Vuoden alkupuoliskolla oli ennätysvähän palokuolemia

Vuoden alkupuoliskolla oli poikkeuksellisen vähän palokuolemia. Tulipaloissa menehtyi kesäkuun loppuun mennessä 23 ihmistä, kun viiden edellisvuoden keskiarvo vastaavalta ajanjaksolta oli 41 palokuollutta. Suomen Pelastusalan Keskusjärjestön tavoitteena on, että tulipaloissa ei menetettäisi yhtään ihmishenkeä. Palokuolemia voidaan ehkäistä toimivilla palovaroittimilla, tulipalojen ennaltaehkäisyllä, alkusammutuksella ja poistumisharjoittelulla.

– Vuoden alkupuoliskon lukemat antavat toivoa siitä, että palokuolemien määrä voisi laskea siihen mihin pitääkin eli nollaan, SPEKin erityisasiantuntija Ira Pasi sanoo.

Tämä toteutui hetkellisesti vuosi sitten heinäkuussa, jolloin tulipaloissa ei menehtynyt yhtään ihmistä. Tämän vuoden alkupuoliskon lukema 23 palokuolemaa vahvistaa, että palokuolemien määrä jatkaa laskuaan. Vuoden vaihteessa tehdyn tarkastelun mukaan kuuden vuoden liukuva keskiarvo on laskenut 2010-luvulla noin sadasta noin 75:een.

– Jokainen palokuolema on turha ja surullinen, varsinkin kun ne olisi voitu estää. Toimiva palovaroitin on mahtava henkivartija, koska se herättää syvästäkin unesta. Useimmat palonalut pystyy itse sammuttamaan, ja jos poistumisreitit on katsottu ja kokeiltu, on tulipalosta hyvät pelastautumismahdollisuudet.

Tulipalot voi ehkäistä maalaisjärjellä

Pasi muistuttaa myös, että tulipalot voidaan ehkäistä, eivätkä konstit ole kovin kummoiset.

– Silmät auki ja maalaisjärki käyttöön, niin itse kukin havaitsee, missä riskit ovat. Sen jälkeen riskit on helppo poistaa tai minimoida. Esimerkiksi ruokaa ei jätetä liedelle – tai grilliin – kypsymään ilman valvontaa ja lieden ympäristö pidetään tyhjänä palavista materiaaleista.

Tiedot perustuvat Suomen Pelastusalan Keskusjärjestön mediaseurantaan ja Pelastusopiston Pronto-tilastointiin.

Lisätietoja:

Erityisasiantuntija Ira Pasi, 040 595 4140

Testaa palovaroittimesi toiminta: https://www.youtube.com/watch?v=yjLHKHj_JaU

Sinä teet paloturvallisuuden – juuri sinä - Paloturvallisuusviikko muistuttaa: ”Kun hätä on suurin, sinä pelastat”10.11.2017 09:35Tiedote

Jokainen on itse paras henkilö parantamaan oman lähipiirinsä paloturvallisuutta. Fiksuinta on pelastaa koti jo etukäteen estämällä tulipalot. Tosi paikan tullen alkusammutus ja läheisten pelastaminen palavasta tilasta ovat elintärkeitä toimia, joita on syytä harjoitella etukäteen. Paloturvallisuusviikko haastaa kaikki suomalaiset parantamaan paloturvallisuutta 25.11.- 1.12. – ja kaikkina muinakin päivinä.

Det är du som gör brandsäkerheten - Brandsäkerhetsveckan påminner: ”När nöden är störst, är det du som räddar”10.11.2017 09:26Tiedote

Var och en är själv den bästa personen att förbättra brandsäkerheten i sin närmaste krets. Det smartaste sättet att rädda hemmet är att göra detta på förhand genom att förhindra bränderna.När det verkligen gäller är primärsläckning och räddande av de nära och kära livsviktiga åtgärder som man bör öva på förhand.Brandsäkerhetsveckan utmanar alla finländare att förbättra brandsäkerheten 25.11 - 1.12 – och alla andra dagar.

Toimintakyky ratkaisee pelastumisen tulipalosta - Kuka vastaa paloturvallisuudesta, kun toimintakyvytön vanhus asutetaan kotiinsa?19.10.2017 09:00Tiedote

Asumisen paloturvallisuus ei ole pelkästään harvaan asuttujen alueiden ongelma. Helsingissä on tänä vuonna ollut kolme palokuolemantapausta, joissa uhri on ollut liikuntarajoitteinen, näistä kahdessa tapauksessa yli 70-vuotias. Suomen Pelastusalan Keskusjärjestö haluaa kiinnittää huomiota turvallisuusvastuisiin, kun ikäihmisiä ja erityisryhmiä asutetaan koteihinsa. Kolmen ensimmäisen vuosineljänneksen aikana tulipaloissa on kuollut 30 ihmistä.

Funktionsförmågan avgör om man kan rädda sig från en brand - Vem ansvarar för brandsäkerheten, när en funktionshindrad äldre person bor kvar i sitt hem?19.10.2017 09:00Tiedote

Boendets brandsäkerhet är inte bara ett problem i glesbygden. I år har det inträffat tre branddödsfall i Helsingfors i vilka offret har varit funktionshindrad, i två av dessa fall över 70 år gammal. Räddningsbranschens Centralorganisation i Finland vill fästa uppmärksamhet vid säkerhetsansvaren, när äldre personer och specialgrupper bor kvar i sina hem. Under de tre första kvartalen har 30 människor omkommit i bränder.