Vuoden Keittiöteko on valittu kolmannen kerran

Ammattikeittiöiden toiminnan kehittämiseen ja ruokailijoiden ateriointielämyksen parantamiseen kannustava Vuoden Keittiöteko on valittu kolmannen kerran. Keittiöalan ammattilaisista koostunut tuomaristo valitsi kilpailun voittajaksi helsinkiläisen ravintola Ultiman ja yleisöäänestyksen voittajaksi kohosi järvenpääläinen Gastro Bar Sesonki.

“On erittäin tärkeää, että kuluttajat kuulevat ja puhuvat uudenlaisista mahdollisuuksista kestävän kehityksen turvaamiseksi. Haluamme Ultimassa kokeilla ja antaa konkreettisia esimerkkejä siitä, mikä tulevaisuudessa voisi ehkä toimia. Vuoden Keittiöteko toivottavasti kannustaa muitakin alan toimijoita yhä rohkeampiin kokeiluihin paremman tulevaisuuden puolesta”, iloitsee Ultiman Henri Alén.

Perheyritys Fredman Groupin järjestämä Vuoden Keittiöteko -kilpailuun ilmoitettiin tänä vuonna yli 50 ehdokasta, joista kymmenen eteni finaaliin lokakuussa. Tuomariston valitsema voittaja Ultima, sekä yleisön suosikki Gastro Bar Sesonki nousivat kumpikin kirkkaasti voittoon omissa kategorioissaan. Molemmat ravintolat edustavat ennakkoluulotonta kokeilua ja keskittyvät uudenlaisin keinoin hävikin vähentämiseen, ekologisuuteen ja lähiruoka-ajatteluun.

“Iloksemme tämän vuoden kilpailussa nousi selkeästi esiin innovatiivisuuden ja suomalaisen ruoka-osaamisen lisäksi myös teknologian hyödyntäminen tämän päivän tärkeissä teemoissa, kuten kiertotaloudessa ja ruokahävikin vähentämisessä. Nämä voittajat ovat esimerkillisesti ottaneet rohkeasti käyttöön uutta huipputeknologiaa, jolla on suuri rooli ruokaturvallisuuden, vastuullisuuden ja kestävien ympäristöarvojen kehittämisessä. Ultiman ja Gastro Bar Sesongin tahdittamaa tietä toivoisimme näkevän myös laajemmin suomalaisessa ravintolakulttuurissa”, sanoo Fredman Groupin hallituksen puheenjohtaja Peter Fredman.

Tuomaristo valitsi vuoden 2018 Vuoden Keittiöteoksi Henri Alénin ja Tommi Tuomisen luotsaaman Ravintola Ultiman, joka kokeilee modernia kiertotaloutta hyperlokaalilla viljelyllä ravintolan sisällä. Alénin ja Tuomisen intohimona on kokeilla, millaisia ruokanautintoja voi jalostaa uusimman ruokatietämyksen ja -tekniikan avulla ympäristöä rasittamatta. Toukokuussa avatusta ravintolasta löytyy mm. hydroponinen kasvihuonejärjestelmä, kahvinpuruissa kasvava sieniviljelmä, aeroponisesti kasvatettua perunaa, sekä biodesignlampuissa kasvavia saunasirkkoja.

Tuomaristo perusteli voittajan valintaa seuraavasti:

Ravintola Ultima on kiertotalousratkaisuja kokeileva ravintola, missä asiakkaat näkevät seuraavan ateriansa kasvavan ympärillään. Vuoden Keittiöteko -tuomaristo kiittää voittajaa rohkeudesta ja kyvystä ajatella ja toteuttaa perinteisiä asioita uudella tavalla. Lisäksi tuomaristo kiinnitti huomiota tieteen ja teknologian hyödyntämiseen gastronomiassa, kokeiltujen ratkaisujen monistamisen mahdollisuuteen, sekä kestävämmän ruokailun edistämiseen.

“On erittäin tärkeää, että kuluttajat kuulevat ja puhuvat uudenlaisista mahdollisuuksista kestävän kehityksen turvaamiseksi. Haluamme Ultimassa kokeilla ja antaa konkreettisia esimerkkejä siitä, mikä tulevaisuudessa voisi ehkä toimia. Olemme siinä osittain näköjään onnistuneet, kun voitamme näin nuorena tekijänä tämän hienon palkinnon. Vuoden Keittiöteko toivottavasti kannustaa muitakin alan toimijoita yhä rohkeampiin kokeiluihin paremman tulevaisuuden puolesta”, iloitsee Ultiman Henri Alén.

Yleisöäänestyksen ylivoimaisella äänimäärällä voittanut Gastro Bar Sesonki jakaa palkinnon K-Citymarket Järvenpään kanssa. Järvenpään Citymarkettiin sijoittuvan ravintolan keittiössä käytettävät raaka-aineet ostetaan joka päivä viereisestä kaupasta. Tuomariston puheenjohtaja Peter Fredman kommentoi yleisöäänestyksen voittajaa:

“Gastro Bar Sesonki yhdessä K-Citymarket Järvenpään kanssa on tuonut Suomeen maailmalta tunnetun grocerant-ilmiön. Toimintamalli on helposti monistettavissa ja vastaa vahvasti ruokahävikistä käytyyn keskusteluun. Vuoden Keittiöteko -kilpailun järjestäjänä toivomme, että Gastro Bar Sesongin innoittamana myös muut ravintolat Suomessa lähtisivät rohkeasti kokeilemaan uusia innovatiivisia toimintamalleja ruokahävikin hillitsemiseksi mausta ja laadusta tinkimättä.”

“Ajatus ravintolan takana oli mahdollistaa asiakkaille hyvää sesonginmukaista ruokaa kohtuuhinalla ja tiimiytyminen Järvenpään K-Citymarketin kanssa mahdollisti tämän meille. Emme tarvitse ravintolassa valtavia kylmälaitteita ruoan säilytykseen, sekä minimoimme myös ruokahävikin. Olemme todella kiitollisia kaikille äänestäjille, että saamme vastaanottaa tämän palkinnon”, iloitsee Sesongin ravintoloitsija Matti Jämsen.

Vuoden Keittiöteko palkinnot jaettiin Ateria18-tapahtumassa Helsingin Messukeskuksessa 15.11.2018. Palkinnonjaon juonsi Vuoden Kokki 2018 Kalle Tanner ja Vuoden Tarjoilija 2018 Noora Sipilä.

Vuoden Keittiöteko tuomaristo 2018

Heli Koivuniemi, päätoimittaja, Aromi-lehti
Riitta Mustonen, Suomen Ruokatoimittajat ry:n puheenjohtaja ja Maaseudun Tulevaisuuden ruokatoimittaja
Risto Karmavuo, johtaja, Place to be Haaga ja ruokatuotannon koulutusohjelma
Bettina Lindfors, toimitusjohtaja, ELO-säätiö
Marjut Huhtala, toiminnanjohtaja, AMKO ry
Hannakaisa Haanpää, ateria- ja siivouspalvelupäällikkö, Kangasalan kaupunki
Joonas Mäkilä, kaupallinen johtaja, Restamax
Ismo Sipeläinen, Suomen Bocuse d’Or edustaja 2018-2019
Peter Fredman, hallituksen puheenjohtaja, Fredman Group

Vuoden Keittiöteko 2018 -voittaja saa neljän hengen matkan työyhteisölleen tammikuussa 2019 pidettävään Bocuse d’Or -kilpailuun Lyoniin.
Yleisön suosikki saa valita Fredmanin ammattikeittiöiden työvälineitä 500 eurolla.

Peter Fredman, hallituksen puheenjohtaja, Fredman Group Oy
p. 050 4011 616, peter.fredman@fredmangroup.com

Riikka Raatikainen, Fredman Professional Kitchen Oy
p. 044 0769 171, riikka.raatikainen@fredmangroup.com

Samuel Sorainen, Wolfcom Oy
p. 0400 579653, samuel.sorainen@wolfcom.fi

Tuomaristo valitsi vuoden 2018 Vuoden Keittiöteoksi Henri Alénin ja Tommi Tuomisen luotsaaman Ravintola Ultiman.

Fredman Group ostaa osuuden ruokahävikin vähentämiseen erikoistuneesta start-up yhtiö Biovaaka Oy:stä11.12.2018 10:01Tiedote

Ravintoloiden digitaalisiin omavalvonta- ja johtamispalveluihin erikoistunut kotimainen perheyhtiö Fredman Group on ostanut 19,5 % lappeenrantalaisen startup-yhtiö Biovaaka Oy:n osakkeista. Saimaan ammattikorkeakoulussa kehitetty älykäs biovaaka vähentää ravintola-asiakkaiden jättämää jätettä ja auttaa ravintoloita toimimaan kustannustehokkaammin. Kaupan myötä Fredman Group toteuttaa strategiaansa kasvaa foodtech-alan johtavaksi kansainväliseksi toimijaksi.

MTV:n kaupalliseksi johtajaksi Sanoma Media Finlandin Kari Mononen3.12.2018 15:01Tiedote

MTV on valinnut kaupalliseksi johtajakseen Ilta-Sanomien kaupallisen johtajan Kari Monosen. Sanoma Media Finlandilla 17-vuotisen työuran tehnyt Mononen siirtyy MTV:lle tilanteessa, jossa yhtiö on vahvistanut asemaansa Suomen kaupallisen television ylivoimaisena markkinajohtajana ja uudistanut organisaatiotaan, jakelukanaviaan ja mainosratkaisujaan vastaamaan entistä paremmin tulevaisuuden kuluttajan ja asiakkaan tarpeisiin. MTV:n uusi kaupallinen johtaja tulee työssään keskittymään mainostajien ratkaisukeskeisen palvelun varmistamiseen ja syventämään yhteistyötä myös mediatoimistojen kanssa.

BusinessFM sai radion uuden osavaltakunnallisen toimiluvan15.11.2018 16:44Tiedote

Viestintävirasto myönsi pääkaupunkiseudulla, Tampereella ja Oulussa kuuluvalle BusinessFM-radiokanavalle osavaltakunnallisen toimiluvan kaudelle 2020-30. BusinessFM:lle myönnetty täysin uusi taajuuskokonaisuus 13 laajentaa kanavan kuuluvuusalueen 1.1.2020 alkaen myös Jyväskylään, Kuopioon, Lahteen, Turkuun ja Vaasaan. Hyvästä musiikista ja työuransa kehittämisestä kiinnostuneille kuulijoille suunnattu kotimainen BusinessFM välittää työ- ja talouselämän arvokasta tietopääomaa ja sen myötä pyrkii omalta osaltaan edistämään suomalaista kansantaloutta.