Vuoden vapaaehtoisen pelastajan tunnustus Osmo Toloselle Iisalmeen

Osmo Tolonen on nuoresta iästään huolimatta johtanut vapaaehtoisia etsinnän, ensihuollon ja henkisen tuen hälytystehtävissä Savo-Karjalan alueella.

Osmo Tolonen on vuoden vapaaehtoinen pelastaja. Kuva: Vapepa

Osmo Tolonen (s. 1994) palkitaan Vapaaehtoisen pelastuspalvelun (Vapepa) vuoden vapaaehtoisena pelastajana. Tunnustuksen myöntää Vapepan keskustoimikunta.

Tolonen on toiminut vapaaehtoisena johtajana onnettomuustilanteissa sekä muissa vaativissa henkisen tuen ja ensihuollon operaatioissa. Hän on ollut SPR:n ja Vapepan valmiustoiminnan vapaaehtoinen vuodesta 2010 lähtien. Esimerkiksi Kuopion kouluiskussa Tolonen toimi vapaaehtoisten johtajana organisoiden laajaa auttamistyötä.

-Kun hälytys tulee, lähden liikkeelle avoimin mielin. Joskus mietin, mitä kaikkea olenkaan hälytyksillä tehnyt. Tilanteet ovat vaatineet välitöntä toimintaa tai autettavien tukemista. Tuntuu hyvältä, että olen pystynyt auttamaan ja ihmiset ovat saaneet apua, Tolonen sanoo.

Tolonen on kouluttautunut laajasti auttajatehtäviin, ja hän jakaa luontevasti osaamistaan. Hän ennakoi kiinnittämällä vapaaehtoisten huomiota tapahtumiin, jotka saattavat aiheuttaa heille hälytyksen. Tolonen on ollut kehittämässä monenlaista ensiapu-, terveys- ja valmiustoimintaa Savo-Karjalan piirissä. Hän myös osallistuu aktiivisesi yhteistyöhön viranomaisten ja muiden toimijoiden kanssa.

Lisäksi jaetaan maakunnalliset pelastajatunnustukset:

Helsinki ja Uusimaa: Anders Blomberg, Espoo

Kaksikielinen kouluttaja on kuluvana vuonna ollut luomassa ja järjestämässä etäkoulutuksia Uudellamaalla ja sen ulkopuolella.

Häme: Jouko Lehtisalo, Nokia

1980-luvulta asti toiminnassa mukana ollut Jouko Lehtisalo on johtanut etsintöjä ja toiminut valmiuspäivystäjänä sekä muonittajana suurissa operaatioissa.

Keski-Suomi: Sari Kivelä, Keuruu

Aktiivinen toiminnan kehittäjä toimi ansiokkaasti myös Palokan seniorintalon tulipalon evakuointitehtävissä.

Lappi: Reijo Köngäs, Aulis Salminen, Sippo Nevalainen ja Seppo Vähätaini, Rovaniemi

Ryhmä toimi keväällä 2020 ansiokkaasti Rovaseudun tulva-alueen ikäihmisten kotien suojaamiseksi.

Satakunta: Leena Heino, Sastamala

Henkisen avun ryhmän perustaja ja kantava voima on kuluvana vuonna pelastanut toiminnallaan ihmishenkiä.

Tunnustuksista päätettiin Vapepan vuosikokouksessa 12.11.2020. Tunnustukset luovutetaan paikallisesti 30.1.2021 mennessä.

Tunnustuksen saajat ovat median haastateltavissa.

Tiina Leinonen, viestinnän asiantuntija, SPR: 040 581 0346

Osmo Tolonen on vuoden vapaaehtoinen pelastaja. Kuva: Vapepa

Vapaaehtoinen pelastuspalvelu on auttajien verkosto

Vapaaehtoinen pelastuspalvelu on 53 järjestön verkosto, jonka vapaaehtoiset hälytysryhmät auttavat viranomaisia onnettomuuksissa ja muissa kriisitilanteissa. Yleisimmin Vapepa hälytetään poliisin avuksi kadonneen henkilön etsintään, mutta koulutettuja vapaaehtoisia tarvitaan myös esimerkiksi laajamittaisissa evakuoinneissa ja tulipalojen jälkihoidossa. Vapepassa toimii yli 10 000 vapaaehtoista yli 1 000 hälytysryhmässä ympäri Suomea. Vuosittain ryhmät osallistuvat satoihin hälytystehtäviin. Vapepan yhdysjärjestönä toimii Suomen Punainen Risti.

This Christmas, young people’s families will need special support – youth shelters will provide help both online and in person21.12.2020 13:15:00 EETTiedote

The coronavirus pandemic has widened the well-being gap amongst young people and families. While some people enjoy spending more time together, others experience conflicts. As the pandemic continues over the holidays, it is important for families to receive support quickly and effortlessly. The Red Cross youth shelters will be on call throughout Christmas, and help will be available both online and face-to-face.

Denna jul behöver ungas familjer speciellt stöd – De ungas skyddhus hjälper till på nätet och ansikte mot ansikte21.12.2020 13:15:00 EETTiedote

Coronatiden har ökat välfärdsskillnader hos ungdomar och familjer. Andra njuter av att ha mer tid med familjen, hos andra har den spänt relationerna. Då coronasituationen fortsätter över helgdagarna är det viktigt att familjerna får stöd snabbt och lätt. Röda korsets De ungas skyddshus dejourerar hela julen och man kan söka hjälp både personligen och på nätet.

Tänä jouluna nuorten perheet tarvitsevat erityistä tukea – Nuorten turvatalot auttavat verkossa ja kasvokkain21.12.2020 13:15:00 EETTiedote

Korona-aika on kasvattanut nuorten ja perheiden hyvinvointieroja. Toiset nauttivat lisääntyneestä perheajasta, toisilla se on kiristänyt välejä. Koronatilanteen jatkuessa yli juhlapyhien on tärkeää, että perheet saavat tukea nopeasti ja helposti. Punaisen Ristin Nuorten turvatalot päivystävät läpi joulun, ja apua voi hakea sekä kasvokkain että verkosta.