Vuoden Keittiöteko on valittu kolmannen kerran

Ammattikeittiöiden toiminnan kehittämiseen ja ruokailijoiden ateriointielämyksen parantamiseen kannustava Vuoden Keittiöteko on valittu kolmannen kerran. Keittiöalan ammattilaisista koostunut tuomaristo valitsi kilpailun voittajaksi helsinkiläisen ravintola Ultiman ja yleisöäänestyksen voittajaksi kohosi järvenpääläinen Gastro Bar Sesonki.

“On erittäin tärkeää, että kuluttajat kuulevat ja puhuvat uudenlaisista mahdollisuuksista kestävän kehityksen turvaamiseksi. Haluamme Ultimassa kokeilla ja antaa konkreettisia esimerkkejä siitä, mikä tulevaisuudessa voisi ehkä toimia. Vuoden Keittiöteko toivottavasti kannustaa muitakin alan toimijoita yhä rohkeampiin kokeiluihin paremman tulevaisuuden puolesta”, iloitsee Ultiman Henri Alén.

Perheyritys Fredman Groupin järjestämä Vuoden Keittiöteko -kilpailuun ilmoitettiin tänä vuonna yli 50 ehdokasta, joista kymmenen eteni finaaliin lokakuussa. Tuomariston valitsema voittaja Ultima, sekä yleisön suosikki Gastro Bar Sesonki nousivat kumpikin kirkkaasti voittoon omissa kategorioissaan. Molemmat ravintolat edustavat ennakkoluulotonta kokeilua ja keskittyvät uudenlaisin keinoin hävikin vähentämiseen, ekologisuuteen ja lähiruoka-ajatteluun.

“Iloksemme tämän vuoden kilpailussa nousi selkeästi esiin innovatiivisuuden ja suomalaisen ruoka-osaamisen lisäksi myös teknologian hyödyntäminen tämän päivän tärkeissä teemoissa, kuten kiertotaloudessa ja ruokahävikin vähentämisessä. Nämä voittajat ovat esimerkillisesti ottaneet rohkeasti käyttöön uutta huipputeknologiaa, jolla on suuri rooli ruokaturvallisuuden, vastuullisuuden ja kestävien ympäristöarvojen kehittämisessä. Ultiman ja Gastro Bar Sesongin tahdittamaa tietä toivoisimme näkevän myös laajemmin suomalaisessa ravintolakulttuurissa”, sanoo Fredman Groupin hallituksen puheenjohtaja Peter Fredman.

Tuomaristo valitsi vuoden 2018 Vuoden Keittiöteoksi Henri Alénin ja Tommi Tuomisen luotsaaman Ravintola Ultiman, joka kokeilee modernia kiertotaloutta hyperlokaalilla viljelyllä ravintolan sisällä. Alénin ja Tuomisen intohimona on kokeilla, millaisia ruokanautintoja voi jalostaa uusimman ruokatietämyksen ja -tekniikan avulla ympäristöä rasittamatta. Toukokuussa avatusta ravintolasta löytyy mm. hydroponinen kasvihuonejärjestelmä, kahvinpuruissa kasvava sieniviljelmä, aeroponisesti kasvatettua perunaa, sekä biodesignlampuissa kasvavia saunasirkkoja.

Tuomaristo perusteli voittajan valintaa seuraavasti:

Ravintola Ultima on kiertotalousratkaisuja kokeileva ravintola, missä asiakkaat näkevät seuraavan ateriansa kasvavan ympärillään. Vuoden Keittiöteko -tuomaristo kiittää voittajaa rohkeudesta ja kyvystä ajatella ja toteuttaa perinteisiä asioita uudella tavalla. Lisäksi tuomaristo kiinnitti huomiota tieteen ja teknologian hyödyntämiseen gastronomiassa, kokeiltujen ratkaisujen monistamisen mahdollisuuteen, sekä kestävämmän ruokailun edistämiseen.

“On erittäin tärkeää, että kuluttajat kuulevat ja puhuvat uudenlaisista mahdollisuuksista kestävän kehityksen turvaamiseksi. Haluamme Ultimassa kokeilla ja antaa konkreettisia esimerkkejä siitä, mikä tulevaisuudessa voisi ehkä toimia. Olemme siinä osittain näköjään onnistuneet, kun voitamme näin nuorena tekijänä tämän hienon palkinnon. Vuoden Keittiöteko toivottavasti kannustaa muitakin alan toimijoita yhä rohkeampiin kokeiluihin paremman tulevaisuuden puolesta”, iloitsee Ultiman Henri Alén.

Yleisöäänestyksen ylivoimaisella äänimäärällä voittanut Gastro Bar Sesonki jakaa palkinnon K-Citymarket Järvenpään kanssa. Järvenpään Citymarkettiin sijoittuvan ravintolan keittiössä käytettävät raaka-aineet ostetaan joka päivä viereisestä kaupasta. Tuomariston puheenjohtaja Peter Fredman kommentoi yleisöäänestyksen voittajaa:

“Gastro Bar Sesonki yhdessä K-Citymarket Järvenpään kanssa on tuonut Suomeen maailmalta tunnetun grocerant-ilmiön. Toimintamalli on helposti monistettavissa ja vastaa vahvasti ruokahävikistä käytyyn keskusteluun. Vuoden Keittiöteko -kilpailun järjestäjänä toivomme, että Gastro Bar Sesongin innoittamana myös muut ravintolat Suomessa lähtisivät rohkeasti kokeilemaan uusia innovatiivisia toimintamalleja ruokahävikin hillitsemiseksi mausta ja laadusta tinkimättä.”

“Ajatus ravintolan takana oli mahdollistaa asiakkaille hyvää sesonginmukaista ruokaa kohtuuhinalla ja tiimiytyminen Järvenpään K-Citymarketin kanssa mahdollisti tämän meille. Emme tarvitse ravintolassa valtavia kylmälaitteita ruoan säilytykseen, sekä minimoimme myös ruokahävikin. Olemme todella kiitollisia kaikille äänestäjille, että saamme vastaanottaa tämän palkinnon”, iloitsee Sesongin ravintoloitsija Matti Jämsen.

Vuoden Keittiöteko palkinnot jaettiin Ateria18-tapahtumassa Helsingin Messukeskuksessa 15.11.2018. Palkinnonjaon juonsi Vuoden Kokki 2018 Kalle Tanner ja Vuoden Tarjoilija 2018 Noora Sipilä.

Vuoden Keittiöteko tuomaristo 2018

Heli Koivuniemi, päätoimittaja, Aromi-lehti
Riitta Mustonen, Suomen Ruokatoimittajat ry:n puheenjohtaja ja Maaseudun Tulevaisuuden ruokatoimittaja
Risto Karmavuo, johtaja, Place to be Haaga ja ruokatuotannon koulutusohjelma
Bettina Lindfors, toimitusjohtaja, ELO-säätiö
Marjut Huhtala, toiminnanjohtaja, AMKO ry
Hannakaisa Haanpää, ateria- ja siivouspalvelupäällikkö, Kangasalan kaupunki
Joonas Mäkilä, kaupallinen johtaja, Restamax
Ismo Sipeläinen, Suomen Bocuse d’Or edustaja 2018-2019
Peter Fredman, hallituksen puheenjohtaja, Fredman Group

Vuoden Keittiöteko 2018 -voittaja saa neljän hengen matkan työyhteisölleen tammikuussa 2019 pidettävään Bocuse d’Or -kilpailuun Lyoniin.
Yleisön suosikki saa valita Fredmanin ammattikeittiöiden työvälineitä 500 eurolla.

Peter Fredman, hallituksen puheenjohtaja, Fredman Group Oy
p. 050 4011 616, peter.fredman@fredmangroup.com

Riikka Raatikainen, Fredman Professional Kitchen Oy
p. 044 0769 171, riikka.raatikainen@fredmangroup.com

Samuel Sorainen, Wolfcom Oy
p. 0400 579653, samuel.sorainen@wolfcom.fi

Tuomaristo valitsi vuoden 2018 Vuoden Keittiöteoksi Henri Alénin ja Tommi Tuomisen luotsaaman Ravintola Ultiman.

Yli 650 suomalaista haki muotiviikkojen malliksi8.4.2019 12:59:08 EESTTiedote

Kaikille suomalaisille muotia tarjoava Sokos-tavarataloketju haki kevään muotiviikoilleen malleiksi tavallisia muodista ja esiintymisestä kiinnostuneita kuluttajia. Hakijoita huippumalli Saimi Hoyerin vetämään mallivalmennukseen ilmoittautui yli 650, joista kahdeksan nähdään viikonloppuna Oulun Sokos-tavaratalon estradilla. Hakijoiden suuri määrä ja laaja, 9-73 -vuoden ikäjakauma ilahdutti muotiviikkojen järjestäjät.

Eestlased loobuvad heliplaatidest voogedastuse kasuks29.3.2019 13:58:00 EETTiedote

Kolme suurima plaadifirma andmetel siirdub muusikatarbimine ka Eestis digitaalsetesse voogedastuskanalitesse ning see sunnib muusikuid avaldama pikkade plaatide asemel pigem singleid. Füüsiliste salvestiste ehk heliplaatide müük langeb jätkuvalt ja vähenes eelmisel aastal üle-eelmisega võrreldes 40% võrra. Digitaalsete streaming-teenuste kaudu tarbitud muusika maht kasvas 2018. aastal lausa 43%. See viitab selgele muutusele Eesti tarbijate muusikakuulamisharjumustes. Uutmoodi muusikatarbimine, mis toimub voogedastusteenuste kaudu, sunnib artiste keskenduma plaatide asemel senisest enam singlite avaldamisele.

UMA coworking-tilan ihmiskokeessa tutkittiin työympäristön merkitystä hyvinvointiin19.3.2019 11:55:46 EETTiedote

Parhaista osaajista käydään kovaa kilpailua, ja siksi yhä useampi työnantaja haluaa tarjota työntekijöilleen joustavan ja innostavan työympäristön. Technopolis vastaa kasvavaan kysyntään laajentamalla yhteisöllisten työtilojen verkostoaan, UMA Workspacea. Työympäristön vaikutusta työntekijöiden hyvinvointiin selvitettiin mittaamalla UMA Workspace -tiloissa työskentelevien henkilöiden stressi- ja palautumistasoja. Testihenkilöt kokivat vähemmän stressiä ja kokivat nukkuvansa paremmin työskenneltyään monipuolisessa työympäristössä.

Kotimainen erälegenda Sasta 50 vuotta – juhlat yhdessä suomalaisten laatumerkkien kanssa28.2.2019 09:59:48 EETTiedote

Suomalainen erävaatemerkki Sasta on pukenut laatutietoisia luonnonystäviä jo 50 vuoden ajan. Juhlavuotensa kunniaksi Sasta julkistaa viisi muiden kotimaisten laatumerkkien kanssa suunniteltua ja valmistettua yhteistuotetta, eli kollaboraatiota. Yhteistyöprojektien tavoitteena on muistuttaa kuluttajia tarveharkintaisia ostoksia tehdessään kotimaisen suunnittelun ja tuoteosaamisen jatkuvuuden tärkeydestä sekä tukea myös muita vastuullisia suomalaisia toimijoita.

Suomalainen Gamesaver valmentamaan Kiinasta jääkiekkomaata20.2.2019 09:46:20 EETTiedote

Suomalainen urheiluvideopalvelu Gamesaver on solminut aiesopimuksen jääkiekon videovalmennus- ja mediapalvelun rakentamisesta Kiinaan. Vuoden 2022 talviolympiakaupungin Zhangjiakoun virallisen kumppanin, ruotsalaisen urheilualan konseptointiin erikoistuneen Sports Republicin kanssa räätälöitävä palvelu tulee tarjoamaan kiinalaisille jääkiekkoharrastajille mm. suomalaisten jääkiekkotähtien parhaita kikkavideoita. Gamesaverin Kiinan-versio integroidaan myös Sports Republicin CoachVision-ohjelmaan palvelemaan ja kehittämään kiinalaisia jääkiekkovalmentajia.

MTV:lle vuosi 2018 oli käännekohta – liikevaihto kasvu-uralle ensimmäistä kertaa kuuteen vuoteen14.2.2019 20:26:28 EETTiedote

Suomen suurimmalle kaupalliselle televisioyhtiölle MTV Oy:lle 2018 oli investointien ja uudistusten vuosi. Vaikka yhtiön tulos oli edelleen tappiollinen, onnistui MTV kääntämään liikevaihdon kasvuun edellisvuodesta, ensimmäistä kertaa kuuteen vuoteen. Tämä käy ilmi MTV:n omistavan ruotsalaisen Bonnier Broadcastingin torstaina julkistamasta tulosraportista.