Vuoden nuori suunnittelija on Juha Vehmaanperä – virkkaustekniikkaa ja teollisuuden ylijäämänahkaa hyödyntävä voittotyö ottaa kantaa globaaliin ilmastokriisiin
Vuoden nuori suunnittelija -kilpailussa etsitään oivaltavia ja toteuttamiskelpoisia suunnitelmia, ja siihen voivat osallistua vaatesuunnittelun opiskelijat. Tänä vuonna kilpailun teemana oli ’Metsä’. Moni-ilmeinen metsä on paitsi suoja ja levähdyspaikka, myös elinympäristö ja jatkuvasti muuttuva maisema. Kilpailijoiden tuli tulkita teemaa suunnittelemalla siihen liittyvä vaate tai asu.
Juha Vehmaanperän kilpailuun työstämä asu on värikäs, ja siinä korostuvat orgaaniset muodot ja epäsymmetrisyys. Työssä on hyödynnetty virkkaustekniikkaa, teollisuuden ylijäämänahkaa ja muun muassa mohairlankaa, joka tuo asuihin naavamaista vaikutelmaa. Naava viittaa ilmansaasteisiin: mitä puhtaampi ilma, sitä paremmat mahdollisuudet naavalla on kasvaa pitkäksi. Naava linkittää metsä-teeman yhteen globaalin ilmastokriisin kanssa.
- Kilpailuasuni värit saivat inspiraationsa lehtimetsästä. Eriväriset langat luovat asuun värien paljoutta ja muutosta, mikä kuvaa vuodenaikojen vaihtumista metsässä. Kilpailutyötäni voidaan ajatella glamping-asuna (”glam camping”). Glamourin yhdistäminen retkeilyyn on ajatuksena kiinnostava – miksipä metsäretkelle ei voisi lähteä samannäköisenä kuin vaikkapa juhlalliseen gaalatilaisuuteen? sanoo Juha Vehmaanperä.
- Kilpailun taso oli tänä vuonna todella kova. Juhan työssä ilahdutti sen uudenlainen tapa katsoa neuletta ja ajatus rajojen rikkomisesta. Työ on metsämäinen ja orgaaninen, ja se toimii yhtenä vaatteena tai useampana. Juha Vehmaanperän töissä on iloa ja upea värimaailma, jota on hienoa päästä I love me -messujen ja Vuoden nuori suunnittelija -kilpailun kautta esittelemään laajemmallekin yleisölle, kommentoi Vuoden nuori suunnittelija -raadin puheenjohtaja Jaakko Selin.
Oma brändi: Craftiest Bitch in Town
Juha Vehmaanperä valmistui tänä syksynä Aalto-yliopiston muodin maisteriohjelmasta ja on jo kerännyt asuillaan kansainvälistä mainetta. Asuja on esitelty kansainvälisissä julkaisuissa, ja niihin ovat pukeutuneet mm. korealainen artisti CL 5Star musiikkivideossaan ja taiwanilainen Qing Feng. Tänä syksynä Vehmaanperä suuntaa arvostetun Hyères Fashion Festival -kilpailun finaaliin Ranskaan. Kilpailun sponsoreina toimivat Chanel ja Mercedes-Benz.
Luomallaan Craftiest Bitch in Town -brändillä Vehmaanperä haluaa tarjota uniikkeja vaatteita ja samalla haastaa perinteisiä hyvän maun rajoja. Brändissä ”town” viittaa tietynlaiseen ulkopuolisuuteen ja siihen, että Vehmaanperän mallisto tulee maailmanlaajuisen muotikentän ulkopuolelta. ”Bitch” puolestaan viittaa seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen kontekstiin: Vehmaanperä kyseenalaistaa heteronormatiivista binääriajattelua ja haluaa suunnittelussaan lähteä hänelle tärkeistä arvoista. Vehmaanperän töitä kuvastavia arvoja ovat muun muassa rohkeus, yksilöllisyys, käsityölähtöisyys sekä sukupuolen ja seksuaalisuuden moninaisuuden tunnistaminen.
- Craftiest Bitch in Town edustaa uudenlaista käsityöestetiikkaa, jonka keskiössä on queer-identiteetti, värikkyys ja rohkea itseilmaisu. Mielestäni kaikki hyötyvät perinteisten sukupuolinormien rikkomisesta ja niistä vapautumisesta. Metsäteemainen asu johdattelee meitä kysymään, mikä on ”luonnollista” ja kuka oikeastaan määrittelee luonnollisuuden, pohtii Vehmaanperä.
Vuoden nuori suunnittelija -kilpailu
Juha Vehmaanperä palkitaan Suomen Messusäätiön lahjoittamalla 5000 euron stipendillä. Lisäksi Vuoden nuori suunnittelija on esillä 21.–23.10.2022 Messukeskuksessa Helsingissä järjestettävillä I love me -messuilla omalla osastollaan ja tapahtuman ohjelmassa.
Voittajamallistoon on mahdollisuus tutustua myös Kämp Gallerian Garden Roomissa (II krs) 3.-15.10.2022.
Vuoden nuori suunnittelija -kilpailu on järjestetty vuosittain vuodesta 1995 alkaen. Kilpailun raatiin kuuluvat toimittaja Jaakko Selin(raadin puheenjohtaja), muotitaiteilija Ritva Falla, luova johtaja Martta Louekari, markkinointijohtaja Taru Marjamaa, muotisuunnittelija Hammi Mettinen, vaatesuunnittelija Katri Niskanen, stylisti ja muotitoimittaja Nina Nuorivaara, Gloria-lehden tuottaja Venla Ruoppila sekä vaatesuunnittelija Mari Talka.
Suomen Messusäätiö – Stiftelsen Finlands Mässa tukee suomalaista tuotantoa jakaen vuosittain noin 400 000 euron arvosta stipendejä, avustuksia ja tunnustuspalkintoja. Tunnetuimpia niistä ovat Kaj Franck -muotoilupalkinto, Habitare-suunnittelukilpailun palkinto ja Vuoden nuori suunnittelija -palkinto.
I love me on tyylin, hyvinvoinnin ja kauneuden tapahtumakokonaisuus, joka järjestetään 21.–23.10.2022 Helsingin Messukeskuksessa. Pohjois-Euroopan suurin hyvinvointitapahtuma I love me esittelee tulevan kauden tyylit ja trendit sekä kauneuden, liikunnan ja terveydenhoidon uusimmat tuotteet ja palvelut. I love me on kolme päivää ohjelmaa ja inspiraatiota kokonaisvaltaiseen hyvään oloon.| www.iloveme.fi | www.facebook.com/iloveme.fi | www.instagram.com/iloveme_official | #ILoveMe2022
Lisätiedot kilpailusta ja haastattelupyynnöt:
Vuoden nuori suunnittelija 2022: Juha Vehmaanperä , puh. 040 779 0416 juha.vehmaanpera@gmail.com. IG @juhavehmaanpera #vuodennuorisuunnittelija #messusäätiö
HUOM! Juha Vehmaanperä on tavattavissa haastatteluja varten julkistustilaisuuden yhteydessä ma 3.10. Lisäksi hän on paikalla I love me -messuilla viikonloppuna 21.-23.10. Myös haastattelut puhelimitse onnistuvat 3.–21.10.2022
I love me -messut: tiedottaja Marissa Rämänen, puh. 044 046 7220, marissa.ramanen@messukeskus.com
Kuvat:
Kuvia voittoasusta ja Juha Vehmaanperästä kuvapankissahttp://mediabank.messukeskus.com maanantaina 3.10. noin klo 10.
Kuvien krediitit:
Kuvaaja: Mika Kailes
Malli: Jarrah Kollei
Meikki: Maria Boucht
Hiukset: Robbe Vermaete
Assistentti: Nour Ainasoja
Hius-assistentti: Senni Heikkilä
Hiussponsori: Authentic Beauty Concept
Kilpailu netissä:http://iloveme.messukeskus.com/messuilla/vuoden-nuori-suunnittelija-kilpailu/
Lisätietoa median akkreditoitumisesta I love me -messuille: https://messukeskus.com/akkreditointi/
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Marissa Rämänentiedottaja
viestintä | tapahtumat
Kuvat
Linkit
Tietoja julkaisijasta
Helsingin Messukeskus on Suomen elämyksellisin tapahtumakortteli ja vaikuttavin kohtaamismedia. Onnistuneet kohtaamiset jättävät vahvan muistijäljen ja tuottavat kiistatonta tulosta. Suomen suurin tapahtumajärjestäjä tuottaa laadukkaita tapahtumia sekä vuokraa tilojaan ja palvelujaan erilaisten tapahtumien areenaksi. Messukeskuksen itse tuottamia tapahtumia ovat mm. Habitare, Helsingin Kirjamessut, Educa, FinnBuild, Matkamessut ja Vene Båt. Vierastapahtumina Messukeskuksen tiloissa järjestetään mm. Slush, Nordic Business Forum, Assembly, Koiramessut sekä lukuisia kansainvälisiä kongresseja ja yritystapahtumia vuosittain. Tilat käsittävät 7 hallia, 40 muuntuvaa kokoustilaa, 21 ravintolaa ja oman tapahtumahotellin. Omistajayritys Suomen Messut Oyj perustettiin vuonna 1919. | Messukeskus. The real social media. | www.messukeskus.com @messukeskus
Helsinki Expo and Convention Centre (brand name Messukeskus) hosts Finland’s most inspiring events and exciting encounters. We create successful and lasting interactions with undisputable results. As Finland’s premier experience provider, we organise high-quality events and rent out our facilities for various occasions/ for a wide variety of occasions. Events produced by Messukeskus include, among others, Habitare, the Helsinki Book Fair, Educa, Finnbuild, Matka Nordic Travel Fair, and Helsinki International Boat Show. Messukeskus also hosts guest events such as Slush, Nordic Business Forum, Assembly, International Dog Fair, as well as many international congress and business events every year. Our premises include 7 halls, 40 convertible meeting rooms, 21 restaurants, and our own hotel.The Finnish Fair Corporation was founded in 1919. | Messukeskus. The real social media | www.messukeskus.com @messukeskus
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Messukeskus
Autokorjaamo 2025 -messut järjestetään kuuden vuoden tauon jälkeen25.4.2024 15:15:18 EEST | Tiedote
Autokorjaamo-messut palaa Helsingin Messukeskuksen ohjelmistoon ja tapahtuma järjestetään perjantaista lauantaihin 14. – 15.3.2025. Samaan aikaan Messukeskuksessa järjestetään Auto 2025 koeajo- ja myyntitapahtuma perjantaista sunnuntaihin 14. – 16.3.2025. Odotetuilla Autokorjaamo-messuilla korjaamoalan ammattilaiset kohtaavat ja saavat tärkeää tietoa alan kehityksestä ja uutuustuotteista.
Miten lapset saadaan liikuntaharrastusten pariin?24.4.2024 12:31:17 EEST | Tiedote
Lasten liikunnan ja mielenterveyden asiantuntijat keskustelivat Lapsimessuilla siitä, miten lapset houkuteltaisiin liikuntaharrastusten pariin. Tunnin mittaisessa paneelissa nousi esiin isoja ja pieniä ratkaisuja. Ennen kaikkea tahdotaan parantaa yhteistyötä eri tahojen kesken, jotta nykyinen huolestuttava toimintakulttuuri saataisiin muutettua.
Habitare ja Helsinki Design Week yhdistävät voimansa tulevaisuuden tekijöinä – yhteistyön tavoitteena on vahvistaa muotoilualaa ja tarjota sen toimijoille yksi vahva alusta24.4.2024 08:30:00 EEST | Tiedote
Habitare ja Helsinki Design Week yhdistävät voimansa ja aloittavat laajamittaisen ja pitkäjänteisen yhteistyön. Tavoitteena on muotoilualan vahvistaminen, muotoilijoiden ja yritysten vuoropuhelun edistäminen ja siten alan toimijoiden kasvun ja kansainvälistymisen vauhdittaminen. Habitare järjestetään 11.–15.9.2024 ja Helsinki Design Week 6.–15.9.2024.
FinnBuild Highlights 2024 -kilpailu on avattu23.4.2024 10:35:41 EEST | Tiedote
FinnBuild Highlights -kilpailussa etsitään jälleen vuoden mielenkiintoisimpia uutuustuotteita ja -palveluja. Suomen suurimmat rakennus- ja talotekniikkamessut FinnBuild täyttää tänä vuonna 50 vuotta. Kansainvälinen juhlatapahtuma järjestetään Helsingin Messukeskuksessa 8.–10.10.24.
Lapsiperheet viihtyivät ennätysmäärin viikonloppuna Lapsi- ja Lemmikkimessuilla21.4.2024 18:12:40 EEST | Tiedote
Helsingin Messukeskus täyttyi viikonloppuna lapsiperheistä ja eläinystävistä, kun Lapsimessut ja Helsingin Lemmikkimessut järjestettiin suuren suosion saattelemina, kävijöitä uuden Ruokamessut 2024 kanssa oli lähes 59 000.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme