Vuokramarkkinakatsaus: Tampere ja Turku asuntosijoittajien suosiossa

Suomen Vuokranantajien tuoreen vuokramarkkinakatsauksen mukaan pääkaupunkiseutu on Suomen ainoa metropoli, mutta Tampere ja Turku kirivät perässä. Katsauksen mukaan eri alueiden eriytyminen vahvistuu tulevina vuosina. Maan tärkeiden kasvukeskusten kehitystä vauhdittamaan tarvitaan fiksuja liikenneinvestointeja sekä asuntotuotantoa myös tulevina vuosina.

Neljättä kertaa julkaistussa Suomen Vuokranantajien vuokramarkkinakatsauksessa tarkastellaan eri kaupunkien vuokramarkkinanäkymiä Vuokraovi.comin kevään 2019 tilastojen sekä Tilastokeskuksen tietojen valossa.

”Vaikka asuntotuotantomäärät ovat olleet Tampereella viime vuosina huomattavan korkeat, näyttää kaupunkiseudun vetovoima niin kovalta, että vuokrat ja asuntojen hinnat edelleen nousevat. Tampere vain vahvistaa asemaansa selkeänä Suomen kakkoskeskuksena”, kuvaa Suomen Vuokranantajien yhteiskuntasuhdejohtaja Tuomas Viljamaa Tampereen tilannetta.

”Turku on viime vuosina ollut asuntosijoittajien suosiossa. Kaupunkiseudun näkymät ovat olleet poikkeuksellisen hyvät. Viimeisissä tilastoissa Vuokraovi.comin vuokrien kehityksestä nähdään, että vuokrat ovat hieman jopa laskeneet. Kun tarjontaa tulee lisää, markkina reagoi näin. Turussa on käynnissä pieni tasaantuminen, vaikka viime vuosina Turku on hienoisesti ajanut Tamperetta kiinni.”

”Turun kannalta on olennaista tehdä päätöksiä, joilla kaupungin kasvu-ura säilyy. On selvää, että keskustelussa pitkään olleet raideinvestoinnit ovat avainasemassa, jotta kaupunkirakenteen tiivistämistä ja elinvoimaisuuden vahvistamista voidaan jatkaa. Tässä Turku on Tamperetta muutaman askeleen perässä”, Viljamaa vertailee.

Suomen Vuokranantajat on yksityisten vuokranantajien ja asuntosijoittajien valtakunnallinen järjestö, joka tekee vuokraustoiminnasta palkitsevampaa, turvallisempaa ja helpompaa. Jäsenenämme on yli 19 000 vuokranantajaa.

Yhä useammat vakuutusyhtiöt tarjoavat vakuutuksia asuntosijoittamiseen12.11.2019 08:30:00 EETTiedote

Asuntosijoittamisen yleistyessä yhä useammat vakuutusyhtiöt ovat alkaneet tarjota vuokranantajille suunnattuja vakuutuksia. Nämä vakuutukset täydentävät vuokranantajien turvaa tapauksissa, joissa vuokralaisella ei olekaan sovittua vakuutusta tai taloyhtiön kiinteistövakuutus ja vuokralaisen oma kotivakuutus eivät kata vahinkoriskejä. Suomen Vuokranantajat ry on tilannut vertailun suomalaisten vakuutusyhtiöiden tarjonnasta.

Suomen vuokramarkkinat toimivat hyvin – markkinatalous toimii vuokralaisten hyväksi22.10.2019 12:00:00 EESTTiedote

Suomen Vuokranantajien tuoreen vuokramarkkinakatsauksen mukaan markkinatalous toimii vuokralaisten hyväksi Suomen vuokramarkkinoilla. Katsauksen mukaan eri alueiden eriytyminen vahvistuu tulevina vuosina. Pääkaupunkiseudun ja muiden kasvukeskusten kehitystä vauhdittamaan tarvitaan asuntotuotantoa myös tulevina vuosina. Katsauksessa tarkastellaan eri kaupunkien vuokramarkkinanäkymiä ajankohtaisen asuntopoliittisen keskustelun, Vuokraovi.comin kevään 2019 tilastojen sekä Tilastokeskuksen tietojen valossa.

Yksityiset vuokranantajat entistä paremmin mukaan asunnottomuustyöhön17.10.2019 10:08:42 EESTTiedote

Asunnottomien yötä vietetään jälleen 17.10.2019. Suomessa on vuodesta 2002 alkaen vietetty YK:n kansainvälistä päivää köyhyyden poistamiseksi Asunnottomien yön merkeissä. Uudessa hallitusohjelmassa tavoitellaan asunnottomuuden poistamista kahdessa vaalikaudessa eli kahdeksassa vuodessa. Jotta tavoite toteutuu, on tärkeää ottaa myös yksityiset vuokranantajat entistä vahvemmin mukaan asunnottomuustyöhön.