Vuoden Puutarhuri 2019 Hanna Helenius

Lounais-Suomen Puutarhayhdistys on nimennyt tämän vuoden Vuoden Puutarhuriksi kauppapuutarhuri Hanna Heleniuksen. Hän syntyi v. 1982 puutarhaperheeseen Pöytyän Riihikoskella. Perheyrityksellä Piltin Kauppapuutarhalla oli jo siihen mennessä monien muutosten sävyttämä historia. Itse tilan tunnettu historia alkoi jo 1600-lvulla, ensimmäiset kasvihuoneet rakensivat Hanna isovanhemmat v. 1953.
Kuva: Vuoden Puutarhuri Hanna Helenius palkittiin Turussa Piha & Puutarha -messuilla. Helenius on mukana tapahtumassa Kauppapuutarhaliitto Varsinais-Suomen messuosastolla (kuva. Taina Pärkö-Luotonen, Turun Messukeskus)

Aluksi Piltin Kauppapuutarha tuotti vihanneksia ja kukkia lähimarkkinoille eli harjoitti lähinnä suoramyyntiä. Vähitellen puutarha erikoistui leikkokukkien tuottamiseen, joita jaettiin suoraan lähialueiden kukkakauppoihin ja tuotannon kasvaessa myös kukkatukkuliikkeisiin. Pääartikkeleina olivat ruusut, neilikat, krysanteemit ja tulppaanit. EU-jäsenyys heikensi monien leikkokukkien kannattavuutta ja jäljelle jäivät vuosituhannen vaihteeseen mennessä vain ruusut ja tulppaanit.

Vuonna 2000 Piltin puutarha teki suuren laajennuksen rakentamalla lähes hehtaarin kokoisen ryhmähuoneen, mistä alun perin piti tulla ruusuhuone. Laskelmat kuitenkin osoittivat, ettei enää kannattanut sijoittaa ruusuun ja niin aloitettiin vihannesviljely uudelleen ja uuden kasvihuoneen viljelykasviksi tuli kurkku. Tässä vaiheessa Hanna oli jo mukana puutarhatöissä. Alussa työ oli hyvin osa-aikaista, kun Hanna opiskeli Lepaan puutarhaopistossa hortonomiksi ja jatkoi sen jälkeen opiskelua ja työssä oppimista 1,5 vuotta Hollannissa, missä hän teki opinnäytetyön tulppaanin liuosviljelystä.

Opintojen päätyttyä Hanna alkoi vaikuttaa aktiivisesti Piltin Kauppapuutarhan kehittämiseen. Hänestä tuli isänsä jälkeen perheyrityksen toimitusjohtaja vuonna 2006 eli 24 v. iässä. Ensin laajennettiin tulppaanin tuotantoa monin kertaiseksi nimenomaan liuosviljelyn avulla, korkeimmillaan Piltillä hyödettiin kukkaan 5 miljoonaa tulppaanin kukkaa vuodessa. Tulppaanimarkkinat kehittyivät kuitenkin niin, ettei suurtukkuhinta enää kattanut tuotantokustannuksia Piltin vanhoissa ja liian pienissä kasvihuoneissa.

Tulppaanin ja ruusun tilalla alettiin viljellä sesonkikukkia eli alettiin tuottaa ruukuissa kasvatettuja mm. pääsiäis-, äitienpäivä-, kesä- ja joulukukkia. Suuressa ryhmähuoneessa jatkettiin kurkun viljelyä vielä jonkin aikaa. Kurkun tuotanto osana puutarhan muuta toimintaa ei oikein kehittynyt riittävän varmatuottoiseksi, mm. kukkien tainten mukana oli aina mahdollista tulla hankalia kasvintuhoojia. Maailmalla olivat alkaneet suosiota nostaa nuorten vihannesten lehtien tuottaminen ns. babyleaf -tuotteiksi. Niiden tuotannossa Hanna näki tulevan uuden mahdollisuuden myös Piltin puutarhalle.

Kurkun viljely lopetettiin ja ryhmähuoneessa aloitettiin babyleaf -lehtivihannesten ja makuyrttien tuotanto. Sitä varten jouduttiin investoimaan melkoisesti, kun hankittiin tehokas korjuukone (lajissaan ensimmäinen Suomessa) ja pakkauslinja erilaisten lehtiseosten valmistamiseksi. Piltin uusi suuntaus on ollut tuottoisa, mitä osoittavat mm. Kauppalehden antamat tunnustukset vuoden 2014 ’Menestyjäyritys’ ja vuoden 2016 ’Kasvuyritys’. Salaatti- ja yrttikasvisten viljelyä on myös laajennettu suurimpiin yksittäishuoneisiin, joten niitä tuotetaan Piltillä nyt yli 1 hehtaarin alalla.

Hanna Heleniuksen merkitys puutarha-alalle ei kuitenkaan rajoitu vain oman puutarhan innovatiiviseen kehittämiseen, sillä hän on mukana oman alansa järjestötyössä. Hanna on toiminut viime vuodet kasvihuoneviljelijäin järjestön Kauppapuutarhaliiton Varsinais-Suomen piirin puheenjohtajana ja valtakunnallisessa järjestössä hallintoneuvoston jäsenenä. Hanna on myös hankkinut toimialansa tuotteille näkyvyyttä mm. Puutarha- ja Ruokamessujen viljelijäin yhteisosastojen vetäjänä.

Hanna Heleniuksen yhteystiedot: puh. 050 564 3578, hanna.helenius@piltti.com