Vuoden kauppakeskusteko 2021: Mall of Tripla voittoon innovatiivisella verkkokaupalla

Mall of Triplan Badeli-kauppakeskusverkkokauppa on voittanut Suomen Kauppakeskusyhdistyksen vuoden kauppakeskusteko -kilpailun. Rohkea ja innovatiivinen uuden liiketoimintamallin pilotointi koronapandemian tuomien rajoitusten keskellä oli tuomariston mielestä osoitus siitä, että kauppakeskus pystyy vastaamaan nopeasti koronapandemian tuomiin haasteisiin.

Mall of Tripla

Uuden liiketoimintamallin pilotointi, loistava idea ja innovatiivinen toteutus nopealla aikataululla. Näin Kauppakeskusteko 2021 kilpailun tuomaristo kuvailee kilpailun voittajatekoa, Mall of Triplan Badeli-kauppakeskusverkkokauppaa.

”Kauppakeskuksen ja verkkokaupan yhdistämisestä on kauan puhuttu, mutta sen toteuttaminen ei ole helppoa. Koronapandemian aikana nähtiin monen yksittäisen kaupan verkkokaupankäynnin kasvavan hurjasti. Mall of Tripla osoitti, että onnistuu se myös kauppakeskukselta. Heidän verkkokauppansa loi liikkeille täysin uuden kanavan tavoittaa asiakkaita. Se on merkittävä kehitysaskel alamme liiketoiminnan kehittämisessä”, kilpailun tuomariston puheenjohtaja Maarit Hurme CBRE:ltä perustelee.

Mall of Triplan Badeli-kauppakeskusverkkokauppa yhdisti useita keskuksen kauppoja yhteen verkkokauppaan. Asiakkaalle tämä tarkoitti laajempaa valikoimaa, vaivatonta ostosten tekoa ja mahdollisuuden noutaa koko tilaus kerralla kauppakeskuksen pysäköintihallin noutopisteestä. Noutopisteen toiminta oli järjestetty koronaturvallisesti niin, että ostokset nostettiin suoraan asiakkaan auton takatilaan ilman lähikontakteja.

Kilpailussa palkittiin myös Kauppakeskus Lohi kunniamaininnalla toimialan kehityksestä. Kauppakeskus otti toimintaan mukaan Laurea-ammattikorkeakoulun, antoi opiskelijoille oikeanlaisia työelämän haasteita ja oppimisen kokemuksia sekä koulutti näin tulevaisuuden kauppakeskusjohtajia.

Lisäksi tuomaristo palkitsi Hansakorttelin ja Kauppakeskus Myllyn yhteismarkkinointikampanjan erityismaininnalla. Erityismaininnat nappasivat myös Lähipalvelukeskus Hertsi rohkeasta johtamisesta ja viestinnästä sekä Kauppakeskukset Iso Omena, Myyrmanni ja IsoKristiina ympäristövastuullisuuden edistämisestä.

Kauppakeskustekokilpailun järjestää Suomen Kauppakeskusyhdistys. Kilpailun tavoitteena on nostaa esiin parhaita esimerkkejä uusista ideoista suomalaisissa kauppakeskuksissa. Valinnan kriteereitä ovat muun muassa teon yhteiskunnallinen vaikuttavuus sekä kauppakeskusliiketoiminnan kehittäminen esimerkiksi vastuullisuuden näkökulmasta.

Kilpailun tuomaristoon vuonna 2021 kuuluivat Lasse Mitronen Aalto-yliopistosta, Tero Helenius Rakka Worksista, Maarit Hurme CBREltä ja Pekka Rinne Rinteenkulman kauppakeskuksesta.

Vuoden Kauppakeskusteko 2021 -kilpailuun osallistui yhteensä 14 kauppakeskustekoa. Voit tutustua kaikkiin tekoihin täällä

Maarit Hurme, Director, Retail Advisory, CBRE, tuomariston puheenjohtaja, puh. 050 563 4844
Kati Kivimäki, kauppakeskusjohtaja, Mall of Tripla, puh. 046 876 1500
Mikko Östring, johtaja, toimitilat, RAKLI / toiminnanjohtaja, Suomen Kauppakeskusyhdistys, puh. 050 301 8933

Mall of Tripla
Kauppakeskus Lohi
Hansakortteli
Kauppakeskus Mylly Kuva: Eemeli Rantasalo
Lähipalvelukeskus Hertsi
Kauppakeskukset Iso Omena, Myyrmanni ja IsoKristiina

Kauppakeskusten myynti- ja kävijämäärät piristyivät selkeästi toisella vuosineljänneksellä24.8.2021 06:00:00 EEST | Tiedote

Kauppakeskusten myynti- ja kävijämäärissä tapahtui huhti-kesäkuussa selkeä käänne parempaan. Vuoden 2020 vastaavan ajankohdan lukemiin verrattuna kävijämäärä nousi jopa 24 ja kokonaismyynti yli 20 prosenttia. Kasvu oli vahvinta huhti- ja toukokuussa, mutta myös kesäkuussa myynti nousi yli 8 prosenttia edelliseen vuoteen verrattuna. Koko ensimmäisen vuosipuoliskon kokonaismyynti oli noin neljä prosenttia edellistä vuotta korkeampi. Myös kauppakeskusten kaikkien toimialojen myynti piristyi selkeästi. Kauppakeskusten käyttöaste on nyt hyvin samalla tasolla kuin ennen koronapandemiaa.

Kävijämäärät putosivat mutta keskiostos kasvoi kauppakeskuksissa – poikkeuksellinen vuosi toi kauppakeskuksiin runsaasti uusia palveluja5.5.2021 09:00:00 EEST | Tiedote

Vuosi 2020 oli kauppakeskuksille haastava. Kauppakeskusten yhteenlaskettu myynti laski yli 10 prosenttia ja kävijämäärät yli 20 prosenttia. Keskiostos kauppakeskuksissa kuitenkin kasvoi. Ydinkeskustojen kauppakeskusten kasvu pysähtyi, kun ihmiset siirtyivät käyttämään paikallisten ja alueellisten kauppakeskusten palveluita. Poikkeusvuosi toi kauppakeskuksiin myös runsaasti uusia palveluita.

Poikkeusvuonna keskiostos kasvoi kauppakeskuksissa4.3.2021 12:00:00 EET | Tiedote

Korona-ajan suositukset ja rajoitukset vaikuttivat selkeästi kauppakeskusten kävijämääriin ja myynteihin vuonna 2020. Kävijämäärät vähenivät 23,4 prosenttia 43 kauppakeskuksen vertailuaineistossa. Aika on ollut haastava usealle toimialalle ja kokonaismyynti väheni 11,6 prosenttia. Käytännössä kauppakeskuksiin tultiin asioimaan harvemmin ja ostettiin kerralla enemmän. Keskiostos kasvoi kauppakeskuksissa 19,2 prosenttia. Kauppakeskuskohtaiset erot ovat merkittäviä niin myyntien kuin kävijöiden osalta. Vaikutukset ovat olleet selkeästi lievempiä keskuksissa, joissa päivittäistavarat ovat vahvasti edustettuina.