Vuoden kansainvälinen lastenkirjatapaus Amari ja yön veljet valloittaa nyt Suomen

B.B. Alston kirjoitti fantasiakirjansa päähenkilöksi mustan tytön, koska hänen kaltaisensa sankarit seikkailukirjoissa ovat harvassa. Vetävä ja taianomainen Amari ja yön veljet on kuin yhdistelmä Miehet mustissa -elokuvia, Percy Jacksonia ja Nevermooria. Kirja on tällä hetkellä New York Timesin lastenkirjojen bestseller-listan kolmantena.

Amari ja yön veljet on amerikkalaiskirjailija B.B. Alstonin esikoisromaani, jännittävä ja hauska fantasiaseikkailu 13-vuotiaasta Amari Petersistä, joka löytää kouluvuoden viimeisenä päivänä kadonneen veljensä huoneesta tikittävän salkun ja kutsun Yliluonnollisten asiain viraston pääsykokeisiin. Paljastuu, että hänen veljensä on ollut Viraston salainen agentti ja kadonnut kesken vaarallisen tehtävän.

Amari itse joutuu heti vaikeuksiin Virastoon saavuttuaan. Hänen yliluonnolliset kykynsä paljastuvat laittomiksi ja pian hänen epäillään olevan mukana salajuonessa, joka uhkaa koko yliluonnollista maailmaa. Amari ei kuitenkaan voi luovuttaa, ei nyt kun hän on vihdoin saamassa selville, mitä hänen veljelleen todella tapahtui.

Kirjailija B.B. Alston kertoo, että mustasta, afrohiuksisesta tytöstä kertova fantasiasarja tuntui hänestä alkuun täysin absurdilta ajatukselta: eiväthän häntä itseään muistuttavat hahmot ole päähenkilöitä tällaisissa seikkailuissa. Hän yritti kirjoittaa päähenkilöstä Amarin sijaan nokkelaa valkoista lasta, mutta tarina ei lähtenyt lentoon. Vasta kun Alston antoi periksi päässään syntyneelle Amarin hahmolle, seikkailu todella pääsi vauhtiin.

”Ensimmäistä kertaa elämässäni kerroin omaa tarinaani, ja niiden ihmisten tarinaa, joiden kanssa vartuin”, hän sanoo.

Nyt Amarista ja yön veljistä on kasvanut vuoden lastenkirjatapaus. Barnes and Noble palkitsi Amarin vastikään vuoden parhaana lasten- ja nuortenkirjana, ja se on ollut New York Timesin lastenkirjojen bestseller-listalla 26 viikkoa. Amari ja yön veljet on kolmeosaisen kirjasarjan avaus, jonka elokuvaoikeudet on myyty Universal Picturesille.

Amarin ja yön veljien ikäsuositus on 12 vuodesta ylöspäin. Kirjan on suomentanut Ilkka Rekiaro, ja se ilmestyy myös sähkö- ja äänikirjana.

Kirja on arvostelu- ja käsittelyvapaa ilmestymispäivänään 19.8.2021.

Painetut ja sähköiset arvostelukappaleet: arvostelukappale@otava.fi

Pdf-vedokset ja lisätiedot: anni.gullichsen@otava.fi

Kuva: Joshua Aaron Photography

Elastinen, Timo Pieni Huijaus ja Jaakko Manninen julkaisevat lastenkirjan: Bex ja luovuuden lähde opettaa riimittelyn salat24.9.2021 11:10:57 EEST | Tiedote

Kun ei tapahdu mitään, voi tapahtua mitä vain! Bex ja luovuuden lähde on ainutlaatuinen kuvakirja, joka tutustuttaa lapset hiphopin moniulotteiseen maailmaan. Musiikkipiireissä jo vuosia sitten tutustunut tekijäkolmikko haluaa kasvattaa uutta sukupolvea itselleen rakkaan kulttuurin pariin. Kirja rohkaisee tottumattomampiakin sanankäyttäjiä tarttumaan tavuihin ja rustailemaan riimejä.

Tähtiviltti kokoaa yksiin kansiin rakastetuimmat suomalaiset lastenrunot yli sadalta tekijältä22.9.2021 10:00:00 EEST | Tiedote

Raikkaasti toteutetussa antologiassa Topelius kohtaa Mariskan, kun tutut klassikot ja kansanrunot saavat rinnalleen tuoreinta lastenlyriikkaa. Kirjassa on 659 suomalaista runoa yli sadalta kirjailijalta: sormileikkejä ja vauvaräppiä, eläinrallatuksia, rakkausriimejä, numeroloruja, aaveaakkosia ja luurankopolkkaa. Juhlistaakseen uutta Tähtiviltti-kokoelmaa Kustannusosakeyhtiö Otava lahjoittaa yhdessä Lukukeskuksen Lue lapselle -hankkeen kanssa suomalaisille päiväkodeille 500 Tähtiviltti-kirjan sisältävää Tähtiviltti-lukukassia.

Mauri Kunnas palaa Koirien Kalevalan maisemiin – Kuka kaappasi auringon? kertoo ahneudesta ja luonnonvoimien pysäyttämättömyydestä17.9.2021 09:30:00 EEST | Tiedote

Väinölässä nautitaan kultaisen auringon loisteesta ja puhtaasta luonnosta. Mutta Pohjolan loputtoman ahne Louhi keksii: entäpä jos auringon takoisikin kultakolikoiksi? Kalevelasta tuttu tarina auringon ryöstöstä saa Mauri Kunnaksen käsittelyssä omat koiramaiset käänteensä, jotka kiehtovat ja ihastuttavat kaikenikäisiä. Tule mukaan Suomalaisen Kirjakahvilaan kuulemaan, kun Kunnas kertoo uutuuskirjastaan perjantaina 24.9. klo 14.

Täältä tulee Alfie, kissa, joka mullistaa koko naapuruston arjen – Rachel Wellsin hurmaava sarja ihmisten ongelmia ratkovasta kissasta alkaa16.9.2021 12:30:00 EEST | Tiedote

Alfie – kissa kynnyksellä on tarina kodittomaksi jääneestä kissasta, joka löytää uudeksi kodikseen kokonaisen naapuruston. Samalla herkuille ja hellinnälle perso kehrääjä auttaa kotikatunsa asukkaita löytämään seuraa toisistaan. Sunday Timesin bestselleriksi ja hyvän mielen hitiksi muodostunut Alfie-sarja valloittaa nyt suomalaiset kissafanit.