Vuoden Puutarhuri 2018: Mari Helin

Tiedote 5.4.2018. Lounais-Suomen Puutarhayhdistys on valinnut vuoden 2018 Vuoden Puutarhuriksi hortonomi Mari Helinin. Hän on ollut Turun kaupungin palveluksessa vuodesta 1999 ja toimii tällä hetkellä kaupungin infran ylläpitopäällikkönä. Vajaan 20 vuoden aikana Mari on noussut puistosuunnittelijasta kaupungin ympäristöstä vastaavaksi henkilöksi, jonka vastuulla on viheralueiden lisäksi kaiken muunkin yleisten alueiden kuten katujen, metsien ja viljelyalueiden sekä saariston toimivuus ja kehittäminen. Turussa onkin saatu näin yhdistettyä kaikki ihmisten ympäristöön vaikuttavat sektorit saumattomaan yhteistyöhön, mikä alentaa kustannuksia hyvän arkiympäristön luomisessa. Valinta julkistettiin Piha & Puutarha -messujen tiedotustilaisuudessa Turun Messukeskuksessa.

Mari Helin

Lähtökohtana Mari Helinillä työssään on ollut asukkaiden hyvinvointi ja tarpeet, mikä näkyy mm. erilaisina yhteistyömuotoina, joiden tarkoitus on aktivoida asukkaita toimimaan oman ympäristönsä puolesta. Niinpä Turussa on vanha ”älä tallaa nurmikoita” -asenne vaihtunut ”ota puisto omaksesi” -kehotukseksi. Yhteistyö on tuonut Turkuun kaupunkiviljelyn, missä kaupunki antaa halukkaille viljelylaatikoita ja multaa, joiden avulla he ovat voineet perustaa omia minipalstoja yleisille alueille kuten puistoihin ja joutomaille, vain keskustan paraatipaikat ovat kiellettyjä alueita. Tänä vuonna Turku jakaa kolmatta vuotta uusia viljelylaatikoita.

Toinen merkittävä muutos Mari Helinin johdolla oli perustaa Turkuun oma kaupunkipuisto, joita tällä hetkellä on Suomessa noin 10 kaupungissa. Niiden eräänä tarkoituksena on säilyttää arvokkaita luonto- ja puistokohteita. Kaupunkipuistot ovat verkostoituneet, minkä vetäjänä Mari Helin on vaikuttanut suotuisasti niiden kehittämiseen.

Muista viime vuosien hankkeista, joita Turussa on saavutettu Marin vetäjänä voi mainita mm. näyttävät alkukevään narsissi-istutukset Turun silloilla ja puurekisterin luominen. Viimeksi mainittu on ensimmäinen laatuaan Suomessa ja siihen on kirjattu n. 34 000 katu- ja puistopuun tiedot.

Mari Helinin ansiot on huomattu muuallakin kuin Turussa. Hän oli Kaupunginpuutarhurien Seuran hallituksessa vv. 2008-2015 ollen seuran sihteerinä vuodesta 2010 alkaen. Ansioistaan Mari Helinille on myönnetty Puutarhaliiton kultainen ansiomerkki v. 2015. Myöntämisperusteissa kiteytyy Mari Helinin ansiot puutarha-alalla seuraavasti:

”Kaupunkien viheralueet ovat asukkaille ja vierailijoille tärkeitä viihtyvyyden keitaita. Monipuoliset ja moniin tarkoituksiin rakennetut kestävät viheralueet vaativat perustakseen laajaa asiantuntemusta, jonka on katettava koko viheralan tuotantoketju alkaen tilaamisesta suunnittelun kautta toteutukseen ja ylläpitoon.

Turku on Suomen puutarha-alan kehto. Kaupungissa pitkät ja kunniakkaat perinteet yhdistyvät nykyaikaiseen, kokeilevaan ja innovatiiviseen viherrakentamiseen. Te olette työssänne Turun kaupungilla toiminut laajasti erityyppisissä viheralan asiantuntija- ja johtotehtävissä yli viisitoista vuotta. Olette vahvalla asiantuntemuksella kehittänyt ja yhdistänyt katu- ja vihertointa ja ollut tekemässä valtakunnallista tuotteistusta. Työuranne aikana Turun kaupunki on saanut huomattavaa valtakunnallista arvostusta viheralueiden kehittämisestä.

Olette ollut esimerkillisellä tavalla mukana Kaupunginpuutarhurien Seura ry:n toiminnassa. Lisäksi olette antanut pyyteettömästi asiantuntemuksenne useiden Viherympäristöliiton työryhmien käyttöön alan valtakunnallisten käytäntöjen kehittämiseksi.”

Lounais-Suomen Puutarhayhdistys uskoo, etteivät nämä jää viimeisiksi mainesanoiksi Mari Helinin uralla, vaan Vuoden Puutarhuri tulee kehittämään vielä useita vuosia Suomen puutarha- ja ympäristökulttuuria.

puheenjohtaja Maria Salola
salola.maria@gmail.com

Mari Helin

Kansainvälinen Life Science Live -tapahtuma Suomeen19.6.2018 12:10Tiedote

Life Science Live on uusi, kansainvälinen lääketieteen ja terveydenhoidon ammattitapahtuma. Kokonaisuus järjestetään Turun Messukeskuksessa 15.-16.5.2019. Life Science Live -tapahtuman sisällöstä vastaavat Turun yliopisto, Åbo Akademi ja Turun ammattikorkeakoulu ja Turku Science Park Oy osana HealthTurku-kärkialan kehitystyötä. Turku Science Park Oy järjestää perinteisen HealthBIO-tapahtumansa Life Science Live -tapahtuman yhteyteen. Osana tapahtumakokonaisuutta on myös kaksipäiväinen i-HD (Improved Health Data) konferenssi.

Tiedote ja kutsu: Kansainvälinen Navigate yhdistää alan osaajat 16.-17.5. Meriteollisuuden ja -logistiikan tulevaisuus esillä Navigate-messuilla14.5.2018 13:36Kutsu

Noin 20 maata on edustettuna Navigate-messuilla, Turussa 16.-17.5. Kansainvälinen meriteollisuuden, varustamoiden ja merilogistiikan huippukohtaaminen järjestetään joka toinen vuosi Turun Messukeskuksessa. Tapahtuma on kasvussa ja mukana noin 200 alan yritystä. Messuille on tulossa kansainvälisiä osallistujia, näytteilleasettajia ja toimittajia mm. Venäjältä, Kiinasta, Etelä-Koreasta, Espanjasta, Virosta ja Ranskasta.

Viron nykykirjallisuus ja mm. lastenkirjallisuuden tuoreet suomennokset esillä Turun Kirjamessuilla8.5.2018 13:12Tiedote

Turun Kirjamessujen teemana on 100-vuotisjuhlavuottaan viettävä Viro. Turun Messukeskuksessa 5.–7.10.2018 nähdään maan nykykirjailijoita laajalta rintamalta. Mukana ovat esimerkiksi Kai Aareleid, Paavo Matsin, Valdur Mikita ja Andrei Ivanov. Ohjelmaa tuottavat Viro-instituutti Suomessa, Viron Suomen-suurlähetystö, Tuglas-seura ja Suomen Viro-yhdistysten liitto. Viro-teemakokonaisuuden suunnittelussa on mukana Jenni Haukio.