Vuokra-asumisen arvostusta pitää nostaa

Eduskunnan tarkastusvaliokunnan raportti ”Asuntopolitiikan kehittämiskohteita” julkaistiin 12.9. eduskunnassa. Raportti keskittyy erityisesti pääkaupunkiseudun asuntomarkkinoiden kysymyksiin sekä asumisen tukijärjestelmien vaikuttavuuteen ja ongelmakohtiin.

"Raportti on erittäin hyvin laadittu ja kattava, mikä antaa erittäin hyvät edellytykset päättäjille kehittää asuntopolitiikkaa parempaan suuntaan. Myös selkeät suositukset ovat erittäin hyvä tapa jatkaa keskustelua toimenpiteistä", kiittää Suomen Vuokranantajien toiminnanjohtaja Mia Koro-Kanerva.

Raportissa suositellaan muun muassa MAL-aiesopimusten aiempaa parempaa sitovuutta, ARA-tuotannon tonttien vuokraamista samoilla hintakriteereillä vapaarahoitteisen asuntotuotannon kanssa ja maankäytön sekä liikennesuunnittelun sitomista paremmin toisiinsa. Kaikkiaan suosituksia on 18.

"Raportin suositukset ovat erittäin hyviä. Tärkeä huomio raportissa on myös se, ettei ARA-kanta ja muut yhteiskunnan kontrollissa olevat asunnot eivät ole itsetarkoitus. Valtion ja kuntien kannattaa mieluummin luoda edellytyksiä asuntorakentamiseen muun muassa investoimalla liikenneinfrastruktuuriin", sanoo Suomen Vuokranantajien toiminnanjohtaja Mia Koro-Kanerva.

"Asuntopolitiikan peruslinja on viime vuosina kulkenut parempaan suuntaan. Entistä enemmän puhutaan tiivistysrakentamisen lisäämisestä ja siirtymisestä tuotantotuista kysyntätukien suuntaan. Asumistuki on edelleen toimiva väline asumisen tukemiseen, mutta asumistuen kokonaisuudistus on tarpeen, jotta sen kannustinloukkuvaikutuksia voidaan vähentää. Tämä on Suomen Vuokranantajille tärkeä tavoite", painottaa Koro-Kanerva.

Raportissa nostetaan esille, että nykyinen Suomen verojärjestelmä suosii omistusasumista. Vuokra-asumista verotetaan enemmän kuin omistusasumista.

"Vuokra-asuminen on nykyään entistä houkuttelevampi vaihtoehto varsinkin nuoremmille sukupolville. Nyt vuokra-asumisen arvostusta pitää nostaa ja tuoda verotuksellisesti tasavertaiseen asemaan omistusasumisen kanssa. Erinomainen keino tuon tasavertaisen aseman vahvistamiseksi olisi yksityisten vuokranantajien verotuksen keventäminen. Yksityiset vuokranantajat ovat vapaarahoitteisten vuokra-asuntomarkkinoiden suurin toimijajoukko. Heidän toimintaedellytystensä parantaminen pitäisi myös asuntotuotannon korkealla tasolla myös tulevaisuudessa", Koro-Kanerva.

Onko ARA-tuotannon lisääminen nykyisessä markkinassa tarpeellista?

Kaupungistuminen jatkuu kaikkien tilastojen ja ennusteiden mukaan Suomessa. Rakennusala elää tällä hetkellä korkeasuhdanteessa. Asuntoja syntyy tällä hetkellä enemmän kuin vuosikymmeniin. Tuotantotukiasuntojen rakentamisen riskinä tässä suhdannetilanteessa on, että ne syrjäyttävät vapaarahoitteista tuotantoa,

"Jos on olemassa riski, että ARA-tuotanto syrjäyttää ilman tukeakin syntyvää asuntorakentamista, siihen ei pitäisi ryhtyä. Valtion ja kuntien tukema tuotanto saattaa olla järkevää siinä tilanteessa, ettei asuntoja muuten synny", Koro-Kanerva sanoo.

"ARA-järjestelmä ei näytä vastaavan nykypäivän tarpeita. Käytännössä ARA-vuokrat ovat korkeampia kuin vapaarahoitteiset vuokrat alle 100 000 asukkaan kaupungeissa. Suurissa kaupungeissa sosiaalinen asuminen kannattaisi enenevissä määrin hoitaa vuokrataloryppäiden sijaan välivuokraamalla asuntoja yksityisilta ja yrityksiltä. Se olisi myös paras tapa taklata segregaatiota eli alueiden eriytymistä", Koro-Kanerva linjaa.

(09) 1667 6421http://www.vuokranantajat.fi

Suomen Vuokranantajat on valtakunnallinen vuokranantajien etujärjestö. Edistämme vuokranantajien asiaa ja tarjoamme Suomen parasta asiantuntijatietoa vuokrauksesta ja asuntosijoittamisesta. Suomen Vuokranantajat on tärkein lähde, josta yksityiset vuokranantajat saavat tukea ja tietoa vuokraustoimintaan ja asuntosijoittamiseen.

Opintotukimuutos ei mullista isojen kaupunkien vuokra-asuntomarkkinoita – ruokakuntakäsitettä pitäisi kuitenkin muuttaa22.8.2017 08:00Tiedote

Opiskelijat siirtyivät yleisen asumistuen piiriin elokuun alussa. Tuoreiden vuokrapyyntitilastojen mukaan Helsingin ja pääkaupunkiseudun yksiöiden keskimääräiset neliövuokrat näyttäisivät olevan kuitenkin opiskelijoiden ulottumattomissa. Näin ollen kimppakämpille riittää myös jatkossa kysyntää. Suomen Vuokranantajien mukaan ruokakuntakäsite pitäisi kuitenkin muuttaa niin, että se ei ohjaisi tapaa, jolla vuokrasopimukset tehdään.

Pääkaupunkiseudulla yksityisten vuokranantajien vuokrapyynnit ovat edelleen laskussa21.8.2017 08:00Tiedote

Yksityisten vuokranantajien vuokrapyynnit nousivat koko Suomessa 0,1 prosenttia alkuvuoden 2017 aikana. Yritystoimijoiden vuokrapyynnit ovat nousseet jopa 4,3 prosenttia. Kuitenkin pääkaupunkiseudulla yksityisten vuokranantajien vuokrapyynnit ovat laskussa. Suomen Vuokranantajien mukaan tämä on tärkeä huomata, sillä Helsingin ja pääkaupunkiseudun vuokramarkkinat näyttävät yleisesti suuntaa koko Suomen vuokramarkkinoille.