Vuoden vapaaehtoisen pelastajan tunnustus Osmo Toloselle Iisalmeen

Osmo Tolonen on nuoresta iästään huolimatta johtanut vapaaehtoisia etsinnän, ensihuollon ja henkisen tuen hälytystehtävissä Savo-Karjalan alueella.
Osmo Tolonen on vuoden vapaaehtoinen pelastaja. Kuva: Vapepa

Osmo Tolonen (s. 1994) palkitaan Vapaaehtoisen pelastuspalvelun (Vapepa) vuoden vapaaehtoisena pelastajana. Tunnustuksen myöntää Vapepan keskustoimikunta.

Tolonen on toiminut vapaaehtoisena johtajana onnettomuustilanteissa sekä muissa vaativissa henkisen tuen ja ensihuollon operaatioissa. Hän on ollut SPR:n ja Vapepan valmiustoiminnan vapaaehtoinen vuodesta 2010 lähtien. Esimerkiksi Kuopion kouluiskussa Tolonen toimi vapaaehtoisten johtajana organisoiden laajaa auttamistyötä.

-Kun hälytys tulee, lähden liikkeelle avoimin mielin. Joskus mietin, mitä kaikkea olenkaan hälytyksillä tehnyt. Tilanteet ovat vaatineet välitöntä toimintaa tai autettavien tukemista. Tuntuu hyvältä, että olen pystynyt auttamaan ja ihmiset ovat saaneet apua, Tolonen sanoo.

Tolonen on kouluttautunut laajasti auttajatehtäviin, ja hän jakaa luontevasti osaamistaan. Hän ennakoi kiinnittämällä vapaaehtoisten huomiota tapahtumiin, jotka saattavat aiheuttaa heille hälytyksen. Tolonen on ollut kehittämässä monenlaista ensiapu-, terveys- ja valmiustoimintaa Savo-Karjalan piirissä. Hän myös osallistuu aktiivisesi yhteistyöhön viranomaisten ja muiden toimijoiden kanssa.

Lisäksi jaetaan maakunnalliset pelastajatunnustukset:

Helsinki ja Uusimaa: Anders Blomberg, Espoo

Kaksikielinen kouluttaja on kuluvana vuonna ollut luomassa ja järjestämässä etäkoulutuksia Uudellamaalla ja sen ulkopuolella.

Häme: Jouko Lehtisalo, Nokia

1980-luvulta asti toiminnassa mukana ollut Jouko Lehtisalo on johtanut etsintöjä ja toiminut valmiuspäivystäjänä sekä muonittajana suurissa operaatioissa.

Keski-Suomi: Sari Kivelä, Keuruu

Aktiivinen toiminnan kehittäjä toimi ansiokkaasti myös Palokan seniorintalon tulipalon evakuointitehtävissä.

Lappi: Reijo Köngäs, Aulis Salminen, Sippo Nevalainen ja Seppo Vähätaini, Rovaniemi

Ryhmä toimi keväällä 2020 ansiokkaasti Rovaseudun tulva-alueen ikäihmisten kotien suojaamiseksi.

Satakunta: Leena Heino, Sastamala

Henkisen avun ryhmän perustaja ja kantava voima on kuluvana vuonna pelastanut toiminnallaan ihmishenkiä.

Tunnustuksista päätettiin Vapepan vuosikokouksessa 12.11.2020. Tunnustukset luovutetaan paikallisesti 30.1.2021 mennessä.

Tunnustuksen saajat ovat median haastateltavissa.

Tiina Leinonen, viestinnän asiantuntija, SPR: 040 581 0346

Osmo Tolonen on vuoden vapaaehtoinen pelastaja. Kuva: Vapepa

Vapaaehtoinen pelastuspalvelu on auttajien verkosto

Vapaaehtoinen pelastuspalvelu on 53 järjestön verkosto, jonka vapaaehtoiset hälytysryhmät auttavat viranomaisia onnettomuuksissa ja muissa kriisitilanteissa. Yleisimmin Vapepa hälytetään poliisin avuksi kadonneen henkilön etsintään, mutta koulutettuja vapaaehtoisia tarvitaan myös esimerkiksi laajamittaisissa evakuoinneissa ja tulipalojen jälkihoidossa. Vapepassa toimii yli 10 000 vapaaehtoista yli 1 000 hälytysryhmässä ympäri Suomea. Vuosittain ryhmät osallistuvat satoihin hälytystehtäviin. Vapepan yhdysjärjestönä toimii Suomen Punainen Risti.