Vuoden tuote Varsinais-Suomessa on Jäspi älyvaraaja

Varsinais-Suomen Yrittäjät, Turun Messukeskus Oy ja Varsinais-Suomen Yrittäjälehti arvioivat vuoden tuote -kilpailuun ilmoittautuneita varsinaissuomalaisia tuotteita ja palveluita. Joka toinen vuosi järjestettävän kilpailun voittajaksi arvioitiin Jäspi Älyvaraaja.

Palkintolautakunta kiinnitti valinnassaan huomiota mm. tuotteen ajankohtaisuuteen, tuotteistamiseen ja kotimaisuusasteeseen. Tuote on esittelyssä Turun Messuilla 24.-27.8.

Kuluttajalle tuote tekee energiakulutuksen aikaisempaa näkyvämmäksi. Laite sisältää varaajaan liitettävän älykkään ohjausmodulin, joka puolestaan liitetään asiakkaan kotona verkkoon.

Tekninen johtaja Rami Aaltonen Kaukora Oy:stä pitää tuotetta malliesimerkkinä tuotteiden digitalisoitumisesta. Säästömahdollisuus on konkreettisesti luettavissa:

-Tällä mm. suihkuveden kulutus ja sen tarvitsema sähkö saadaan mitattavaan muotoon. Jokainen voi näin havainnoida, tiedostaa sekä vaikuttaa veden ja energian säästöön, kuvailee Aaltonen.

Suomalaisilla on mm. vedenkulutuksessa paljonkin vähentämisen varaan. Aaltonen kertoo, että suomalaisilla kuuluu keskimäärin suihkun aikana noin 50 litraa vettä. Saksalaiset pärjäävät 30 litralla.

Palkitun Jäspi Älyvaraajan kehuttuihin ominaisuuksiin kuuluu myös turvallisuus. Digitaalisoidun järjestelmän kautta laite ilmoittaa käyttäjälle nopeasti häiriöt, kuten ylikuumenemisen, vuodon tai jäätymisen.

Lämminvesivaraaja on energiavarasto, ”virtuaaliakku”, johon voidaan ladata energiaa sähkö avulla tai jonka sähkön käyttöä voidaan lykätä tietyissä rajoissa myöhäisemmäksi.

Keksinnöllä on näin myös yhteiskunnallinen vaikutus. Laite ja koko laitekanta, noin miljoona laitetta Suomessa, voisi toimia ”virtuaaliakkuna”, joka mahdollistaisi omalta osaltaan energiantuotannon siirtymistä kohti uusiutuvia ja päästöttömiä tuotantomuotoja -heikentämättä kuluttajakokemusta.

Kotimainen Jäspi Älyvaraaja on lanseerattu markkinoille 2016. Kaupallinen toiminta kuluttajille aloitetaan syksyllä 2017.

Vuoden varsinaissuomalainen tuote -tunnustus jaettiin Turun Messuilla torstaina 24.8.

Lisätietoja tuotteesta: http://www.alyvaraaja.fi/

Rami Aaltonen
Kaukora Oy
tekninen johtaja
rami.aaltonen@kaukora.fi

Kansainvälinen Life Science Live -tapahtuma Suomeen19.6.2018 12:10Tiedote

Life Science Live on uusi, kansainvälinen lääketieteen ja terveydenhoidon ammattitapahtuma. Kokonaisuus järjestetään Turun Messukeskuksessa 15.-16.5.2019. Life Science Live -tapahtuman sisällöstä vastaavat Turun yliopisto, Åbo Akademi ja Turun ammattikorkeakoulu ja Turku Science Park Oy osana HealthTurku-kärkialan kehitystyötä. Turku Science Park Oy järjestää perinteisen HealthBIO-tapahtumansa Life Science Live -tapahtuman yhteyteen. Osana tapahtumakokonaisuutta on myös kaksipäiväinen i-HD (Improved Health Data) konferenssi.

Tiedote ja kutsu: Kansainvälinen Navigate yhdistää alan osaajat 16.-17.5. Meriteollisuuden ja -logistiikan tulevaisuus esillä Navigate-messuilla14.5.2018 13:36Kutsu

Noin 20 maata on edustettuna Navigate-messuilla, Turussa 16.-17.5. Kansainvälinen meriteollisuuden, varustamoiden ja merilogistiikan huippukohtaaminen järjestetään joka toinen vuosi Turun Messukeskuksessa. Tapahtuma on kasvussa ja mukana noin 200 alan yritystä. Messuille on tulossa kansainvälisiä osallistujia, näytteilleasettajia ja toimittajia mm. Venäjältä, Kiinasta, Etelä-Koreasta, Espanjasta, Virosta ja Ranskasta.

Viron nykykirjallisuus ja mm. lastenkirjallisuuden tuoreet suomennokset esillä Turun Kirjamessuilla8.5.2018 13:12Tiedote

Turun Kirjamessujen teemana on 100-vuotisjuhlavuottaan viettävä Viro. Turun Messukeskuksessa 5.–7.10.2018 nähdään maan nykykirjailijoita laajalta rintamalta. Mukana ovat esimerkiksi Kai Aareleid, Paavo Matsin, Valdur Mikita ja Andrei Ivanov. Ohjelmaa tuottavat Viro-instituutti Suomessa, Viron Suomen-suurlähetystö, Tuglas-seura ja Suomen Viro-yhdistysten liitto. Viro-teemakokonaisuuden suunnittelussa on mukana Jenni Haukio.