ELO - Suomalaisen ruokakulttuurin edistämissäätiöELO - Suomalaisen ruokakulttuurin edistämissäätiöELO - Suomalaisen ruokakulttuurin edistämissäätiö

Vuoden Kokki ja Vuoden Tarjoilija 2018 -kilpailuihin ennätysmäärä hakijoita – 12 semifinalistia valittu

Vuoden Kokki - ja Vuoden Tarjoilija -kilpailut ovat loistava ponnahduslauta ravintola-alan ammattilaisille. Tänä vuonna kilpailuihin saatiin ennätysmäärä hakijoita. Yhteensä 60 hakijasta on Vuoden Kokki -semifinaaliin nyt valittu 12 kokkikilpailijaa ja Vuoden Tarjoilija -kilpailun 21 hakijasta on myös valittu 12 kilpailemaan Gastro Helsinki -messuille 15.-16.3.2018. Taas kerran on tulossa korkeatasoinen kisa, jossa on mukana sekä konkareita että uusia kasvoja. Voittajat ovat selvillä illalla 16.3.2018.

Vuoden Kokki - ja Tarjoilija 2018 -kilpailijat Helsingissä 29.1.2018. Kuva: Aleksi Tuomola / ELO-säätiö.

Vuoden Kokki –kilpailua on järjestetty vuodesta 1995. Arvostetun tittelin ovat vuosien aikana voittaneet mm. Pekka Terävä, Aki Wahlman, Markus Aremo, Matti Jämsén, Eero Vottonen ja Erik Mansikka. Nyt valittava Vuoden Kokki on järjestyksessä kahdeskymmenes. Vuoden Tarjoilija -kilpailua on järjestetty vuodesta 2013. Nyt valitaan 6. Vuoden Tarjoilija.

Vuoden Kokki - ja Tarjoilija -kilpailun järjestelyistä vastaa ELO-säätiö. Kilpailua kehitetään yhdessä aiemmin Vuoden Kokki - tai Vuoden Tarjoilija -tittelin saaneiden kanssa. Heistä valitaan myös vuosittain kilpailujohtajat.

ELO-säätiö tekee yhteistyötä nyt neljättä kertaa järjestettävän Kouluruokakilpailun kanssa. Kouluruoan ammattilaiset valtaavat kisakeittiöt 14.3. Kilpailun järjestelyistä vastaa Continental Foods Finland. Kouluruoka-, Vuoden Kokki - ja Vuoden Tarjoilija -kilpailut ovat tärkeä osa Gastro Helsinki -ammattilaismessujen ohjelmaa.

Tänä vuonna Vuoden Kokki -kilpailun johtajana toimii Vuoden Kokki 2011 Henri Kotkavuori ja Vuoden Tarjoilija -kilpailun johtaja on ensimmäinen, vuonna 2013 valittu Vuoden Tarjoilija Maria Suihkonen.

Kotimaista, kasvispainotteista ja palvelukulttuuria

Vuoden Kokki - ja Vuoden Tarjoilija -kilpailut elävät ajassa. Usein kilpailuissa esiin nostetuista teemoista, raaka-aineista ja valmistustavoista syntyy ilmiöitä.

– Tämän vuoden tehtävissä kasvispainotteisuus korostuu, kilpailujohtaja Henri Kotkavuori paljastaa.

– Vuoden Tarjoilija -kilpailussa mitataan teknisen osaamisen lisäksi kilpailijoiden kykyä yhdistää elämyksellisyys aitoon asiakaskohtaamiseen haastavissakin tilanteissa, kilpailujohtaja Maria Suihkonen kertoo.

Kumppaniyhteistyö tiivistyy, palkinnot paranevat

Hyvien ammattilaisten ja rohkeiden yrittäjien ansioista syntyy maailmanmaineeseen asti yltäviä ravintolakonsepteja ja Suomen maine ruokamatkailun kohdemaana kasvaa.

– On hienoa, että maassamme on edelläkävijäyrityksiä, jotka haluavat satsata siihen, että syntyy areenoita, joihin parhaat ravintola-alan osaajat kokoontuvat. Satsaus vaikuttaa myös alan kiinnostavuuteen ja nuorten  hakeutumiseen ravintola-alalle, ELO-säätiön johtaja Seija Kurunmäki iloitsee.

ELO-säätiön kilpailutoiminta rahoitetaan kokonaan kumppaniyhteistyöllä. Vuoden Kokki - ja Tarjoilija 2018 -kilpailu sai tänä vuonna yhden uuden pääkumppanin. Wihuri Oy Aarnio Metro -tukku satsaa Vuoden Kokki -kisan lisäksi Bocuse d’Or -kilpailuun. Muut kilpailun pääkumppanit ovat Valio, Metos ja Messukeskus. Yhteistyö on tiivistä myös mm. HKScanin,  MTK:n, E. Ahströmin, Pajusen, Arvo Kokkosen ja Perho Liiketalousopiston kanssa. Vuoden Tarjoilija -kilpailun pääkumppani on Pernod Ricard Finland Oy. ELO-säätiön kumppanuushaku tälle kaudelle on edelleen käynnissä.

Vuoden Tarjoilija -kilpailun voittaja saa Henrik Bitten rahaston myöntämän 10 000 € apurahan ja Vuoden Kokki -voittaja saa Suomen Messusäätiön myöntämän 10 000 € apurahan ammattitaidon kehittämistä varten. Sen lisäksi parhaiten pärjänneet saavat kumppaneiden myöntämiä tavara- ja matkapalkintoja.

VUODEN KOKKI 2018 -semifinalistit

040 092 0362, henrikotka@hotmail.com

Maria Suihkonen, Vuoden Tarjoilija 2018–kilpailujohtaja,
044 284 7848, ma.suihkonen@gmail.com

Vuoden Kokki 2018 -kilpailijat Helsingissä 29.1.2018. Kuva: Aleksi Tuomola / ELO-säätiö.
Vuoden Tarjoilija 2018 -kilpailijat Helsingissä 29.1.2018. Kuva: Aleksi Tuomola / ELO-säätiö.

ELO- Suomalaisen ruokakulttuurin edistämissäätiö kokoaa näkijät, tekijät ja resurssit saman pöydän ääreen.  ELO-säätiö nostaa esiin suomalaista ruokaosaamista ja ruoka-alan ilmiöitä ja  toimii näyttämönä suomalaiselle ravintola-alan huippuosaamiselle, tavoitteena tehdä Suomesta ruokamatkailun ykkösmaa.

ELO-säätiö organisoi Vuoden Kokki- ja Tarjoilija -kilpailut sekä vastaa Suomen osallistumisesta Bocuse d’Or -kokkien maailmanmestaruuskilpailuun. Suomi100 –juhlavuonna säätiö koordinoi yhteistyöhankkeen, joka innosti suomalaisia syömään yhdessä. ELO-säätiö on kestävän gastronomian asialla ja yhdistää kouluruokatoimijoita viestimään kouluruokailumme ainutlaatuisuudesta.

ELO-säätiö ja Messukeskus tiivistävät yhteistyötään16.8.2018 14:00Tiedote

Suomalaisen ruokakulttuurin edistämissäätiö ELO-säätiö ja Messukeskus tiivistävät yhteistyötään. Uusi yhteistyösopimus kattaa vuodet 2019-2022, joiden aikana Vuoden Kokki- ja Vuoden Tarjoilija -suomenmestaruuskilpailut sekä Suomen Bocuse d’Or karsintakilpailut kilpaillaan Messukeskuksessa. Pitkän tähtäimen tavoitteena on saada Bocuse d’Or Europe 2022 -kokkikilpailu Suomeen ja pidettäväksi Messukeskuksessa.

Vuoden Kokki ja Vuoden Tarjoilija 2018 -finalistit valittu - voittajat julkaistaan 16.3 klo 15.3016.3.2018 08:40Tiedote

Kuusi kokki- ja kuusi tarjoilijahuippua ovat selvittäneet tiensä Vuoden Kokki- ja Vuoden Tarjoilija -kilpailujen finaaleihin. Kilpailut käydään Kisakeittiöissä Gastro Helsinki -messuilla ja voittajat palkitaan tänään 16.3 klo 15.30. Vuoden Kokki ja Vuoden Tarjoilija -kilpailuja järjestetään samanaikaisesti ja täten korostetaan sitä, että ravintolaelämykset luodaan aina yhdessä.