM), sellistit Robert Cohen (GB) ja Torleif Thedéen (SWE), alttoviulisti Yuval Gotlibovich (ISR) ja viulisti Priya Mitchell (GB).

Mukana luennoimassa ovat intuitiotutkija Asta Raami ja tanssitaiteilija Sini Länsivuori aiheella Näkyvän ja näkymättömän liike. Luento-workshop sopii kaikille festivaalikävijöille taitotasoon katsomatta. Psykologi ja viulisti Helmi Kuusi luennoi aiheella Työhyvinvoinnin tutkiminen ja kehittäminen muusikkojen työyhteisössä. Luennot ovat osa Tampereen korkeakouluyhteisön Tieteen päivät -tiedetapahtumaa.

Tampere Chamber Music -festivaalin ohjelmistossa on tarjolla musiikkia mm. säveltäjiltä Golijov, Ravel, Piazzolla,Tšaikovski, Vasks, Nisinman, Rahmaninov, Brahms, Beethoven ja Paganini. Osana festivaalia järjestetään viisi kamarimusiikin mestarikurssia musiikinopiskelijoille. Opettajina toimivat muusikot Marianna Shirinyan ja Yuval Gotlibovich sekä legendaarinen kapellimestari-viulisti Paavo Pohjola.

Taidetta konserttisalien ulkopuolelle

Festivaalin konsertteja esitetään osana Tampereen kaupungin kulttuuripalveluita Tampereen Pohjolan palvelutalon asukkaille, joilla ei ole mahdollisuutta tulla paikalle varsinaisiin yleisötapahtumiin. Konserteissa esiintyvät festivaalin taiteilijat sekä mestarikurssien opiskelijat.

Tampere-talon ja Tampere Chamber Music -festivaalin kanssa tapahtuman yhteistyössä ovat mukana Suomen Musiikkilääketieteen yhdistys, TAMK Musiikki, Tampereen korkeakouluyhteisö, Tampereen seudun ammattiopisto Tredu, Tampereen seurakunnat, Tampere Filharmonia ja Muumimuseo. Tampereen kaupunki ja Pirkanmaan rahasto tukevat festivaalin toteutumista.

Liput ja ohjelma

Esiintyjäkuvat

Lisätiedot, haastattelupyynnöt ja pressiliput

Hanna Kilpinen
Tuottaja
Tampere Chamber Music -festivaali
hanna.kilpinen@tampere-talo.fi

Armenialaissyntyinen Marianna Shirinyan on yksi kysytyimmistä ja luovimmista eurooppalaisista nykypianisteista. Edellisen kerran Shirinyan esiintyi Tampere-talossa Tampere Filharmonian solistina huhtikuussa 2022. Kuva: Nikolaj Lund
Tampere Chamber Music-festivaalin taiteellisena johtajana on alusta lähtien toiminut pianisti Heini Kärkkäinen. Kuva: Minna Hatinen

Tampere Chamber Music ja Tampere-talo ovat tuottaneet yhteisen konsertin vuosittain järjestettävälle festivaalille vuodesta 2017 alkaen. Kamarimusiikkitoimintaa Tampereella järjestävä ja edistävä Tampere Chamber Music ry on toiminut vuodesta 2018.

Tampereen Kirjafestareiden kansainvälisenä tähtivieraana ruotsalainen menestyskirjailija Alex Schulman28.11.2022 07:45:00 EET | Tiedote

Pirkanmaan suurin kulttuurijuhla Tampereen Kirjafestarit kerää kirjallisuuden ja kulttuurin ystävät Tampere-taloon 3.–4.12.2022. Kotimaisten kärkikirjailijoiden ohella Tampereen Kirjafestareilla nähdään tänä vuonna myös kansainvälisiä tähtiä. Ruotsalainen podcast-julkkis ja menestyskirjailija Alex Schulman on saavuttanut Suomessakin suuren fanikunnan vaikuttavilla autofiktiivisillä kirjoillaan. Kirjailijaa haastattelevat muiden syksyn suurten kirjamessujen ohjelmapäälliköt, kirjailija ja Turun Kirjamessujen ohjelmapäällikkö Vilja-Tuulia Huotarinen ja toimittaja, Helsingin Kirjamessujen ohjelmapäällikkö Ville Blåfield.

Bisnes ja kulttuuri -seminaari ”Tosifani vai kädenlämpöinen kanta-asiakas?”16.11.2022 12:00:00 EET | Tiedote

Tervetuloa Bisnes ja kulttuuri -seminaariin keskiviikkona 16.11. klo 12–16 Tampere-talon Duetto-saliin. Luvassa on inspiroivia puheenvuoroja fanittamisesta sekä fani- ja kanta-asiakasyhteisöjen rakentamisesta. Pääpuhujina ovat erilaisten faniyhteisöjen kanssa työtä tekevät Särkänniemen kaupallinen johtaja Heikki Ihanamäki, Ilves-Hockeyn Antti Tuomisto sekä ja ProPromotionin Taija Holm. Tapahtumassa jaetaan Kulttuurikummien toimesta Vuoden kummisuhde -palkinto.

Besvikelsen var stor då coronarestriktionerna för ett år sedan i sista stund flyttade föreställningarna av Snödrottningen. Nu, byggt på finländsk sisu och ett rågat mått mod, får publiken äntligen se isbaletten – den största satsningen på scenkonst i Finland genom tiderna. Förhandlingar om en internationell arenaturné pågår.

”Icy phoenix rises” – The Snow Queen ice ballet is a joint effort of 500 professionals and a tribute to the Finnish ‘sisu’16.11.2022 11:00:00 EET | Tiedote

A year ago, the disappointment was palpable when The Snow Queen ice ballet had to be postponed at the last minute due to COVID-19 restrictions. Now, drawing from the Finnish ‘sisu’ and courage, Finland's biggest performing arts production of all time will finally see the light of day in Tampere. Negotiations for an international arena tour are also underway.

”Jäinen feenikslintu nousee” – Lumikuningatar-jääbaletti on 500 ammattilaisen yhteisponnistus ja ylistys suomalaiselle sisulle16.11.2022 11:00:00 EET | Tiedote

Pettymys oli vuosi sitten käsinkosketeltavaa, kun Lumikuningatar-jääbaletti jouduttiin viime hetkellä siirtämään koronarajoitusten takia. Nyt suomalaisesta sisusta ja rohkeudesta ammentava Suomen kaikkien aikojen suurin esittävän taiteen teos näkee vihdoin päivänvalon Tampereella. Myös kansainvälisen areenakiertueen neuvottelut ovat käynnissä.