Vuokramarkkinakatsaus: Tampere ja Turku asuntosijoittajien suosiossa

Suomen Vuokranantajien tuoreen vuokramarkkinakatsauksen mukaan pääkaupunkiseutu on Suomen ainoa metropoli, mutta Tampere ja Turku kirivät perässä. Katsauksen mukaan eri alueiden eriytyminen vahvistuu tulevina vuosina. Maan tärkeiden kasvukeskusten kehitystä vauhdittamaan tarvitaan fiksuja liikenneinvestointeja sekä asuntotuotantoa myös tulevina vuosina.

Neljättä kertaa julkaistussa Suomen Vuokranantajien vuokramarkkinakatsauksessa tarkastellaan eri kaupunkien vuokramarkkinanäkymiä Vuokraovi.comin kevään 2019 tilastojen sekä Tilastokeskuksen tietojen valossa.

”Vaikka asuntotuotantomäärät ovat olleet Tampereella viime vuosina huomattavan korkeat, näyttää kaupunkiseudun vetovoima niin kovalta, että vuokrat ja asuntojen hinnat edelleen nousevat. Tampere vain vahvistaa asemaansa selkeänä Suomen kakkoskeskuksena”, kuvaa Suomen Vuokranantajien yhteiskuntasuhdejohtaja Tuomas Viljamaa Tampereen tilannetta.

”Turku on viime vuosina ollut asuntosijoittajien suosiossa. Kaupunkiseudun näkymät ovat olleet poikkeuksellisen hyvät. Viimeisissä tilastoissa Vuokraovi.comin vuokrien kehityksestä nähdään, että vuokrat ovat hieman jopa laskeneet. Kun tarjontaa tulee lisää, markkina reagoi näin. Turussa on käynnissä pieni tasaantuminen, vaikka viime vuosina Turku on hienoisesti ajanut Tamperetta kiinni.”

”Turun kannalta on olennaista tehdä päätöksiä, joilla kaupungin kasvu-ura säilyy. On selvää, että keskustelussa pitkään olleet raideinvestoinnit ovat avainasemassa, jotta kaupunkirakenteen tiivistämistä ja elinvoimaisuuden vahvistamista voidaan jatkaa. Tässä Turku on Tamperetta muutaman askeleen perässä”, Viljamaa vertailee.

Suomen Vuokranantajat on yksityisten vuokranantajien ja asuntosijoittajien valtakunnallinen järjestö, joka tekee vuokraustoiminnasta palkitsevampaa, turvallisempaa ja helpompaa. Jäsenenämme on yli 19 000 vuokranantajaa.

Hovioikeuden ratkaisu korostaa vuokranantajan vastuuta lopputarkastuksesta23.9.2020 08:00:00 EESTTiedote

Astianpesukoneen tulppaamaton poistoputki aiheutti taloyhtiöön huomattavan vesivahingon. Vuokranantaja tuomittiin korvaamaan vahingot taloyhtiölle, koska hän ei ollut hovioikeuden mukaan toiminut riittävän huolellisesti vuokralaisen vaihtuessa. Käytännössä hovioikeuden ratkaisu ankaroittaa vuokranantajan vastuuta asunnon lopputarkastuksesta, sanoo Suomen Vuokranantajien päälakimies Tarik Ahsanullah.

Helsingin nostettava asuntotuotantotavoite 10 000 asuntoon vuodessa17.9.2020 07:30:00 EESTTiedote

Suomen Vuokranantajat rohkaisevat lausunnossaan Helsinkiä nostamaan asumisen ja maankäytön ohjelmaluonnoksen asuntotuotantotavoitteen 7000 asunnosta vähintään 10 000 uuteen asuntoon vuodessa. Asuntotarjonnan kasvattaminen on ainoa kestävä tie hillitä asumiskustannusten nousua. Helsingin tulisi antaa enemmän tilaa markkinaehtoiselle asuntotuotannolle keventämällä asuntotyyppien sekä hallinta- ja rahoitusmuotojen sääntelyä.

Rakentamisen määräyksiä jäihin, infrahankkeet järjestykseen, asuntorakentamista ei pidä vaarantaa12.8.2020 07:53:59 EESTTiedote

Yksityisiä vuokranantajia edustava Suomen Vuokranantajat on laatinut laajan ehdotuslistan valtion talousarviokäsittelyyn. Järjestön mukaan koronakriisissä tehtävä elvytys on suunnattava kestävästi kasvua tuottaviin toimiin. Asuntorakentamisen turvaamiseksi järjestö antaa useita konkreettisia toimenpiteitä ja ehdottaa muun muassa, että väestönsuojien rakentamisvelvoite jäädytetään määräajaksi, toimitilojen muutokset asunnoiksi mahdollistetaan ilman kaavakäsittelyä ja valtio rahoittaa infrahankkeita sen perusteella, kuinka paljon ne käynnistävät asuntotuotantoa.