ELO - Suomalaisen ruokakulttuurin edistämissäätiöELO - Suomalaisen ruokakulttuurin edistämissäätiöELO - Suomalaisen ruokakulttuurin edistämissäätiö

Vuoden Kokki ja Vuoden Tarjoilija 2017 -voittajat selvillä

Myöhään maanantai-iltana Mattias Åhman Ravintola Bhogasta vastaanotti kirkkaimman mitalin ja Vuoden Kokki 2017 -tittelin. Vuoden Tarjoilija 2017 -voittajaksi kruunattiin Ronny Malmberg (ravintola Farang). Finaali käytiin Peurungan Rafla 2017 -messujen yhteydessä.

Kovatasoisessa kokkikilpailussa toiseksi sijoittui Teemu Boman (ravintola Finnjävel) ja kolmanneksi Ville Korhonen (ravintola Savoy). Vuoden Tarjoilija -finaalitaistossa toiseksi sijoittui Noora Sipilä (ravintola Muru) ja kolmanneksi Heidi Martikainen (ravintola Solna).

Vuoden Kokki -voittajan ratkaisi mieleenpainuva maku

Vuoden Kokki 2017 -finalistit valmistivat kaksi lämmintä pääruokaa kahdelletoista hengelle. Tänä vuonna kokkikisaajiien piti toteuttaa kahden etukäteen suunnitellun pääruoan lisäksi yllätystehtävä, jonka raaka-aineet paljastettiin vasta finaalin aattona. Toinen uusi asia oli se, että ylijääneistä ja käyttämättömistä raaka-aineista sakotettiin.

Vuoden Kokki 2017 -kilpailun yllätystehtävän päätuomari Eero Vottonen kertoo, että voittaja oli omaa luokkaansa. "Annoksissa oli selkein makuprofiili ja ne olivat teknisesti onnistuneita. Pääraaka-ainetta, eli possua oli käytetty innovatiivisesti. Yllätystehtävä oli kaunis ja teknisesti vaativa kasvisannos", Suomen Bocuse D'Or  -edustaja Vottonen perustelee.

"Monet kilpailijoista olivat ensikertalaisia, jotka varmasti yllättyivät kilpailutilanteen hektisyydestä", ennakkotehtävän päätuomarina toiminut Matti Jämsén kertoo. Voittajan suoritus oli tasavarma ja ennen kaikkea mieleenpainuva, kastikkeen paahdettu nahka toi hienon maun.

Vuoden Tarjoilija -voittaja sai pöytävieraat viihtymään

Vuoden Tarjoilija-kisassa mitataan monipuolisesti kilpailijoiden teknisiä taitoja, mutta tärkein valintaperuste on kokonaisvaltaisen palvelukokonaisuuden tuottaminen kutsuvieraille.

Finalistien tehtävänä oli valita Vuoden Kokki -kilpailijan suunnittelemiin annoksiin sopivat juomat. Kilpailijat valmistivat myös alkucocktailit, tarjoilivat kahvit ja avecit sekä pitivät huolta kahdesta viiden hengen pöytäseurueesta tuomareiden arvioidessa suorituksia.

"Voiton ratkaisi se, että Ronny Malmberg pystyi kokonaisvaltaisesti hallitsemaan palveluelämyksen. Tänä vuonna kilpailutehtävät olivat aikataulullisesti erityisen haastavia", kertoo Vuoden Tarjoilija –kilpailun päätuomari Petra Savolainen.

Viinin ja ruoan yhdistämisessä osaaminen erottui selkeästi. "Tarjoilijat ovat selvästi perehtyneet  yhdistelmien rakentamiseen. Myös sillä, miten valinnat perusteltiin asiakkaille, oli suuri merkitys, Savolainen sanoo.

Kuvia kilpailusta, voittajista ja kilpailussa nähdyistä annoksista löytyy täältä.

Tutustu Vuoden Kokki 2017 -finalisteihin täällä.

Tutustu Vuoden Tarjoilija 2017 -finalisteihin täällä.

Kommentit ja haastattelupyynnöt
Sini Garam
projektipäällikkö, ELO-säätiö
+358 50 5870929, sini.garam@elo-saatio.fi

Heikki Liekola
Vuoden Kokki –kilpailun johtaja, Vuoden Kokki 2014
040 514 5304, heikkiliekola@hotmail.com

Taneli Lehtonen
Vuoden Tarjoilija –kilpailun johtaja, Vuoden Tarjoilija 2016
040 5179909, taneli@murudining.fi

ELO-säätiö eli Suomalaisen ruokakulttuurin edistämissäätiö kokoaa suomalaisen ruokakulttuurin tekijät, näkijät ja resurssit saman pöydän ääreen. Kannustamme yhteistyöhön, jolla lisäämme ruokakulttuurimme arvostusta kotimaassa ja teemme siitä  myös kansainvälisesti kiinnostavaa. Olemme myös juomakulttuurin asialla.

Innostamme suomalaiset syömään yhdessä Suomi 100 -juhlavuonna ja sen jälkeen. Vahvistamme suomalaista villiruokaosaamista ja yhdistämme kouluruokatoimijoita viestimään kouluruokailumme ainutlaatuisuudesta. Nostamme esiin suomalaisten ravintola-ammattilaisten osaamista organisoimalla vuosittain kokki- ja tarjoilijakilpailut ja vastaamalla Suomen osallistumisesta Bocuse d’Or -kokkien maailmanmestaruuskilpailuun.

Vuoden Kokki, Vuoden Tarjoilija, Bocuse d’Or Academy Finland kilpailutoiminta jatkuu katkeamattomana uusine pääjärjestäjineen31.8.2020 09:58:00 EEST | Tiedote

Tiedote 31.8.2020. ELO-säätiön hallinnoima ravintola-alan kansallinen ja kansainvälinen kilpailutoiminta siirtyy uusille pääjärjestäjille syyskuusta alkaen. Bocuse d’Or kilpailutoiminta siirtyy Bocuse d’Or Academy Finland ry:lle. Vuoden Kokki ja Vuoden Tarjoilija kilpailutoiminnan järjestämisvastuu siirtyy Wihuri Oy Aarnio Metro-tukulle. Sekä Bocuse d’Or että Vuoden Kokki ja Vuoden Tarjoilija kilpailutoiminta jatkuu katkeamattomana uusine pääjärjestäjineen ja nykyisine ammattilais- ja yhteistyökumppaniverkostoineen suunnitelmien ja tavoitteiden mukaisesti.

Vuoden Kokki ja Vuoden Tarjoilija -finalistit vuodelle 2020 on valittu - seuraa finaalia suorassa lähetyksessä13.3.2020 10:02:19 EET | Tiedote

Vuoden Kokki ja Tarjoilija 2020 -finalistit julkistettiin Gastro Helsinki -ammattitapahtumassa 12.3. Kahdeksan huippukokkia ja -tarjoilijaa jatkaa finaaliin, joka järjestetään poikkeuksellisesti suurelta yleisöltä suljettuna. Vuoden Kokki ja Tarjoilija 2020 -finaalia voi seurata tänä vuonna suorana Ilta-Sanomien verkkosivuilla Ruokala-osiossa 13.3. klo 10-14.