Vuoden kirjastokunta -kilpailun voittaja on Espoo, Sallasta yleisön suosikki

Kunnalle ja sen kirjastotoiminnalle myönnettävä Vuoden kirjastokunta -palkinto jaettiin tänä vuonna ensimmäistä kertaa. Kuntaliiton järjestämän kilpailun voittoa tavoitteli 56 kuntaa, joista finaalin valittiin viisi hakijaa. Voittaja ja yleisön suosikki julkistettiin tänään Helsingin Kirjamessuilla.

Loppukilpailussa Vuoden kirjastokunnan tittelistä kilpailivat Espoo, Iisalmi, Lieto, Salla ja Seinäjoki. Kuntaliitto järjesti kilpailun yhteistyössä Suomen Kirjastoseuran kanssa.

- Kilpailun avulla haluamme antaa kunnille ja kirjastoille mahdollisuuden kertoa omasta toiminnastaan ja onnistumisistaan. Samalla kilpailu on kunnille mahdollisuus nostaa esiin ja juhlistaa kirjastojen tekemää hyvää työtä, sanoo Kuntaliiton opetus- ja kulttuuriyksikön johtaja Terhi Päivärinta.

Arviointikriteereinä yhteistyö, uudet toimintatavat ja kuntalaisten kuuleminen

Kilpailun tänään päättyneessä ensimmäisessä vaiheessa asiantuntijaraati kävi läpi kaikki 56 hakemusta ja valitsi niiden joukosta viisi finalistia. Raati painotti arvioissaan yhteistyön, uusien toimintatapojen, kuntalaisten kuulemisen sekä eri-ikäisten ja taustaisten käyttäjien palvelemisen merkitystä. Lisäksi raati katsoi, että valintaperusteissa on otettava huomioon myös kuntakentän moninaisuus ja erikokokoisten kuntien erilaiset mahdollisuudet kehittää kirjastotoimintaansa. Loppukilpailun tuomarina toimi Duudsonien Jarppi Leppälä.

Leppälän mukaan finalistit olivat kaikki erinomaisia, joten valinta oli vaikea. Lopulta valinnan ratkaisi Espoon hyväksi kirjastopalvelujen monipuolisuus:

- Espoossa oli selvästi panostettu rohkeasti myös uuteen ja erilaiseen toimintaan, esimerkiksi työpajatoiminta teki vaikutuksen. Lisäksi Kirjastojen toiminnassa oli huomioitu eri ikäiset ja taustaiset asiakkaat, myös maahanmuuttajat, sanoo Leppälä.

Salla hurmasi yleisön

Vuoden Kirjastokunta -kilpailun yleisöäänestyksen voittaja on Salla. Kuntaliiton yhteistyökumppani Suomen kirjastoseura järjesti 5.10.- 26.10. verkkoäänestyksen, jossa finalistien keskuudesta valittiin yleisön suosikki.

- Aivan mahtavaa, että rakkaus kirjastoa kohtaan roihuaa Sallassa. Meidän täytyy tiedostaa kirjaston kasvava merkitys myös pienissä kunnissa, joissa kirjasto voi olla ainoa kulttuuripalvelu. Kirjasto on kunnalle merkittävä vetovoimatekijä, sanoo Suomen Kirjastoseuran toiminnanjohtaja Rauha Maarno.

Katso videokooste kilpailun finalisteista osoitteessa www.kuntaliitto.fi/kirjastokunta.

Lisätietoa:

Terhi Päivärinta

johtaja, opetus ja kulttuuriyksikkö, Kuntaliitto

Rauha Maarno

Toiminnanjohtaja, Suomen Kirjastoseura

p.  044 748 1801

Haastattelupyynnöt

Mariam Rguibi

viestintäkoordinaattori, Kuntaliitto

Mariam Rguibi
Viestintäkoordinaattori
Suomen Kuntaliitto ry