Vuoden rakennuttajaksi 2017 valittu kampuskehittäjänä tunnettu Suomen Yliopistokiinteistöt Oy

Vuoden rakennuttajaksi 2017 on valittu Suomen Yliopistokiinteistöt Oy, joka monipuolisesti kehittää kampusalueistaan yrityselämän, tutkimuksen ja oppimisen kohtaamispaikkoja. Suomen Yliopistokiinteistöjen toiminnan ja rakennuttamisen ytimessä näkyvät vahvasti innovatiivisuus, käyttäjien muuttuvat tarpeet sekä vastuullisuus.

Vuoden rakennuttajan valinnut raati nosti esille valintaperusteluissaan erityisesti Suomen Yliopistokiinteistöjen halun kehittää rakennuttamista ja kiinteistöalaa niin kokeiluhankkeiden kuin kaupunkistrategiaa ja kiinteistöjohtamista yhdistävän kampuskehittämisen kautta.

Kehittämistä käyttäjät ja uudet työskentelemisen tavat huomioiden

Tampereen teknillisen yliopiston Hervannan-kampuksen ytimessä sijaitsevan Kampusareenan toteutuksen tausta-ajatuksena on ollut, että kohtaamisista versoo uutta liiketoimintaa. Kampusareenalla kohtaavat eri alojen yritykset, tutkijat, opiskelijat ja alumnit.

Samanlaista innovatiivista otetta Suomen Yliopistokiinteistöt soveltaa myös muuhun toimintaansa ja erityisesti käyttäjälähtöisyys sekä sen ilmentyminen luottamuksen rakentamisen kautta on ollut keskeisenä tekijänä kaikissa viimeaikaisissa hankkeissa. Kampusareena kohtaamispaikkana on nostettu esille myös eurooppalaisella tasolla muun muassa Interreg Europen -ohjelmissa.

Suomen Yliopistokiinteistöt on tehnyt pitkään työtä rakennuttamisen uudistamiseksi käyttäjälähtöisyyden näkökulmasta ottaen esimerkiksi omassa toimintaympäristössään yliopistomaailman kehittymisen ja murroksen. He keräävät tietoa tilojen tulevilta käyttäjiltä erilaisilla metodeilla, kuten kyselyillä, työpajoilla ja tutustumiskierroksilla, ja integroivat käyttäjiltä saatua tietoa rakennuttamisen prosessiin.

Yliopistokiinteistöjen tilojen käytön kehittämistä ja rakennuttamista voi kutsua rakennusalan palvelumuotoiluksi, jossa jatkuvasti haetaan tilankäyttäjien kannalta parasta mahdollista käytön kombinaatiota ottamalla huomioon digitaalisuuden kehitys ja uudet työn tekemisen tavat.

Vastuullisuus keskeisessä roolissa

Suomen Yliopistokiinteistöt vastaa tilankäyttäjien muuttuviin tarpeisiin perusparantamalla ja ajanmukaistamalla käytössä olevia tiloja, kohentamalla rakennusten energiatehokkuutta ja pienentämällä kiinteistöjen aiheuttamaa hiilijalanjälkeä systemaattisilla tekemisellä.

Yhtiön kahdelle hankkeelle myönnettiin myös vuonna 2017 kansainvälinen BREEAM-ympäristösertifikaatti. Lisäksi Suomen Yliopistokiinteistöt palkittiin kesäkuussa työ- ja elinkeinoministeriön, Energiaviraston ja Motiva Oy:n myöntämällä palkinnolla esimerkillisestä energiatehokkuustyöstä vuosina 2010-2016.

Aki Havia, johtaja, rakennuttaminen, Suomen Yliopistokiinteistöt Oy, puh. 040 527 7511
Mikko Somersalmi, tekninen johtaja, RAKLI ry, puh. 040 720 7645

Kuvalähde: Rousi Visions

Vuoden rakennuttaja -palkinto

Vuoden rakennuttajan valitsee RAKLI ry ja palkinto on jaettu vuodesta 2007 alkaen. Vuoden rakennuttajia ovat aiemmin olleet Finavia, Etera, SOK, Järvenpään Mestariasunnot, Liikennevirasto, Helsingin Yliopisto, Helsingin kaupungin asuntotuotantotoimisto ATT, Lahden kaupunki, Sponda Oyj sekä Pirjo Honkaniemi.

Rakennuttaja toimii rakennushankkeessa tilaajana, jonka asettamiin vaatimuksiin ja ammattitaitoon valmiin rakennuksen toimivuus pitkälti perustuu. Vuoden rakennuttajapalkinnon valintakriteereissä painotetaan esimerkillistä toimintaa ja hyvän rakennuttamistavan noudattamista. Palkinnon saadakseen rakennuttajan tulee hallita kestävän kehityksen vaatimukset ja erilaisten rakennuttamismenettelyjen soveltaminen. Valinnassa annetaan arvoa myös alan kehitys- ja koulutustoimintaan osallistumiselle sekä asiakastarpeiden hyvälle täyttymiselle.

Mediakutsu: Tervetuloa Rakennuttaminen 2019 -seminaariin Tampere-talolle 17.-18.1.2019 kuulemaan ja haastattelemaan alan huippuasiantuntijoita8.1.2019 09:00Kutsu

RAKENNUTTAMINEN 2019 on RAKLIn ja Kiinkon järjestämä vuosittainen kiinteistö-, rakentamis- ja infra-alan johdon sekä asiantuntijoiden kahden päivän tapaamisfoorumi, joka järjestetään Tampere-talolla 17.-18.1.2019. Tapahtuma on noussut Suomen merkittävimmäksi rakennuttamisen tapahtumaksi tarjoten kohtaamispaikan alan johtaville asiantuntijoille niin Suomesta kuin kansainvälisesti. Tänä vuonna Tampere-taloon kokoontuu yli 300 osallistujaa.

RAKLI: Kiinteistö- ja rakentamismarkkinat painottuvat yhä selkeämmin pääkaupunkiseudulle9.11.2018 09:00Tiedote

Pääkaupunkiseudun väestönkasvu on omaa luokkaansa Suomessa ja edellyttää aktiivisen rakentamisen jatkumista. Rakentamisen määrä pääkaupunkiseudulla kasvaakin edelleen ensi vuonna, vaikka Suomen tasolla määrän odotetaan pysähtyvän tai kääntyvän laskuun. Pääkaupunkiseudun asuntoaloitusten määrä on kasvanut voimakkaasti kuluvan vuoden kesän lopulle saakka, mutta rakennuslupien reipas lasku ennakoi käänteen tapahtuvan loppuvuonna. Suomi on edelleen houkutteleva maa kansainvälisille kiinteistösijoittajille, mikä näkyy kiinteistökauppojen suurena määränä.

RAKLIn vuokra-asuntobarometri: Vuokra-asuntojen sijoittajakysyntä hieman hidastumassa, vuokrat nousevat edelleen20.9.2018 10:00Tiedote

RAKLIn teettämän vuokra-asuntobarometrin mukaan vuokra-asuntojen tarjonta kasvaa, mutta kotimaisen sijoittajakysynnän kasvuvauhti on hidastumassa. Myös vuokrat jatkavat nousuaan suurimmissa kaupungeissa, ja suurten asuntojen vuokrien kasvuodotukset ovat jopa nousussa. Rakennuskustannukset sekä tonttien ja työvoiman saatavuus koetaan rakentamisen merkittävimmiksi pullonkauloiksi.