Grundlage

Vuoden Mainos on valittu – TPS:n Pride of Turku edustaa Suomea Cannesissa

Turun markkinoinnin ja mainonnan ammattilaiset kokoontuivat torstaina Logomoon viettämään Vuoden Mainostorstaita. Päivä huipentui Vuoden Mainos -gaalaan, jossa palkittiin vuoden 2017 onnistuneimmat työt. Kilpailun kirkkaimmaksi tähdeksi nousi Ari Kivi Creativen Pride of Turku -kampanja.
Ari Kivi Creativen Pride of Turku voitti Vuoden Mainos -palkinnon sekä Paras oivallus -sarjan.

Uudet kategoriat ja A-luokan tuomaristo

MARK Turku järjesti Vuoden Mainos -kilpailun jo 20. kerran. Perinteisesti alan kilpailuissa on käytetty mediakohtaista sarjajakoa. Uudistuneessa kisassa vanhasta mallista luovuttiin ja työt mittelivät kolmessa kilpasarjassa: paras oivallus, paras toteutus ja paras tulos. Kansainvälisestikin vallankumouksellisella kategoriauudistuksella pyrittiin kruunaamaan kaikkein suurimmat ideat budjettien sijaan.

– Turussa on paljon osaamista ja hyvä draivi. Täällä riittävät rahkeet tehdä myös mainontaa uudella ja raikkaalla tavalla sekä kehittää uutta. Hyvästä on helppo ponnistaa, siitä tässä tapahtumassakin on kyse, kertoo koko tapahtuman uudistanut, yrittäjäkollektiivi Grundlagen, perustaja ja toimitusjohtaja Mari Tauler.

Kilpailuun ilmoitettiin lähes 60 työtä Turusta ja lähialueilta. Kova taso ilahdutti alan huippunimistä koostuvaa tuomaristoa, johon kuuluivat mm. Design Forum Finlandin toimitusjohtaja Petteri Kolinen sekä Hasan & Partnersin luova johtaja Eka Ruola.

– Tämä kilpailu auraa tietä sille, että maassamme on myös toinen selkeä mainoskeskittymä. Ja siitä on vain iloa, Suomen palkituin luova johtaja Ruola vakuuttaa.

Voittajatyö edustaa rohkeutta ja arvoistaan ylpeää brändiä

Paras oivallus -sarjan voitti Ari Kivi Creativen Pride of Turku. Työ voitti myös koko kilpailun parhaana Vuoden Mainos -palkinnon. Laajalti keskustelua mediassa herättänyt kampanja koostui yhdestä sateenkaarilipusta, yhdestä ilmoituksesta, kahdesta somepäivityksestä ja valtavasta kannanotosta: jääkiekko kuuluu kaikille ja suvaitsevaisuus on mustavalkoinen asia.

Kampanja todisti reaktiivisen, ajan hermolla olevan viestinnän voiman. Samalla se avasi yleisölle TPS:n arvomaailmaa ja otti rohkeasti kantaa ajankohtaiseen julkiseen keskusteluun. Voittajatyö lähtee ensi kesänä edustamaan Suomea Cannes Lions -kilpailuun. Palkinnoksi tekijät saavat myös tuomaristolta neuvoja ja vinkkejä siihen, miten maailman maineikkaampaan mainoskilpailuun kannattaa osallistua.

Turkulainen suunnitteluosaaminen on huippuluokkaa

Paras toteutus -sarjan voiton vei Taisteen suunnittelema Satumainen Aurajoki -mobiilisovellus, joka herättää rakkaan jokimaiseman henkiin. Sovellus johdattaa käyttäjät pelilliseen seikkailuun, jossa etsitään ääniraitoja Tuomiokirkon ja Turun linnan väliseltä alueelta. Parhaasta tuloksesta puolestaan palkittiin huikeisiin myyntilukuihin johtanut LV:n brändiuudistus, jonka toteuttivat yhteistyössä Hungry ja Tauler & Co.

Varsinaisten kilpasarjojen lisäksi kilpailtiin myös juniorisarjassa. Alan nuoret lupaukset pääsivät näyttämään kyntensä suunnittelemalla Pidä Saaristo Siistinä ry:lle digikampanjan, jolla houkutellaan järjestölle lisää jäseniä. Voittajatyö ylitti raadin odotukset täysin – tuomaristo piti Janne Kuntun juniorisarjan voittajatyötä Hyvästi koko kisan parhaimpana yksittäisenä ideana.

– Voittajiksi valikoituneet työt kestävät vertailun missä hyvänsä. Ei ainoastaan toispuol jokkee, vaan myös markkinoinnin kilpailussa isompienkin vesistöjen tuolla puolen, kiteytti TBWA\Helsingin suunnittelija ja yksi Vuoden Mainos -kilpailun tuomareista Ville Ohtonen.

Lisätiedot:

Ari Kivi, creative
Asiakas: HC TPS

Voittaja:
LV – Hungry ja Tauler & Co.
Janne Kunttu, creative
Aino Ylinen, creative
Tuomas Tikka, creative director
Mari Tauler, asiakkuusjohtaja, projektin johto
Mediatoimisto: Dagmar
Tuotanto: Ottofilms
Asiakas: Berner

Juniorisarja

Kunniamaininta: Suomen roskakalat –  Kuisma Väänänen ja Akseli Kouvo
Kunniamaininta: Tehdään se näkyväksi – Evastina Tikkala ja Hilla Kouki
Voittaja: Hyvästi – Janne Kunttu

Lisää kilpailusta https://vuodenmainostorstai.fi/ohjeetjasaannot/

Kuvat

Grundlage

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Grundlage

Grundlagen viestintäjohtajaksi Anmari Korpinen: Palveluntarjoajat ovat unohtaneet palvella asiakasta8.5.2018 14:40:05 EEST | Tiedote

Viime vuosina murroksessa ei ole ollut ainoastaan media. Markkinointi- ja viestintäalan toimijat ovat jo pitkään käyskennelleet toistensa tonteilla ja tehneet palveluiden ostamisesta entistä vaikeampaa. Olipa asiakasyritys vailla markkinoinnin strategiaosaamista, brändäystä, somesuunnitelmaa, maksettua tai ansaittua medianäkyvyyttä, niin kaikkea tätä tuntuvat tarjoavan ihan kaikki – huolimatta siitä, onko kyseessä mainos-, viestintä-, digi-, some- tai mediatoimisto. Kuinka asiakas enää voi tietää, mistä kannattaa ostaa ja ennen kaikkea mitä.