Vuokra-asunnot liikkuvat Joensuussa nopeasti – Kaupunki Suomen Vuokranantajien kaupunkirankingin keskikastissa

Joensuu sijoittui 27 kaupungin joukosta kahdenneksitoista Suomen Vuokranantajien uudistetussa kaupunkirankingissa. Vuokra-asuntojen markkinointiajat ovat Joensuussa kaupunkivertailun toiseksi lyhyimmät heti Tampereen jälkeen. Vuokramarkkinoilla odotetaan asuntojen kysynnän elpyvän loppuvuoden aikana rokotusten edetessä ja kaupunkien avautuessa.

Joensuu sijoittui 27 kaupungin joukosta kahdenneksitoista Suomen Vuokranantajien uudistetussa kaupunkirankingissa / Kuva: Shutterstock

Suomen Vuokranantajien vuoden 2021 kaupunkirankingin perusteella asuntosijoittajan näkökulmasta houkuttelevimmat kaupungit ovat Tampere, Turku ja Vantaa. Joensuu sijoittui vertailussa keskikastiin kahdenneksitoista.

Suomen Vuokranantajien kaupunkiranking perustuu Pellervon taloustutkimuskeskuksen (PTT) laskemiin kaupunkikohtaisiin ennusteisiin asuntosijoittamisen tuottojen kehityksestä, asuntojen markkinointiaikoihin Vuokraovi.com-sivustolla sekä alueellisiin kehitystekijöihin, kuten esimerkiksi Tilastokeskuksen väestöennusteeseen ja Suomen Vuokranantajien Vuokranantaja-barometrin kaupunkikohtaisiin kehitysnäkymiin.

”Joensuussa vuokra-asunnot liikkuvat nopeasti. Esimerkiksi viime vuonna opiskelijakaupungissa yksiöön uusi vuokralainen löytyi keskimäärin noin viikossa Vuokraovi.com-sivustolla. Kuluvan vuoden alkupuoliskolla vuokrausajat ovat yksiöissä olleet keskimäärin noin kahta viikkoa, mitä voidaan pitää koko maan mittapuulla hyvin lyhyenä aikana”, Suomen Vuokranantajien ekonomisti Sakari Rokkanen toteaa.

Vapaarahoitteiset vuokrat nousivat Joensuussa tammi-maaliskuussa 0,6 prosenttia vuodentakaisesta. Vuokrien vuosimuutos oli vastaava myös vuosi sitten. Vuokrakehitys on kuitenkin hidastunut yksiöissä sekä kaksioissa ja vauhdittunut kolmioissa sekä suuremmissa asunnoissa. Vuokrien vuosimuutos oli yksiöissä 0,6 prosenttia, kaksioissa 0,2 prosenttia ja kolmioissa sekä suuremmissa asunnoissa 1,5 prosenttia. Suurempien vuokra-asuntojen markkina on kuitenkin selkeästi yksiöiden sekä kaksioiden markkinaa pienempi ja näin alttiimpi suuremmalle vuokrakehityksen vaihtelulle.

Vuokramarkkinoilla odotetaan asuntojen kysynnän elpyvän koronan jäljiltä

Korona ei Suomen Vuokranantajien kyselyiden perusteella ole lisännyt häiriöitä vuokranmaksussa, mutta vuokralaisen löytymisen on ilmoitettu vaikeutuneen alkuvuonna koko maassa.

”Vuokramarkkinoilla odotetaan asuntojen kysynnän elpyvän loppuvuoden aikana rokotusten edetessä ja kaupunkien avautuessa”, Rokkanen arvioi.

”Heinä-elokuu on vuokramarkkinoiden kuumin sesonki. Vaikka alkuvuosi on ollut vuokralaisen markkinat, loppukesästä varsinkin yksiöt liikkuvat todennäköisesti nopeasti. Siksi opiskelu- tai työpaikan varmistuttua kannattaa nopeasti käynnistää asunnon etsintä”, kertoo liiketoimintapäällikkö Henrik Laakkonen Vuokraovi.comilta.

Katso lisätietoa kaupunkirankingista Suomen Vuokranantajien sivuilta. Kaupunkikohtaiset arviot ovat tarkemmin luettavissa jäsensivuiltamme maksutta Suomen Vuokranantajien jäsenille.

Median edustajana voit saada kaupunkikohtaiset tiedot ekonomisti Sakari Rokkaselta, sakari.rokkanen@vuokranantajat.fi (lomalla 9.7.2021-1.8.2021) tai yhteiskuntasuhdepäällikkö Ville Valkoselta, ville.valkonen@vuokranantajat.fi 12.7.-30.7. Sakari Rokkasen loman aikana.

Suomessa on noin 350 000 asuntoa, joita vuokraavat eteenpäin yksityiset vuokranantajat. Suomen Vuokranantajat on yksityisten vuokranantajien ja asuntosijoittajien valtakunnallinen järjestö. Teemme vuokraustoiminnasta palkitsevampaa, turvallisempaa ja helpompaa. Jäsenenämme on yli 25 000 vuokranantajaa.

Opiskelijoiden vuokrakysyntä normalisoitumassa – korkeakoulut palaamassa varovaisesti lähiopetukseen syksyllä20.7.2021 08:00:00 EEST | Tiedote

Suomen Vuokranantajien tekemän selvityksen mukaan korkeakoulut ovat varovaisesti palaamassa lähiopetukseen syksyllä, mikäli koronatilanne säilyy rauhallisena. Lähes kaikki yliopistot ja ammattikorkeakoulut tavoittelevat syyslukukaudelle jo lähiopetukseen tai etä- ja lähiopetusta yhdistelevään hybridimalliin siirtymistä, kun korona-epidemian aikana opiskelu on pyritty järjestämään etäopintoina.

Porvoo keskisuorittaja vuokranantajien kaupunkivertailussa – päihittää Kotkan ja Lahden, jäi Keravan matkasta19.7.2021 10:08:41 EEST | Tiedote

Porvoo sijoittui 27 kaupungin joukosta kuudenneksitoista Suomen Vuokranantajien uudistetussa kaupunkirankingissa. Porvoo pärjäsi hyvin erityisesti asuntojen arvonnousun sekä vuokrakehityksen takia, mutta notkahti heikon vuokratuoton ja vuokralla asuvien vähäisen osuuden vuoksi. Vuokramarkkinoilla odotetaan yleisesti asuntojen kysynnän elpyvän loppuvuoden aikana rokotusten edetessä ja kaupunkien avautuessa.

Lappeenranta tasainen pärjääjä vuokranantajien kaupunkivertailussa – päihittää Kotkan, Mikkelin ja Kouvolan19.7.2021 09:36:48 EEST | Tiedote

Lappeenranta sijoittui 27 kaupungin joukosta neljänneksitoista Suomen Vuokranantajien uudistetussa kaupunkirankingissa. Lappeenranta pärjäsi tasaisesti kaikilla vertailun osa-alueilla, mutta notkahti hieman valjun väestöennusteen vuoksi. Vuokramarkkinoilla odotetaan yleisesti asuntojen kysynnän elpyvän loppuvuoden aikana rokotusten edetessä ja kaupunkien avautuessa.