Vuoden Puutarhuri 2018: Mari Helin

Tiedote 5.4.2018. Lounais-Suomen Puutarhayhdistys on valinnut vuoden 2018 Vuoden Puutarhuriksi hortonomi Mari Helinin. Hän on ollut Turun kaupungin palveluksessa vuodesta 1999 ja toimii tällä hetkellä kaupungin infran ylläpitopäällikkönä. Vajaan 20 vuoden aikana Mari on noussut puistosuunnittelijasta kaupungin ympäristöstä vastaavaksi henkilöksi, jonka vastuulla on viheralueiden lisäksi kaiken muunkin yleisten alueiden kuten katujen, metsien ja viljelyalueiden sekä saariston toimivuus ja kehittäminen. Turussa onkin saatu näin yhdistettyä kaikki ihmisten ympäristöön vaikuttavat sektorit saumattomaan yhteistyöhön, mikä alentaa kustannuksia hyvän arkiympäristön luomisessa. Valinta julkistettiin Piha & Puutarha -messujen tiedotustilaisuudessa Turun Messukeskuksessa.

Mari Helin

Lähtökohtana Mari Helinillä työssään on ollut asukkaiden hyvinvointi ja tarpeet, mikä näkyy mm. erilaisina yhteistyömuotoina, joiden tarkoitus on aktivoida asukkaita toimimaan oman ympäristönsä puolesta. Niinpä Turussa on vanha ”älä tallaa nurmikoita” -asenne vaihtunut ”ota puisto omaksesi” -kehotukseksi. Yhteistyö on tuonut Turkuun kaupunkiviljelyn, missä kaupunki antaa halukkaille viljelylaatikoita ja multaa, joiden avulla he ovat voineet perustaa omia minipalstoja yleisille alueille kuten puistoihin ja joutomaille, vain keskustan paraatipaikat ovat kiellettyjä alueita. Tänä vuonna Turku jakaa kolmatta vuotta uusia viljelylaatikoita.

Toinen merkittävä muutos Mari Helinin johdolla oli perustaa Turkuun oma kaupunkipuisto, joita tällä hetkellä on Suomessa noin 10 kaupungissa. Niiden eräänä tarkoituksena on säilyttää arvokkaita luonto- ja puistokohteita. Kaupunkipuistot ovat verkostoituneet, minkä vetäjänä Mari Helin on vaikuttanut suotuisasti niiden kehittämiseen.

Muista viime vuosien hankkeista, joita Turussa on saavutettu Marin vetäjänä voi mainita mm. näyttävät alkukevään narsissi-istutukset Turun silloilla ja puurekisterin luominen. Viimeksi mainittu on ensimmäinen laatuaan Suomessa ja siihen on kirjattu n. 34 000 katu- ja puistopuun tiedot.

Mari Helinin ansiot on huomattu muuallakin kuin Turussa. Hän oli Kaupunginpuutarhurien Seuran hallituksessa vv. 2008-2015 ollen seuran sihteerinä vuodesta 2010 alkaen. Ansioistaan Mari Helinille on myönnetty Puutarhaliiton kultainen ansiomerkki v. 2015. Myöntämisperusteissa kiteytyy Mari Helinin ansiot puutarha-alalla seuraavasti:

”Kaupunkien viheralueet ovat asukkaille ja vierailijoille tärkeitä viihtyvyyden keitaita. Monipuoliset ja moniin tarkoituksiin rakennetut kestävät viheralueet vaativat perustakseen laajaa asiantuntemusta, jonka on katettava koko viheralan tuotantoketju alkaen tilaamisesta suunnittelun kautta toteutukseen ja ylläpitoon.

Turku on Suomen puutarha-alan kehto. Kaupungissa pitkät ja kunniakkaat perinteet yhdistyvät nykyaikaiseen, kokeilevaan ja innovatiiviseen viherrakentamiseen. Te olette työssänne Turun kaupungilla toiminut laajasti erityyppisissä viheralan asiantuntija- ja johtotehtävissä yli viisitoista vuotta. Olette vahvalla asiantuntemuksella kehittänyt ja yhdistänyt katu- ja vihertointa ja ollut tekemässä valtakunnallista tuotteistusta. Työuranne aikana Turun kaupunki on saanut huomattavaa valtakunnallista arvostusta viheralueiden kehittämisestä.

Olette ollut esimerkillisellä tavalla mukana Kaupunginpuutarhurien Seura ry:n toiminnassa. Lisäksi olette antanut pyyteettömästi asiantuntemuksenne useiden Viherympäristöliiton työryhmien käyttöön alan valtakunnallisten käytäntöjen kehittämiseksi.”

Lounais-Suomen Puutarhayhdistys uskoo, etteivät nämä jää viimeisiksi mainesanoiksi Mari Helinin uralla, vaan Vuoden Puutarhuri tulee kehittämään vielä useita vuosia Suomen puutarha- ja ympäristökulttuuria.

puheenjohtaja Maria Salola
salola.maria@gmail.com

Mari Helin

Meikkivinkit ja käsityötekniikat haltuun22.10.2018 13:33Tiedote

Osaava Nainen -tapahtuma järjestetään yhdessä Terve Olo ja Outlet-tapahtumien kanssa Turun Messukeskuksessa 26.-28.10. Kaikkiaan noin 220 yritystä osallistuu tapahtumaan ja lisäksi messuilla esiintyy kymmeniä mielenkiintoisia vieraita puheenvuoroineen ja tietoiskuineen. Tapahtumassa käydään muun muassa mielenkiintoinen paneelikeskustelu, jonka aiheena on Tekoälyn haasteet ja mahdollisuudet. Keskustelun järjestää Henry ry.

Turun Kirjamessuilla syksyn puheenaiheet dekkareista demokratiaan - Sauli Niinistö, Liza Marklund, teemamaa Viron eturivin kirjailijat Turun Messukeskuksessa 5.-7.10.4.10.2018 11:00Tiedote

Tiedote 4.10.2018. Merkkivuottaan viettävä Viro juhlii teemana myös Turun Kirjamessuilla 5.-7.10. Turun Messukeskuksessa. Kirjamessuilla nähdään kaikkiaan yli 450 ohjelmanumeroa, ja keskusteluissa nousevat esiin ajankohtaiset aiheet niin suomalaisesta kuin virolaisesta yhteiskunnasta. Samanaikaisesti Turun Messukeskuksessa nautiskellaan myös Turun Ruoka- ja Viinimessuista sekä Levymessuista.