Vuoden rakennuttajaksi 2017 valittu kampuskehittäjänä tunnettu Suomen Yliopistokiinteistöt Oy

Vuoden rakennuttajaksi 2017 on valittu Suomen Yliopistokiinteistöt Oy, joka monipuolisesti kehittää kampusalueistaan yrityselämän, tutkimuksen ja oppimisen kohtaamispaikkoja. Suomen Yliopistokiinteistöjen toiminnan ja rakennuttamisen ytimessä näkyvät vahvasti innovatiivisuus, käyttäjien muuttuvat tarpeet sekä vastuullisuus.

Vuoden rakennuttajan valinnut raati nosti esille valintaperusteluissaan erityisesti Suomen Yliopistokiinteistöjen halun kehittää rakennuttamista ja kiinteistöalaa niin kokeiluhankkeiden kuin kaupunkistrategiaa ja kiinteistöjohtamista yhdistävän kampuskehittämisen kautta.

Kehittämistä käyttäjät ja uudet työskentelemisen tavat huomioiden

Tampereen teknillisen yliopiston Hervannan-kampuksen ytimessä sijaitsevan Kampusareenan toteutuksen tausta-ajatuksena on ollut, että kohtaamisista versoo uutta liiketoimintaa. Kampusareenalla kohtaavat eri alojen yritykset, tutkijat, opiskelijat ja alumnit.

Samanlaista innovatiivista otetta Suomen Yliopistokiinteistöt soveltaa myös muuhun toimintaansa ja erityisesti käyttäjälähtöisyys sekä sen ilmentyminen luottamuksen rakentamisen kautta on ollut keskeisenä tekijänä kaikissa viimeaikaisissa hankkeissa. Kampusareena kohtaamispaikkana on nostettu esille myös eurooppalaisella tasolla muun muassa Interreg Europen -ohjelmissa.

Suomen Yliopistokiinteistöt on tehnyt pitkään työtä rakennuttamisen uudistamiseksi käyttäjälähtöisyyden näkökulmasta ottaen esimerkiksi omassa toimintaympäristössään yliopistomaailman kehittymisen ja murroksen. He keräävät tietoa tilojen tulevilta käyttäjiltä erilaisilla metodeilla, kuten kyselyillä, työpajoilla ja tutustumiskierroksilla, ja integroivat käyttäjiltä saatua tietoa rakennuttamisen prosessiin.

Yliopistokiinteistöjen tilojen käytön kehittämistä ja rakennuttamista voi kutsua rakennusalan palvelumuotoiluksi, jossa jatkuvasti haetaan tilankäyttäjien kannalta parasta mahdollista käytön kombinaatiota ottamalla huomioon digitaalisuuden kehitys ja uudet työn tekemisen tavat.

Vastuullisuus keskeisessä roolissa

Suomen Yliopistokiinteistöt vastaa tilankäyttäjien muuttuviin tarpeisiin perusparantamalla ja ajanmukaistamalla käytössä olevia tiloja, kohentamalla rakennusten energiatehokkuutta ja pienentämällä kiinteistöjen aiheuttamaa hiilijalanjälkeä systemaattisilla tekemisellä.

Yhtiön kahdelle hankkeelle myönnettiin myös vuonna 2017 kansainvälinen BREEAM-ympäristösertifikaatti. Lisäksi Suomen Yliopistokiinteistöt palkittiin kesäkuussa työ- ja elinkeinoministeriön, Energiaviraston ja Motiva Oy:n myöntämällä palkinnolla esimerkillisestä energiatehokkuustyöstä vuosina 2010-2016.

Aki Havia, johtaja, rakennuttaminen, Suomen Yliopistokiinteistöt Oy, puh. 040 527 7511
Mikko Somersalmi, tekninen johtaja, RAKLI ry, puh. 040 720 7645

Kuvalähde: Rousi Visions

Vuoden rakennuttaja -palkinto

Vuoden rakennuttajan valitsee RAKLI ry ja palkinto on jaettu vuodesta 2007 alkaen. Vuoden rakennuttajia ovat aiemmin olleet Finavia, Etera, SOK, Järvenpään Mestariasunnot, Liikennevirasto, Helsingin Yliopisto, Helsingin kaupungin asuntotuotantotoimisto ATT, Lahden kaupunki, Sponda Oyj sekä Pirjo Honkaniemi.

Rakennuttaja toimii rakennushankkeessa tilaajana, jonka asettamiin vaatimuksiin ja ammattitaitoon valmiin rakennuksen toimivuus pitkälti perustuu. Vuoden rakennuttajapalkinnon valintakriteereissä painotetaan esimerkillistä toimintaa ja hyvän rakennuttamistavan noudattamista. Palkinnon saadakseen rakennuttajan tulee hallita kestävän kehityksen vaatimukset ja erilaisten rakennuttamismenettelyjen soveltaminen. Valinnassa annetaan arvoa myös alan kehitys- ja koulutustoimintaan osallistumiselle sekä asiakastarpeiden hyvälle täyttymiselle.

RAKLI: Pääkaupunkiseudun rakentamisessa ylikuumenemisen merkkejä27.4.2018 08:30Tiedote

Talouden hyvät näkymät, kaupungistuminen ja muuttoliikenne vaikuttavat edelleen voimakkaasti pääkaupunkiseudun kiinteistö- ja rakennusmarkkinoihin. Pääkaupunkiseutu on kasvattanut osuuttaan Suomen markkinoista sekä kiinteistökaupoissa että uudistalorakentamisessa ja pääkaupunkiseudun osuus kiinteistökaupoista nousi viime vuonna jo 70 prosenttiin. Rakentamisen määrä pysyy korkealla ja käynnistettäväksi suunniteltujen rakennushankkeiden määrä pääkaupunkiseudulla on edelleen kasvussa. Rakentamisen kasvun haasteena on resurssien riittävyys, mikä heijastuu työvoimapulana, hintojen nousuna, tuotteiden pitkinä toimitusaikoina sekä vähäisinä tarjousten määrinä.

Hyvä vuokratapa uudistui – vuokrauksen pelisäännöt tuotu tähän päivään8.3.2018 11:30Tiedote

Vuokralaisia, vuokranantajia, välittäjiä ja isännöintiä edustavat järjestöt ovat yhdessä laatineet Hyvä vuokratapa -ohjeistuksen, joka luo pohjan toimivalle vuokrasuhteelle. Vuonna 2003 laadittu ja vuonna 2008 ensimmäisen kerran päivitetty ohjeistus on nyt tuotu tähän päivään entistä laajemman järjestökentän toimesta. Hyvän vuokratavan tarkoituksena on edesauttaa ongelmattoman ja toimivan huoneenvuokrasuhteen luomisessa, sen jatkuvassa hoitamisessa sekä asianmukaisessa päättämisessä. Ohjeistus kattaa huoneenvuokrauksen koko elinkaaren lisäksi myös hyvän naapuruuden sekä asuinympäristön viihtyvyyden edistämisen.

KUTSU MEDIALLE: Hyvä vuokratapa julkistetaan torstaina 8.3. klo 11.155.3.2018 12:36Kutsu

Vuokrauksen toimintaympäristö on muuttunut ja siksi on aika tuoda myös vuokrauksen pelisäännöt tähän päivään. Tervetuloa julkistustilaisuuteen kuulemaan, miten vuokranantajia ja vuokralaisia edustavien järjestöjen yhdessä laatima Hyvä vuokratapa -ohjeistus edesauttaa hyvää ja kaikkia osapuolia palvelevaa vuokrasuhdetta. Valtiovallan tervehdyksen julkistustilaisuuteen tuo oikeusministeri Antti Häkkänen. Puheenvuoron käyttävät myös Hyvä vuokratapa -työryhmän jäsenet.

ReCoTech kokoaa rakennetun ympäristön kärkitoimijat ja startupit saman katon alle kiinteistö- ja rakennusalan omassa ”Slushissa”29.11.2017 10:30Tiedote

ReCoTech Meetup houkuttelee marraskuun viimeisenä päivänä kiinteistö- ja rakentamisalan kärkitoimijat ja startupit saman katon alle Messukeskukseen Slushin viralliseen rinnakkaistapahtumaan. Toista kertaa järjestettävä ReCoTech on ylittänyt kaikki odotukset tänä vuonna, sillä tapahtumaan osallistuu yli 400 visionääriä ja alan tulevaisuuden rakentajaa.

RAKLI: Rakentamisen kapasiteetti pääkaupunkiseudulla täyskäytössä10.11.2017 09:00Tiedote

Rakentamisen kapasiteetti pääkaupunkiseudulla alkaa olla täyskäytössä, josta johtuen rakennuttajien on varauduttava sekä urakkahintojen nousuun, että urakkatarjousten aiempaa vähäisempään määrään. Pääkaupunkiseudulla rakennusmarkkinat ovat edelleen painottuneet asuntorakentamiseen ja toimitilapuolella pitkäaikaiset rakennushankkeet ylläpitävät volyymiä hyvällä tasolla. Kiinteistömarkkinoilla kaupankäynti on tällä hetkellä huippulukemissa.

Työympäristömuutos on taitolaji25.7.2017 08:45Tiedote

Yhä useampi työskentelee monitilatoimistossa. Oma huone on mennyttä aikaa ja työpiste valitaan tehtävän mukaan. Aihe on nyt ajankohtainen lukuisissa suomalaisissa yrityksissä, kun vanhoja toimistoja muutetaan paremmin työtekijöiden hyvinvointia ja liiketoimintaa tukeviksi. Siirtyminen moderniin työympäristöön ei kuitenkaan ole itsestään selvää ja matkalla uusien työtapojen omaksumiseen on otettava monta askelta. RAKLI kokosi vinkit ja parhaat esimerkit työympäristömuutoksen johtamiseen.