Vuoden kauppakeskusteko 2016: Elämyksellinen IsoKristiina hurmaa ainutlaatuisuudellaan
”IsoKristiinasta on onnistuttu luomaan juuri sellainen kaupunkilaisten kohtaamispaikka, jota kauppakeskuksissa nykyään tavoitellaan. On hienoa, että hankkeen toteuttajat osoittivat teoillaan olevansa aidosti kiinnostuneita asiakkaiden toiveista, ja toteuttivat esimerkiksi ennen uudistamisen aloittamista kansainvälisen Re-Teamin kanssa Mind16 -psykologinen tutkimuksen, jolla selvitettiin asiakkaiden tarpeita eri kaupungeissa”, kiittää tuomariston puheenjohtaja Lasse Mitronen.
IsoKristiina on helppo ottaa omaksi
Kävijät ovat kiittäneet IsoKristiinaa sen hyvästä tunnelmasta. Osana kokonaisuutta asiakkaita ilahduttavat kaupunginteatterin vierailunumerot, jotka tulevat lähelle, kauppakeskuksen sisälle. Teatteritoiminnan lisäksi Lappeenrannan kaupunki on tuonut osaksi palvelua myös oman infopisteensä. IsoKristiina on jo muutama kuukausi avaamisensa jälkeen osa lappeenrantalaista identiteettiä ja katseet ovat vahvasti tulevassa. Kauppakeskuksen taustatahot lupaavat jatkossakin olla aktiivisia asiakkaiden kuuntelussa, jotta tila kehittyisi ja toimisi palveluna parhaalla mahdollisella tavalla.
Kauppakeskus keskellä kaupunkia
IsoKristiina sijaitsee aivan Lappeenrannan ytimessä. Keskukseen on helppo tulla eri välineillä ja sen uudistaminen tukee hyvin koko keskustan elinvoiman kehittämistä. Kokonaisuudessa huomioitiin karjalainen räiskyvyys ja sisätiloista löytyy esimerkiksi näyttäviä ornamentteja. ”Kaupungin ja yksityisten kiinteistönomistajien yhteistyö oli saumatonta, mikä takasi kaupungin keskustan sujuvan kehittämisen”, tuomaristo iloitsi.
Laajennushankkeen yhteydessä hyödynnettiin tehokkaasti olemassa olevia rakennuksia ja uudistettiin niiden käyttötarkoituksia. Vanhat toimistotilat otettiin hotellikäyttöön ja hotellilta puolestaan vapautui maantasokerroksesta tilaa kaupallisille palveluille. Tyhjäksi jäänyt tontti puolestaan otettiin hyötykäyttöön sijoittamalla siihen pysäköintilaitoksen laajennus, liiketiloja ja ravintoloita kolmeen tasoon sekä kaiken päälle kaupungin teatteri. Vanhaan osaan tehtiin tilat Finnkinon elokuvateatterille.
Suurinvestointi uudisti IsoKristiinan
Kauppakeskus IsoKristiinan mittava kehityshanke kesti noin 2,5 vuotta ja sen omistajat Citycon ja Ilmarinen investoivat uudistukseen 110 miljoonaa euroa. IsoKristiinassa on nyt noin 80 erilaista liikettä ja palvelua, muun muassa poikkeuksellisen laaja kahvila- ja ravintolatarjonta, joka palvelee myös keskukseen yhdistettyjen kaupungin teatterin ja elokuvamaailman asiakkaita.
Vuoden kauppakeskusteko -kilpailun tuomaristossa olivat professori Lasse Mitronen Aalto yliopistosta, lehtori Pekka Matvejeff Laureasta, kauppakeskuspäällikkö Heli Vainio kauppakeskus Kampista, johtaja Karoliina Rajakallio HKL:stä ja toimitusjohtaja Jyrki Laurikainen RAKLIsta.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Lisätietoja:
Johanna Aho, toiminnanjohtaja, Suomen Kauppakeskusyhdistys, puh. 040 485 7596
Ulla-Maija Kemppi, kaupallinen johtaja, Citycon, puh. 040 824 4630, ulla-maija.kemppi@citycon.com
Linkit
Tietoja julkaisijasta
Suomen Kauppakeskusyhdistys ry
Suomen Kauppakeskusyhdistys ry on kauppa- ja ostoskeskusten järjestö, jonka toiminnassa omistajat, kauppa, palvelut, alan asiantuntijat ja kauppakeskusjohto kohtaavat. Järjestön jäseninä ovat maan merkittävimmät kauppakeskukset ja kauppakeskusomistajat.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Suomen Kauppakeskusyhdistys ry
Kauppakeskusten kävijämäärä kasvoi 6,8 prosenttia vuoden toisella neljänneksellä25.8.2023 05:00:00 EEST | Tiedote
Suomalaisten kauppakeskusten kävijämäärä kasvoi kuluvan vuoden huhti-kesäkuussa vajaat seitsemän prosenttia edelliseen vuoteen verrattuna. Vastaavasti kokonaismyynti kasvoi vuoden toisella neljänneksellä nimellisesti 4,6 prosenttia vuoden 2022 vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Kasvuvauhti hiipui selkeästi verrattuna vuoden ensimmäiseen neljännekseen, jolloin vuoden 2022 alun koronarajoitukset vielä painoivat vertailulukuja. Toisen vuosineljänneksen kokonaismyynnin kasvu jäi reilut kaksi prosenttiyksikköä inflaatiota matalammaksi.
Kauppakeskusten myynti kasvoi 10 prosenttia vuoden ensimmäisellä neljänneksellä10.5.2023 05:00:00 EEST | Tiedote
Suomalaisten kauppakeskusten kokonaismyynti kasvoi kuluvan vuoden tammi-maaliskuussa nimellisesti tasan 10 prosenttia vuoden 2022 vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Inflaatiokorjattuna myynti kasvoi 1,5 prosenttia. Myynnin kasvu oli erityisen voimakasta tammikuussa, kun monet koronarajoitukset rasittivat vielä edellisen vuoden vertailulukua. Kauppakeskusten kävijämäärä oli vuoden ensimmäisellä neljänneksellä lähes 20 prosenttia viime vuoden alkua korkeampi. Tammikuussa kauppakeskuksissa oli kävijöitä yli 30 prosenttia enemmän kuin vuonna 2022. Sekä myynnin että kävijämäärien kasvu on 12 kuukauden tarkastelujaksolla ollut ripeämpää kaupunkien keskustoissa sijaitsevissa kauppakeskuksissa kuin keskustojen ulkopuolisissa keskuksissa.
Kauppakeskusten myynti kasvoi yli kuusi prosenttia vuonna 202223.2.2023 05:00:00 EET | Tiedote
Suomalaisten kauppakeskusten kokonaismyynti kasvoi nimellisesti 6,7 prosenttia vuonna 2022 verrattuna edelliseen vuoteen. Kauppakeskusten kävijämäärä nousi yli 16 prosenttia koronarajoitusten runtelemaa vuotta 2021 korkeammaksi. Vuoden viimeisen vuosineljänneksen myynti oli nimellisesti 3,9 prosenttia edellisen vuoden vastaavaa ajanjaksoa korkeampi. Kävijöitä oli loka-joulukuussa vajaat kymmenen prosenttia edellistä vuotta enemmän. Vertailussa on nyt tarkasteltu ensimmäistä kertaa myös inflaatiokorjattua kokonaismyynnin muutosta. Kuluttajahintojen noususta puhdistettu myynti kauppakeskuksissa jäi 0,4 prosenttia edellistä vuotta matalammaksi. Kahviloiden ja ravintoloiden vahva kasvu jatkui viimeisellä vuosineljänneksellä Kauppakeskuksissa toimivien kahviloiden ja ravintoloiden myynti nousi lähes 29 prosenttia edellistä vuotta korkeammaksi vuonna 2022. Myynnin kasvu jatkui myös vuoden viimeisellä neljänneksellä, jolloin kahviloiden ja ravintoloiden myynti oli reilut 11 prosenttia edellis
Kauppakeskusten myynti- ja kävijämäärien kasvu jatkui kolmannella neljänneksellä16.11.2022 05:00:00 EET | Tiedote
Suomalaisten kauppakeskusten kokonaismyynti kasvoi heinä-syyskuussa keskimäärin 4,7 prosenttia edellisen vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Kasvu oli ripeintä syyskuussa, jossa vertailulukua painoivat vuoden 2021 syyskuun kiristyneet koronarajoitukset. Kävijöitä keskuksissa oli 13,5 prosenttia enemmän kuin viime vuoden kolmannella neljänneksellä. Kuluvan vuoden tammi-syyskuun kokonaismyynti on reilut kahdeksan, ja kävijämäärä yli 18 prosenttia suurempi kuin vuoden 2021 vastaavalla ajanjaksolla.
Asiakkaat palasivat kaupunkikeskustojen kauppakeskuksiin26.8.2022 01:00:00 EEST | Tiedote
Kauppakeskusten myynti- ja kävijämäärät jatkoivat reipasta kasvuaan kuluvan vuoden toisella neljänneksellä. Huhti-kesäkuun kokonaismyynti oli 11 prosenttia edellisen vuoden vastaavaa ajanjaksoa suurempi, ja kävijöitä oli 25 prosenttia enemmän. Vuoden 2021 matalasta vertailuluvusta johtuen huhtikuun myynti kasvoi peräti 20 prosenttia, kun taas kesäkuussa kokonaismyynti oli alle viisi prosenttia edellistä vuotta korkeampi. Huhti-kesäkuun kokonaismyynti ylitti jo pandemiaa edeltäneen ajan neljällä prosentilla, ja koko alkuvuoden myyntikin jäi vain 1,6 prosenttia vuoden 2019 tasosta. Kävijämäärissä oltiin vielä 16 prosenttia jäljessä alkuvuotta 2019, mutta kesäkuussa ero oli enää 5,7 prosenttia.