Vuokramarkkinakatsaus: Seinäjoki kasvaa, Vaasa polkee paikallaan

Suomen Vuokranantajien tuoreen vuokramarkkinakatsauksen mukaan Seinäjoen ja Vaasan kehitys kulkee eri suuntiin: Seinäjoki kasvaa, kun taas Vaasa polkee paikallaan. Neljättä kertaa julkaistussa Suomen Vuokranantajien vuokramarkkinakatsauksessa tarkastellaan eri kaupunkien vuokramarkkinanäkymiä Vuokraovi.comin kevään 2019 tilastojen sekä Tilastokeskuksen tietojen valossa.

Tilastokeskuksen väestöennusteen mukaan Seinäjoki kasvaa suhteellisesti hyvin nopeasti. Vaasan kasvu on polkenut paikallaan ja ennusteen mukaan kasvua ei juurikaan ole luvassa.

”Rakkaat naapurit näyttävät kulkevan eri suuntiin. Seinäjoki kasvaa ja vahvistuu, kun Vaasa taas polkee paikallaan. Seinäjoen näkymiä tukee sijainti pääradan varressa. Vaasan vahvuutena on yliopistot, jotka takaavat asuntosijoittamiselle vahvan pohjakysynnän”, Suomen Vuokranantajien yhteiskuntasuhdejohtaja Tuomas Viljamaa perustelee.

”Vaasan kannalta olennaista on saada opiskelijat jäämään valmistumisen jälkeen seudulle. Siinä on vielä tekemistä. Työllisyys on Pohjanmaalla ja Etelä-Pohjanmaalla Suomen mittapuulla verrattain korkeaa, mikä luo edellytyksiä, että Vaasan seudulle voidaan jäädä.”

”Yksityisten vuokranantajien kannattaa tunnistaa eri kaupunkien trendit ja sovittaa oma strategiansa siihen. On tärkeää opiskella ja tunnistaa erityispiirteet. Paikallistuntemus on onnistuneen sijoituksen perusedellytyksiä”, osoittaa Viljamaa.

Suomen Vuokranantajat on yksityisten vuokranantajien ja asuntosijoittajien valtakunnallinen järjestö, joka tekee vuokraustoiminnasta palkitsevampaa, turvallisempaa ja helpompaa. Jäsenenämme on yli 19 000 vuokranantajaa.

Yhä useammat vakuutusyhtiöt tarjoavat vakuutuksia asuntosijoittamiseen12.11.2019 08:30:00 EETTiedote

Asuntosijoittamisen yleistyessä yhä useammat vakuutusyhtiöt ovat alkaneet tarjota vuokranantajille suunnattuja vakuutuksia. Nämä vakuutukset täydentävät vuokranantajien turvaa tapauksissa, joissa vuokralaisella ei olekaan sovittua vakuutusta tai taloyhtiön kiinteistövakuutus ja vuokralaisen oma kotivakuutus eivät kata vahinkoriskejä. Suomen Vuokranantajat ry on tilannut vertailun suomalaisten vakuutusyhtiöiden tarjonnasta.

Suomen vuokramarkkinat toimivat hyvin – markkinatalous toimii vuokralaisten hyväksi22.10.2019 12:00:00 EESTTiedote

Suomen Vuokranantajien tuoreen vuokramarkkinakatsauksen mukaan markkinatalous toimii vuokralaisten hyväksi Suomen vuokramarkkinoilla. Katsauksen mukaan eri alueiden eriytyminen vahvistuu tulevina vuosina. Pääkaupunkiseudun ja muiden kasvukeskusten kehitystä vauhdittamaan tarvitaan asuntotuotantoa myös tulevina vuosina. Katsauksessa tarkastellaan eri kaupunkien vuokramarkkinanäkymiä ajankohtaisen asuntopoliittisen keskustelun, Vuokraovi.comin kevään 2019 tilastojen sekä Tilastokeskuksen tietojen valossa.

Yksityiset vuokranantajat entistä paremmin mukaan asunnottomuustyöhön17.10.2019 10:08:42 EESTTiedote

Asunnottomien yötä vietetään jälleen 17.10.2019. Suomessa on vuodesta 2002 alkaen vietetty YK:n kansainvälistä päivää köyhyyden poistamiseksi Asunnottomien yön merkeissä. Uudessa hallitusohjelmassa tavoitellaan asunnottomuuden poistamista kahdessa vaalikaudessa eli kahdeksassa vuodessa. Jotta tavoite toteutuu, on tärkeää ottaa myös yksityiset vuokranantajat entistä vahvemmin mukaan asunnottomuustyöhön.