Vuodessa Suomi-ikoniksi: Löyly niittää palkintoja ja mainetta maailmalla

Viime vuonna Helsingin merellistä silhuettia muokkaamaan noussut sauna- ja ravintolakompleksi Löyly on jälleen saavuttanut palkintoja kansainvälisissä arkkitehtuuri- ja designkilpailuissa.

Kuvalähde: Kuvio

Tuoreimmat kansainvälisistä tunnustuksista tulivat urheilu- ja vapaa-ajan rakentamista palkitsevasta IOC/IAKS Awardista, josta Löyly voitti hopeaa sekä Pohjoismaista arkkitehtuuria arvioivasta Nordic Architecture Fair Awardista, josta Löyly saavutti finaalipaikan. Löyly vastaanotti molemmat tunnustukset tiistaina 7.11.2017.

IOC/IAKS Award on Kansainvälinen Olympiakomitean sekä IAKSin (International Association for Sports and Leisure Facilities) kilpailu, joka nostaa esille rakennuksia, joissa yhdistyy kestävä kehitys, toiminnallisuus sekä laadukas muotoilu ja jotka huomioivat rakennuksen jättämän perinnön tuleville sukupolville.

Nordic Architecture Fair Awardin finaalipaikka tarkoittaa, että Löyly arvioitiin kahdeksan parhaan uudisrakennuksen joukkoon Pohjoismaissa. Löyly oli ainoa suomalaisedustaja finaalissa.

Tänä vuonna Löyly Helsingin omistajat Jasper Pääkkönen ja Antero Vartia sekä Avanto Arkkitehtien suunnittelijat Ville Hara ja Anu Puustinen ovat juhlistaneet myös Saksan muotoiluliiton Iconic Awardsin Best of the Best -palkintoa sekä New Yorkin Architizer A+ Awardsin voittoa sekä valintaa yleisön suosikiksi. Kaikkiaan Löyly on saanut tänä vuonna peräti kahdeksan kansainvälistä tunnustusta.

”Tiedämme lisäksi reilusti yli sata printtijulkaisua Suomesta ja maailmalta, joissa Löyly on esitelty. Verkkojulkaisujen määrä on ollut niin suuri, ettemme ole niiden perässä pysyneet. Mediahuomio on ollut Suomessakin huikaisevan suuri”, kertoo arkkitehti Anu Puustinen.

”Löyly ei ole korkeakulttuuria tai vain kaunis rakennus, vaan sellaista arkkitehtuuria, jota yleisö ymmärtää ja joka on heille mieluista. Tämä osaltaan selittänee sen, miksi se on pärjännyt myös yleisöäänestyksissä. Kaupungin kaavoittajakin totesi, että Löylyn eteen pysähtyy turistibusseja jo samaan tapaan, kuin Sibelius-monumentille”, jatkaaarkkitehti Ville Hara.

"Halusimme antaa arkkitehdeillemme vapaat kädet toteuttaa visiotaan täysimittaisesti, ja joiltain osin jopa vaadimme isompaa ja komeampaa. Olimme siis valmiita venyttämään budjettiamme, jotta Löyly rakennetaan ensisijaisesti arkkitehtuuri edellä. Moni alan toimija ja asiantuntija kutsui meitä hulluiksi, mutta Anteron kanssa uskoimme, että kunnianhimoiseen ja huomiota herättävään arkkitehtuuriin kannattaa satsata”, toteaa Jasper Pääkkönen.

"Samalla halusimme myös haastaa muita suomalaisia rakentajia ja kiinteistösijoittajia panostamaan arkkitehtuuriin, sillä Suomessa mennään arvokkaissakin kohteissa valitettavan usein sieltä, missä aita on matalin", huomauttaa Pääkkönen.

Myös itse rakennukselle ja sen puitteille kuuluu hyvää. Materiaalivalinnat sekä kestävän kehityksen ratkaisut ovat osoittautuneet kovaakin kulutusta kestäviksi sekä muutenkin onnistuneiksi ja rakennuksen ulkokuori, lämpökäsitellystä puusta valmistettu hulmu, on suunnitelman mukaisesti harmaantunut osaksi Hernesaaren rantaviivaa. Julkinen sauna on ollut kovassa käytössä vuoden ympäri ja ravintolan sekä suositun terassin myynti rikkoi kesällä Royal Ravintoloiden myyntiennätyksiä.

Linkit Löylyn vastaanottamiin kansainvälisiin tunnustuksiin:

IOC/IAKS Award: Silver

Nordic Architecture Fair Award: Nomination

Iconic Awards: Best of the Best

Architizer A+ Award: Winner, Popular Choice Winner

A’ Design Awards: Winner

Idea Tops: Nomination

European Prize of Architecture Phillippe Rotthier: Nomination

Build Awards: Best Commercial Architecture Firm – Finland

Ville Hara ja Anu Puustinen
Avanto Arkkitehdit Oy
050 353 10 95 / 040 577 3022

Eemeli Nurminen
Löyly / Royal Ravintolat
eemeli.nurminen@royalravintolat.com

Kuvalähde: Kuvio

Royal Ravintolat Oy on alansa suurin yksityinen yrityskokonaisuus, johon kuuluu 46 yksilöllistä ravintolaa ja 20 Hanko Sushi- ja 7 Pizzarium-ravintolaa eri puolilla Suomea. Nämä yhdessä työllistävät yli 1000 henkilöä. Konsernin liikevaihto vuonna 2017 oli yli 100 miljoonaa euroa.

Hieta on Nokan moderni näkemys yli satavuotiaasta kortteliravintolasta24.1.2018 12:00Tiedote

Mediatiedote 24.1.2018. Suomen ravintolaparhaimmistoon kuuluva Nokka laajensi gastronomista reviiriään Katajanokalta Hietalahteen, kun Hieta siirtyi Nokka-ravintoloiden siipien alle. Keittiöpäällikkö Ari Ruohon ja ravintolapäällikkö Terhi Vitikan luotsaamina Hieta hyödyntää emoravintolan laadukasta tuottajaverkostoa ja muodostaa Hietalahden perinteikkäälle kortteliravintolalle entistä tiiviimmän yhteyden kotimaisen alkutuotannon ja laadukasta ruokaa arvostavien asiakkaiden välillä. Nokan tuoman keittiö- ja palvelunäkemyksen avulla Hieta haluaa nousta Helsingin parhaimpien korttelibistrojen joukkoon.