Vuodenvaihde tuo muutoksia: eläkeikä nousee jälleen ja työeläkeindeksi nostaa etuuksia

Alkava vuosi tuo mukanaan useita eläkkeitä koskevia muutoksia. Alin eläkeikä nousee kolmella kuukaudella. Lisäksi eläkkeiden ja muiden etuuksien määrä nousee indeksikorotuksella 1,45 prosenttia. Erityisesti indeksikorotuksen vaikutus eläkkeeseen saa monen pohtimaan, mikä on paras ajankohta jäädä eläkkeelle.

Elon eläkeneuvontapäällikko Satu Saulivaaran mukaan työeläkeindeksin vaikutus eläkkeeseen on marginaalinen.  "Eläkettä suunnittelevan kannattaa miettiä, mikä on omassa henkilökohtaisessa tilanteessa se paras hetki jäädä vanhuuseläkkeelle", hän toteaa.
Elon eläkeneuvontapäällikko Satu Saulivaaran mukaan työeläkeindeksin vaikutus eläkkeeseen on marginaalinen. "Eläkettä suunnittelevan kannattaa miettiä, mikä on omassa henkilökohtaisessa tilanteessa se paras hetki jäädä vanhuuseläkkeelle", hän toteaa.

Alin vanhuuseläkeikä nousee vuoden 2019 alusta kolmella kuukaudella. Vuonna 1956 syntyneet voivat siis siirtyä eläkkeelle aikaisintaan 63 vuoden ja kuuden kuukauden iässä. Tämä tarkoittaa esimerkiksi, että jos henkilö täyttää tammikuussa 63 vuotta, vanhuuseläke voi alkaa aikaisintaan elokuun alusta 2019. Eläkeiän nouseminen liittyy vuonna 2017 voimaantulleeseen eläkeuudistukseen.

Sosiaali- ja terveysministeriö vahvisti marraskuussa elinaikakertoimen vuodelle 2019. Elinaikakerroin on 0,95722, ja se pienentää vuonna 1957 syntyneiden vuonna 2019 tai sen jälkeen alkavia vanhuuseläkkeitä 4,278 prosenttia. Jo myönnettyihin eläkkeisiin se ei vaikuta.

Lisätietoja löytyy STM:n tiedotteesta.

Työssä jatkaminen kannattaa, indeksivaikutusten vertailu ei

Työeläkeindeksi korottaa ensi vuonna maksussa olevia eläkkeitä ja muita etuuksia 1,45 prosenttia. Työeläkeindeksiin sidottuja etuuksia ovat työeläkkeen lisäksi esimerkiksi työeläkelakien mukaiset kuntoutusetuudet ja tapaturmavakuutuslain mukaiset korvaukset.

Indeksikorotuksen vaikutus eläkkeeseen saa eläkkeenhakijat pohtimaan parasta ajankohtaa jäädä eläkkeelle.

”Eläkettä suunnittelevan kannattaa miettiä, mikä on omassa henkilökohtaisessa tilanteessa se paras hetki jäädä vanhuuseläkkeelle”, opastaa Satu Saulivaara, Elon eläkeneuvontapäällikkö. ”Mitä pidempään työskentelee, sitä paremman eläkkeen saa. Työskentelystä yli vanhuuseläkeikärajan palkitaan lykkäyskorotuksella, joka nostaa karttunutta eläkettä 0,4 prosenttia jokaiselta kuukaudelta, jolla eläkkeen alkaminen lykkääntyy. Samalla työskentelystä karttuu edelleen 1,5 prosenttia eläkettä. Tästä johtuen indeksin vaikutus eläkkeen määrään on marginaalinen verrattuna työssä jatkamisesta kertyvään eläkkeeseen.”

Vuoteen 2018 verrattuna palkkakerroin nousee noin 1,9 prosenttia. Palkkakerrointa käytetään tulevan työeläkkeen laskennassa. Sillä tarkistetaan vuosiansiot eläkkeen alkamisvuoden tasoon.

Lisätietoja työeläkeindeksistä ja palkkakertoimesta löytyy STM:n tiedotteesta.

Työnantajien on ilmoitettava työsuhteen päättyminen tulorekisteriin

Monelle työnantajalle tulorekisterin vaikutukset käytännön asioihin voivat tulla hieman yllätyksenä.

”Vanhuuseläkkeen saaminen edellyttää, että vähintään alin eläkeikä on täynnä ja työsuhde päättyy”, muistuttaa Saulivaara. ”Työnantajat ovat ilmoittaneet nämä tiedot perinteisesti suoraan työeläkeyhtiöön eläkeratkaisuja varten. Ensi vuodesta alkaen ansiotietojen lisäksi myös työsuhteen päättymispäivä tulee ilmoittaa tulorekisteriin, jos työntekijä on hakenut vanhuuseläkettä. Työeläkeyhtiöt hakevat sitten nämä tiedot suoraan tulorekisteristä.”

Satu Saulivaara, eläkeneuvontapäällikkö, puh. 040 725 8935

Kristiina Nieminen, viestinnän suunnittelupäällikkö, 040 586 8778 tai 020 7035 106, kristiina.nieminen@elo.fi

Työeläkeyhtiö Elo huolehtii asiakkaidensa lakisääteisestä työeläketurvasta. Lisäksi autamme asiakkaitamme menestymään ja vastaamaan muuttuvan työelämän haasteisiin. Suomalaisista yrityksistä joka kolmas ja yrittäjistä yli 40 prosenttia on valinnut Elon työeläkekumppanikseen. Vastuullisuus on kiinteä osa Elon toimintaa. Vastaamme yhteensä noin 500 000 työntekijän ja yrittäjän tulevista eläkkeistä sekä huolehdimme noin 230 000 eläkkeensaajasta. Elo on merkittävä sijoittaja, ja yhtiön sijoitusomaisuuden arvo on noin 23 miljardia euroa. Elo syntyi 1.1.2014, kun Eläke-Fennia ja LähiTapiola Eläkeyhtiö fuusioituivat.

Työkyvyttömyyseläkkeiden nousu: Elossa mielenterveyssyihin perustuvat työkyvyttömyyseläkkeet korostuvat nuorilla ja yli 60-vuotiailla16.1.2019 08:39Tiedote

Työkyvyttömyyseläkehakemusten ja uusien myönnettyjen työkyvyttömyyseläkkeiden määrä lähti vuonna 2018 kasvuun. Yhteensä työeläkealalla myönnettiin tammi–syyskuun välisenä aikana 7,4 prosenttia enemmän työkyvyttömyyseläkkeitä kuin vuonna 2017. Jopa kolmasosa uusista työkyvyttömyyseläkkeistä johtuu mielenterveydellisistä sairauksista.

Kolme uutta työhyvinvoinnin kehittämispäällikköä Eloon15.1.2019 08:34Tiedote

Työeläkeyhtiö Elon työhyvinvoinnin kehittämistiimiin on nimitetty kolme uutta asiantuntijaa. Työhyvinvoinnin kehittämispäällikkö Anneli Holmberg aloitti tehtävässään joulukuussa. Työhyvinvoinnin kehittämispäälliköt Kirsi Mäkelä ja Noora Poussu aloittivat tehtävissään tammikuun alussa. Holmberg siirtyi Eloon Selekta Henkilöstöpalvelut Oy:stä ja hän on koulutukseltaan kauppatieteiden maisteri. Mäkelä siirtyi Eloon Teknologiateollisuudelta, jossa hän työskenteli projektipäällikkönä. Hän on koulutukseltaan terveystieteen maisteri. Lisäksi hänellä on johtamisen erikoisammattitutkinto. Poussu puolestaan työskenteli Ilmarisessa markkinointipäällikkönä ennen siirtymistä Eloon. Hänellä on filosofian maisterin ja kauppatieteiden maisterin tutkinnot. Holmbergin, Mäkelän ja Poussun päätoimipaikka on Espoo. Holmberg ja Mäkelä työskentelevät Elon suurasiakkaiden kanssa, kun taas Poussu keskittyy Elon pk-asiakkaisiin. He raportoivat tehtävissään työhyvinvointijohtaja Anu Suutela-Vuoriselle. ”Anneli,

Elo sijoittaa lisää tuulivoimaan Suomessa4.12.2018 12:50Tiedote

Elo kasvatti sijoituksiaan tuulivoimaan ostamalla 30.11.2018 LähiTapiola-ryhmän osuudet tuulivoimapuistoihin sijoittavassa rahastossa. Elo on ollut mukana rahastossa jo vuodesta 2012, jolloin tuulivoimapuistojen kehittäminen aloitettiin. Rahasto omistaa ja hallinnoi kahta toimivaa tuulivoimapuistoa. Toinen sijaitsee Lappeenrannassa ja toinen Pohjanmaalla Siikajoella. Puistojen kuudentoista turbiinin vuotuinen sähköntuotanto on noin 112 GWh, joka riittää n. 6 000 omakotitalon lämmittämiseen ja taloussähkön tarpeisiin. Tässä vaiheessa rahasto on investoinut puistojen rakentamiseen n. 70 miljoonaa euroa ja tutkii useamman uuden hankkeen ostamista. Rahastoon on tarkoitus ottaa mukaan muita sijoittajia. ”Tuulivoimaloiden elinkaari on jopa 25 vuotta ja niiden tuottama kassavirta on varsin tasainen ja hyvin ennustettavissa. Nämä ominaisuudet sopivat hyvin eläkeyhtiön pitkäjänteiseen sijoitusstrategiaan”, toteaa salkunhoitaja Jan Schulman. Tulevaisuudessa Elon tavoitteena on lisätä sijoituksia