Vuoden Virkakoirat on valittu

Vuoden Virkakoira 2017 -arvonimen saavat koirat on valittu. Suomen Kennelliitto jakaa palkinnot Koiramessuilla perjantaina 8. joulukuuta Messukeskuksessa, Helsingissä. Palkintonsa vastaanottavat Vuoden Rajakoira Ceijo, Vuoden Sotakoira Helmi, Vuoden Vankilakoira Rane, Vuoden Poliisikoira Routa ja Vuoden Tullikoira Urho. Palkittavat koirakot on valinnut tahollaan Rajavartiolaitos, Puolustusvoimat, Rikosseuraamuslaitos, Poliisi ja Tulli.
Vuoden Vankilakoira Rane työskentelee Keravan vankilassa. Kuva: Kennelliitto/Jukka Pätynen

Vuoden Virkakoirat palkitaan toista kertaa. Koirat ovat kaikki osoittaneet erinomaisuutensa tehtävässään ihmisen apuna. Tänä vuonna valitut koirat osoittavat myös virkakoirien monipuolisuuden. Ne on kaikki koulutettu useisiin eri tehtäviin, ja osalla niistä on lisäkoulutuksena joku erityisosa-alue, kuten asiakirjaetsintä.

– Virkakoirat tekevät tärkeää työtä ihmisen korvaamattomana apuna. Koira auttaa meitä yllättävissäkin paikoissa ja on hienoa, että näiden arvonimien myötä voimme tehdä maamme koiratoimintaa tunnetummaksi, kommentoi Kennelliiton hallituksen ja hyötykoiratoimikunnan puheenjohtaja Harri Lehkonen.

Vuoden Rajakoira 2017 on saksanpaimenkoira Cowis Wolkar ”Ceijo”. Ceijo työskentelee ohjaajansa, vanhempi rajavartija Otto Soinisen kanssa, pääsääntöisesti Pelkolan rajavartioasemalla Imatralla. Ceijo on 4-vuotias ja aloittanut virkatehtävissä alle vuoden ikäisenä. Ceijo on koulutettu jäljen ajamiseen, ilmaisemaan jälki, esine-etsintään ja henkilöetsintään. Lisäkoulutuksena Ceijolle on opetettu matkustusasiakirjojen, kuten passien ja viisumien, etsintä. Asiakirjojen etsintää Ceijo suorittaa ajoittain Helsinki-Vantaan lentoasemalla. Asiakirjojen löytäminen on koiralle haastavaa, koska niistä lähtevä haju on hyvin vähäinen ja ne ovat helposti kätkettävissä. Etsintää ei helpota myöskään se, että työtilanteissa on usein häiriöhajuja ja muita häiriötekijöitä.

Vuoden Sotakoira 2017 on labradorinnoutaja Kaukopartion Uitto ”Helmi”. Helmin työpiste on Porin prikaatissa, Säkylässä ohjaajansa sotilasmestari Tero Rissasen kanssa. Helmi on nyt 5-vuotias ja syntynyt 4.6. puolustusvoimain lippujuhlan päivänä. Helmi toimii Puolustusvoimien sotilaspoliisivartiostossa erikoisetsintäkoirana ja on koulutettu niin huumausaine-etsintöihin, henkilöetsintään, jäljestämiseen kuin esine-etsintöihinkin. Rissanen kuvailee Helmiä hyvin motivoituneeksi työkaveriksi. Helmi on tasainen suorittaja, jonka virkauraan on mahtunut monenlaisia onnistumisia.

Vuoden Vankilakoira 2017 on labradorinnoutaja Pikku-uikun Paksu Trisse ”Rane”. Rane työskentelee ohjaajansa vartija Jorma Tuomirannan kanssa Keravan vankilassa. Rane on aloittanut työt vankilalla 2-vuotiaana. Ranen päivittäisiin tehtäviin kuuluu vankilaan sisään tulevien ajoneuvojen ja ihmisten sekä vankilan sisätilojen tarkastaminen. Ranen bravuureja ovat akrobaattisuutta vaativat tehtävät, ja se kiipeää tarpeen vaatiessa vaikeisiinkin paikkoihin tai suorittaa ylätilojen etsinnät ihmisen avustuksella sylistä käsin. Vankilakoirien työ on monelle tuntematonta, vaikka Rikosseuraamuslaitoksen koiratoiminta täyttääkin tänä vuonna jo 20 vuotta. Ranen ansioihin kuuluu tämän toiminnan näkyvyyden lisääminen.

Vuoden Poliisikoira 2017 on saksanpaimenkoira Klopotes Axa ”Routa”. Roudan ohjaaja on vanhempi konstaapeli Antti Alatalo Lapin poliisilaitokselta. Routa toimii partiokoirana ja sen työtehtäviin kuuluvat jäljestys, henkilöetsinnät, esine-etsintä ja suojelu. Lisäksi Routa on saanut koulutuksen palosyyntutkintaan. Näissä tehtävissä Routa tutkii tulipalopaikkoja etsien jälkiä palavista nesteistä. Koirakon uran kohokohtiin kuuluvatkin juuri ne tapaukset, joissa Roudan ilmaisuilla on saatu vahvistettua rikostutkinnassa esille tulleita epäilyjä.

Vuoden Tullikoira 2017 on jo eläkkeelle siirtynyt labradorinnoutaja Merjatuulian Elosalama ”Urho”. Urho vietti työuransa ohjaajansa tullitarkastaja Timo Lindholmin kanssa Helsinki-Vantaan lentokentällä Lentotullissa. Urho aloitti työt noin vuoden vanhana ja siirtyi eläkkeelle tänä kesänä 8-vuotiaana. Urhon työtehtäviin kuuluivat rahti- ja postiliikenne-etsinnät sekä matkustajavalvonta ja matkalaukkuetsinnät. Urho siirtyi ansaituille eläkepäiville menestyksekkään uran jälkeen. Yhtenä sen uran kohokohdista Lindholm nostaa esille lentorahdista löydetyn 550 kilon erän amfetamiinin lähtöainetta.

Virkakoiriin ja muihin ihmisiä auttaviin koiriin pääsee tutustumaan Koiramessuilla 8.–10.12. omalla osastollaan. Hyötykoiratahot pitävät lyhyitä tietoiskuja toiminnastaan hyötykoiralavalla ja ovat myös tavattavissa messuilla.

Vuoden Virkakoirat saavat palkintonsa perjantaina 8.12. klo 15.30 Areenalla, Messukeskuksessa. Koirat tulevat palkitsemaan Suomen Kennelliiton hallituksen puheenjohtaja Harri Lehkonen ja Suomen Palveluskoiraliiton puheenjohtaja Tapio Toivola.

Tiedoksi medialle:

Ennen Vuoden Virkakoirien palkitsemista järjestetään kahvitilaisuus, johon myös media on tervetullut paikalle haastattelemaan koirien ohjaajia. Kahvitilaisuus järjestetään Messukeskuksen 2. kerroksessa lehdistökeskuksen edustalla olevassa aulassa pe 8.12. klo 14.00.

Suomen Kennelliitto
Viestintäpäällikkö Liisa Suoninen

Rajavartiolaitos
koiratoimintaupseeri Ari Raitanen
ari.raitanen@raja.fi

Puolustusvoimat
Porin prikaati, Säkylä
tiedottaja Markus Malila
markus.malila@mil.fi0299 441302

Rikosseuraamuslaitos
viestintäpäällikkö Pilvi Isotalus
pilvi.isotalus@om.fi050 331 0067

Poliisi, Poliisikoiralaitos
ylikomisario Pekka Kokkonen
pekka.kokkonen@poliisi.fi
0295 483 135

Tulli
Lentotullin päällikkö Mika Pitkäniemi
mika.pitkaniemi@tulli.fi

Vuoden Rajakoira Ceijo kuvattuna Helsinki-Vantaan lentoasemalla. Kuva: Kennelliitto/Jukka Pätynen
Vuoden Sotakoira Helmi on koulutettu monipuolisiin tehtäviin. Kuva: Kennelliitto/Jukka Pätynen
Vuoden Poliisikoira Roudan erikoisalana on palavien nesteiden etsintä. Kuva: Kennelliitto/Jukka Pätynen
Vuoden Tullikoira Urho jäi eläkkeelle menestyksekkään uran jälkeen. Kuva: Kennelliitto/Jukka Pätynen

Suomalaiset koiranomistajat ja kasvattajat ovat kiinnostuneita koiriensa terveydestä: Suomen Kennelliiton koirarekisteriin kirjattiin vuonna 2023 yli 103 000 terveystutkimuslausuntoa21.2.2024 11:30:14 EET | Tiedote

Suomi on yksi maailman kärkimaista koirien terveystiedon keräämisessä ja hyödyntämisessä koiranjalostuksen tueksi. Suomalaiset koirankasvattajat ja koiranomistajat teettävät koirillaan ahkerasti terveystutkimuksia. Vuonna 2023 Suomen Kennelliiton koirarekisteriin kirjattiin jo yli 103 000 terveystutkimusta.