Vuodenvaihde tuo muutoksia: eläkeikä nousee jälleen ja työeläkeindeksi nostaa etuuksia

Alkava vuosi tuo mukanaan useita eläkkeitä koskevia muutoksia. Alin eläkeikä nousee kolmella kuukaudella. Lisäksi eläkkeiden ja muiden etuuksien määrä nousee indeksikorotuksella 1,45 prosenttia. Erityisesti indeksikorotuksen vaikutus eläkkeeseen saa monen pohtimaan, mikä on paras ajankohta jäädä eläkkeelle.
Elon eläkeneuvontapäällikko Satu Saulivaaran mukaan työeläkeindeksin vaikutus eläkkeeseen on marginaalinen.  "Eläkettä suunnittelevan kannattaa miettiä, mikä on omassa henkilökohtaisessa tilanteessa se paras hetki jäädä vanhuuseläkkeelle", hän toteaa.
Elon eläkeneuvontapäällikko Satu Saulivaaran mukaan työeläkeindeksin vaikutus eläkkeeseen on marginaalinen. "Eläkettä suunnittelevan kannattaa miettiä, mikä on omassa henkilökohtaisessa tilanteessa se paras hetki jäädä vanhuuseläkkeelle", hän toteaa.

Alin vanhuuseläkeikä nousee vuoden 2019 alusta kolmella kuukaudella. Vuonna 1956 syntyneet voivat siis siirtyä eläkkeelle aikaisintaan 63 vuoden ja kuuden kuukauden iässä. Tämä tarkoittaa esimerkiksi, että jos henkilö täyttää tammikuussa 63 vuotta, vanhuuseläke voi alkaa aikaisintaan elokuun alusta 2019. Eläkeiän nouseminen liittyy vuonna 2017 voimaantulleeseen eläkeuudistukseen.

Sosiaali- ja terveysministeriö vahvisti marraskuussa elinaikakertoimen vuodelle 2019. Elinaikakerroin on 0,95722, ja se pienentää vuonna 1957 syntyneiden vuonna 2019 tai sen jälkeen alkavia vanhuuseläkkeitä 4,278 prosenttia. Jo myönnettyihin eläkkeisiin se ei vaikuta.

Lisätietoja löytyy STM:n tiedotteesta.

Työssä jatkaminen kannattaa, indeksivaikutusten vertailu ei

Työeläkeindeksi korottaa ensi vuonna maksussa olevia eläkkeitä ja muita etuuksia 1,45 prosenttia. Työeläkeindeksiin sidottuja etuuksia ovat työeläkkeen lisäksi esimerkiksi työeläkelakien mukaiset kuntoutusetuudet ja tapaturmavakuutuslain mukaiset korvaukset.

Indeksikorotuksen vaikutus eläkkeeseen saa eläkkeenhakijat pohtimaan parasta ajankohtaa jäädä eläkkeelle.

”Eläkettä suunnittelevan kannattaa miettiä, mikä on omassa henkilökohtaisessa tilanteessa se paras hetki jäädä vanhuuseläkkeelle”, opastaa Satu Saulivaara, Elon eläkeneuvontapäällikkö. ”Mitä pidempään työskentelee, sitä paremman eläkkeen saa. Työskentelystä yli vanhuuseläkeikärajan palkitaan lykkäyskorotuksella, joka nostaa karttunutta eläkettä 0,4 prosenttia jokaiselta kuukaudelta, jolla eläkkeen alkaminen lykkääntyy. Samalla työskentelystä karttuu edelleen 1,5 prosenttia eläkettä. Tästä johtuen indeksin vaikutus eläkkeen määrään on marginaalinen verrattuna työssä jatkamisesta kertyvään eläkkeeseen.”

Vuoteen 2018 verrattuna palkkakerroin nousee noin 1,9 prosenttia. Palkkakerrointa käytetään tulevan työeläkkeen laskennassa. Sillä tarkistetaan vuosiansiot eläkkeen alkamisvuoden tasoon.

Lisätietoja työeläkeindeksistä ja palkkakertoimesta löytyy STM:n tiedotteesta.

Työnantajien on ilmoitettava työsuhteen päättyminen tulorekisteriin

Monelle työnantajalle tulorekisterin vaikutukset käytännön asioihin voivat tulla hieman yllätyksenä.

”Vanhuuseläkkeen saaminen edellyttää, että vähintään alin eläkeikä on täynnä ja työsuhde päättyy”, muistuttaa Saulivaara. ”Työnantajat ovat ilmoittaneet nämä tiedot perinteisesti suoraan työeläkeyhtiöön eläkeratkaisuja varten. Ensi vuodesta alkaen ansiotietojen lisäksi myös työsuhteen päättymispäivä tulee ilmoittaa tulorekisteriin, jos työntekijä on hakenut vanhuuseläkettä. Työeläkeyhtiöt hakevat sitten nämä tiedot suoraan tulorekisteristä.”

Satu Saulivaara, eläkeneuvontapäällikkö, puh. 040 725 8935

Kristiina Nieminen, viestinnän suunnittelupäällikkö, 040 586 8778 tai 020 7035 106, kristiina.nieminen@elo.fi

Suomalaisista yrityksistä lähes joka kolmas ja yrittäjistä noin 40 prosenttia on valinnut Elon työeläkekumppanikseen. Vastaamme noin puolen miljoonan työntekijän ja yrittäjän tulevista eläkkeistä, huolehdimme noin 250 000 eläkkeensaajasta ja noin 30 miljardin euron sijoitusomaisuudesta.

Elos resultat 2023: placeringsintäkterna uppgick till 6 procent och kostnadseffektiviteten var utmärkt16.2.2024 08:40:39 EET | Tiedote

Placeringarnas marknadsvärde översteg 30 miljarder euro. Nettointäkterna av placeringsverksamheten var 6,0 (-3,7) procent, avkastningen för det fjärde kvartalet var 3,3 (1,3) procent. Solvensnivån var 121,3 (121,4) procent och solvensställningen var oförändrad (1,5). Premieinkomsten uppgick till 4,4 (4,3) miljarder euro. Pensioner och andra ersättningar utbetalades till ett något större belopp på 4,5 (4,1) miljarder euro. Kostnadseffektiviteten förbättrades ytterligare och de driftskostnader som täcks med omkostnadsdelen var på rekordlåg nivå på 74,2 (81,6) miljoner euro. Siffrorna är oreviderade och jämförelsesiffrorna inom parentes är siffror per 31.12.2022.

Elon tulos 2023: Sijoitustoiminnan tuotto nousi 6 prosenttiin ja kustannustehokkuus ennätyksellistä16.2.2024 08:30:00 EET | Tiedote

Sijoitusten markkina-arvo ylitti 30 miljardia euroa. Sijoitustoiminnan nettotuotto oli 6,0 (-3,7) prosenttia, neljännen kvartaalin tuotto oli 3,3 (1,3) prosenttia. Vakavaraisuusaste oli 121,3 (121,4) prosenttia ja vakavaraisuusasema säilyi samalla tasolla (1,5). Vakuutusmaksutulo oli 4,4 (4,3) miljardia euroa. Eläkkeitä ja muita korvauksia maksettiin hieman enemmän 4,5 (4,1) miljardilla eurolla. Kustannustehokkuus parani edelleen ja hoitokustannusosalla kustannettavat liikekulut olivat ennätyksellisen alhaisella tasolla 74,2 (81,6) miljoonaa euroa. Luvut ovat tilintarkastamattomia ja suluissa olevat vertailuluvut ovat 31.12.2022 lukuja.