Vuoden alkupuoliskolla oli ennätysvähän palokuolemia

Vuoden alkupuoliskolla oli poikkeuksellisen vähän palokuolemia. Tulipaloissa menehtyi kesäkuun loppuun mennessä 23 ihmistä, kun viiden edellisvuoden keskiarvo vastaavalta ajanjaksolta oli 41 palokuollutta. Suomen Pelastusalan Keskusjärjestön tavoitteena on, että tulipaloissa ei menetettäisi yhtään ihmishenkeä. Palokuolemia voidaan ehkäistä toimivilla palovaroittimilla, tulipalojen ennaltaehkäisyllä, alkusammutuksella ja poistumisharjoittelulla.

– Vuoden alkupuoliskon lukemat antavat toivoa siitä, että palokuolemien määrä voisi laskea siihen mihin pitääkin eli nollaan, SPEKin erityisasiantuntija Ira Pasi sanoo.

Tämä toteutui hetkellisesti vuosi sitten heinäkuussa, jolloin tulipaloissa ei menehtynyt yhtään ihmistä. Tämän vuoden alkupuoliskon lukema 23 palokuolemaa vahvistaa, että palokuolemien määrä jatkaa laskuaan. Vuoden vaihteessa tehdyn tarkastelun mukaan kuuden vuoden liukuva keskiarvo on laskenut 2010-luvulla noin sadasta noin 75:een.

– Jokainen palokuolema on turha ja surullinen, varsinkin kun ne olisi voitu estää. Toimiva palovaroitin on mahtava henkivartija, koska se herättää syvästäkin unesta. Useimmat palonalut pystyy itse sammuttamaan, ja jos poistumisreitit on katsottu ja kokeiltu, on tulipalosta hyvät pelastautumismahdollisuudet.

Tulipalot voi ehkäistä maalaisjärjellä

Pasi muistuttaa myös, että tulipalot voidaan ehkäistä, eivätkä konstit ole kovin kummoiset.

– Silmät auki ja maalaisjärki käyttöön, niin itse kukin havaitsee, missä riskit ovat. Sen jälkeen riskit on helppo poistaa tai minimoida. Esimerkiksi ruokaa ei jätetä liedelle – tai grilliin – kypsymään ilman valvontaa ja lieden ympäristö pidetään tyhjänä palavista materiaaleista.

Tiedot perustuvat Suomen Pelastusalan Keskusjärjestön mediaseurantaan ja Pelastusopiston Pronto-tilastointiin.

Lisätietoja:

Erityisasiantuntija Ira Pasi, 040 595 4140

Testaa palovaroittimesi toiminta: https://www.youtube.com/watch?v=yjLHKHj_JaU

Muistisairaiden turvallisuuden hallinnassa korostuvat kiellot21.9.2017 08:30Tiedote

Muistisairauden aiheuttamaan toimintakyvyn laskuun ja mahdollisiin vaaratilanteisiin varaudutaan heikosti. Riskienhallintakeinona korostuvat rajoitukset ja kiellot, kuten ruuanlaiton ja ulkona liikkumisen rajoittaminen tai ajokielto. Sallivat, toiminnan mahdollistavat tekniset ja digitaaliset apuvälineet ja sovellutukset ovat vielä harvinaisia, käy ilmi Suomen Pelastusalan Keskusjärjestön (SPEKin) laatimassa iäkkäiden ja muistisairaiden arjen turvallisuutta käsittelevässä julkaisussa.

Taloyhtiöiden roolia paloturvallisuudessa on syytä vahvistaa8.9.2017 10:31Tiedote

Neljän ihmisen kuolemaan johtanut valitettava tulipalo Vuosaaressa osoittaa, että vastuu palovaroittimien toimintakyvyn ylläpitämisestä on epäselkeä. Pelastuslain uudistus on hyvä tilaisuus kehittää paloturvallisuuteen liittyviä vastuita. Suomen Pelastusalan Keskusjärjestö on vuosia tuonut esille palovaroittimen merkitystä. Vuosaaren kaltaiset traagiset tapahtumat osoittavat, että kehitettävää riittää yhä.

Bostadsbolagens roll i brandsäkerheten bör stärkas8.9.2017 10:31Tiedote

En beklagansvärd brand i Nordsjö som ledde till fyra människors död visar att ansvaret för underhållet av brandvarnares funktionsduglighet är otydligt. Reformen av räddningslagen är ett bra tillfälle att utveckla ansvaren i anslutning till brandsäkerheten. Räddningsbranschens Centralorganisation i Finland har i åratal framhållit brandvarnarnas betydelse. Tragiska händelser som den i Nordsjö visar att det fortfarande finns mycket att förbättra.

Tydliga anvisningar för skolelevens trygga eftermiddag - Vad är tryggt att göra hemma efter skoldagen?5.9.2017 09:00Tiedote

I många hem funderar man under förhösten på små skolbarns säkerhet under eftermiddagarna hemma efter skoldagen. Vilka elapparater får ett skolbarn använda hemma utan sina föräldrar efter skoldagen? Hur kommer man ut vid brand? Ilpo Leino, säkerhetschef för Räddningsbranschens Centralorganisation i Finland, rekommenderar att föräldrarna ger skolbarnen tydliga regler för eftermiddagarna.

Koululaisen iltapäivän turvaksi selkeät ohjeet - Mitä kotona on turvallista tehdä koulupäivän jälkeen?5.9.2017 09:00Tiedote

Monessa kodissa pohditaan näin alkusyksystä pienten koululaisten turvallisuutta iltapäivisin kotona koulupäivän jälkeen. Mitä sähkölaitteita koululainen saa käyttää, kun hän on ilman vanhempia koulupäivän jälkeen kotona? Miten kotoa pääsee ulos, jos tulipalo syttyy? Suomen Pelastusalan Keskusjärjestön turvallisuuspäällikkö Ilpo Leino suosittelee, että vanhemmat ohjeistavat koululaisille selkeät säännöt iltapäiviksi.

SuomiAreenan keskustelutilaisuus: Turvallisuutta katsotaan lähiajan ja sadan vuoden kiikareilla5.7.2017 09:16Kutsu

SuomiAreenassa keskustellaan turvallisuuskysymyksistä lähitulevaisuuden ja jopa sadan vuoden perspektiivillä maanantaina 10.7. klo 15.15. Keskustelun teemat liikkuvat digitalisaation ja informaatiovaikuttamisen, kansainvälisten uhkien ja terrorismin sekä arjen turvallisuuden maastoissa. Keskustelutilaisuuden järjestävät eduskunnan puolustusvaliokunta, poliisi, Eurooppanuoret, Accenture ja Suomen Pelastusalan Keskusjärjestö.