Vuoden Puutarhuri 2018: Mari Helin

Tiedote 5.4.2018. Lounais-Suomen Puutarhayhdistys on valinnut vuoden 2018 Vuoden Puutarhuriksi hortonomi Mari Helinin. Hän on ollut Turun kaupungin palveluksessa vuodesta 1999 ja toimii tällä hetkellä kaupungin infran ylläpitopäällikkönä. Vajaan 20 vuoden aikana Mari on noussut puistosuunnittelijasta kaupungin ympäristöstä vastaavaksi henkilöksi, jonka vastuulla on viheralueiden lisäksi kaiken muunkin yleisten alueiden kuten katujen, metsien ja viljelyalueiden sekä saariston toimivuus ja kehittäminen. Turussa onkin saatu näin yhdistettyä kaikki ihmisten ympäristöön vaikuttavat sektorit saumattomaan yhteistyöhön, mikä alentaa kustannuksia hyvän arkiympäristön luomisessa. Valinta julkistettiin Piha & Puutarha -messujen tiedotustilaisuudessa Turun Messukeskuksessa.

Mari Helin

Lähtökohtana Mari Helinillä työssään on ollut asukkaiden hyvinvointi ja tarpeet, mikä näkyy mm. erilaisina yhteistyömuotoina, joiden tarkoitus on aktivoida asukkaita toimimaan oman ympäristönsä puolesta. Niinpä Turussa on vanha ”älä tallaa nurmikoita” -asenne vaihtunut ”ota puisto omaksesi” -kehotukseksi. Yhteistyö on tuonut Turkuun kaupunkiviljelyn, missä kaupunki antaa halukkaille viljelylaatikoita ja multaa, joiden avulla he ovat voineet perustaa omia minipalstoja yleisille alueille kuten puistoihin ja joutomaille, vain keskustan paraatipaikat ovat kiellettyjä alueita. Tänä vuonna Turku jakaa kolmatta vuotta uusia viljelylaatikoita.

Toinen merkittävä muutos Mari Helinin johdolla oli perustaa Turkuun oma kaupunkipuisto, joita tällä hetkellä on Suomessa noin 10 kaupungissa. Niiden eräänä tarkoituksena on säilyttää arvokkaita luonto- ja puistokohteita. Kaupunkipuistot ovat verkostoituneet, minkä vetäjänä Mari Helin on vaikuttanut suotuisasti niiden kehittämiseen.

Muista viime vuosien hankkeista, joita Turussa on saavutettu Marin vetäjänä voi mainita mm. näyttävät alkukevään narsissi-istutukset Turun silloilla ja puurekisterin luominen. Viimeksi mainittu on ensimmäinen laatuaan Suomessa ja siihen on kirjattu n. 34 000 katu- ja puistopuun tiedot.

Mari Helinin ansiot on huomattu muuallakin kuin Turussa. Hän oli Kaupunginpuutarhurien Seuran hallituksessa vv. 2008-2015 ollen seuran sihteerinä vuodesta 2010 alkaen. Ansioistaan Mari Helinille on myönnetty Puutarhaliiton kultainen ansiomerkki v. 2015. Myöntämisperusteissa kiteytyy Mari Helinin ansiot puutarha-alalla seuraavasti:

”Kaupunkien viheralueet ovat asukkaille ja vierailijoille tärkeitä viihtyvyyden keitaita. Monipuoliset ja moniin tarkoituksiin rakennetut kestävät viheralueet vaativat perustakseen laajaa asiantuntemusta, jonka on katettava koko viheralan tuotantoketju alkaen tilaamisesta suunnittelun kautta toteutukseen ja ylläpitoon.

Turku on Suomen puutarha-alan kehto. Kaupungissa pitkät ja kunniakkaat perinteet yhdistyvät nykyaikaiseen, kokeilevaan ja innovatiiviseen viherrakentamiseen. Te olette työssänne Turun kaupungilla toiminut laajasti erityyppisissä viheralan asiantuntija- ja johtotehtävissä yli viisitoista vuotta. Olette vahvalla asiantuntemuksella kehittänyt ja yhdistänyt katu- ja vihertointa ja ollut tekemässä valtakunnallista tuotteistusta. Työuranne aikana Turun kaupunki on saanut huomattavaa valtakunnallista arvostusta viheralueiden kehittämisestä.

Olette ollut esimerkillisellä tavalla mukana Kaupunginpuutarhurien Seura ry:n toiminnassa. Lisäksi olette antanut pyyteettömästi asiantuntemuksenne useiden Viherympäristöliiton työryhmien käyttöön alan valtakunnallisten käytäntöjen kehittämiseksi.”

Lounais-Suomen Puutarhayhdistys uskoo, etteivät nämä jää viimeisiksi mainesanoiksi Mari Helinin uralla, vaan Vuoden Puutarhuri tulee kehittämään vielä useita vuosia Suomen puutarha- ja ympäristökulttuuria.

puheenjohtaja Maria Salola
salola.maria@gmail.com

Mari Helin

Luontoteemainen messutalo kohoaa Rakenna & Sisusta -messuille21.1.2019 12:45Tiedote

Tiedote 21.1.2019. Rakenna & Sisusta -messut Turun Messukeskuksessa esittelevät yleisölle rakennusalan yrityksiä ja osaamista 8.-10.2. Näytteilleasettajia on tapahtumassa noin 250 yritystä, ja tapahtuma onkin lounaisen Suomen alan suurin messutapahtuma. Esillä on mm. lukuisia kauden uutuustuotteita. Rakentajien ja remontoijien tietopaketille on käyttöä, sillä Varsinais-Suomen alueella on myönteistä liikehdintää ja mm. työpaikkoja on hyvin tarjolla.

Vihersukellus kevääseen maaliskuussa - Piha & Puutarha -messuilla kukkasidontakilpailu16.1.2019 14:15Tiedote

Tiedote 16.1.2019. Piha & Puutarha -messut Turun Messukeskuksessa tarjoavat jälleen aikaisen kevään tuoksuineen, yleiskoristeluineen ja väreineen. Odotettu kevättapahtuma järjestetään 29.-31.3. Järjestelyissä ovat mukana Lounais-Suomen Puutarhayhdistys, Ammattiopisto Livia, Kauppapuutarhaliitto Varsinais-Suomen piiri ja Suomen Kukkakauppiasliitto Varsinais-Suomen piiri. Luvassa on todellinen vihersukellus. Maa, ilma ja vesi ovat kaikki huomioituja puutarhamessujen ilmeessä.

Caravan Show -messuilla aiheina tänä vuonna mm.: Suomalaiset automatkalla maailman ympäri, koiraystävällisin leirintäalue ja kaupankäyntiä11.1.2019 12:00Tiedote

Turun Messukeskuksen pihalle leiriytyneiden matkailuautojen ja -vaunujen ikkunoista loistaa tunnelmallinen valo. Caravan Show kerää paitsi halleihin myös messukentällä runsaan joukon automatkailun harrastajia Caravan-treffeille. Turun Messukeskuksen hallit ovat täynnä nähtävää, sillä alan myynti vetää tällä hetkellä hyvin. Messujen erikoisuutena on jo pitkään ollut suosittu Caravan-treffitapahtuma, joka sijoittuu Turun Messukeskuksen piha-alueelle. Tähän SF-Caravan Turku ry:n junailemaan tapahtumaan odotetaan jälleen satoja vaunu- ja autokuntia viikonlopuksi. Talvisen tapahtuman sosiaalinen ulottuvuus on merkittävässä roolissa tapahtumassa.

Kutsu medialle Caravan Show -messujen infoon perjantaina 11.1.19.12.2018 12:53Kutsu

Caravan Show -messut järjestetään Turun Messukeskuksessa 11.-13.1. Tapahtuman järjestää Turun Messukeskus Oy yhdessä harrastuksen kattojärjestön SF-Caravan ry:n kanssa. Vuoden ensimmäinen automatkailutapahtuma esittelee uudet matkailuautot ja -vaunut sekä tarjoaa mukavan kohtaamispaikan reissaajille talven keskellä. Nähtävää on erityisen paljon, sillä hallit ovat täynnä ja mm. ensiesittelyjäkin on luvassa.

Caravan Show -messuilla matkataan maailman ympäri ja puhutaan myös ilmastonmuutoksesta12.12.2018 09:43Tiedote

Tiedote 12.12.2018. Caravan Show kerää yhteen automatkailun ystävät 11.-13.1. Näytteilleasettajia ja kalustoa on tulossa esille paljon, sillä Turun Messukeskuksen messuhallit ovat käytännössä loppuunmyydyt. Alalla menee tällä hetkellä hyvin ja Turussa nähdään useita ensiesittelyjä. Tammi-marraskuun myyntimäärä 1929 kappaletta on 139 enemmän kuin koko viime vuonna 2017. Toimialan kasvu on lähes 9 %, kertoo Matkailuajoneuvotuojat ry.