Vuoden rakennuttaja 2018 on Kesko Oyj

Vuoden 2018 rakennuttajaksi on valittu Kesko Oyj, joka rakennuttaa vastuullisia kauppapaikkoja ja osallistuu aktiivisesti alan kehitystoimintaan. Vuoden rakennuttajan halu pysyä ajan hermolla konkretisoituu erittäin ammattitaitoisessa ja kehitysmyönteisessä henkilöstössä.

Keskon rakennuttamisen asiantuntijat haluavat aktiivisesti kehittää rakennusalaa ja omaa ammattitaitoaan olemalla avoimia yhteistyölle, uusille ajatuksille ja innovaatioille. Kehitystyöhön liittyy olennaisesti myös Keskon osallistuminen alan kehittämiseen jakamalla muille omia kokemuksiaan ja näkemyksiään rakentamisalan foorumeilla. Keskon asiantuntijat osallistuvatkin aktiivisesti alan kehitystoimintaan alan järjestöjen toimikuntien ja työryhmien kautta.

Yksi keskeisimmistä osa-alueista tuottavuuden ja laadun parantamiseen tähtäävässä yhteisessä kehitystyössä on alan sopimusmallien eteen tehty työ. Juuri valmistunut projektinjohtourakan sopimusmallien uusimistyö on osoitus kiinteistö- ja rakentamisalan kyvystä yhteisesti kehittää asioita. Keskolla on ollut keskeinen rooli uudistustyön käytännön toteutuksessa.

Kun uutta kauppapaikkaa tai kauppakeskusta suunnitellaan ja rakennetaan Keskon toimesta, yhtenä merkittävänä edellytyksenä on kestävä kehitys ja energiatehokkuus. Myös ylläpito- ja korjaustoiminnassa Keskon lähtökohtana on elinkaaren aikaisten ympäristövaikutusten vähentäminen.

K-ryhmä on Suomen suurin aurinkosähkön tuottaja ja käyttäjä. Sähköautojen latauspisteet ovat jo useamman vuoden olleet tuttu näky Keskon uusilla kauppapaikoilla. Panostuksia on lisäksi paljon tehty myös muun muassa lauhdelämpöjen hyödyntämiseen ja valaistuksen energiatehokkuuteen. Vuoden rakennuttaja seuraa aikaa ja eri tekniikoiden kehittymistä. Nopea kehitys edellyttää asiantuntemusta tunnistaa milloin uuteen tekniikkaan on järkevää siirtyä. Keskossa asiantuntemukseen on panostettu.

K-ryhmä on myös mukana kaupan alan energiatehokkuussopimuksen toimenpideohjelmassa vuosille 2017–2025.  Sopimuksen piirissä ovat kaikki K-ryhmään kuuluvat kauppaketjut.Useille kauppapaikkahankkeille on osana rakennuttamisen prosessia haettu ulkopuolisen arvioijan tekemä kansainvälinen ympäristöluokitus BREEAM tai LEED.

Käyttäjien aktiivinen rooli ja osallistaminen rakennushankkeessa on keskeinen osa nykypäivän rakennuttamista ja tuottavuutta tukevien työympäristöjen kehittämistä. Connected Work on Keskon oma konsepti työympäristöjen kehittämiseen liittyen. Connected Work – teemaan kuuluu olennaisesti myös digitaalisuus, jonka suomien mahdollisuuksien ymmärtäminen on muodostunut rakennuttamisessa yhä tärkeämmäksi asiaksi. Keväällä 2019 valmistuvan Keskon uudessa Kalasataman kampuskokonaisuuden suunnitteluprosessissa on hyödynnetty työympäristökonsultointia sisältäen palvelumuotoilun näkökulman. Tulevien tilojen tarkoitus on tarjota paras mahdollinen tuki Keskon liiketoiminnalle ja uusille työnteon tavoille.

Jukka Anttila
Rakennuttamis- ja ylläpitojohtaja
Kesko Oyj
puh. 050 61978
jukka.k.anttila@kesko.fi

Mikko Somersalmi
tekninen johtaja
mikko.somersalmi@rakli.fi

Vuoden rakennuttaja -palkinto

Rakennuttaja toimii rakennushankkeessa tilaajana, jonka asettamiin vaatimuksiin ja ammattitaitoon valmiin rakennuksen toimivuus pitkälti perustuu. Vuoden rakennuttajapalkinnon valintakriteereissä painotetaan esimerkillistä toimintaa ja hyvän rakennuttamistavan noudattamista. Palkinnon saadakseen rakennuttajan tulee hallita kestävän kehityksen vaatimukset ja erilaisten rakennuttamismenettelyjen soveltaminen. Valinnassa annetaan arvoa myös alan kehitys- ja koulutustoimintaan osallistumiselle sekä asiakastarpeiden hyvälle täyttymiselle.

Vuoden rakennuttajan valitsee RAKLI ry. Palkinto on jaettu vuodesta 2007 alkaen. Vuoden rakennuttajiksi on aikaisemmin valittu Finavia, Etera, SOK, Järvenpään Mestariasunnot, Liikennevirasto, Helsingin Yliopisto, Helsingin kaupungin asuntotuotantotoimisto ATT, Lahden kaupunki, Sponda Oyj, Pirjo Honkaniemi sekä Suomen Yliopistokiinteistöt Oy.

RAKLI: Suomi houkuttelee edelleen ulkomaisia sijoittajia, rakentamisen laskeva volyymi parantaa tarjouskilpailujen tilannetta14.6.2019 08:30:00 EESTTiedote

Kiinteistökauppamarkkinoilla on edelleen vilkasta ja Suomi on yhä houkutteleva maa kansainvälisille sijoittajille. Toimistojen nettotuottovaatimukset ovat laskeneet niin Helsingissä, Turussa kuin Tampereella. Toimistojen ja asuntojen vuokrat ovat nousussa, mutta liiketilojen näkymät ovat epävarmempia. Rakentamisen määrän odotetaan kuluvana vuonna kääntyvän laskuun pääkaupunkiseutua lukuun ottamatta. Rakentamisen laskeva volyymi on parantanut tarjouskilpailujen tilannetta erityisesti infrarakentamisen puolella. Myös rakentamisen hintojen ja kustannusten nousu on ollut pysähdyksissä lokakuusta 2018.

Nykyinen kankea kaavaprosessi tuhlaa yhteiskunnan resursseja ja ilmastoa – RAKLI vaatii joustavampaa kaavoitusta25.4.2019 08:50:00 EESTTiedote

Nykyinen kaavoitusjärjestelmä on kankea, ja sen seurauksena tyhjinä seisovat tilat ovat kansallisvarallisuuden hukkausta ja aiheuttavat turhia ilmastopäästöjä. Kaavoituksesta on saatava joustavampaa, jotta se vastaa muuttuvan maailman tarpeisiin. RAKLI, joka on maamme kattavin kiinteistöjen ammattimaisten omistajien, kiinteistösijoittajien ja rakennuttajien yhteistyöverkosto, rohkaisee uutta eduskuntaa tekemään päätöksiä, joilla kaavoitusjärjestelmästä saadaan kestävämpi.

RAKLIn Vuokra-asuntobarometri: Vuokrien nousuodotukset aiempaa maltillisempia11.4.2019 09:00:00 EESTTiedote

Vuokra-asuntojen sijoittajakysyntä kasvaa edelleen, mutta kasvuvauhti on lähes kaikissa sijoittajaryhmissä hidastumassa. Myös vuokrien nousuodotukset ovat aiempaa maltillisempia: pienten asuntojen vuokrien nousu jatkuu, mutta suurten asuntojen vuokrien arvioidaan joissakin kasvukeskuksissa jopa laskevan. Rakentamisen kustannusten pitkään jatkuneen nousun ennakoidaan olevan pysähtymässä.

Mediakutsu: Tervetuloa Rakennuttaminen 2019 -seminaariin Tampere-talolle 17.-18.1.2019 kuulemaan ja haastattelemaan alan huippuasiantuntijoita8.1.2019 09:00:00 EETKutsu

RAKENNUTTAMINEN 2019 on RAKLIn ja Kiinkon järjestämä vuosittainen kiinteistö-, rakentamis- ja infra-alan johdon sekä asiantuntijoiden kahden päivän tapaamisfoorumi, joka järjestetään Tampere-talolla 17.-18.1.2019. Tapahtuma on noussut Suomen merkittävimmäksi rakennuttamisen tapahtumaksi tarjoten kohtaamispaikan alan johtaville asiantuntijoille niin Suomesta kuin kansainvälisesti. Tänä vuonna Tampere-taloon kokoontuu yli 300 osallistujaa.