Vuodenvaihteessa uudistuva seksuaalirikoslaki kasvattaa Seri-tukikeskusten käyntimääriä

Seksuaaliväkivallan uhrit ovat tyytyväisiä Seri-tukikeskuksen palveluihin.

Suomen seksuaalirikoslaki uudistuu vuodenvaihteessa. Lain tavoitteena on vahvistaa seksuaalisen itsemääräämisoikeuden ja henkilökohtaisen koskemattomuuden suojaa. Keskeinen muutos on raiskausrikosta koskevan säännöksen muuttuminen suostumusperusteiseksi. Muutos tuo lisää tekoja rikoslain piiriin. Lakiuudistus näkyy myös HUSin Seri-tukikeskuksen toiminnassa.

“Rikoslain uudistus on erinomainen asia, mutta huolena on Seri-tukikeskuksen kasvavat käyntimäärät ja se, kuinka voimme vastata niihin”, sanoo HUSin Seri-tukikeskuksen vastuulääkäri Riina Korjamo.

Lakiuudistus lisää esitutkintoja, syyteharkintoja ja syytteitä käräjäoikeuksiin sekä käsittelyjä hovioikeuksissa.

“Se myös pidentää käsittelyaikoja, mikäli käsittelyyn ei saada riittäviä resursseja. Tämä tarkoittaa sitä, että uhrien tuen tarve pitenee ja toipuminen voi hidastua”.

Lakiuudistuksessa hyödynnetty Seri-tukikeskuksen kyselytutkimusta

HUSin Seri-tukikeskuksen asiakkaista 86 % kokee saavansa vastaanotolta sellaista palvelua ja tukea, jota he kaipaavat. Tärkeimpinä ensivaiheen palveluina he pitävät psykologipalveluita ja oikeudellista neuvontaa. Myös vertaistuki olisi koettu tärkeäksi. Asiakkaat kaipaavat lisäksi parempaa jatkohoitoon pääsyä, pidempää tuen kestoa ja lähipalveluita. Yleisin syy palveluiden käyttämättömyydelle on toive asian unohtamisesta.

Tulokset käyvät ilmi Seri-tukikeskuksen tekemän kyselytutkimuksen väliraportista. Kyselyyn vastasi 235 Seri-tukikeskuksen asiakasta aikavälillä 1.6.2017–29.2.2020.

Korjamo kertoo, että tutkimustuloksia hyödynnetään toiminnassa laajasti.

“Teemme aktiivisesti tutkimusta, joka vaikuttaa suoraan hoitokäytäntöihin meillä ja valtakunnallisesti. Olemme tulosten perusteella esimerkiksi lisäämässä ensi vuonna psykologiresurssia ja aloittaneet vertaistukiryhmät.”

Tuloksia on hyödynnetty muun muassa Seri-tukikeskusverkoston palvelujen kehittämisessä ja seksuaalirikoslainsäädännön uudistustyössä.

Suorana HUSista 2.12.2022: Seksuaaliväkivallan uhrin hoito Seri-tukikeskuksessa
Katso tallenne YouTubesta tästä linkistä.

HUSin Seri-tukikeskuksen vastuulääkäri Riina Korjamo
riina.korjamo@hus.fi