Vuodessa Suomi-ikoniksi: Löyly niittää palkintoja ja mainetta maailmalla

Viime vuonna Helsingin merellistä silhuettia muokkaamaan noussut sauna- ja ravintolakompleksi Löyly on jälleen saavuttanut palkintoja kansainvälisissä arkkitehtuuri- ja designkilpailuissa.

Kuvalähde: Kuvio

Tuoreimmat kansainvälisistä tunnustuksista tulivat urheilu- ja vapaa-ajan rakentamista palkitsevasta IOC/IAKS Awardista, josta Löyly voitti hopeaa sekä Pohjoismaista arkkitehtuuria arvioivasta Nordic Architecture Fair Awardista, josta Löyly saavutti finaalipaikan. Löyly vastaanotti molemmat tunnustukset tiistaina 7.11.2017.

IOC/IAKS Award on Kansainvälinen Olympiakomitean sekä IAKSin (International Association for Sports and Leisure Facilities) kilpailu, joka nostaa esille rakennuksia, joissa yhdistyy kestävä kehitys, toiminnallisuus sekä laadukas muotoilu ja jotka huomioivat rakennuksen jättämän perinnön tuleville sukupolville.

Nordic Architecture Fair Awardin finaalipaikka tarkoittaa, että Löyly arvioitiin kahdeksan parhaan uudisrakennuksen joukkoon Pohjoismaissa. Löyly oli ainoa suomalaisedustaja finaalissa.

Tänä vuonna Löyly Helsingin omistajat Jasper Pääkkönen ja Antero Vartia sekä Avanto Arkkitehtien suunnittelijat Ville Hara ja Anu Puustinen ovat juhlistaneet myös Saksan muotoiluliiton Iconic Awardsin Best of the Best -palkintoa sekä New Yorkin Architizer A+ Awardsin voittoa sekä valintaa yleisön suosikiksi. Kaikkiaan Löyly on saanut tänä vuonna peräti kahdeksan kansainvälistä tunnustusta.

”Tiedämme lisäksi reilusti yli sata printtijulkaisua Suomesta ja maailmalta, joissa Löyly on esitelty. Verkkojulkaisujen määrä on ollut niin suuri, ettemme ole niiden perässä pysyneet. Mediahuomio on ollut Suomessakin huikaisevan suuri”, kertoo arkkitehti Anu Puustinen.

”Löyly ei ole korkeakulttuuria tai vain kaunis rakennus, vaan sellaista arkkitehtuuria, jota yleisö ymmärtää ja joka on heille mieluista. Tämä osaltaan selittänee sen, miksi se on pärjännyt myös yleisöäänestyksissä. Kaupungin kaavoittajakin totesi, että Löylyn eteen pysähtyy turistibusseja jo samaan tapaan, kuin Sibelius-monumentille”, jatkaaarkkitehti Ville Hara.

"Halusimme antaa arkkitehdeillemme vapaat kädet toteuttaa visiotaan täysimittaisesti, ja joiltain osin jopa vaadimme isompaa ja komeampaa. Olimme siis valmiita venyttämään budjettiamme, jotta Löyly rakennetaan ensisijaisesti arkkitehtuuri edellä. Moni alan toimija ja asiantuntija kutsui meitä hulluiksi, mutta Anteron kanssa uskoimme, että kunnianhimoiseen ja huomiota herättävään arkkitehtuuriin kannattaa satsata”, toteaa Jasper Pääkkönen.

"Samalla halusimme myös haastaa muita suomalaisia rakentajia ja kiinteistösijoittajia panostamaan arkkitehtuuriin, sillä Suomessa mennään arvokkaissakin kohteissa valitettavan usein sieltä, missä aita on matalin", huomauttaa Pääkkönen.

Myös itse rakennukselle ja sen puitteille kuuluu hyvää. Materiaalivalinnat sekä kestävän kehityksen ratkaisut ovat osoittautuneet kovaakin kulutusta kestäviksi sekä muutenkin onnistuneiksi ja rakennuksen ulkokuori, lämpökäsitellystä puusta valmistettu hulmu, on suunnitelman mukaisesti harmaantunut osaksi Hernesaaren rantaviivaa. Julkinen sauna on ollut kovassa käytössä vuoden ympäri ja ravintolan sekä suositun terassin myynti rikkoi kesällä Royal Ravintoloiden myyntiennätyksiä.

Linkit Löylyn vastaanottamiin kansainvälisiin tunnustuksiin:

IOC/IAKS Award: Silver

Nordic Architecture Fair Award: Nomination

Iconic Awards: Best of the Best

Architizer A+ Award: Winner, Popular Choice Winner

A’ Design Awards: Winner

Idea Tops: Nomination

European Prize of Architecture Phillippe Rotthier: Nomination

Build Awards: Best Commercial Architecture Firm – Finland

Ville Hara ja Anu Puustinen
Avanto Arkkitehdit Oy
050 353 10 95 / 040 577 3022

Eemeli Nurminen
Löyly / Royal Ravintolat
eemeli.nurminen@royalravintolat.com

Kuvalähde: Kuvio

Royal Ravintolat Oy on alansa suurin yksityinen yrityskokonaisuus, johon kuuluu 46 yksilöllistä ravintolaa ja 20 Hanko Sushi- ja 6 Pizzarium-ravintolaa eri puolilla Suomea. Nämä yhdessä työllistävät yli 1000 henkilöä. Liikevaihtotavoite vuodelle 2017 on yli 100 miljoonaa euroa.

Royal Ravintolat mukaan viinimarkkinoille - ostaa osuuden Viinitiestä21.11.2017 10:00Tiedote

Royal Ravintolat ostaa vähemmistöosuuden Suomen johtaviin huippulaadukkaiden viinien ja oluiden maahantuojiin kuuluvasta Viinitie Oy:stä. Viinitie on erikoistunut artesaaniviinien saattamiseen yhä useampien kuluttajien ulottuville, sillä yhtiön omissa ja sen edustamissa laatuviineissä pyritään parhaaseen hinta-laatusuhteeseen. Royal Ravintolat uskoo osallisuuden pienten viinitalojen tuotteiden maahantuontiin paitsi antavan ravintoloille paremman mahdollisuuden erottautua viinilistoillaan, myös osaltaan tukevan suomalaisen viinikulttuurin yleistä kehitystä.

Ravintola Farouge tekee paluun23.10.2017 09:00Tiedote

Värikkään ja maistuvan libanonilaiskeittiön Suomeen vuonna 1995 tuonut ravintola Farouge tekee paluun yhteistyössä Royal Ravintoloiden kanssa. Mannerheimintielle alkujaan perustettu ja sittemmin lähes kaksi vuosikymmentä Yrjönkadun ja Iso-Roobertinkadun kulmassa ilahduttanut Farouge tuli tunnetuksi paitsi erinomaisesta ja Suomessa tuolloin uudesta, lähi-idän yrttipitoisesta makumaailmastaan, myös niin ikään eksoottisesta, sydämellisen palvelun synnyttämästä tunnelmastaan. Yhteistyö Royal Ravintoloiden kanssa herättää legendaarisen Farougen henkiin aluksi tapahtuma- ja catering-palveluna samalla, kun ravintolalle etsitään Helsingistä sopivaa liiketilaa.

Ravintola Nokka suurempaan rooliin suomalaisen ruoan lähettiläänä19.10.2017 15:00Tiedote

Royal Ravintolat luo suomalaisen ruokakulttuurin hyväksi tekemästään intohimoisesta työstään tunnetun Nokka-ravintolan ympärille ravintolaryhmän. Keittiöpäällikkö Ari Ruohon ja aisaparinsa, vuoden ravintolapäällikkönä keväällä palkitun Terhi Vitikan luotsaaman Nokka-ryhmän tehtävä on toimia entistä aktiivisempana linkkinä kotimaisten tuottajien ja kuluttajien välillä. Nokka-ravintolat käsittävät Katajanokalla sijaitsevan nimeään kantavan lippulaivaravintolan lisäksi ruoanlaittoon liittyvää koulutusta, pientilallisia esitteleviä kuluttajatapahtumia, lähiruokaan liittyvää konsultointia, sekä uutena yksikkönä myös keväällä avatun Hieta-ravintolan.

Hans Välimäki ja Eero Vottonen isännöivät Palacen maatilamarkkinoita 17.10.12.10.2017 12:05Tiedote

Legendaarisen ravintola Palacen 22. marraskuuta avaavat keittiömestarit Hans Välimäki ja Eero Vottonen ovat kutsuneet laadukkaat suomalaiset ruokatuottajat esittäytymään Palacen maaatilamarkkinoille Helsingin Vanhalle Ylioppilastalolle tiistaina 17.10. Yleisölle avoimen tapahtuman tarkoituksena on saattaa yhteen Suomen parhaat raaka-aineet ja niiden tuottajat sekä laadukkaimpia raaka-aineita käyttävät ravintolat ja muut kotimaisen ruoan ystävät.

Hans Välimäki nostaa ravintola Palacen takaisin loistoonsa27.9.2017 09:30Tiedote

Suomen kaikkien aikojen menestynein ja kansainvälisesti arvostetuin keittiömestari Hans Välimäki ottaa marraskuussa uudelleen avautuvan ravintola Palacen keittiön haltuunsa. Neljän vuoden sapattivapaaltaan fine diningin pariin palaava Välimäki on pyytänyt Palacen keittiöön aisaparikseen suomalaiskokkien oman ranking-listan kärkisijaa pitävän Eero Vottosen. Parivaljakon tavoitteena on palauttaa Palace ansaitsemaansa asemaan, eli kirjaimellisesti modernin suomalaisen gastronomian huipulle.