Vuoden tuote Varsinais-Suomessa on Jäspi älyvaraaja

Varsinais-Suomen Yrittäjät, Turun Messukeskus Oy ja Varsinais-Suomen Yrittäjälehti arvioivat vuoden tuote -kilpailuun ilmoittautuneita varsinaissuomalaisia tuotteita ja palveluita. Joka toinen vuosi järjestettävän kilpailun voittajaksi arvioitiin Jäspi Älyvaraaja.

Palkintolautakunta kiinnitti valinnassaan huomiota mm. tuotteen ajankohtaisuuteen, tuotteistamiseen ja kotimaisuusasteeseen. Tuote on esittelyssä Turun Messuilla 24.-27.8.

Kuluttajalle tuote tekee energiakulutuksen aikaisempaa näkyvämmäksi. Laite sisältää varaajaan liitettävän älykkään ohjausmodulin, joka puolestaan liitetään asiakkaan kotona verkkoon.

Tekninen johtaja Rami Aaltonen Kaukora Oy:stä pitää tuotetta malliesimerkkinä tuotteiden digitalisoitumisesta. Säästömahdollisuus on konkreettisesti luettavissa:

-Tällä mm. suihkuveden kulutus ja sen tarvitsema sähkö saadaan mitattavaan muotoon. Jokainen voi näin havainnoida, tiedostaa sekä vaikuttaa veden ja energian säästöön, kuvailee Aaltonen.

Suomalaisilla on mm. vedenkulutuksessa paljonkin vähentämisen varaan. Aaltonen kertoo, että suomalaisilla kuuluu keskimäärin suihkun aikana noin 50 litraa vettä. Saksalaiset pärjäävät 30 litralla.

Palkitun Jäspi Älyvaraajan kehuttuihin ominaisuuksiin kuuluu myös turvallisuus. Digitaalisoidun järjestelmän kautta laite ilmoittaa käyttäjälle nopeasti häiriöt, kuten ylikuumenemisen, vuodon tai jäätymisen.

Lämminvesivaraaja on energiavarasto, ”virtuaaliakku”, johon voidaan ladata energiaa sähkö avulla tai jonka sähkön käyttöä voidaan lykätä tietyissä rajoissa myöhäisemmäksi.

Keksinnöllä on näin myös yhteiskunnallinen vaikutus. Laite ja koko laitekanta, noin miljoona laitetta Suomessa, voisi toimia ”virtuaaliakkuna”, joka mahdollistaisi omalta osaltaan energiantuotannon siirtymistä kohti uusiutuvia ja päästöttömiä tuotantomuotoja -heikentämättä kuluttajakokemusta.

Kotimainen Jäspi Älyvaraaja on lanseerattu markkinoille 2016. Kaupallinen toiminta kuluttajille aloitetaan syksyllä 2017.

Vuoden varsinaissuomalainen tuote -tunnustus jaettiin Turun Messuilla torstaina 24.8.

Lisätietoja tuotteesta: http://www.alyvaraaja.fi/

Rami Aaltonen
Kaukora Oy
tekninen johtaja
rami.aaltonen@kaukora.fi

Turun Messu- ja Kongressikeskus on messu- ja näyttelytoimintaa harjoittava palveluyritys, jonka liiketoimintaan kuuluvat messujen ohella tilojen vuokraus erilaisia tapahtumia, kongresseja ja messuja varten sekä näihin liittyvän tekniikan ja osaamisen markkinointi.

Varsinais-Suomi tarjoaa töitä noin 3000:lle messuilla Turussa tänään22.11.2017 09:57Tiedote

Tiedote 22.11.2017. Turun Messukeskuksessa järjestetään ensimmäistä kertaa tapahtuma nimeltään Rekryexpo 22.11. Rekrytointitapahtumassa on ennakkotietojen mukaan tarjolla yli 3 000 avointa työpaikkaa, joko nyt tai puolen vuoden sisällä. Työtä tarjoavia tahoja on 63. Muun muassa Varsinais-Suomen TE-toimisto, yhteistyössä muiden toimistojen kanssa, on järjestänyt tapahtumaan bussikuljetuksia eri puolilta Suomea. Messuvieraita odotetaan mm. Helsingistä ja Tampereen suunnalta.

Varsinais-Suomi tavoittelee työntekijöitä RekryExpo-tapahtumassa − tarjolla on tuhansia työtehtäviä16.11.2017 12:08Tiedote

Yli 3000 avointa työpaikkaa odottaa Turun Messukeskuksessa 22.11. järjestettävillä RekryExpo-messuilla. Noin 60 yritystä hakee osaavaa henkilökuntaa tapahtuman ja työpaikkailmoittelun yhteisvoimalla. Messuilla on myös muita puheenvuoroja, kuten mm. käytännön neuvoja työnhakuun. Rekryexpo sijoittuu messukeskuksen aula- ja auditoriotiloihin ja sisäänpääsy on maksuton.