Vuokramarkkinoiden kehitys jatkui tasaisena myös koronakeväällä

Tilastokeskuksen vuokratilastojen perusteella vuokramarkkinoiden kehitys jatkui tasaisena myös koronakeväällä. Vuokra-asuntojen tarjonnan runsas kasvu on todennäköisesti kääntänyt uusien vuokrasuhteiden neliövuokrat pieneen laskuun kuluvan vuoden alkupuoliskolla. Koronakriisin pitkittyminen lisännee vuokra-asuntojen kysyntää.

Tilastokeskus on tänään julkistanut tuoreet tiedot vuoden toisen vuosineljänneksen vuokrakehityksestä.

”Tilastokeskukset tuoreet tiedot vuokramarkkinoista eivät sisällä isoja yllätyksiä. Vapaarahoitteisten vuokra-asuntojen vuokrat ovat nousseet myös vuoden toisella vuosineljänneksellä. Kasvu on ollut selkeästi nopeinta suurimmissa kasvukeskuksissa ja maltillisempaa pienemmissä kaupungeissa”, toteaa Suomen Vuokranantajien ekonomisti Sakari Rokkanen.

Rokkanen muistuttaa, että vuokramarkkinoilla vuokrakehityksessä harvemmin tapahtuu lyhyellä aikavälillä merkittäviä heilahduksia, koska suuremmat vuokrantarkistukset ylös tai alaspäin ajoittuvat tyypillisesti tilanteeseen, jossa asuntoon etsitään uutta vuokralaista.

Tilastokeskus julkaisee myös tiedot kuuden kuukauden sisällä solmittujen uusien vuokrasuhteiden keskivuokrista.

”Uusien vuokrasuhteiden neliövuokrat vaikuttavat kääntyneen tasaisen nousun jälkeen pieneen laskuun kuluvan vuoden alkupuoliskolla. Muutokset vaihtelevat kaupungeittain, mutta suurista kaupungeista esimerkiksi Vantaalla, Espoossa ja Tampereella on havaittavissa pientä laskua. Muutokset eivät ole dramaattisia ja ne selittyvät koronan sijaan pikemmin kaupunkien viime vuosien runsaalla uudistuotannolla. Jos lasku jatkuu, näkyy tämä pienellä viiveellä myös kaikkien vuokra-asuntojen vuokrakehityksen hidastumisena”, Rokkanen arvioi.

Rokkasen mukaan vuokranvälityssivustoilla on havaittu keväällä sekä vuokra-asuntojen kysynnän että tarjonnan kasvaneen. Tarjontaa lisäsivät muun muassa lyhytaikaisen vuokrauksen puolelta normaaleille vuokramarkkinoille siirtyneet asunnot sekä opiskelijoiden luopuminen asunnoistaan tavallista aikaisemmin.

”Kasvanutta kysyntää voi selittää pidempään jatkuneen vuokra-asumisen suosion kasvun ohella se, että vuokra-asumisen koetaan joustavammaksi ja riskittömämmäksi asumismuodoksi taloudellisesti epävarmoina aikoina. Rauhallisen kesän jälkeen koronatartunnat ovat viime päivinä lisääntyneet. Koronakriisin pitkittyminen todennäköisesti lisää vuokra-asuntojen kysyntää”, Rokkanen pohtii.

Suomen Vuokranantajat ry on valtakunnallinen yksityisten vuokranantajien järjestö. Edustamme Suomen yksityisiä vuokranantajia, jotka vuokraavat yli 300 000 asuntoa. Nämä asunnot ovat noin kolmasosa kaikista vuokra-asunnoista ja niissä asuu noin 440 000 asukasta. Suomen Vuokranantajat tarjoaa asiantuntijatietoa vuokrauksesta ja asuntosijoittamisesta ja valvoo jäsentensä etua vuokrasuhteisiin liittyvissä asioissa. Pyrimme jatkuvasti kehittämään analyysi- ja tutkimustoimintaamme, jotta pystymme tarjoamaan entistä parempaa ajankohtaista tilannetietoa ja syvällisempää analyysia vuokra- ja asuntomarkkinoista, asuntosijoittamisesta ja asuntopolitiikasta.

Helsingin nostettava asuntotuotantotavoite 10 000 asuntoon vuodessa17.9.2020 07:30:00 EESTTiedote

Suomen Vuokranantajat rohkaisevat lausunnossaan Helsinkiä nostamaan asumisen ja maankäytön ohjelmaluonnoksen asuntotuotantotavoitteen 7000 asunnosta vähintään 10 000 uuteen asuntoon vuodessa. Asuntotarjonnan kasvattaminen on ainoa kestävä tie hillitä asumiskustannusten nousua. Helsingin tulisi antaa enemmän tilaa markkinaehtoiselle asuntotuotannolle keventämällä asuntotyyppien sekä hallinta- ja rahoitusmuotojen sääntelyä.

Rakentamisen määräyksiä jäihin, infrahankkeet järjestykseen, asuntorakentamista ei pidä vaarantaa12.8.2020 07:53:59 EESTTiedote

Yksityisiä vuokranantajia edustava Suomen Vuokranantajat on laatinut laajan ehdotuslistan valtion talousarviokäsittelyyn. Järjestön mukaan koronakriisissä tehtävä elvytys on suunnattava kestävästi kasvua tuottaviin toimiin. Asuntorakentamisen turvaamiseksi järjestö antaa useita konkreettisia toimenpiteitä ja ehdottaa muun muassa, että väestönsuojien rakentamisvelvoite jäädytetään määräajaksi, toimitilojen muutokset asunnoiksi mahdollistetaan ilman kaavakäsittelyä ja valtio rahoittaa infrahankkeita sen perusteella, kuinka paljon ne käynnistävät asuntotuotantoa.

Korona vauhdittaa asuntosijoittamisen alueellisten erojen kasvua – Kaupunkirankingin kärjessä Kuopio4.8.2020 07:00:00 EESTTiedote

Suomen Vuokranantajat ry on julkaissut yhdessä Pellervon taloustutkimuskeskuksen (PTT) kanssa vuosittaisen ennusteen asuntosijoittamisen tuottojen kehityksestä. Ennusteessa arvioidaan vuokrien jatkavan maltillista kasvua. Koronakriisin oletetaan iskevän asuntojen hintakehitykseen loven, josta toivutaan nopeimmin kasvukeskuksissa. Asuntojen arvonnousun notkahdus nostaa keskimääräistä vuokratuottoa, mutta heikentää kokonaistuottoa. Kaupunkirankingin kärkeen nousee välivuoden jälkeen Kuopio.