Vuokra-asumista ja tuettua ikääntyneiden hoivapalvelua tarjoava palvelukeskus valmistui Suurpeltoon Espooseen

Lapti Group -konserniin kuuluva Rakennusliike Lapti Oy on luovuttanut yhteiskuntakiinteistöihin erikoistuneelle Hemsölle vuokra-asumista ja tuettua ikääntyneiden hoivapalvelua tarjoavan palvelukeskuksen Suurpeltoon Espooseen. Hoivapalvelut tuottaa Mehiläinen.

Suurpellon palvelukeskuksessa Espoossa on yhdistetty vuokra-asuntoja ja tuettua ikääntyneiden hoiva-asumista samaan kortteliin

Suurpeltoon rakennettuun palvelukeskukseen on valmistunut yksilöllinen kokonaisuus, jossa vuokra-asunnot ja tuettua hoivaa tarvitsevien ikääntyneiden hoivapalvelut ovat samassa talossa. Palvelukeskuksessa on yhteensä 53 asuntoa, jotka ovat yksiöitä, kaksioita ja perheasumiseen soveltuvia kolmioita sekä ikääntyneille tarkoitettu 116 paikkainen hoivakoti. Lisäksi kiinteistössä on liike- ja työtiloja.

Suurpellon palvelukeskus on esimerkki nykyisestä suuntauksesta, jossa eri tyyppisiä hoivatoimintoja ja asumista yhdistetään samaan kiinteistöön tai pihapiiriin. Me uskomme, että tulevaisuudessa entistä useampi ihminen voi halutessaan asua vaikka koko ikänsä samassa talossa tai pihapiirissä”, kertoo Lapti Group Oy:n toimitusjohtaja Timo Pekkarinen.

Suurpellon palvelukeskus toimii eri sukupolvien yhteisenä asuinpaikkana, jossa viihtyisä yhteinen pihapiiri yhdistää talon asukkaita. Tarpeiden muuttuessa ikääntynyt voi siirtyä samassa talossa toimivaan hoivakotiin ja läheinen esimerkiksi puoliso, lapset tai vaikkapa sukulainen voi asua omassa kodissaan ja jakaa yhteisen elinympäristön ikääntyneen omaisensa kanssa.

Hoivarakentaminen on murroksessa

Yksittäisten hoivakotien sijaan suuntaus on voimakkaasti Suurpellon kaltaisissa yhdistelmätaloissa ja -kortteleissa. Yhteinen piirre näissä on monimuotoinen asuminen ja palvelut, joita voi ostaa tarpeen mukaan. Korttelissa voi asua vaikka koko ikänsä.

”Uskomme Suurpellon kaltaisten uudenlaisten palvelukeskusten lisääntyvän jatkossa. Meillä on vastaavanlainen hanke alkamassa Kuopiossa, jossa olemme sopineet monipuolista hoivaa ja palveluasumista tarjoavien hoiva-asuntojen rakentamisesta. Lisäksi useampia hankkeita on suunnitteluvaiheessa”, Pekkarinen lisää.

Hemsö jatkaa kasvuaan Suomessa

Suurpellon palvelukeskus on erinomainen lisäys omistuksiimme Suomessa. Siinä yhdistyvät hoivatilat ja vuokra-asuminen hyvällä sijainnilla pääkaupunkiseudulla. Hanke vahvistaa myös pitkäjänteistä yhteistyötämme Mehiläisen kanssa.” sanoo Hemsön maajohtaja Jarkko Leinonen.

Timo Pekkarinen
toimitusjohtaja, Lapti Group Oy
timo.pekkarinen@lapti.fi

Jarkko Leinonen
Suomen maajohtaja, Hemsö Fastighets Ab
jarkko.leinonen@hemso.se

Yhtiöt lyhyesti

Lapti Group on asuntojen ja palvelutilojen rakennuttamiseen erikoistunut rakentamispalveluyhtiö. Asunto- ja palvelutilatuotannon lisäksi yhtiö tuottaa talotekniikkapalveluita sekä osana omia rakennuttamishankkeitaan että ulkoisille asiakkaille. Lapti Group on yksi Suomen nopeimmin kasvavista talonrakennusyhtiöistä. Lapti Groupin liikevaihto oli 226 milj.€ vuonna 2017 ja työntekijämäärä 700. Lue lisää: www.lapti.fi

Hemsö on Ruotsin johtava yksityinen yhteiskuntakiinteistöjen omistaja. Hemsön toimintaan kuuluu hoiva-, oppilaitos-, terveydenhuolto- ja oikeuslaitoskiinteistöjen kestävä omistaminen, ylläpitäminen ja kehittäminen. Hemsö toimii Ruotsissa, Suomessa ja Saksassa. Hemsölle ovat tunnusomaisia pitkät vuokrasopimukset ja vakaat asiakkaat. Hemsön kiinteistökannan kokonaisarvo on noin 4 miljardia euroa. Hemsön enemmistöomistaja on Ruotsin valtion eläkerahasto AP3. Standard & Poor’s on myöntänyt Hemsölle maaliskuussa 2015 luottoluokituksen A-. Lue lisää: http://www.hemso.se/fi

Lapti laajentaa vuokramallilla kuntien päiväkotien ja koulujen hankinta- ja rahoitusvaihtoehtoja1.11.2018 08:33Tiedote

Lapti Groupiin kuuluva Rakennusliike Lapti Oy tuo markkinoille erityisesti kunta-alalle suunnatun vuokramallin perinteisten hanke- ja rahoitusvaihtoehtojen rinnalle täydentämään päiväkotien hankintavaihtoehtoja. Vuokramallissa Lapti rakentaa kunnan tai kaupungin kanssa yhteistyössä alueelle uuden päiväkodin tai koulun, jonka kunta vuokraa käyttöönsä. Laptin vuokramalli mahdollistaa kunnan tarpeita vastaavien uusien ja monikäyttöisten tilojen rakentamisen sitomatta kunnan omia resursseja kiinteistöinvestointeihin.

Lapti Group Oy ostaa Oulun Medikiinteistöt Oy:n Pohjois-Pohjanmaan sairaanhoitopiiriltä24.9.2018 14:43Tiedote

Sairaanhoitopiirin (PPSHP) kuntayhtymän valtuusto on päättänyt kokouksessaan 24.9.2018 myydä Oulun Medikiinteistöt Oy:n koko osakekannan ja Sairaalarinteen maa-alueet. Kauppa tukee sairaanhoitopiirin strategiaa luopua ydintoiminnan kannalta tarpeettomista kiinteistöistä. Kaupan myötä Lapti Group Oy hyödyntää Sairaalarinteen käyttämättömän rakennusoikeuden ja jatkaa Oulun Medikiinteistöt Oy:n vuokraustoimintaa.