VUODEN RAITTIUSTEKO 2013 -TUNNUSTUS AHTI AUNOLLE

Raittius- ja vapaaehtoistyön aktiivi Ahti Auno saa Raittiuden Ystävien Vuoden raittiusteko 2013 -tunnustuksen suomalaisen raittiuden ja liikunnallisuuden kansainvälisestä tunnetuksi tekemisestä.

Auno on parhaillaan polkupyörämatkallaan Amerikassa. Tempaus kulkee nimellä Alaskasta Argentiinaan polkupyörällä päihteettömän elämäntavan puolesta. Auno aloitti matkansa 3.8.2013 Anchoragesta Alaskasta. Matkaa on taittunut tähän mennessä jo yli 9.200 kilometriä noin 100 kilometrin päivävauhdilla. Auno pyöräilee alkavalla viikolla Teksasissa Yhdysvalloissa. Sunnuntaina 3.11. hän oli Alicen kaupungissa.

”Lopetin päihteiden käytön 2003 ja tupakoinnin vaihdoin polkupyörään 2004. Olen sen jälkeen saanut elää rikasta, täysipainoista elämää, jonka soisin monelle muullekin. Pyöräily ei kuitenkaan tuonut minulle raittiutta, vaan raittius mahdollistaa pyöräilynkin ja paljon muuta”, 62-vuotias Auno toteaa blogissaan http://soberbicyclist.blogspot.fi/, josta voi seurata hänen polkupyörämatkaansa.

Aikaisemmin Ahti Auno on pyöräillyt mantereenmittaisilla matkoillaan vuonna 2009 Oulusta Gibraltarille ja vuonna 2010 Espanjasta Italiaan, josta hän jatkoi vuonna 2011 Turkkiin ja sieltä 2012 takaisin Suomeen.

Raittiuden Ystävät ry jakaa Vuoden raittiusteko -tunnustuksen henkilölle tai taholle, joka toiminnallaan merkittävästi edistää raittiutta ja terveitä elämäntapoja. Tunnustus jaetaan vuosittain Ehkäisevän päihdetyön viikolla ja nyt 11. kerran. Aikaisemmin tunnustuksen ovat saaneet muun muassa entinen pääministeri Matti Vanhanen (2003), kirjailija Arno Kotro (2006) ja Suomen Lääkäriliitto (2008). Viime vuonna tunnustuksen saivat Jari-Pekka Liikenneasemat.

Raittiuden Ystävien tavoitteena on edistää raittiutta ja muuttaa vallitsevaa päihdemyönteistä kulttuuria. Yhdistyksen työssä keskeinen ja ajankohtainen haaste on alkoholimainonta. Alkoholimainonta vaikuttaa erityisesti lapsiin ja nuoriin ja ylläpitää alkoholin näkyvää asemaa maassamme. Monet lastensuojelu- ja kansanterveysjärjestöt kannattavat tupakkamainonnan tavoin myös alkoholimainonnan täyskieltoa.

Lisätiedot:
toiminnanjohtaja Marko Kailasmaa, Raittiuden Ystävät ry