Vuoden parhaat äänikirjat palkitaan pian Storytel Awardsissa – ”Joukossa on yllätyksiä”

Palkintoja jaetaan neljässä kategoriassa: kaunokirjallisuus, jännitys ja dekkarit, tietokirjallisuus ja elämäkerrat sekä lasten- ja nuortenkirjallisuus. Kolmihenkiset raadit ovat arvioineet oman kategoriansa yleisöäänestyksessä viisi eniten ääniä saanutta äänikirjaa ja valitsevat niiden joukosta voittajan.

Ronja Salmi ja Jone Nikula ovat mukana valitsemassa vuoden parhaita äänikirjoja.

Kaunokirjallisuusraadin puheenjohtaja ja Helsingin Kirjamessujen ohjelmajohtaja Ronja Salmi lähti innolla tuomaroimaan finalisteja.

”Tykkään kuunnella äänikirjoja, ja oli hauskaa, että finalistien joukossa oli muutamia yllätyksiä. Sellaisia, joita en olisi välttämättä itse osannut valita kuunneltaviksi”, Salmi sanoo.

Kaunokirjallisuus-kategorian viiden finalistin joukossa on niin perinteistä kertomakirjallisuutta, humoristisia lyhyitä kertomuksia kuin paljon julkisuudessa ollut Finlandia-voittajakin. Voittajan valinnassa painotetaan kokonaisvaltaista kuuntelukokemusta sekä tarinan onnistunutta tulkintaa ja sovittamista ääniformaattiin.

”Ehdokkaiden joukosta etsittiin yhtä joka nousisi yli muiden, teosta joka toimisi erityisen hyvin äänikirjana. Äänikirjaformaatti voi nostaa teoksen ihan uudelle tasolle. Oli kiinnostavaa keskustella raatilaisten kanssa siitä, millainen kirja ylipäänsä toimii äänikirjana.”

Salmi huomasi, että äänikirjoissa korostuvat erilaiset teokset kuin kirjakauppojen myydyimpien listoilla. Kuunnelluimmat kirjat ovat useammin viihteellisiä ja humoristisia.

”Äänikirjalta voidaan hakea eri asioita kuin perinteiseltä kirjalta. Hetket, joissa äänikirjojen kanssa ollaan, ovat erilaisia. Monet kuuntelevat niitä muun tekemisen ohessa, kuten kotitöitä tehdessä”, hän arvelee.

Kaunokirjallisuus-kategorian voittajakirjaa ovat valitsemassa Ronja Salmen lisäksi kirjailija, toimittaja ja kirjallisuuskriitikko Karo Hämäläinen sekä muusikko, tuottaja ja laulunkirjoittaja Janne Samuli Sirviö.

Jone Nikulalle äänikirjat olivat uusi tuttavuus

Jännityskirjallisuus ja dekkarit -raadin puheenjohtajalle, radiopersoonalle ja dekkareiden suurkuluttajalle Jone Nikulalle kolme viidestä finalistikirjasta oli jo tuttuja entuudestaan.

”Joukossa oli perinteisiä ja ehkä vähän tylsiä dekkareita, joissa oli klassiset juonikuviot, mutta mukana oli myös todella hienosti rakennettuja kokonaisuuksia. Yksi kirja toimi erityisen hyvin äänikirjaformaatissa, sillä jokainen luku päättyi cliffhangeriin, eikä kirjaa millään malttanut jättää kesken”, Nikula kuvailee.

Äänikirjaformaatti oli hänelle täysin uusi tuttavuus, mutta dekkarit toimivat hyvin kokatessa ja sotilasmarssikilpailuihin harjoitellessa. Jatkossa Nikulla voisi kuunnella äänikirjoja vaikkapa kävelylenkeillä.

”Olen ajatellut, että kirja on luettuna voimakkaampi elämys ja se ruokkii paremmin mielikuvitusta, mutta tekstin visualisoituminen äänikirjamuodossa toimi myös erittäin hyvin”, hän sanoo.

Jone Nikulan lisäksi jännitys- ja dekkarit -raadissa ovat palkittu rikos- ja oikeustoimittaja ja tietokirjailija Tuomas Rimpiläinen sekä kirjoittaja ja kirjojen ystävä Kirsi Ranin.

Palkintoraatien arvioimat finalistiteokset valittiin loppuvuodesta 2019 avoimen yleisöäänestyksen perusteella. Yleisöäänestyksessä oli mukana kustakin kategoriasta noin 50 Storytelin kuunnelluinta ja parhaiten arvioitua äänikirjaa.

Suuri äänikirjapalkinto jaetaan kunkin kategorian voittajateoksen kirjoittajalle sekä äänikirjan lukijalle. Palkinnon tavoitteena on edistää äänikirjamarkkinan kehitystä, jakaa kuuntelemisen iloa sekä tehdä tunnetuksi sitä, millainen merkitys ammattitaitoisilla lukijoilla on kuunteluelämyksen luomisessa.

Voittajat julkistetaan Storytel Awards -gaalassa Helsingissä 26. maaliskuuta 2020.

Storytel Awards -finalistit:

Kaunokirjallisuus:
Auschwitzin tatuoija (Heather Morris, lukija Markus Niemi, Aula & CO)
Sirkka (Anni Saastamoinen, lukija Pirjo Heikkilä, Kosmos)
Kaverin puolesta kyselen (Anna Karhunen, Tiia Rantanen, lukija Anna Karhunen, Tiia Rantanen, Kosmos)
Arkisatuja aikuisille (Ina Westman, Katja Lahti, lukija Krista Putkonen-Örn, Kustantamo S & S)
Bolla (Pajtim Statovci, lukija Kuisma Eskola, Otava)

Jännitys & dekkarit:
Veitsi (Jo Nesbø, lukija Jukka Pitkänen, Johnny Kniga)
Uskollinen lukija (Max Seeck, lukija Satu Paavola, Tammi)
Kultahäkki (Camilla Läckberg, lukija Karoliina Kudjoi, Otava)
Nokimusta seikkailu (Juha Vuorinen, lukija Jari Karjalainen, Diktaattori)
Viides Mooseksen kirja (Christina Larsson, lukija Karoliina Kudjoi, WA Publishing International)

Tietokirjallisuus & elämäkerrat:
Lihan loppu (Suvi Auvinen, lukija Jukka Pitkänen, Kosmos)
Putinin trollit (Jessikka Aro, lukija Satu Paavola, Johnny Kniga)
Mercedes Bentso (Venla Pystynen, Linda-Maria Roine, lukija Linda-Maria Roine, Johnny Kniga)
Valon antajat (Vappu Pimiä, Johanna Huhtamäki, lukija Vappu Pimiä, Otava)
Minun tarinani (Michelle Obama, lukija Krista Putkonen-Örn, Otava)

Lasten- ja nuortenkirjallisuus:
Prinsessa Pikkiriikki ja huutava vääryys (Hannele Lampela, lukija Elsa Saisio, Otava)
Homopojan opas (Eino Nurmisto, lukija Paavo Kääriäinen, Nemo)
Taltuta klassikko! (Maria Laakso, lukija Pirjo Heikkilä, Tammi)
Koiramäen Suomen historia (Mauri Kunnas, lukija Kuisma Eskola, Otava)
Tuhatkuolevan kirous (Siiri Enoranta, lukija Kati Tamminen, WSOY)

Hanna Walldén
Marketing Manager, Content & Communication
hanna.wallden@storytel.com

Storytel on yksi maailman johtavista äänikirjojen ja e-kirjojen suoratoistopalveluista, jonka visiona on tehdä maailmasta empaattisempi paikka tarinoiden kautta. Palvelu toimii älypuhelimelle tai tabletille ladattavan mobiilisovelluksen kautta ja antaa käyttäjälle mahdollisuuden nauttia tarinoista rajattomasti missä ja milloin vain. Suomessa Storytelin valikoima kattaa yli 200 000 ääni- ja e-kirjaa.

Paitsi digitaalinen kirjapalvelu Storytel on myös kasvava kustannuskonserni. Storytelin kustannustoiminta muodostuu useista kustantamoista, kuten Norstedts, Gummerus Kustannus, Massolit, StorySide, Printz Publishing, People's Press, Rabén & Sjögren, B. Wahlströms ja Norstedts Kartor. Storytel julkaisee myös itse suoraan kuunneltaviksi kirjoitettuja Storytel Original -äänikirjasarjoja sekä podcasteja. Ruotsissa vuonna 2005 perustettu Storytel toimii tällä hetkellä 20 maassa ja sen pääkonttori on Tukholmassa.

Äänikirja voi helpottaa oloa ja lieventää yksinäisyyden tunteita myös koronakaranteenin keskellä – HelsinkiMissio jakaa Storytelin lahjoittamia äänikirjalahjakortteja23.4.2020 08:30:00 EESTTiedote

Sosiaalialan järjestö HelsinkiMissio tarjoaa yksinäisille senioreille ja muille avun tarpeessa oleville kirjakaveritoimintaa, jota äänikirjapalvelu Storytel tukee tuhannen äänikirjalahjakortin lahjoituksella. Äänikirjalahjakortteja jaetaan esimerkiksi yksinäisille senioreille, jotka voivat keskustella kuuntelemistaan teoksista vapaaehtoisen kirjakaverin kanssa. – Keskusteluyhteyttä yksinäisten senioreiden kanssa on tärkeää ylläpitää myös nyt, kun emme pääse käymään heidän luonaan. Lisäksi monet alkavat jo kärsiä heikentyneestä näöstä, joten kirjan lukeminen ei välttämättä ole helpoin vaihtoehto, siksi tarjoamme heille äänikirjoja, toteaa HelsinkiMission vapaaehtoistoiminnan päällikkö Hanna Kari. Lukemisen ja äänikirjojen kuuntelun hyödyistä on viime aikoina puhuttu paljon. Brittiläisen ajatushautomo Demosin pari vuotta sitten tekemän raportin mukaan kirjojen lukeminen tai kuunteleminen voivat merkittävästi vähentää yksinäisyyden ja eristäytyneisyyden tunnetta. Lisäksi lukukokemukset to

Television puolella yhteistyötä tehneeltä kirjoittajakaksikolta äänikirjauutuus – Fennia kertoo Helsingin Kalliossa asuvasta palkkamurhaajasta15.4.2020 08:00:00 EESTTiedote

Äänikirjapalvelu Storytel julkaisi 11.3. kymmenosaisen äänikirjan Fennia, joka kertoo Helsingin Kalliossa asuvasta palkkamurhaajasta. Suomen True Detectiveksi kutsutun trillerin ovat kirjoittaneet aiemmin television puolella yhteistyötä tehneet käsikirjoittajat Lassi Vierikko ja Petja Lähde, jotka kirjoittavat nyt ensimmäistä kertaa suoraan äänikirjaformaattiin.