Vuoden vanhusteko -palkinto Liikkuvalle resurssikeskukselle Turkuun

Liikkuva resurssikeskus -hankkeen pysäkeillä ohjataan ikääntyviä ihmisiä palvelujen pariin sekä pop up -vapaaehtoistoimintaan. Kuva: Tiia Laakso.

Liikkuva resurssikeskus on toiminut Turussa ja Varsinais-Suomessa vuodesta 2016. Hankkeessa on tehty uudenlaista yhteistyötä yhdistysten ja julkisen sektorin välillä ns. yhden luukun periaatteella: ikääntynyt saa yhdestä paikasta neuvontaa sekä kaupungin että järjestöjen ikääntyneille suunnatusta toiminnasta.

– Pysäkeillä on kohdattu jo yli 4 000 ikäihmistä. Hankkeessa on liikuttu mm. autolla, palvelubussilla, kirjastoautolla, vesibussilla ja matkailuautolla. Pysähtymispaikkoja ovat kauppojen aulatilat, huoltoasemien pihat, torit, ostarit, aluetalot, kerhotilat ja terveyskeskusten edustat – eli missä vain ikääntyneitä tavoitetaan, kertoo Turun Lähimmäispalveluyhdistys ry:n toiminnanjohtaja Pilvi Heiskanen.

–Kohtaamisilla ja neuvonnalla parannamme palveluiden saavutettavuutta ja oikea-aikaisuutta sekä vahvistamme ikääntyneiden itsenäistä pärjäämistä kotona, kuvailee palveluohjaaja Antero Lehtonen Turun kaupungin hyvinvointitoimialalta Liikkuva resurssikeskus -hankkeesta.

Liikkuva resurssikeskus tarjoaa kertaluontoista pop up -vapaaehtoistoimintaa

Liikkuva resurssikeskus -hankkeen tavoitteena on neuvonnan lisäksi vähentää ikäihmisten yksinäisyyttä ja osattomuutta järjestämällä kertaluontoista pop up-vapaaehtoistoimintaa ikääntyneiden omien toiveiden mukaisesti.

– Hankkeen kautta myös ne ikääntyneet ihmiset, jotka eivät voi sitoutua perinteisiin vapaaehtoistoiminnan muotoihin, voivat osallistua ja tehdä hyviä tekoja lähimmäisilleen. Olemme mm. järjestäneet korttitalkoita ja mm. keränneet villasukkia ja käsitöitä lahjoitettavaksi vähävaraisille perheille. Näihin tempauksiin osallistui myös senioreita, jotka eivät juurikaan liiku kodin ulkopuolella.

– Pop up -tempauksina on järjestetty mm. tansseja vanhusten palvelukeskuksissa, joihin on kutsuttu tanssittajiksi muita alueen asukkaita. Pop up -vapaaehtoisia on hankkeessa ollut mukana lähes 2000, iloitsevat hankkeen projektikoordinaattori Helena Norokallio ja projektisuunnittelija Satu Järvenpää Turun Lähimmäispalveluyhdistys ry:stä

Liikkuva resurssikeskus julkaisee kolme kertaa vuodessa Menovinkit senioreille -esitettä, joka sisältää tapahtumatietoja, vapaaehtoistoiminnan ja saattaja-avun mahdollisuuksia.

Hankkeen yhteistyökumppaneita ovat Turun kaupungin lisäksi useat muut Varsinais-Suomen kunnat, Siskot ja Simot ry, Turun Kaupunkilähetys ry:n Asiakkaan polku -hanke, KomPAssi -hanke sekä Valli ry:n ja Kotien Puolesta Keskusliitto ry:n Iloa arkeen -pysäkkitoiminta.

Vuoden vanhusteko jaettiin tänä vuonna Kuopiossa

Vuoden vanhusteko -palkinto myönnetään henkilölle tai yhteisölle, joka on myönteisellä tai innovatiivisella tavalla edistänyt vanhustyötä, kehittänyt toimivan mallin tai menetelmän tai muulla tavoin edesauttanut ikääntyneiden ihmisten hyvinvoinnin parantamista.

Pääkriteerin lisäksi voittajan valinnassa huomioidaan teon tai hankkeen ajankohtaisuus, esimerkillisyys, innovatiivisuus ja yhteiskunnallinen vaikuttavuus.

– Tänä vuonna hakemuksia tuli yli 30 ja niissä oli paljon innovatiivisia hankkeita. Liikkuva resurssikeskus -hanke on onnistunut esimerkki järjestöjen, yritysten ja julkisten toimijoiden yhteistyöstä ja matalan kynnyksen toiminnasta. Erityisen arvokkaan hankkeesta tekee sen ikääntyneille ihmisille tarjoama kertaluonteinen mahdollisuus kansalais- ja vapaaehtoistoimintaan ikääntyneiden omien toiveiden mukaisesti, Vanhustyön keskusliiton toiminnanjohtaja Anni Lausvaara toteaa.

Ilmarisen rahoittaman Vuoden vanhusteko -palkinnon suuruus on 5 000 euroa. Palkinto jaetaan vuosittain Vanhustenpäivän pääjuhlassa, jonka Vanhustyön keskusliitto järjestää yhteistyössä eri kuntien ja toimijoiden kanssa. Tänä vuonna juhlaa vietettiin Kuopiossa 7. lokakuuta.

Palkitun hankkeen verkkosivut: Liikkuva resurssikeskus

Toiminnanjohtaja Anni Lausvaara
Vanhustyön keskusliitto
anni.lausvaara@vtkl.fi

Yhteiskuntasuhdejohtaja Jaakko Kiander
Ilmarinen
jaakko.kiander@ilmarinen.fi

Projektikoordinaattori Helena Norokallio
Turun Lähimmäispalveluyhdistys ry
helena.norokallio@kotikunnas.fi

Toiminnanjohtaja Pilvi Heiskanen
Turun Lähimmäispalveluyhdistys ry
044 0820282
pilvi.heiskanen@kotikunnas.fi

Liikkuva resurssikeskus -hankkeen Nyt Neuolotaan! -kampanjassa kerättiin villasukkia ja käsitöitä lahjoitettavaksi vähävaraisille perheille. Kuva: L. Kaisti.
Liikkuva resurssikeskus -hankkeessa on liikuttu mm. autolla, palvelubussilla, kirjastoautolla, vesibussilla ja matkailuautolla. Pysähtymispaikkoja ovat kauppojen aulatilat, huoltoasemien pihat, torit, ostarit, aluetalot, kerhotilat ja terveyskeskusten edustat. Kuva: Satu Järvenpää.
Erilaiset hyvän mielen -korttitalkoot ovat mahdollistaneet ihmisiä tekemään hyviä tekoja myös kotoa käsin. Kuva: Liikkuva resurssikeskus.
Liikkuva resurssikeskus -hankkeen pysäkeillä ohjataan ikääntyviä ihmisiä palvelujen pariin sekä pop up -vapaaehtoistoimintaan. Kuva: Satu Järvenpää.
Liikkuva resurssikeskus -hankkeessa on tehty uudenlaista yhteistyötä yhdistysten ja julkisen sektorin välillä ns. yhden luukun periaatteella: ikääntynyt saa yhdestä paikasta neuvontaa sekä kaupungin että järjestöjen ikääntyneille suunnatusta toiminnasta.

Vanhustyön keskusliitto VTKL on maan johtava ikääntyneiden ihmisten ja vanhusten hyväksi työtä tekevien järjestöjen valtakunnallinen katto- ja edunvalvontaorganisaatio. Keskusliiton vanhuuspoliittisen vaikuttamisen tavoitteena on vahvistaa ikääntyneiden ihmisten hyvinvoinnin, toimintakykyisyyden ja sosiaalisen turvallisuuden edellytyksiä.

Ei huolta huomisesta – vai vastuullisesti varautuen tuleviin vanhuudenpäiviin?11.12.2018 08:00Tiedote

Moni havahtuu pohtimaan vanhuuteen varautumista vasta ikäännyttyään tai jäätyään eläkkeelle. Tuoreen kyselytutkimuksen vastaajista 90 prosenttia sanoo, että vanhuuteen kannattaa varautua erittäin paljon tai jossain määrin. Vastaajat toivovat enemmän tietoa ikääntymisen suunnitteluun liittyvistä teemoista. Vanhustyön keskusliiton koordinoiman Vanheneminen.fi-hankkeen tutkimuksessa selvitettiin yli 50-vuotiaiden tiedontarpeita ja vanhuuteen varautumista. Tutkimukseen vastasi 1004 henkilöä.

Valtakunnallinen Vanhustenviikko avataan juhlallisesti Kuopiossa 7.10.20182.10.2018 06:00Tiedote

Vanhustenviikon avajaisia vietetään Kuopiossa valtakunnallisessa Vanhustenpäivän pääjuhlassa sunnuntaina 7.10. Vanhustenpäivän ja -viikon teemana on tänä vuonna ”Iloa toimeliaisuudesta – Aktivität ger glädje”. Kampanjallaan Vanhustyön keskusliitto kannustaa järjestämään tapahtumia ja toimintaa ikääntyneille ihmisille ympäri Suomen erityisesti Vanhustenviikolla 7.10.-14.10. Tasavallan presidentti Sauli Niinistö toimii teemaviikon suojelijana.

Hyvä Ikä 2018 ja Hyvän Iän Foorumi: Vanhenemiseen varautuminen on suurta viisautta26.9.2018 09:37Tiedote

Vanhustyön keskusliitto muistuttaa, että oman vanhuusiän suunnittelu kaikilla elämän osa-alueilla on viisasta – ja että ikääntymisen mukanaan tuomiin tilanteisiin kannattaa paneutua ajoissa. Vanhuusiän suunnittelu on normaali osa elämänkulun suunnittelua, johon kannattaa suunnata ajatuksia jo viisikymppisenä. Eväitä hyvän vanhuuden suunnitteluun tarjoaa Vanhustyön keskusliiton seminaari Hyvän Iän Foorumi, joka järjestetään osana Hyvä Ikä -tapahtumaa Helsingin messukeskuksessa 3.–4.10.2018. Hyvän Iän Foorumin torstaipäivän 4.10. teema on vanhuuden suunnittelu ja omaehtoinen varautuminen hyvään vanhuuteen.

Hyvä Ikä 2018 ja Hyvän Iän Foorumi kutsuvat keskusteluun vanhenemisesta ja vanhustyöstä18.9.2018 08:59Tiedote

Vanhustyön keskusliitto herättelee uuteen, totuttua laajempaan keskusteluun vanhenemisesta ja vanhustyöstä. Helsingin messukeskuksessa järjestettävä vanhustyön ja vanhuusiän oma tapahtuma Hyvä Ikä 3.–4.10.2018 on ohittamaton aitiopaikka seurata ja osallistua keskusteluun. Vanhustyön keskusliiton asiantuntijoita tapaat sekä Hyvän Iän Foorumissa että messuosastolla. Muisteluihin siivittävä Muistoissamme 50-luku -kirja julkistetaan Vanhustyön keskusliiton messuosastolla keskiviikkona 3.10.