Vuoden 4H-yrittäjät fiksaavat autosi, kotisi ja juhlasi

AP-Autofix sekä Juhla- ja kotiapu Siekkinen ovat vuoden 4H-yritykset. Aapo Pajarisen autonpesuyritys AP-Autofix Lapinlahden 4H-yhdistyksestä voitti 13–17-vuotiaiden sarjan. Linda Siekkisen kotipalveluyritys Jyvässeudun 4H-yhdistyksestä valittiin 18–28-vuotiaiden sarjan voittajaksi.
4H-yritys AP-Autofix Lapinlahden 4H-yhdistyksestä on Vuoden 4H-yritys 13–17-vuotiaiden sarjassa. Yrittäjä Aapo Pajarinen, 17, suunnittelee palvelujen laajentamista ja haluaa kannustaa myös muut nuoret ryhtymään 4H-yrittäjiksi. Kuva: KuvaTuulos.

Nuorempien sarjan toiselle sijalle nousi keppihevosia ja esteitä tekevä Mirva Murtomäen, 17, Loikka Oulun 4H-yhdistyksestä ja kolmanneksi muun muassa lammas-aiheisia kynttilöitä valmistava Akseli Kähkösen, 15, Lemin Lammas Lemin 4H-yhdistyksestä.

Täysi-ikäisten sarjassa toisen palkinnon sai Outi Matilaisen, 23, käsityönä valmistettuja asuja arkeen ja juhlaan tekevä 4H-yritys Outi Matilainen Hankasalmen 4H-yhdistyksestä. Kolmantena palkittiin Mika Laitisen, 18, Mikan Piha- ja puutyö Savonlinnan 4H-yhdistyksestä.

AP-Autofix tähtää fiksaamojen huipulle

17-vuotiaan Aapo Pajarisen AP-Autofix on vuonna 2017 perustettu, ajoneuvojen fiksaukseen keskittyvä 4H-yritys. Palveluihin kuuluvat ajoneuvojen ulko- ja sisäpuhdistukset, vahaukset sekä koneelliset kiillotukset.

”Haluan palvella asiakkaita kuluttajaystävällisin hinnoin, mutta samalla tehdä laadukasta ja kilpailukykyistä työtä ympäristöystävällisyys huomioon ottaen. Tavoitteenani on tehdä AP-Autofixistä yksi Pohjois-Savon parhaimmista autofiksaamoista”, kertoo Aapo Pajarinen yrityksestään.

Lisätietoa AP-Autofix-yrityksestä: https://www.facebook.com/AP.Autofix/.

Pitkäjänteisyys kantoi Juhla- ja kotiapu Siekkisen voittoon

20-vuotias Linda Siekkinen tekee töitä 4H-yrittäjänä jo viidettä vuotta. Hänen yrityksensä Juhla- ja kotiapu Siekkinen toimii sekä Jyväskylän alueella että yrittäjän nykyisellä paikkakunnalla Oulussa. Ystävällisyys, ahkeruus ja hyvä asiakaspalvelu ovat tuoneet yritykselle paljon asiakkaita. Niin paljon, että kuusi muuta 4H-yrittäjää on saanut asiakkaita Lindan yrityksen kautta. Vastuullisena yrittäjänä Linda jakaa hyvää eteenpäin: hän neuvoo ja auttaa uusia 4H-yrittäjiä ja on tukenut muun muassa paraurheilijoiden kilpailumatkoja.

”4H-yrittäjyys on ollut erittäin antoisaa ja opettavaista, ja se on mahdollistanut monta unelmaani. Vakioasiakkaani ovat todella ihania, ja olen heille tärkeä. Asiakkaita on nyt niin paljon, etten ole enää uskaltanut viime aikoina edes mainostaa”, kertoo Linda Siekkinen kokemuksistaan 4H-yrittäjänä.

Lisätietoja yrityksestä: https://www.facebook.com/Juhla-ja-kotiapu-Siekkinen-1479881712223856/

Vuoden 4H-yritys -kisaan osallistui 88 yritystä

Kilpailuun osallistui kaikkiaan 88 4H-yritystä koko Suomesta. Tuomaristo valitsi voittajat arvioimalla yrityksen toimintaa ja taloutta, liiketoimintasuunnitelmaa ja 4H:n arvojen näkymistä yrityksen toiminnassa.

Kilpailun voittajat palkitaan 500 eurolla, toiseksi sijoittuneet saavat 200 euroa ja kolmoset 100 euroa.

Kilpailua tuomaroivat Suomen Yrittäjien verkostopäällikkö Aicha Manai, OP Vakuutuksen myyntipäällikkö Tomi Kettunen,viime vuoden voittajat Elisa Kristola ja Karoliina Keskikallio sekä Suomen 4H-liitosta kehityspäällikkö Hilkka Näse ja viestintäpäällikkö Terhi Käkelä.

Palkitut 4H-yritykset ja tuomareiden luonnehdinnat

13–17-vuotiaiden sarja:

AP-Autofix, ajoneuvojen fiksaus

Aapo Pajarinen, 17, Lapinlahden 4H-yhdistys

”Huolellista yrittäjyyttä ja taidokasta työskentelyä. Kaikesta näkee, että yrittäjä on ponnistellut menestyksen eteen.”

Loikka, keppihevosia ja esteitä

Mirva Murtomäki, 17, Oulun 4H-yhdistys

”Loikka erottui muista keppariyrittäjistä monipuolisuudellaan. Tuotevalikoima on hyvin rakennettu.”

Lemin Lammas, lammas-aiheisia kynttilöitä, sisustustuotteita ja kylpytuotteita

Akseli Kähkönen, 15, Lemin 4H-yhdistys

”Yritys on kasvanut parissa vuodessa todella paljon. Hienot tuotteet ja huikea taloudellinen menestys.”

18–28-vuotiaiden sarja:

Juhla- ja kotiapu Siekkinen, teemakakkuja, siivous- ja arkiapua

Linda Siekkinen, 20, Jyvässeudun 4H-yhdistys

”Pitkäjänteistä ja nousujohteista yrittäjyyttä. 4H:n arvot toteutuvat hienosti, kun yrittäjä auttaa uusia yrittäjiä. Yritys varmasti kasvaa vielä, koska on jo nyt varsin menestyvää liiketoimintaa.”

4H-yritys Outi Matilainen, käsityönä valmistetut asut arkeen ja juhlaan

Outi Matilainen, 23, Hankasalmen 4H-yhdistys

”Ammattimainen ja edelleen kehittyvä yritys. Investoinnit kertovat yrittäjän sitoutumisesta ja tulevaisuuden haaveista tällä alalla.”

Mikan Piha- ja puutyö, metsän- ja kiinteistönhoitotyöt

Mika Laitinen, 18, Savonlinnan 4H-yhdistys

”Hyvin kasvanut yritys. Yrittäjä hyödyntää omaa persoonaansa asiakaspalvelussa. Hyvä esimerkki metsäyrittäjyydestä.”

Kesätyö 4H-yrittäjänä

4H-yritys tarjoaa turvallisen tavan kokeilla 13–28-vuotiaana yrityksen perustamista, yrittäjänä toimimista ja itsensä työllistämistä. Kesätyönkin saa, kun perustaa yksin tai yhdessä kavereidensa kanssa 4H-yrityksen.

Vuonna 2017 nuorilla oli 956 4H-yritystä, joissa oli yli 1 300 yrittäjää. Yritysten yhteenlaskettu liikevaihto oli yli miljoona euroa.

Lisätiedot ja haastattelu- ja kuvapyynnöt voittajista:

Aapo Pajarinen, AP-Autofix
ap.autofix@gmail.com

Juhla- ja kotiapu Siekkinen, Linda Siekkinen
linda@nei.to

Lisätiedot 4H-yrityksistä:

Hilkka Näse
hilkka.nase@4h.fi
@Hilunase

#4HSuomi #4Hyritys #4Hduuni #YritäOpiTienaa

Juhla- ja kotiapu Siekkinen Jyvässeudun 4H-yhdistyksestä on Vuoden 4H-yritys 18–28-vuotiaiden sarjassa. Linda Siekkinen, 20, on viidettä vuotta 4H-yrittäjä. Vakioasiakkaisiin on syntynyt lämpimät suhteet ja hyvä palaute innostaa jatkamaan yrittäjänä. Kuva: Reijo Koirikivi / Studio P.S.V.