Vuokranantaja – muista ainakin nämä vähennykset veroilmoituksessa

Vuokranantajalla on oikeus vähentää vuokratuloistaan niiden hankkimisesta johtuneet menot. Tehdyt vähennykset pienentävät verotettavan vuokratulon määrää ja siten maksettavia veroja. Suomen Vuokranantajien lakimies Susanna-Maria Aarnivuo muistuttaa rahanarvoisista vähennyksistä.
Veroilmoituksen täyttäminen on jälleen ajankohtaista.

Vastikkeet ja lainaosuussuoritukset

Yhtiövastikkeen ja osakkaan maksaman yhtiölainaosuuden verovähennyskelpoisuus riippuu siitä, miten taloyhtiö käsittelee suoritusta omassa kirjanpidossaan. Jos yhtiö tulouttaa maksetun suorituksen, vuokranantajaosakas voi vähentää sen verotuksessa vuokratuloistaan.

Esimerkiksi hoitovastikkeet tuloutetaan aina, kun taas mahdollisten korjauksiin kerättävien pääomavastikkeiden ja lainaosuussuoritusten kirjanpidollinen käsittely vaihtelee. Verovähennysoikeuden selvittämiseksi vuokranantajan tulee siis tarkistaa maksamiensa suoritusten kirjanpidollinen käsittelytapa yhtiössä. Verohallinnon pyynnöstä vuokranantajan tulee esittää selvitys vähennetyn suorituksen tuloutuksesta esimerkiksi isännöitsijältä saadulla sähköpostiviestillä.

Jos suoritus rahastoidaan taloyhtiön kirjanpidossa, sitä ei voida vähentää vuokratuloista vaan suoritus lisätään huoneiston hankintamenoon ja se voidaan ottaa huomioon huoneistoa myytäessä luovutusvoittoverotuksessa. Näin kyse on lähinnä veronmaksun ajankohdasta.

Osakasremonttien korjausmenot

Vuokranantajan suorittamien remonttien vähentämiseen vuokratuloista vaikuttaa se, onko kyse vuosikorjauksesta vai perusparannuksesta. Erona on, että vuosikorjaus ylläpitää jo olemassa olevaa tasoa, kun taas perusparannus kohottaa sitä. Vuosikorjausmenot voidaan vähentää maksuvuonna kokonaisuudessaan riippumatta niiden euromäärästä. Perusparannusmenot lisätään puolestaan lähtökohtaisesti hankintamenoon – tai vähennetään vaihtoehtoisesti 10 vuoden tasapoistoina, kun kyse on osakehuoneistosta.

Esimerkiksi seinien maalaus ja lattiamateriaalin vaihtaminen vastaavan tasoiseen lattiamateriaaliin on tyypillistä vuosikorjausta. Sen sijaan osakkaan lisäämä parvekelasitus on katsottu tasoa korottavaksi perusparannukseksi. Laajemmat muutostyöt, kuten keittiön uusiminen, voi sisältää sekä vuosikorjausta että perusparannusta, mikä tulee huomioida vähennyksiä tehtäessä.

Korjausmenot ovat lähtökohtaisesti vähennyskelpoisia myös siltä ajalta kuin asunto on tyhjillään esimerkiksi vuokralaisen vaihtuessa tai remontin ajan, kunhan asunto on vuokraustoiminnan käytössä eli sitä ei ole otettu omaan käyttöön tai laitettu myyntiin. Jos taas huoneisto remontoidaan heti hankinnan jälkeen ennen vuokralaisen sisäänmuuttoa, ei korjausmenoja voida vähentää vuokratuloista, vaan ne lisätään huoneiston hankintamenoon.

Kalusteet ja kodinkoneet

Lisäksi kalusteen tai kodinkoneen hankintamenon voi vähentää kerralla vuosimenona, jos sen hinta on ollut enintään 1 200 euroa. Tätä kalliimmat kalusteet ja kodinkoneet tulee vähentää poistomenettelyssä. Poisto tehdään aina esinekohtaisesti ja sen määrä on enintään 25 prosenttia kalusteen tai kodinkoneen menojäännöksestä.

Esimerkiksi vuokrahuoneistoonsa hankkimastaan, 2 000 euroa maksaneen jääkaappipakastimen hankintamenosta, vuokranantaja saa vähentää ostovuonna 25 prosenttia eli 500 euroa, jonka jälkeen sen poistamaton hankintameno on 1 500 euroa. Seuraavana vuonna vuokranantaja voi tehdä enintään 375 euron (1 500 euroa x 25 prosenttia) poiston, jonka jälkeen poistamattomaksi hankintamenoksi jää 1 125 euroa. Tämä summa voidaan vähentää kolmantena vuonna vuosimenona kerralla kokonaisuudessaan, koska se on enintään 1 200 euroa.

Jos asuntoa vuokrataan kalustettuna, voi kalusteiden todellisten hankintamenojen sijasta käyttää kaavamaista kalustevähennystä. Kalustevähennys on 40 euroa kuukaudessa, kun vuokrauksen kohteena on kalustettu yksiö tai huone ja sitä suuremmissa asunnoissa 60 euroa kuukaudessa.

Matkakustannukset

Vuokraustoimintaan liittyvät matkakustannukset ovat vähennyskelpoisia menoja. Vähennyksen perusteena ovat matkoista aiheutuneet todelliset kustannukset tai Verohallinnon vahvistama matkakuluvähennys, joka on 30 senttiä kilometriltä vuoden 2022 verotuksessa.

Esimerkiksi asunnon esittelyyn, tarkastukseen ja korjaukseen sekä vuokrasopimuksen tekemiseen liittyvät matkat ovat vähennyskelpoisia verotuksessa. Myös taloyhtiön yhtiökokoukseen tai yhtiön hallituksen jäsenenä hallituksen kokoukseen vuokrausaikana tehdyt matkat ovat vähennyskelpoisia. Sen sijaan sijoituskohteen hankinnasta aiheutuneita matkakustannuksia ei voida vähentää vuokratuloista, vaan ne voidaan huomioida luovutusvoittoverotuksen yhteydessä.

Kaikista pääomatuloista vähennettävät korot ja muut kulut

Tulonhankkimislainan korkoa ei voida vähentää vuokratuloista, vaan vähennys tehdään kaikista pääomatuloista täysimääräisesti. Edellytyksenä on vuokrauksen tapahtuminen tulonhankkimistarkoituksessa, mikä tarkoittaa käypää vuokraa. Sitä vastoin kertaluonteinen lainanhoitopalkkio, kuukausittaiset lainanhoitokulut ja mahdollinen korkosuoja ovat verovähennyskelpoisia menoja suoraan vuokratuloista, kun taas lainan takaisinmaksuturvan henkivakuutustyyppiset maksut eivät ole lainkaan verovähennyskelpoisia.

Esimerkiksi vuokraus alihintaan lähipiiriin kuuluvalle lapselle ei täytä tulonhankkimistoiminnan tunnusmerkkejä. Tällöin sijoitusasunnon korkoja ei voida vähentää pääomatuloista, minkä lisäksi vuokratulot ylittäneitä kustannuksia ei myöskään voida vähentää, koska tappio ei ole vähennyskelpoinen. Järjestely ei kuitenkaan aiheuta lahjaverovelvollisuutta.

Vuokranantaja saa vähentää pääomatuloistaan myös muun muassa hankkimansa ammattikirjallisuuden, vuokraustoimintaan liittyvien koulutusten osallistumismaksut sekä muut selvästi tulonhankkimistarkoituksessa syntyneet menot.

Veroilmoituksen täyttäminen on jälleen ajankohtaista.

Suomessa on noin 350 000 asuntoa, joita vuokraavat yksityiset vuokranantajat. Suomen Vuokranantajat on yksityisten vuokranantajien ja asuntosijoittajien valtakunnallinen järjestö. Teemme vuokraustoiminnasta palkitsevampaa, turvallisempaa ja helpompaa. Jäsenenämme on yli 29 000 vuokranantajaa.

Tuoreissa vuokratilastoissa näkyy vahvasti pääkaupunkiseudun ylitarjonta, samalla muussa maassa vuokrat nousevat huomattavasti enemmän18.4.2024 08:59:17 EEST | Tiedote

Tilastokeskus on julkaissut vuokratilastot vuoden 2024 ensimmäiseltä neljännekseltä tammi-maaliskuulta. Vapaarahoitteisten asuntojen vuokrat nousivat vuodentakaisesta koko maassa 1,4 prosenttia. Vuokrien vuosimuutos oli pääkaupunkiseudulla maltillisesti positiivinen (0,4 %) jatkaen eron tekemistä muuhun Suomeen (+2,1 %). Pääkaupunkiseudulla ainoastaan kolmioiden vuokrat nousivat, mutta muutoin muun maan vuokrakehitys jättää pääkaupunkiseudun yhä vahvemmin taakseen, kommentoi Suomen Vuokranantajien ekonomisti Eemeli Karlsson.

Vuokranantajan veroilmoituksen aika – muista ilmoittaa pienetkin vuokratulot ja varo Airbnb-sudenkuoppaa26.3.2024 07:30:00 EET | Tiedote

Verohallinnon tilastojen mukaan vuokratuloja saa yli 370 000 suomalaista. Esitäytettyjä veroilmoituksia lähetetään parhaillaan kaikille tulonsaajille. Ilmoituksen tiedot vuokratuloista perustuvat joko edellisen vuoden tietoihin tai verovelvollisen itse aiemmin ilmoittamiin tietoihin. Vuokratulojen ilmoittamisen kanssa onkin syytä olla huolellinen vuosittain, sillä pienetkin muutokset on ilmoitettava. Myös lyhytaikaisen vuokrauksen kanssa kannattaa olla tarkkana, sillä se saattaa vaikuttaa oman asunnon myyntivoiton verovapauteen, Suomen Vuokranantajien lakiasiainjohtaja Tarik Ahsanullah muistuttaa.

Vuokralainen, varo: luvaton remontti voi johtaa isoon laskuun20.3.2024 10:57:28 EET | Tiedote

Uusimmat oikeustapaukset muistuttavat ikävällä tavalla siitä, kuinka keväinen remonttikuume voi käydä vuokralaiselle kalliiksi. Vaasan hovioikeus tuomitsi 22.11.2023 vuokralaisen maksamaan asunnossa luvattomasti tekemistään muutostöistä lähes 18 000 euroa ja sen päälle vielä vuokranantajan yli 30 000 euron suuruiset oikeudenkäyntikulut. Tapauksessa vuokralainen oli ilman vuokranantajan lupaa vaihtanut asunnon lattian ja remontoinut keittiötä. Muun muassa sähkö- ja putkitöihin liittyneet puutteellisuudet ja niistä aiheutuneet turvallisuus- ja vahinkoriskit oikeuttivat vuokranantajan uusimaan remontin vuokralaisen piikkiin.

Tuore katsaus paljastaa: vuokramarkkinoilla koronan jälkeen kaksi isoa muutosta5.3.2024 11:00:00 EET | Tiedote

Suomen Vuokranantajat on yhteistyössä Vuokraovi.comin kanssa analysoinut vuokra-asuntomarkkinoiden kehitystä. Vuokra-asuntojen kysyntä on ennätystasolla, mutta samaan aikaan vuokra-asunnoista on ylitarjontaa etenkin pääkaupunkiseudulla. Vuosi 2023 jatkoi koronapandemian jälkeistä kehitystä – vuokrien nousu vauhdittui ja vuokra-asuntojen markkinointiaikojen lyhentyivät. Vuokra-asuntojen ylitarjonta ei kosketa koko maata.