Vuoden museo 2020 -palkintoa ei jaeta koronavirustilanteen takia

Vuoden museo -kilpailusta vastaava museopalkintolautakunta on päättänyt, että Vuoden museo 2020 -palkintoa ei jaeta. Kilpailun kolme finalistimuseota jatkavat suoraan Vuoden museo 2021 -finaaliin.

Kilpailun perumisen syynä on se, että Museopalkintojen valinnasta vastaava lautakunta ei ehtinyt vierailla kaikissa finalistimuseoissa ennen museoiden näyttelytoiminnan sulkemista maaliskuun puolivälissä. Siksi kohteiden tasapuolinen arvioiminen ei ole mahdollista. Lisäksi lautakunta katsoo, että Vuoden museoksi valittava kohde ei saisi valinnasta markkinointihyötyä, kun museot ovat suljettuina toistaiseksi määrittelemättömän ajan.

”Olemme erittäin pahoillamme Vuoden museo -kilpailun keskeytymisestä. Uskomme kuitenkin, että ratkaisu on tässä tilanteessa paras vaihtoehto finaaliin valituille museoille”, Museopalkintolautakunnan puheenjohtaja Anne Laiti sanoo.

Vuoden museo -kilpailun järjestäjät Suomen museoliitto ja ICOM – Suomen komitea pyrkivät omassa viestinnässään tuomaan esiin finalistimuseoita mahdollisimman kattavasti loppuvuoden aikana.

Vuoden 2021 Museopalkinnot jaetaan aiempien suunnitelmien mukaan. Hakuohjeet julkaistaan syksyllä. Tämän vuoden finalistimuseot Apteekkimuseo & Qwenselin talo, Helinä Rautavaaran museo ja Suomen maatalousmuseo Sarka ovat automaattisesti mukana Vuoden museo 2021 -kilpailun finaalissa.

Vuoden museojulkaisu 2020 valitaan myös tänä vuonna. Voittaja julkistetaan 1.-2.9.2020 järjestettävien Museopäivien yhteydessä.

Anne Laiti
Museopalkintolautakunnan puheenjohtaja
anne.laiti@serlachius.fi

Eeva-Liisa Taivassalo
Museopalkintolautakunnan sihteeri
eeva-liisa.taivassalo@museoliitto.fi

Pohjoisesplanadi 35 Aa

Suomen museoliitto on museoalan keskusjärjestö. Sen 211 yhteisöjäsentä ylläpitävät yli 400 ammattimaisesti hoidettua museokohdetta: kulttuurihistoriallisia museoita, taidemuseoita ja tiedekeskuksia. Museoliitto valvoo museoiden etua, edustaa museoita alan yhteisissä kysymyksissä ja toimii museoiden yhteistyöverkostona.

Museoliitto ja ICOM Suomen komitea palkitsevat Vuoden museon – kilpailun finaalin on valittu viisi vaikuttavaa museota12.2.2024 12:00:14 EET | Tiedote

Suomen museoliiton ja Kansainvälisen museoneuvosto ICOMin Suomen komitean järjestämän Vuoden museo 2024 -kilpailun finaaliin on valittu viisi museota. Voitosta kilpailevat Chappe, Luostarinmäen museokortteli, Suomen Metsämuseo Lusto, Saamelaismuseo ja luontokeskus SIIDA sekä Varkauden museokeskus Konsti. Vuoden museo -tunnustuspalkinto jaetaan tänä vuonna kymmenettä kertaa