Vuoden kirjastokunta -kilpailun finalistit julkistettiin tänään Turun Kirjamessuilla: tittelistä kisaavat Espoo, Iisalmi, Lieto, Salla ja Seinäjoki

Kunnalle ja sen kirjastotoiminnalle myönnettävä Vuoden kirjastokunta -palkinto jaetaan tänä vuonna ensimmäistä kertaa. Kuntaliiton järjestämän kilpailun voittoa tavoitteli 56 kuntaa, joista finaalin valittiin viisi hakijaa.

Turun Kirjamessuilla julkistetut Vuoden kirjastokunta -kilpailun finalistit ovat Espoo, Iisalmi, Lieto, Salla ja Seinäjoki. Kuntaliitto järjestää kilpailun yhteistyössä Suomen Kirjastoseuran ja Lukukeskuksen kanssa.

- Kilpailun avulla haluamme antaa kunnille ja kirjastoille mahdollisuuden kertoa omasta toiminnastaan ja onnistumisistaan. Toivomme kilpailun avulla voivamme nostaa esiin ja juhlistaa kirjastojen tekemää työtä, sanoo Kuntaliiton opetus- ja kulttuuriyksikön johtaja Terhi Päivärinta.

Arviointikriteereinä yhteistyö, uudet toimintatavat ja kuntalaisten kuuleminen

Kilpailun tänään päättyneessä ensimmäisessä vaiheessa asiantuntijaraati kävi läpi kaikki 56 hakemusta ja valitsi niiden joukosta viisi finalistia.

- Raadilla oli positiivinen ongelma, sillä hakemukset olivat toinen toistaan hienompia kuvauksia kirjastotoiminnan monipuolisuudesta ja korkeasta laadusta eri puolilla Suomea, kertoo raadissa mukana ollut erityisasiantuntija Johanna Selkee Kuntaliitosta.

Raati painotti arvioissaan yhteistyön, uusien toimintatapojen, kuntalaisten kuulemisen sekä eri-ikäisten ja taustaisten käyttäjien palvelemisen merkitystä. Lisäksi raati katsoi, että valintaperusteissa on otettava huomioon myös kuntakentän moninaisuus ja erikokokoisten kuntien erilaiset mahdollisuudet kehittää kirjastotoimintaansa.

Kilpailun voittaja julkistetaan Helsingin Kirjamessuilla lauantaina 27.10.2018 klo 13.00. Loppukilpailun tuomarina toimii Duudsonien Jarppi Leppälä. Lisäksi Suomen kirjastoseura järjestää verkkoäänestyksen, jossa finalistien keskuudesta valitaan yleisön suosikki. Yleisöäänestykseen voi osallistua 5.10. jälkeen Suomen kirjastoseuran Facebook-sivuilla osoitteessa www.facebook.com/kirjastoseura

Katso videokooste kilpailun finalisteista osoitteessa www.kuntaliitto.fi/kirjastokunta.

Lisätietoa:

Terhi Päivärinta, johtaja, opetus ja kulttuuriyksikkö, p. 050 590 4796

Johanna Selkee, erityisasiantuntija, opetus ja kulttuuriyksikkö, p. 050 435 9420

Mariam Rguibi
Viestintäkoordinaattori
Suomen Kuntaliitto ry
Toinen linja 14, 00530 Helsinki
+358 9 771 2296, +358 44 2645 683
Mariam.Rguibi@kuntaliitto.fi
www.kuntaliitto.fi

Suomalaisista jo 90 % asuu kunnassa, jolla on ilmastotavoite, mutta kuntien luotto ilmastotavoitteiden saavuttamiseen horjuu14.3.2024 08:00:00 EET | Tiedote

Yhä useampi suomalainen asuu kunnassa, joka on sitoutunut ilmastotavoitteisiin. Kuntien suunnitelmallinen ilmastotyö onkin lisääntynyt, selviää tuoreesta Kuntaliiton ilmastokyselystä. Kuntien luotto omiin ja etenkin kansallisiin ilmastotavoitteisiin on sen sijaan heikentynyt. Resurssien ja poliittisen tahtotilan puute ilmoitettiin suurimmiksi haasteiksi ilmastotavoitteiden toteutumiselle kunnassa. Käytännön ilmastotyö keskittyy kunnissa vahvasti ilmastonmuutoksen hillintään. Ilmastonmuutos vaikuttaa jo voimakkaasti kuntien toimintaympäristöön, joten sopeutumistoimia tulisi nopeasti lisätä.

TE-palvelut siirtyvät kunnille - kunnat saavat vahvistuvien peruspalvelujen myötä lisää työkaluja elinvoiman edistämiseen23.2.2024 10:30:00 EET | Tiedote

Julkisten työvoimapalvelujen järjestämisvastuu siirretään vuoden 2025 alussa TE-toimistoilta kunnille. Nykyiset TE-toimistot lakkautetaan. Vuoden vaihteessa reilut 4000 työvoimapalveluiden ammattilaista siirtyy liikkeenluovutuksella valtiolta kuntiin tai kuntayhtymiin. Työvoimapalveluiden järjestämisvastuu muodostaa kunnille samalla myös uuden valtionosuustehtävän.

Kartoitimme kuntien tekemää hyvää työtä Ukrainan hyväksi - selvitys julki 23.2. sodan vuosipäivän alla16.2.2024 08:09:43 EET | Tiedote

Olemme kartoittaneet suomalaisten kuntien tukea Ukrainaan Venäjän hyökkäyssodan alkamisen jälkeen. Kyselyymme vastasi 130 kuntaa, ja tuloksista on nähtävissä, miten monimuotoisesti kunnat ovat tukeneet Ukrainaa. Kyselyssä tiedustelimme rahallista ja materiaalista tukea, ystävyyskuntatoimintaa ja asiantuntija-apua, mutta lisäksi kunnat vastaavat tilapäistä suojelua saavien kotoutumisesta sekä esimerkiksi koulutuksesta.