Vuoden kauppakeskusteko 2019: Brändi-ilmeen ja arvojen uusiminen nosti kauppakeskus Skanssin uuteen kukoistukseen

Kauppakeskus Skanssi on voittanut Suomen Kauppakeskusyhdistyksen järjestämän Vuoden kauppakeskusteko -kilpailun. Turussa sijaitseva kauppakeskus on vuoden 2018 aikana uudistanut johdonmukaisesti brändi-ilmettään, jonka kattoteema on selkeä ja antaa loistavan alustan erilaisille elämyksellisille teoille ja tempauksille ympäri vuoden. Samassa luotiin uusi ”Skanssaus”-kieli mukaan tehosteena markkinointiviestintään.

Uudistuksen onnistumisesta kertoo se, että kauppakeskus Skanssi teki kävijämääräennätyksensä tavoittaen 3,6 miljoonaa kävijää vuonna 2018. Koko vuoden kävijämäärä kasvoi lähes 7 prosenttia.

Vuoden 2019 kauppakeskusteon valinnut tuomaristo totesi kauppakeskuksen onnistuneen tavoitteessaan löytää selkeä ja tunnistettava visuaalinen ilme, joka tukee myös Skanssin arvoja.

”On hienoa, että kauppakeskus on lähtenyt brändityössään liikkeelle arvoista, jotka näkyvät niin markkinoinnissa kuin ulottuvat siihen henkeen, mikä kauppakeskuksessa vallitsee. Kyseessä ei ole ollut vain ilmeen uudistus vaan kauppakeskusta kehitetään kokonaisuutena, jossa tärkeänä osana on asiakkailta saatava palaute”, kertoo tuomariston puheenjohtaja Pekka Matvejeff.

Myös ekologisyys näkyy vahvasti niin kauppakeskuksen teoissa kuin markkinoinnissa, josta osoituksena esimerkiksi ilmeessä toistuva hunajakenno. Idea lähti kattotasolta, sillä Skanssilla on oma mehiläisyhdyskuntansa kauppakeskuksen katolla, josta saadaan Skanssi-hunajaa. Lisäksi Skanssi otti aurinkoenergian käyttöönsä aikoinaan ensimmäisenä kauppakeskuksena Suomessa. Kauppakeskuksen katolle on asennettu aurinkopaneelit, joiden avulla katetaan Skanssin mainosvalojen vuosittainen energiantarve. Skanssille on myös myönnetty sekä rakentamisen aikainen että korkein mahdollinen toiminnan aikainen LEED Platinium.

Kauppakeskustekokilpailun järjestää Suomen Kauppakeskusyhdistys. Tavoitteena on nostaa esiin hyviä esimerkkejä uusista ideoista, joita toteutetaan suomalaisissa kauppakeskuksissa. Valinnan kriteereitä ovat innovatiivisuus, asiakkaille syntyvä arvo, kestävä kehitys ja teon kaupallinen vaikuttavuus. Kilpailun tuomaristossa vuonna 2019 istuivat Pekka Matvejeff, Kari Luoto ja Susanna Aula.

Pekka Matvejeff, tuomariston puheenjohtaja, puh. 040 137 2363
Johanna Aho, Suomen Kauppakeskusyhdistys, toiminnanjohtaja, puh. 040 485 7596

Kauppakeskusten ensimmäisen vuosipuoliskon kokonaismyynti 13,7 prosenttia edellisvuotta pienempi27.8.2020 08:00:00 EESTTiedote

Suomalaisten kauppakeskusten vertailukelpoinen* ensimmäisen vuosipuoliskon kokonaismyynti oli 13,7 prosenttia edellisen vuoden vastaavaa ajanjaksoa matalampi. Koronakriisin vaikutukset näkyivät jyrkkinä etenkin huhti- ja toukokuussa ja kokonaismyynti putosi toisella neljänneksellä yli 21 prosenttia viime vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Kesäkuussa kokonaismyynti jäi enää 5,5 prosenttia vuoden 2019 kesäkuuta pienemmäksi.

Kauppakeskusten kokonaismyynti kasvoi 2,2 prosenttia vuonna 201927.2.2020 08:00:00 EETTiedote

Suomalaisten kauppakeskusten vertailukelpoinen* kokonaismyynti kasvoi 2,2 prosenttia edelliseen vuoteen verrattuna. Vuoden viimeisellä neljänneksellä vertailukelpoinen kokonaismyynti nousi 0,7 prosenttia edellisen vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Kävijämäärässä oli vain hienoista laskua jääden tasan prosentin pienemmäksi kuin edellisen vuoden loka-joulukuussa. Loka- ja marraskuun myynti kasvoi selkeästi edelliseen vuoteen verrattuna. Joulukuun kokonaismyynti pieneni lähes kaikissa keskuksissa, ja jäi 5 prosenttia edellistä vuotta matalammaksi.

Kauppakeskusten kokonaismyynti kasvoi 4,4 prosenttia heinä-syyskuussa31.10.2019 09:00:00 EETTiedote

Suomalaisten kauppakeskusten vertailukelpoinen* kokonaismyynti nousi heinä-syyskuussa 4,4 prosenttia edellisen vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Kokonaismyynnin kasvu oli vauhdikkainta koko Kauppakeskusyhdistyksen indeksien vuoden 2012 lopulta alkaneessa historiassa. Tilastokeskuksen ennakkotieto osoittaa myös koko vähittäiskaupalle ripeätä, 3,9 prosentin kasvua kolmannella vuosineljänneksellä, mikä sekin on suurin kasvuprosentti sitten vuoden 2012. Kauppakeskusten vilkas kolmas vuosineljännes nosti myös 12 kuukauden liukuvan tarkastelujakson myynnin kasvun 1,6 prosenttiin.

Kauppakeskusbarometri 2019: Kauppakeskusliiketoiminnan toimintaympäristön haasteet kasvattavat keskusten välisiä eroja9.10.2019 09:30:00 EESTTiedote

Toimintaympäristön muutokset haastavat kauppakeskusliiketoimintaa. Tiiviissä kaupunkirakenteessa sijaitsevilla suurilla kauppakeskuksilla arvioidaan olevan parhaat edellytykset vastata tulevaisuuden asiakastarpeisiin. Erilaisten palvelujen merkitys kasvaa vuosi vuodelta kauppakeskusten menestystekijänä ja asiakkaiden houkuttelijana, mikä korostaa kauppakeskusten roolia elämysten tarjoajana ja kohtaamispaikkana. Keskukset vastaavat tulevaisuuden haasteisiin erilaistumisella, liike- ja palvelukonseptien uudistamisella sekä asiakastiedon paremmalla hyödyntämisellä.

Kauppakeskusten huhti-kesäkuun kokonaismyynti kasvoi 1,5 prosenttia edellisestä vuodesta27.8.2019 12:15:00 EESTTiedote

Suomalaisten kauppakeskusten vertailukelpoinen* kokonaismyynti nousi huhti-kesäkuussa 1,5 prosenttia verrattuna edellisen vuoden vastaavaan ajanjaksoon. Kasvuvauhti hiipui hienoisesti ensimmäiseen vuosineljännekseen verrattuna. Huhtikuun kokonaismyynti laski viime vuoteen verrattuna, kun taas toukokuussa myynti oli selkeästi edellistä vuotta vilkkaampaa. Kauppakeskusten kävijämäärä kääntyi nyt hienoiseen nousuun: vuoden toisella neljänneksellä kävijöitä oli 0,5 prosenttia enemmän kuin vuonna 2018 vastaavalla ajanjaksolla. 12 kuukauden liukuvalla tarkastelujaksolla kokonaismyynti kasvoi 0,7 prosenttia ja kävijämäärän muutos jäi nollaan.