Vuoden kauppakeskusteko 2021: Mall of Tripla voittoon innovatiivisella verkkokaupalla

Uuden liiketoimintamallin pilotointi, loistava idea ja innovatiivinen toteutus nopealla aikataululla. Näin Kauppakeskusteko 2021 kilpailun tuomaristo kuvailee kilpailun voittajatekoa, Mall of Triplan Badeli-kauppakeskusverkkokauppaa.
”Kauppakeskuksen ja verkkokaupan yhdistämisestä on kauan puhuttu, mutta sen toteuttaminen ei ole helppoa. Koronapandemian aikana nähtiin monen yksittäisen kaupan verkkokaupankäynnin kasvavan hurjasti. Mall of Tripla osoitti, että onnistuu se myös kauppakeskukselta. Heidän verkkokauppansa loi liikkeille täysin uuden kanavan tavoittaa asiakkaita. Se on merkittävä kehitysaskel alamme liiketoiminnan kehittämisessä”, kilpailun tuomariston puheenjohtaja Maarit Hurme CBRE:ltä perustelee.
Mall of Triplan Badeli-kauppakeskusverkkokauppa yhdisti useita keskuksen kauppoja yhteen verkkokauppaan. Asiakkaalle tämä tarkoitti laajempaa valikoimaa, vaivatonta ostosten tekoa ja mahdollisuuden noutaa koko tilaus kerralla kauppakeskuksen pysäköintihallin noutopisteestä. Noutopisteen toiminta oli järjestetty koronaturvallisesti niin, että ostokset nostettiin suoraan asiakkaan auton takatilaan ilman lähikontakteja.
Kilpailussa palkittiin myös Kauppakeskus Lohi kunniamaininnalla toimialan kehityksestä. Kauppakeskus otti toimintaan mukaan Laurea-ammattikorkeakoulun, antoi opiskelijoille oikeanlaisia työelämän haasteita ja oppimisen kokemuksia sekä koulutti näin tulevaisuuden kauppakeskusjohtajia.
Lisäksi tuomaristo palkitsi Hansakorttelin ja Kauppakeskus Myllyn yhteismarkkinointikampanjan erityismaininnalla. Erityismaininnat nappasivat myös Lähipalvelukeskus Hertsi rohkeasta johtamisesta ja viestinnästä sekä Kauppakeskukset Iso Omena, Myyrmanni ja IsoKristiina ympäristövastuullisuuden edistämisestä.
Kauppakeskustekokilpailun järjestää Suomen Kauppakeskusyhdistys. Kilpailun tavoitteena on nostaa esiin parhaita esimerkkejä uusista ideoista suomalaisissa kauppakeskuksissa. Valinnan kriteereitä ovat muun muassa teon yhteiskunnallinen vaikuttavuus sekä kauppakeskusliiketoiminnan kehittäminen esimerkiksi vastuullisuuden näkökulmasta.
Kilpailun tuomaristoon vuonna 2021 kuuluivat Lasse Mitronen Aalto-yliopistosta, Tero Helenius Rakka Worksista, Maarit Hurme CBREltä ja Pekka Rinne Rinteenkulman kauppakeskuksesta.
Vuoden Kauppakeskusteko 2021 -kilpailuun osallistui yhteensä 14 kauppakeskustekoa. Voit tutustua kaikkiin tekoihin täällä.
Lisätietoja:
Maarit Hurme, Director, Retail Advisory, CBRE, tuomariston puheenjohtaja, puh. 050 563 4844
Kati Kivimäki, kauppakeskusjohtaja, Mall of Tripla, puh. 046 876 1500
Mikko Östring, johtaja, toimitilat, RAKLI / toiminnanjohtaja, Suomen Kauppakeskusyhdistys, puh. 050 301 8933
Avainsanat
Kuvat
Tietoja julkaisijasta
Suomen Kauppakeskusyhdistys ry
Suomen Kauppakeskusyhdistys ry on kauppa- ja ostoskeskusten järjestö, jonka toiminnassa omistajat, kauppa, palvelut, alan asiantuntijat ja kauppakeskusjohto kohtaavat. Järjestön jäseninä ovat maan merkittävimmät kauppakeskukset ja kauppakeskusomistajat.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Suomen Kauppakeskusyhdistys ry
Kauppakeskusten myynti kasvoi yli kuusi prosenttia vuonna 202223.2.2023 05:00:00 EET | Tiedote
Suomalaisten kauppakeskusten kokonaismyynti kasvoi nimellisesti 6,7 prosenttia vuonna 2022 verrattuna edelliseen vuoteen. Kauppakeskusten kävijämäärä nousi yli 16 prosenttia koronarajoitusten runtelemaa vuotta 2021 korkeammaksi. Vuoden viimeisen vuosineljänneksen myynti oli nimellisesti 3,9 prosenttia edellisen vuoden vastaavaa ajanjaksoa korkeampi. Kävijöitä oli loka-joulukuussa vajaat kymmenen prosenttia edellistä vuotta enemmän. Vertailussa on nyt tarkasteltu ensimmäistä kertaa myös inflaatiokorjattua kokonaismyynnin muutosta. Kuluttajahintojen noususta puhdistettu myynti kauppakeskuksissa jäi 0,4 prosenttia edellistä vuotta matalammaksi. Kahviloiden ja ravintoloiden vahva kasvu jatkui viimeisellä vuosineljänneksellä Kauppakeskuksissa toimivien kahviloiden ja ravintoloiden myynti nousi lähes 29 prosenttia edellistä vuotta korkeammaksi vuonna 2022. Myynnin kasvu jatkui myös vuoden viimeisellä neljänneksellä, jolloin kahviloiden ja ravintoloiden myynti oli reilut 11 prosenttia edellis
Kauppakeskusten myynti- ja kävijämäärien kasvu jatkui kolmannella neljänneksellä16.11.2022 05:00:00 EET | Tiedote
Suomalaisten kauppakeskusten kokonaismyynti kasvoi heinä-syyskuussa keskimäärin 4,7 prosenttia edellisen vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Kasvu oli ripeintä syyskuussa, jossa vertailulukua painoivat vuoden 2021 syyskuun kiristyneet koronarajoitukset. Kävijöitä keskuksissa oli 13,5 prosenttia enemmän kuin viime vuoden kolmannella neljänneksellä. Kuluvan vuoden tammi-syyskuun kokonaismyynti on reilut kahdeksan, ja kävijämäärä yli 18 prosenttia suurempi kuin vuoden 2021 vastaavalla ajanjaksolla.
Asiakkaat palasivat kaupunkikeskustojen kauppakeskuksiin26.8.2022 01:00:00 EEST | Tiedote
Kauppakeskusten myynti- ja kävijämäärät jatkoivat reipasta kasvuaan kuluvan vuoden toisella neljänneksellä. Huhti-kesäkuun kokonaismyynti oli 11 prosenttia edellisen vuoden vastaavaa ajanjaksoa suurempi, ja kävijöitä oli 25 prosenttia enemmän. Vuoden 2021 matalasta vertailuluvusta johtuen huhtikuun myynti kasvoi peräti 20 prosenttia, kun taas kesäkuussa kokonaismyynti oli alle viisi prosenttia edellistä vuotta korkeampi. Huhti-kesäkuun kokonaismyynti ylitti jo pandemiaa edeltäneen ajan neljällä prosentilla, ja koko alkuvuoden myyntikin jäi vain 1,6 prosenttia vuoden 2019 tasosta. Kävijämäärissä oltiin vielä 16 prosenttia jäljessä alkuvuotta 2019, mutta kesäkuussa ero oli enää 5,7 prosenttia.
Kauppakeskusten kokonaismyynti nousi lähes yhdeksän prosenttia vuoden ensimmäisellä neljänneksellä11.5.2022 01:00:00 EEST | Tiedote
Kauppakeskusten myynti- ja kävijämäärät kasvoivat reippaasti vuoden 2022 ensimmäisellä neljänneksellä. Kokonaismyyntiä kertyi 8,6 prosenttia vuoden 2021 vastaavaa ajanjaksoa enemmän, ja kävijämäärä kasvoi peräti 16,6 prosenttia. Kasvu kiihtyi etenkin maaliskuussa, jolloin kävijämäärä kasvoi yli 40 prosenttia ja kokonaismyynti yli 20 prosenttia verrattuna pandemiarajoitusten runtelemaan vuoden 2021 vastaavaan ajanjaksoon. Kävijämäärät ja myynnit kasvoivat pääkaupunkiseudun kauppakeskuksissa hieman muuta maata enemmän.
Kauppakeskusten kokonaismyynti nousi viisi prosenttia vuonna 202123.2.2022 01:00:00 EET | Tiedote
Kauppakeskusten myynti- ja kävijämäärät kasvoivat vuonna 2021 edelliseen vuoteen verrattuna: kokonaismyynti kasvoi reilut viisi prosenttia, ja kävijöitä oli vajaan prosentin verran enemmän kuin 2020. Kasvu kiihtyi viimeisellä vuosineljänneksellä, kun kävijöitä oli 14,3 % ja myyntiä 8,5 % enemmän kuin edellisenä vuonna.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme